Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.
Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä.
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
Jos osaa luoda kontaktia myyjään, miksi et osaa vastata "ei kiitos", jos et tarvitse apua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos kysytään tarvitsetko apua ilman, että sinun tarvitsee itse pyytää apua?
Ymmärrätkö, että nyt puhutaan tykkäämisestä? Ei siitä, onko jollain normaalit käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Erääseen liikkeeseen mennessäni myyjä tuli heti kysymään, "Hei, miten voin auttaa". Olin ihan että wtf 😳, sanoinko muka hänen voihan auttaa?!. Vastasin sitten nätisti, että "antamalla mun katsella". Meni myyjä vähän hämilleen, mutta poistui kuitenkin takavasemmalle.
Ihan normaali kysymys. Tarkoittaa samaa kuin "Tarvitseko apua". Tuohon voi vasta ihan tavalliseen tapaan "Kiitos, mutta katselen vain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.
Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä.
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
Jos osaa luoda kontaktia myyjään, miksi et osaa vastata "ei kiitos", jos et tarvitse apua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos kysytään tarvitsetko apua ilman, että sinun tarvitsee itse pyytää ap
Ymmärrän. Siksi en puhunutkaan normaaleista käytöstavoista, vaan kysyin, mikä siinä on niin kamalaa, jos myyjä kysyy tarvitsetko apua. Osaatko vastata siihen?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta teille, jotka ette halua kysymystä heti: Ajatteletteko kahvilassa tai ravintolassakin, että työntekijän pitää vain tervehtiä ja olla sen jälkeen hiljaa, koska osaattehan te itsekin kertoa, mitä tilaatte?
Kyllä. Tämä on ideaalipalvelua. Annan harvoin tippiä, viimeksi annoin sitä tarjoilijalle jolle ei tarvinnut kuin sanoa annoksen nimi ja kiitos, kaikki muu hoitui elekielellä ja katsekontaktilla. Tämä ei edes ollut Suomessa, ja huomasin että muutkin asiakkaat tykkäsivät tästä tyylistä.
Jos tullaan kysymään siitä, maistuiko ruoka, menee heti maku koko ravintolasta. Tarjoilija voi olla jossain lähistöllä tai pyörähtää pöydän vieressä silloin tällöin jotta saa tarvittaessa katsekontaktin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vasta ahdistaakin jos tulee olo, että en sovi kaupan ihanneasiakkaan profiiliin.
Tuli tästä mieleeni. Olin Milanossa, etsin viikonloppulaukkua puolivakavasti. Ajattelin, että no käydään sitten katsomassa noiden suht kalliiden italialaismerkkien tarjontaa. Olin pukeutunut aika rupuisesti, turistina, shortsit ja reppu ja lenkkarit yms. Jäänyt kuitenkin mieleen, miten miellyttävä ja osaava myyjä jaksoi panostaa esittelyyn ihan täysillä, vaikka varmaan arveli, ettei tuo mitään osta. Olisikohan laukku ollut 1500e. Kallis tavikselle siis, mutta ei noille merkeille mitenkään ihmeellinen hinta. Harkitsin kyllä, vaikka ei olisi ollut varaa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Muutama liike ja ravintola on sellainen, jossa en enää käy tuon takia. Erityisesti Suomalainen kirjakauppa on hankala, siellä saattaa jokainen myyjä tulla erikseen auttelemaan. Ihmettelen erityisesti liikkeitä joissa tyrkytetään apua vaikka olisi kuulokkeet päässä.
Ai, sen takia niin monet kulkee nykyään kaupassa isot kuulokkeet päässä. Olenkin ihmetellyt, onko he jotain aistiherkkiä.
Ohis
Jotkut ovat aistiherkkiä, eivätkä hekään yleensä halua että heille tyrkytetään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaan ilmaista milloin minä sitä apua tarvitsen.
Mikä siinä sitten on ongelma,
Se, että en tykkää siitä myyjien käytöksestä. Monesti vielä useampi myyjä tulee kysymään samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulle ei ole mikään ongelma puhua ihmisille, joten voin kieltäytyä, jos en tarvitse apua. Yleensä tarvitsen. Vaatekaupoista pääsee paljon nopeammin ulos, kun on myyjä auttamassa. Niissä en yleensä tarkasti tiedä, mitä olen hakemassa. Esimerkiksi viimeksi kävelin sisään ja sanoin, vain myyjälle, että "etsin itselleni housuja, jotka ovat väriltäjään jotain muuta kuin musta tai valkoinen." Myyjä vei samantien oikealle hyllylle, antoi pari vaihtoehtoa sovitettavaksi ja homma selvä. Kävelin liikkeestä ulos 15 minuttia myöhemmin mukanani kolmet housut. Ilman myyjän apua olisi mennyt ainakin tunti.
Sitten elektroniikkaliikkeistä on usein mahdotonta ostaa mitään ilman myyjän apua, koska tuotteita ei voi vain ottaa hyllystä. Niissä minulle riittää se, että myyjä tuo haluamani tuotteen. Osaan lukea netistä mitä tarvitsen ja tiedä
Miksi asioit kivijalkaliikkeissä, jos olet kyllästynyt asiakaskohtaamisiin?
Harvemmin asioillaan kivijalkaliikkeissä vaan tilaan netistä laajemmasta valikoimasta tai olen jo ennakkoon katsonut ja vertaillut netissä mitä aion hankkia.
Aspana ja myyjänä ei huvita olla työnkaltaisissa tilanteissa vapaa-ajalla ja vielä vähemmän myynnin kohteena. Lisäksi on tullut hyvin selkeäksi kuinka merkityksettömiä aspakohtaamiset pääsääntöisesti ovat.
Käyn kaupassa ostoksilla, mutten hankkimassa elämyksiä niin kuin täällä jo aiemmin joku totesi. Toisaalta olen vuosien saatossa saanut myyjiltä ja asioilta siinä määrin huonoa palvelua ihan perus kysymyksiini ettei itseänikään hitaita olla erityisemmin esimerkillinen asiakaspalvelija. Esim. lähiPrismassa hyllyvälikön sijaintia kysyessäni sain vastaukseksi, että etsi itse. Joten ilmeisesti ei tarvitse olla kummoista sosiaalisia lahjoja toimiakseen asiakaspalvelun puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erääseen liikkeeseen mennessäni myyjä tuli heti kysymään, "Hei, miten voin auttaa". Olin ihan että wtf 😳, sanoinko muka hänen voihan auttaa?!. Vastasin sitten nätisti, että "antamalla mun katsella". Meni myyjä vähän hämilleen, mutta poistui kuitenkin takavasemmalle.
Ihan normaali kysymys. Tarkoittaa samaa kuin "Tarvitseko apua". Tuohon voi vasta ihan tavalliseen tapaan "Kiitos, mutta katselen vain".
"Maksamalla ostokset" on kanssa hyvä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä siinä onkin, että jos minulta tullaan erikseen kysymään, en aio ostaa mitään. Muuten olisin saattanut ostaakin. Poikkeuksena alusvaatekaupat ja pukuompelimot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastaus ei vastaa siihen mitä kysytään. Jos kysytään suoraan miten voin auttaa, niin kaikkia palveleva vastaus on vastata rehellisesti miten.
Eikä tuo ole ns normaalikysymys. Vanhentunutta asiakaspalvelua tuollainen nykyisin. Kaikista toimivinta on huomioida asiakas tervehdyksellä, lyhyesti jostain tarjouksesta ja kertoa missä on, jos tulee kysyttävää.
Inhoan sitä. Kohtelias tervehdys riittää. Anna minun tulla ensin edes sisälle liikkeeseen ennen kuin hyökkäät kimppuuni.
Usein houkutun pieneen myymälään sisälle mielenkiintoisen näyteikkunan vuoksi. Ei minulla ole välttämättä edes mielessä mitään mitä tarvitsen ja katoan jos tulet ihan heti iholle. Sen sijaan jos saan ystävällisen hymyn ja vähän tutkia mitä ihanuuksia liikkeestä löytyy, saatan ostaa enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeen ärsyyntyjiä tänne ketjuun on oikein tullut? Täällä on ihan asiallisesti keskusteltu siitä, että monet haluavat katsella rauhassa ja ottaa kontaktia myyjiin itse. Joku sitten on hermostunut tästä ja väittää tällaisia henkilöitä mielenterveysongelmaisiksi jurottajiksi. Joko huono provo, tai myyjä sellaisessa putiikissa, johon en mielelläni mene.
Onhan se nyt kusipäisyyden yhdenlainen ilmentymä että vetää herneen nenään siitä, että vaateliikkeen henkilökunta tervehtii ja tarjoaa apuaan.
Aina ei tarvitse apua. Sehän on se sana, joka saa ärsyyntymään. Ei tervehdys. Näytänkö muka jotenkin avuttomalta, häh???
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan töissä liikkeessä johon välillä eksyi näitä metsäsuomalaisia jotka eivät vastanneet tervehdykseen tai kontaktiin mitään. Kolleegallani oli tapana näissä tilanteissa hiippailla hiljaa siihen metsänpeikon taakse ja karjaista täysillä PÄIVÄÄ!!
Yleensä tällä saatiin jonkinlainen reaktio aikaiseksi, ja jos asiakas alkoi jotain mussuttamaan niin kaverini vastasi että Anteeksi ihan kamalasti jos säikäytin, meillä käy välillä kuulovammaisia ja olin varma että olette heitä kun ette mitään vastanneet
No ei varmasti kukaan asiakaspalvelija oikeasti käyttäydy noin. Tahallaan v tt uile asuakkaille ja puhu muista asiakkaista toisille. No joo. Saitpahan provottua vähän.
Mitä jos se asiakas olisikin kuulovammainen? Onko kivaa kun joku hiippailee ihan viereen ja huutaa? Ihan läppänäkin tämä on jo mauton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sitä. Kohtelias tervehdys riittää. Anna minun tulla ensin edes sisälle liikkeeseen ennen kuin hyökkäät kimppuuni.
Usein houkutun pieneen myymälään sisälle mielenkiintoisen näyteikkunan vuoksi. Ei minulla ole välttämättä edes mielessä mitään mitä tarvitsen ja katoan jos tulet ihan heti iholle. Sen sijaan jos saan ystävällisen hymyn ja vähän tutkia mitä ihanuuksia liikkeestä löytyy, saatan ostaa enemmänkin.
SAMA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaan ilmaista milloin minä sitä apua tarvitsen.
Et tykkää kohteliaasta asiakaspalvelukäytöksestä? Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Muutama liike ja ravintola on sellainen, jossa en enää käy tuon takia. Erityisesti Suomalainen kirjakauppa on hankala, siellä saattaa jokainen myyjä tulla erikseen auttelemaan. Ihmettelen erityisesti liikkeitä joissa tyrkytetään apua vaikka olisi kuulokkeet päässä.
Ai, sen takia niin monet kulkee nykyään kaupassa isot kuulokkeet päässä. Olenkin ihmetellyt, onko he jotain aistiherkkiä.
Ohis
Kuljen kuulokkeet päässä jottei jatkuvasti oltaisi kysymässä reittiohjeita tai pyytämässä jotain. Tämä siis ventovieraiden ohikulkijoiden taholta. Ei tosiaankaan aistiyliherkkyydestä johtuvaa sillä yleensä kuulokkeista kuuluu musa tai podcast. Edelleen on käsittämätöntä ettei ole sen vertaa tilanteen lukutaitoa, että kuulokkeet korvilla tarkoittaa sitä ettei toivo lähestymistä ellei katsekontaktilla anna muuta ymmärtää ja riisu kuulokkeita. Asia erikseen, jos paikalla ei ole muita joilta tarvittaessa kysyä. eri
Ihan niin kuin normaalielämässäkin. Puhu minulle vasta kun sinulla on jotain mielekästä sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maksamalla ostokset" on kanssa hyvä vastaus.
"Mitkä ostokset" on hyvä vastaus tuohon viisasteluun.
Ohis