Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"

Vierailija
12.07.2024 |

Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii 

Kommentit (456)

Vierailija
141/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo haittaa. Yleensä kun tuohon sanoo "katselevansa ja tulen kysymään jos on tarvetta" riittää. Mielummin tuo, kuin että myyjä mollottaa sanomatta mitään.

Vierailija
142/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only in Finland: Hirveä raivo ja ahdostus päällä, jos kysytään voiko auttaa. Huutonaurua teille ihmispelkoisille mt-potilaille. 

Ok, no vastaan ensi kerralla: "Vitustako minä tiedän!", koska en vielä kauppaan astuessani tiedä, mitä haluan. Myyjä osannee ottaa tuon huumorilla vastaan.

Ok, no minä myyjänä vastaan sitten: "Tuskinpa vtusta tiedät, mutta voin kyllä vilkaista löytyykö sieltä vastaus". Sinä osannet ottaa tuon huumorilla vastaan etkä pimahda. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikkien kannalta parempi, että jäät pois. Kauppa ei hyödy mitään tuppisuuna liikkeessä pyörivästä katselijasta. Ja jos sattuisit jostain jotain ostamaankin, kyse on niin pienistä summista, ettei nillä ole merkitystä."

Kaltaisiani on varmasti paljon. Jos kauppa haluaa menettää maksavia asiakkaita, niin ihan vapaasti. Ei ole penniäkään kiinni.

Ei niin paljon, että olisi haitaksi. Hyvin näyttää kauppa käyvän ilman teitä ihmiskammoisiakin. 

144/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää. Tervehtiminen on hyvä ja riittävä.

Vierailija
145/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa jos kysyy. Toisin kuin suuri osa tässä ketjussa osaan sanoa kohteliaasti: "Kiitos en ainakaan tässä vaiheessa. Kysyn sitten jos tulee jotain kysyttävää". 99% myyjistä on ymmärtänyt tämän oikein hyvin ja olen saanut olla ihan rauhassa. 

Vierailija
146/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua, että myyjä tulee tarjoamaan heti apua, tervehtiminen on ok toki. Ja jos pysähtyy tarkemmin jotain vaatetta koskemaan niin hyökätään ja kysytään mitä kokoa olen, että voisi auttaa etsimään tai kehumaan että tuo väri sopisi minulle hyvin tms. Ja jos vielä sovituskopin takana kytätään ja huudellaan että onko hyvä tms. En yleensä palaa enää takaisin sellaisiin kauppoihin, joissa myyjät ovat yli-innokkaita, vaan ostan vaatteeni netistä tai isoista marketeista. Jos kerron myyjälle, että vain katselen, niin heidän pitäisi uskoa se. Osaan kyllä aina tarvittaessa pyytää sitä apua, ilman että sitä tyrkytetään.

Rintaliivejä sovitellessa on ihan mukava, jos se myyjä käy sovituskopin luona kysymässä, että onko hyvä. Hänelle voi sitten ojentaa verhon raosta liivit ja pyytää tuomaan vähän eri kokoa olevan rinnakkaiskoon.

Vierailija
147/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kovin erilaisia keskenään.

Osa ei kestä, että heitä edes huomataan. Toisten täytyy saada kertoa kaikkien tuttaviensa kuulumiset, jota asiakaspalvelukokemus olisi edes tyydyttävä.

Ja sitten ovat ne jotka tulevat vain harrastuksekseen pe*seilemään.

Vierailija
148/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se parempi niin, kuin että myyjää tarvitessaan pitää ruveta jostakin takahuoneesta asti etsimään.

Jos tasan tarkkaan tiedän, mitä olen hakemassa, mutta en tiedä missä kohti myymälää sitä olisi (jos on), niin sehän on vain kätevää, että myyjä on heti käytettävissäni. Tai jos minulla on jokin tiettyä tuotetta koskeva kysymys.

Ja jos olen sanonut etten tarvitse apua, niin eivät ole myyjät jääneet kimppuuni hengailemaan tai mitään tyrkyttämään.

Vierailija
149/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee melkein ikävä Anttilaa, jossa ei koskaan tullut myyjä häiritsemään. Tosin onneksi nykyään on edes Tokmanni, jossa on ihan sama meininki.

Vierailija
150/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän mennyt tolaltaan. Te yltiösosiaaliset olette ainoita jotka olette täällä haukkuneet muita. 

Mistä yltiösosiaalisuudesta hourailet? Onko sinusta tosiaan oikein yltiösosiaalisuutta, jos myyjä sanoo sinulle kaksi sanaa :D:D:D:D:D

Ei vaan te olette yltiösosiaalisia. Te kommentoijat jotka pidätte suurinpiirtein mielenterveyshäiriönä, jos joku ei koe tarvetta myyjien kanssa kanssakäymiselle. 

Sori, mutta ei me kyllä. Siinä ei ole mitään yltiösosiaalista, jos kestää normaalin kohteliaan asiakaspalvelun. Ja se todellakin on mielenterveyshäiriö, jos ahdistuu siitä, että "joutuu" tilantessa, johon on itse vapaaehtoisesti mennyt sanomaan vaikka niinkin pelottavan lauseen kuin "ei kiitos, katselen vain". 

Vierailija
151/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana ärsytti myyjien kintereillä liikkuminen, mutta näin kiireisten ruuhkavuosien keskellä isken heti kiinni myyjän tarjoukseen ja pyydän apua tuotteiden etsimisessä, niin usein saan asiat hoidettua huomattavasti nopeammin. Nykyisin myös tiedän paremmin, mitä tuotteita tarvitsen ja mitä olen hankkimassa, joten asiointi kestää lyhyemmän aikaa.

Vierailija
152/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ulkomailla kun näin kivan liikkeen joka oli tyhjä. Menin katsomaan niin takahuoneesta syöksyi samantien äänekäs myyjä kimppuun. Käännyin välittömästi ulos.

Vierailija
153/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka "ei kehtaa kysyä" apua? Jos on niin sosiaalisesti rajoitteiden, niin tuskin sellainen ihminen ilahtuu varsinkaan siitä että apua tullaan tarjoamaan heti sisään astuttaessa. Asiakaspalvelijoiden kannattaisi opetella lukemaan ihmisiä ja tilanteita. 

Miten sinä luet paikallaan seisovasta ihmisestä tarvitseeko hän apua vai ei? Kerro ihmeessä meille kaikille tämä asia niin osaamme jatkossa nähdä jo nenän asennosta mitä asiakas haluaa meidän tekevän. Ja ihan vinkkinä: asiakkaan kannattaa ostaa verkkokaupoista, jos hän ei kestä asiakaspalvelua. 

Esimerkiksi se ettei ota katsekontaktia, on kuulokkeet korvissa tai selkä myyjää päin kertoo, ettei haluta lähestymistä. Myös tervehtimässä lyhyt katsekontakti ja huomion kiinnittäminen toisaalle tervehtimisen jälkeen kertoo, ettei haluta palvelua vaan katsellaan ja pyydetään apua tarvittaessa. Eli ol

Itse asiassa ei mene ollenkaan noin. Hyvinkin moni, joka ei ole ollut katsekontaktissa tai on (yleensä puhtaasti hyllyn sijainnin takia) selkä myyjään päin, on ilahtuneena alkanut kertoa mitä etsii, kun olen kysynyt tarvitseeko apua. Nekin, jotka eivät tarvitse, ovat osanneet kertoa sen ihan asiallisesti ja minä olen sen jälkeen poistunut sivummalle. 

Vierailija
154/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa hyvin, että tämä palsta on 90% mt-potilaiden vallassa. Erityisen paljon naurattaa ajatus, että joku pitää yltiösosiaalisena ihmistä, joka sanoo 2-3 sanaa. Mitähän tuollainen ihminen ajattelisi jos tapaisi oikeasti yltiösosiaalisen ihmisen joka puhuu helposti tauotta puoli tuntia putkeen eikä tee edes tiukkaa :D

Vierailija
155/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee melkein ikävä Anttilaa, jossa ei koskaan tullut myyjä häiritsemään. Tosin onneksi nykyään on edes Tokmanni, jossa on ihan sama meininki.

Tosin joissakin kaupoissa tuntuu, että sen kerran kun tarvitsisi myyjän apua, niitä ei löydy mistään. Viimeksi näin kävi Eurokankaassa. Lopulta ostin verhot Ikeasta, josta sain ihan omatoimisesti sopivat.

Vierailija
156/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only in Finland: Hirveä raivo ja ahdostus päällä, jos kysytään voiko auttaa. Huutonaurua teille ihmispelkoisille mt-potilaille. 

Täällä ei raivoa tai ahdistu edelleenkään kukaan muu kuin te toisten haukkujat. Muut ovat antaneet asiallisen vastauksen perusteluineen siihen mitä kysyttiin. 

Koko ajanhan sinä raivoat. Heti hirveä huuto päällä, jos joku on sitä mieltä, että on ihan normaalia kysyä tarvitseeko asiakas apua. 

Vierailija
157/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia apinoita nämä ihmiset ovat jotka ahdistuvat näin kamalasti normaalista käytöstavoista ja asiakkaan huomioimisesta?

Totta h-vetissä asiakasta tervehditään ja tälle puhutaan, ja tottakai ammattitaitoinen myyjä osaa myös antaa asiakkaan katsella itse silloin kun tämä ei selvästikään halua apua. Sille myyjälle voi ihan suomeksi sanoa että kiitos, mutta katselen mielummin ominpäin.  Ei se siitä loukkaannu vaan päinvastoin. 

Välillä tuntuu että osa suomalaisista on laskeutunut puusta vasta viime viikolla, ja osa katselee vasta varovaisesti alaspäin alimmalta oksalta. 

Anna niiden katsella. Sun tapa ja näkemys ei ole ainoa. Meistä on moneksi, ja annetaan tilaa myös niille jotka on juuri puusta laskeutuneet.

Ilmeisesti pidät itseäsi hyvin kohteliaana ja fiksuna ihmisenä, silloin ymmärrät myös tuon että ihmiset kun on niin erilaisia. 

Vierailija
158/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia apinoita nämä ihmiset ovat jotka ahdistuvat näin kamalasti normaalista käytöstavoista ja asiakkaan huomioimisesta?

Totta h-vetissä asiakasta tervehditään ja tälle puhutaan, ja tottakai ammattitaitoinen myyjä osaa myös antaa asiakkaan katsella itse silloin kun tämä ei selvästikään halua apua. Sille myyjälle voi ihan suomeksi sanoa että kiitos, mutta katselen mielummin ominpäin.  Ei se siitä loukkaannu vaan päinvastoin. 

Välillä tuntuu että osa suomalaisista on laskeutunut puusta vasta viime viikolla, ja osa katselee vasta varovaisesti alaspäin alimmalta oksalta. 

Anna niiden katsella. Sun tapa ja näkemys ei ole ainoa. Meistä on moneksi, ja annetaan tilaa myös niille jotka on juuri puusta laskeutuneet.

Ilmeisesti pidät itseäsi hyvin kohteliaana ja fiksuna ihmisenä, silloin ymmärrät myös tuon että ihmiset kun on niin e

Itse asiassa asiakaspalvelutyössä "voinko olla avuksi" on ainoa oikea tapa toimia. Myyjän tehtävä on selvittää tarvitseeko asiakas hänen palveluitaan ja se ei valitettavasti selviä muuten kuin kysymällä, vaikka sinua miten paljon ahdistaisi ja kiukuttaisi. Ihan jo aspakoulutuksissa käsketään huomioimaan asiakas tervehtimällä ja sen jälkeen kysymällä tarvitseeko hän apua. Ei myyjä sitä apua kiusaamistarkoituksessa tarjoa, vaan ihan sinun parastasi hän siinä ajattelee. Ja toki myös omaa työpaikkaansa, koska aika äkkiä tulee palautetta, jos tuppisuuna vain katselee tulisiko joku asiakas ehkä itse myyjän luokse pyytämään apua. 

Vierailija
159/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti pidät itseäsi hyvin kohteliaana ja fiksuna ihmisenä, silloin ymmärrät myös tuon että ihmiset kun on niin e

Se, että kysyy tarvitseeko apua ei poissulje erilaisuuden ymmärtämistä. Miksi sinulle on niin vaikeaa tajuat, että se avun tarjoaminen on myyjän työtä. Hänelle maksetaan siitä palkkaa ja erittäin suurella todennäköisyydellä hänen esihenkilönsä on käskenyt tekemään niin. Töissä toimitaan ohjeiden mukaan. Se on asiakkaan omalla vastuulla olla menemättä ihmisten pariin, jos ei pysty ystävälliseen kysymykseen vastaamaan sekoamatta.  

Vierailija
160/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista pidä hyväksyä että käyttäydytään tökerösti, ei noudateta normaaleja käytöstapoja tai että aikuinen ihminen ei muka osaa itse artikuloida myyjälle että katselee ihan mielellään itse. 

Se on ihan normaalia hyvää käyttäytymistä että myyjä huomioi liikkeeseen tulevan asiakkaan ja tarjoaa apuaan, ja jokaisen aikuisen asiakkaan pitää pystyä sen verran kommunikoimaan työtään tekevän ihmisen kanssa että saa kohteliaasti kerrottua että ei juuri nyt tarvitse apua.

Ihme jurottajat ja muut astioiden palauttelijat ovat niitä kenen pitäisi vähän miettiä omaa käytöstään ennen kuin tulevat ihmisten ilmoille.

On peiliinkatsomisen paikka jos ei osaa asioida vaatekaupassa ilman että syntyy joku sosiaalinen painajainen. Se ei nimittäin ole kovin vaikeaa.