Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka "ei kehtaa kysyä" apua? Jos on niin sosiaalisesti rajoitteiden, niin tuskin sellainen ihminen ilahtuu varsinkaan siitä että apua tullaan tarjoamaan heti sisään astuttaessa. Asiakaspalvelijoiden kannattaisi opetella lukemaan ihmisiä ja tilanteita.
Miten sinä luet paikallaan seisovasta ihmisestä tarvitseeko hän apua vai ei? Kerro ihmeessä meille kaikille tämä asia niin osaamme jatkossa nähdä jo nenän asennosta mitä asiakas haluaa meidän tekevän. Ja ihan vinkkinä: asiakkaan kannattaa ostaa verkkokaupoista, jos hän ei kestä asiakaspalvelua.
Esimerkiksi se ettei ota katsekontaktia, on kuulokkeet korvissa tai selkä myyjää päin kertoo, ettei haluta lähestymistä. Myös tervehtimässä lyhyt kats
On se silloin epäkohteliasta, jos puhuu päälle, kun ei saa myyntipuheelta suunvuoroa. Tyyliin puhelinmyyjät, jotka ajattelevat myyvänsä pitämällä luennon putkeen ennen kuin ehtii kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän myyjät ei ikinä ruokakaupassa kysele tarviiko asiakas apua? 🤔
Kerran eräs ulkkari kehtasi kysyä apua, niin myyjä kyllä auttoi mutta säksätti ja läksytti päälle, että tämä oli erikoistapaus, he eivät ole siellä sitä varten 😂
Tietenkin. Osaan sanoa, jos en tarvitse.
En tykkää. Muutama liike ja ravintola on sellainen, jossa en enää käy tuon takia. Erityisesti Suomalainen kirjakauppa on hankala, siellä saattaa jokainen myyjä tulla erikseen auttelemaan. Ihmettelen erityisesti liikkeitä joissa tyrkytetään apua vaikka olisi kuulokkeet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lähden vaan pois liikkeestä kun myyjä käy iholle. Pieniin liikkeisiin meno ylipäätään ahdistaa. Jos olen hyvällä tuulella sanon "En halua apua, lähden pois jos kyselet." Toivon, että myymälät järjestetään siten että asiakkaat löytävät itse etsimänsä eikä esim. jotain vaatekokoja jemmailla varastossa.
Köyhä..uuuu..köyhäää ..uuuuu mee pois..uuu
Nuoret ja vähävaraiset haluavat katsella, aikuiset haluavat palvelua.
Itse etsin ensimmäisenä myyjän käsiini ja ikävä jos ei löydy.
Toki parasta sanoa että kerro jos voin auttaa.
Virolaiset myyjät ovat parhaita, löytävät asut jotka sopii, sanovat heti jos jokin ei sovi ja ehdottavat reilusti ja suunnilleen pukevat päälle. Ihanaa kun ei tarvi itse myllätä koko kauppaa että löytyy hyvät vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.
Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä.
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
Jos osaa luoda kontaktia myyjään, miksi et osaa vastata "ei kiitos", jos et tarvitse apua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos kysytään tarvitsetko apua ilman, että sinun tarvitsee itse pyytää apua?
Vierailija kirjoitti:
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaan ilmaista milloin minä sitä apua tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyydän apua, jos tarvitsen. En todellakaan pidä siitä, jos tullaan myymällä myymään. Eli tervehdys riittää.
Viimeksi apteekissa kuuntelin myyntipuhetta, koska en tahtonut olla töykeä. Yleensä kuitenkin tiedän jo kauppaan mennessäni mitä olen hakemassa, joten en erityisemmin tarvitse palvelua tai esittelemistä. Silloin, jos tarvitsen opastusta kysyn.
Myyjän tehtävänä on myydä. Jos ei pidä myyntitapahtumasta, kannattaa käyttää nettikauppoja.
Jos myyjä pakkomyymisellään karkottaa maksavan asiakkaan, hän ei ole kovin hyvä myyjä. Eli ei myyjänkään kannata yli-innokkaasti myydä koko ajan kaikille vain siksi, että tehtävänä on myydä. Pitää olla pelisilmää ja lukea asiakasta. Ja itse asiassa varsinkin vaateliikkeen myyjä on mielestäni vähintään yhtä paljon asiakaspalvelija k
Älä tuu takas uuuu..erityisherkkä...uuu köyhä...uuu katselija..ei tuu hiekkaa lattialle:)
Erääseen liikkeeseen mennessäni myyjä tuli heti kysymään, "Hei, miten voin auttaa". Olin ihan että wtf 😳, sanoinko muka hänen voihan auttaa?!. Vastasin sitten nätisti, että "antamalla mun katsella". Meni myyjä vähän hämilleen, mutta poistui kuitenkin takavasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei halua apua ja siksi siistit vaatepinot ovat sekaisin, kun asiakas ei voi sanoa ääneen, että etsin sinistä neulepaitaa kokoa L. Asiakas olettaa, että ottamalla pinosta randomisti jonkun keskeltä saa haluamansa ja samalla koko vaatepinon hajalle.
Toisaalta jos asiakas sanoo, että ei tarvitse apua, niin ei myyjä sitä apua osaa tarjota ennen pyyntöä, turha tepastella neulepaitojen luona edestakaisin, jos ei saa suutaan auki.
Olen vaatetusalan ammattilainen, ja kauppa on todellakin siistimmässä kunnossa mun sieltä poistuessa kuin mun sinne tullessa. Enkä todellakaan kaipaa apua, ellei ole jotain tärkeätä kysyttävää esim. saldoista, ja osaan kyllä tarvittaessa heti kysyä. Inhoan kaikkia fraaseja. Ja sellaista osaamatonta lällätystä myyntipuheena, mikä ei sisällä yhtäkään faktaa. Se ärsyttää mua aivan suunnattomasti, ja saa usein poistumaan kaupasta. Koska tiedän useimmiten enemmän vaatteista kuin myyjät. Olen ollut neulomoissa ja vaatetehtaissa töissä, sekä vaatekaupoissa. Mulle riittäisi pelkkä iloinen Hei.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat kovin erilaisia keskenään.
Osa ei kestä, että heitä edes huomataan. Toisten täytyy saada kertoa kaikkien tuttaviensa kuulumiset, jota asiakaspalvelukokemus olisi edes tyydyttävä.
Ja sitten ovat ne jotka tulevat vain harrastuksekseen pe*seilemään.
Mulla on tänään ollut 50% perseilijöitä. Soviteltu, otettu kuvia..sit vaatteet rutussa lattialla, ovesta ulos , ei kiitosta
PYSYKÄÄ KÖYHÄT POISSA::::MENKÄÄ TEMUUN!!!
Ihan mielenkiinnosta teille, jotka ette halua kysymystä heti: Ajatteletteko kahvilassa tai ravintolassakin, että työntekijän pitää vain tervehtiä ja olla sen jälkeen hiljaa, koska osaattehan te itsekin kertoa, mitä tilaatte?
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ja vähävaraiset haluavat katsella, aikuiset haluavat palvelua.
Itse etsin ensimmäisenä myyjän käsiini ja ikävä jos ei löydy.
Toki parasta sanoa että kerro jos voin auttaa.
Virolaiset myyjät ovat parhaita, löytävät asut jotka sopii, sanovat heti jos jokin ei sovi ja ehdottavat reilusti ja suunnilleen pukevat päälle. Ihanaa kun ei tarvi itse myllätä koko kauppaa että löytyy hyvät vaatteet.
Kuulostat aika iäkkäällä aikuiselta. Ei me keski-ikäiset tarvita myyjää kädestä pitelemään ostoksilla. Osataan toimia ihan itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.
Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä.
Jos osaa luoda kontaktia myyjään, miksi et osaa vastata "ei kiitos", jos et tarvitse apua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos kysytään tarvitsetko apua ilman, että sinun tarvitsee itse pyytää apua?
Olen eri mutta mulla tuo kieltäytyminen ja kaikki muukin tyhjänpäiväinen kanssakäyminen syö sosiaalista energiaa, jonka säästäisin mieluiten merkityksellisiin ihmissuhteisiin. Mutta tämähän on hölisijöiden ja melunrakastajien maailma nykyään.
Riippuu hyvin paljon liikkeestä ja omista aikomuksistani, haluanko shoppailla myyjän kanssa vai ilman. Myyjän ammattitaitoon kuuluu lukea asiakasta. Joskus aktiivinen myyjä saa toiminnallaan kaupat aikaan, oikein hyvältä myyjältä ostan mielelläni silloinkin, kun olin oikeastaan aikonut vielä vertailla vaihtoehtoja. Väärällä hetkellä aktiivinen myyjä taas voi estää heräteostoksen, kun minulle tulee sellainen olo, että ei nyt ole sopivaa vain katsoa etsimättä varsinaisesti mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaan ilmaista milloin minä sitä apua tarvitsen.
Mikä siinä sitten on ongelma, jos myyjä kysyy tarvitsetko apua?
Vierailija kirjoitti:
---
Nykyään myyjät jopa tuhahtelee ääneen, kun sanot tulleesi vain katselemaan.
Mulla ainakin on vaatekaapit niin täynnä, että pitää olla tosi spesiaalia, että ostopäätös syntyy.
Eli mielestäsi on silloin näpistelijä, jos tahtoo tehdä ostopäätöksensä ilman myyjän avustusta?