Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kotimaisia tai muuten harvinaisia kirjoja ei saa netistä, toki tilanne on jokseenkin parempi kun nettiantikvariaatti on aktivoitunut. Urheiluvälineitä olisi mukava sovittaa ja vähän kokeilla ennen ostoa. Eli jotkut meistä käyvät kivijalkaliikkeissä tuotteen vuoksi, ei jutustelun.
Mistä jutustelusta puhut? Jos myyjä kysyy tarvitsetko apua ja sinä vastaat ettet tarvitse, ei se ole mitään jutustelua. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi. Useimmat niistä, jotka menevät kauppaan jonkun tietyn tuotteen perässä, haluavat apua, koska asiointi sujuu paljon nopeammin kun myyjä, joka tietää mistä mitäkin löytyy hakee tuotteen sinulle. Mutta jos haluat kierrellä ja etsiä itse, sinä osaat varmasti sanoa "ei kiitos" ilman jutustelua.
Jokaisella asiakkaalla on oikeus päättää, millaista palvelua pitää toivottuna. Ei meidän tarvitse perustella, miksemme pidä siitä. Ettekä te saa meitä perusteluillanne siitä pitämään. Minä kuulutan pelisilmää enemmän kuin automaattista palvelun tyrkyttämistä, minusta tilannetaju on osa asiakaspalvelua.
Myyjillä ei valitettavasti ole telepaattisia kykyjä, joten siksi on selkeämpää kysyä haluaako joku palvelua vai haluaako vain katsella. Kommunikointi sujuu paremmin puheen, kuin ajatustenluvun avulla.
En ole koskaan ollut kultasepänliikettä lukuunottamatta myymälässä, jos en voisi itse ottaa tuotetta hyllystä! Onko sulla jotain fyysisiä rajoituksia, että tarvitset sellaiseen apua? Siinä tapauksessa asia on aivan eri kuin normaali tilanne.
Ja monestiko olet käynyt ravintolassa, jossa on ok, että tarjoilija tuo sulle annoksia ja sinä niitä maistelet ilman mitään velvoitetta maksaa niistä?? Kerro mullekin missä näin voi tehdä, niin suuntaan sinne saman tuen!
Ja ihan vain tiedoksi: niitä asiakaspalvelijoita (eli myyjiä) on monessa muussakin liikkeessä kuin vain pienissä erikoisliikkeissä. Miksi rajaat tämän keskustelun vain spesiaaliliikkeisiin ja jankkaat aivan turhaa asiaa? Turha tästä on enää jatkaa.
---
Onko sulla jotain henkisiä rajoitteita, kun menet noin sekaisin siitä, että osa asiakkaista haluaa ottaa vastaan apua? Jos olen esimerkiksi alusvaateliikkeessä, en todellakaan halua pukea vaatteita ees taas päälle hakeakseni uutta sovitettavaa. On huomattavasti helpompaa, että myyjä tekee noudot puolestani ja saan olla siellä kopissa odottelemassa. Sama juttu myös pienemmissä erikoisliikkeissä, joissa myyjällä on aikaa olla avuksi.
Ja ihan vain tiedoksi: Ketjun aiheena on nimenomaan pienen erikoisliikkeen myyjä. Lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Ok... Miksi? Jos saa kysyä. Eikö se ole Kiusallista jos myyjä ei puhu sitten mitään?
Menin paikalliseen rautakauppaan ja myyjä heti ovelta kimpussa että mitä saisi olla. Kerroin ja etsi hyllystä ja näin sitten viidessä minuutissa ulos kaupasta.
En kerinnyt tutustumaan kauppaan ja mitä kaikkea siellä myydään. Olisin ostanut ehkä muutakin.
Mikset sanonut: "kiitos avusta, voisin vielä vähän katsella mitä muuta teitä löytyy"
Olen eri, mutta jos koko pointti on se, että haluan työn ja läheisten ihmissuhteiden ulkopuolella puhua mahdollisimman vähän, niin tuo pilaa sen tavoitteen. Sitten voi jo saman tien puhua muutakin, tai poistua. Taustalla ei ole suurta traumaa tai ujoutta, en vain yleensä halua puhua tai neuvoa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne palvelua tahtovat asiakkaat ovat varmempia ostajia. Pelisilmä on hyvä olla, mutta itse myyjänä tarjoan palvelua aina, jos en ole tilanteesta täysin varma. Mun työ on kuitenkin saada asioita myydyksi, siitä palkka maksetaan. Ei katseluelämyksen tuottamisesta.
Jos asiakas näyttää selkeästi ahdistuneelta ja piileskelevältä, tyydyn moikkaamaan. Ellei sitten vaikuttaisi siltä, että ei ujoudeltaan itseasiassa uskalla pyytää apua. Jos ei vastaa liikkeeseen tullessa tervehdykseen (tai moikkaa mutta vaikuttaa panikoivan asiasta) ja välttelee katseen täysin, jätän kokonaan rauhaan sillä koskaan ei tiedä kenellä on paha sosiaalinen ahdistus, heitä on Suomessa aika paljon.
Ei ole helppoa palvella ujoa kansakuntaa. Mutta suomalaiset on kuitenkin yleisesti kivan rehellisiä ja kohteliaita asiakkaita!
En ole ujo tai ahdistunut, mutta arvostan pelisilmääsi. Pidän kuulokkeita nimenomaan siksi etten halua, että minulle tullaan puhumaan. Jostain syystä tämä on joillekin täysin mahdotonta hyväksyä, enkä silloin kyllä osta mitään ellei ole ihan pakko.
Toki voi olla muitakin syitä siihen että haluaa olla rauhassa. Nostin ujouden/ahdistuneisuuden esiin lähinnä että oman kokemukseni mukaan on kovin yleistä Suomessa. Kuulokkeet päässä olevaa tyydyn vain moikkaamaan, jos sisään tullessaan ottaa katsekontaktin.
- se sama myyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Ok... Miksi? Jos saa kysyä. Eikö se ole Kiusallista jos myyjä ei puhu sitten mitään?
Menin paikalliseen rautakauppaan ja myyjä heti ovelta kimpussa että mitä saisi olla. Kerroin ja etsi hyllystä ja näin sitten viidessä minuutissa ulos kaupasta.
En kerinnyt tutustumaan kauppaan ja mitä kaikkea siellä myydään. Olisin ostanut ehkä muutakin.
Mikset sanonut: "kiitos avusta, voisin vielä vähän katsella mitä muuta teitä löytyy"
Olen eri, mutta jos koko pointti on se, että haluan työn ja läheisten ihmissuhteiden ulkopuolella puhua mahdollisimman vähän, niin tuo pilaa sen tavoitteen. Sitten voi jo saman tien puhua muutakin, tai poistua. Taustalla ei ole suurta traumaa tai ujoutta, en vain yleensä halua puhua tai neuvoa muita.
Kieltämättä vaikea tilanne, kun ihmisten välinen kommunikointi tapahtuu usein puhumalla. Miten olisi joku paita, jossa lukee "en halua puhua" tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia kotimaisia tai muuten harvinaisia kirjoja ei saa netistä, toki tilanne on jokseenkin parempi kun nettiantikvariaatti on aktivoitunut. Urheiluvälineitä olisi mukava sovittaa ja vähän kokeilla ennen ostoa. Eli jotkut meistä käyvät kivijalkaliikkeissä tuotteen vuoksi, ei jutustelun.
Mistä jutustelusta puhut? Jos myyjä kysyy tarvitsetko apua ja sinä vastaat ettet tarvitse, ei se ole mitään jutustelua. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi. Useimmat niistä, jotka menevät kauppaan jonkun tietyn tuotteen perässä, haluavat apua, koska asiointi sujuu paljon nopeammin kun myyjä, joka tietää mistä mitäkin löytyy hakee tuotteen sinulle. Mutta jos haluat kierrellä ja etsiä itse, sinä osaat varmasti sanoa "ei kiitos" ilman jutustelua.
Jokaisella asiakkaalla on oikeus päättää, millaista palvelua pitää toivottuna. Ei meidän tarvitse perustella, miksemme p
Mistä perustelusta sinä nyt hourailet? Kukaan ei vaadi sinulta mitään perusteluja. Ainut, mitä vaaditaan on, että sanot ääneen haluatko sitä palvelua vai et. Kun ei se myyjä voi muuten tietää, koska ei ole kykyä lukea ajatuksia. Turhaan siis riehut siitä, että sinun pitää itse sanoa "ei kiitos" jos et halua palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella asiakkaalla on oikeus päättää, millaista palvelua pitää to
Kyllä parhaimmilla asiakaspalvelijoilla nimenomaan on pelisilmää ja maalaisjärkeä, sekä ihmistuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Kiinnostavaa. Onko yhden lauseen ääneen sanominen tosiaan liikaa? Miksi sinulla on tällainen tavoite?
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun luettuani ymmärrän taas. kun menen töihin, että on ihan mahdotonta miellyttää kaikkia. Teit niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärin. Tulleet palautteetkin ovat sellaisia, että saman päivän aikana joku on kokenut henkilökunnan olevan hyvin epäystävällistä ja hapanta, kun taas joku toinen kehuu vuolaasti, kuinka ystävällistä ja iloista palvelua sai jälleen kerran.
Saman liikkeen ja saman päivän asiakkaiden kokemukset voivat tietenkin olla hyvinkin erilaisia keskenään. Tämähän on ihan itsestään selvää! Eri asiakaspalvelijat ovat erilaisia, toisen vähän parempia kuin toiset, tietävät enemmän, ovat luontevampaa, kokeneempia, ystävällisempiä jne. Toisten kanssa saattaa vaan synkata paremmin, sekin vaikuttaa tietysti kokemukseen ja palautteeseen.
Toki vaikuttaa myös se saiko asiakas sitä mitä tuli hakemaan, osasiko myyjä auttaa valinnassa tai esitellä eri vaihtoehtoja, puhua asioista niin että maallikko ymmärtää. Nämä ainakin vaikuttaa itselläni varsinkin elektroniikkaa ostaessani. Paikallisessa gigantissa on työntekijä, jolta ei edes hymyä irtoa. Sitten on sellaisia, jotka hymyilevät ja on kohteliaita vaikkain tapaisi ihan vain kassalla. Ei tarvitse olla kovin neri tajutakseen, mistä vaihtelevat arvostelut johtuvat.
Ja asiakaspalvelijoillakin on erilaisia päiviä, vireystila voi vaihdella, välillä on huonoja päiviä, välillä hyviä jne. Toki myös asiakas ja se mitä ja varsinkin minkä hintaista tuotetta ollaan ostamassa vaikuttaa siihen, miten hyvää palvelua saa. Riippuu liikkeestäkin, siitä mitä siellä myydään.
Nämä kaikki näyttää olevan sulle uutta tietoa. Taidat olla vielä aika nuori.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kohdallasi harvinaiset kyselyt ja pyytelyt. Kohdallani jokapäiväistä ja aspa työn päälle, jossa on vain ja ainoastaan muita varten, ei huvita toimia infopisteenä tai kuulevansa korvana ties kenelle työajan jälkeen. Läheiset, tutut ja kollegat ovat toki asia erikseen.
---
Missä sä oikein liikut, jos jatkuvalla syötöllä on joku kyselemässä tietä? Asun Helsingin keskustassa ja liikun paljon Helsingin eri alueilla. Ehkä kerran kuussa jos niinkään usein joku pysäyttää kysyäkseen jotain.
Ehkei sinua lähestytään niin helposti. Minulta on tällä viikolla kysytty lähes joka päivä. Lisänä työ, jossa vastailen jatkuvasti samoihin kysymyksiin. Ja kyllä. Tämä kaikki tapahtuu Helsingissä.
En ole ujo tai ahdistunut, mutta arvostan pelisilmääsi. Pidän kuulokkeita nimenomaan siksi etten halua, että minulle tullaan puhumaan. Jostain syystä tämä on joillekin täysin mahdotonta hyväksyä, enkä silloin kyllä osta mitään ellei ole ihan pakko.
Ehkä sun kannattaa hommata paita, jossa lukee "en halua, että minulle puhutaan, joten älä kysy minulta mitään". Ihmiset kun eivät voi tietää, mistä syystä sinä niitä kuulokkeita käytät. Suurin osa käyttää niitä kuitenkin ihan vain musiikin/äänikirjojen tms. kuunteluun ilman mitään rajoitteita kommunikoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Olen eri, mutta jos koko pointti on se, että haluan työn ja läheisten ihmissuhteiden ulkopuolella puhua mahdollisimman vähän, niin t
Itse asiassa tutkimusten mukaan valtaosa kommunikaatiosta on nimenomaan sanatonta. Tässäkin keskustelussa on asiakaspalvelijoita, jotka ymmärtävät eleitä ja ymmärtävät että vain tervehdys riittää, kannattaa kysyä heiltä vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Lupa ihan vaan olla :)
Pelkkä oleminen ei ole erityisen tavoiteltavaa, mutta siinä mielessä kyllä ettei tarvitse olla jatkuvasti tarpeiden täyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kohdallasi harvinaiset kyselyt ja pyytelyt. Kohdallani jokapäiväistä ja aspa työn päälle, jossa on vain ja ainoastaan muita varten, ei huvita toimia infopisteenä tai kuulevansa korvana ties kenelle työajan jälkeen. Läheiset, tutut ja kollegat ovat toki asia erikseen.
---
Missä sä oikein liikut, jos jatkuvalla syötöllä on joku kyselemässä tietä? Asun Helsingin keskustassa ja liikun paljon Helsingin eri alueilla. Ehkä kerran kuussa jos niinkään usein joku pysäyttää kysyäkseen jotain.
Ehkei sinua lähestytään niin helposti. Minulta on tällä viikolla kysytty lähes joka päivä. Lisänä työ, jossa vastailen jatkuvasti samoihin kysymyksiin. Ja kyllä. Tämä kaikki tapahtuu Helsingissä.
Ehkä sinun kannattaa opetella vttumainen ilme tai pukeutua vaikka anime-asuun niin loppuu tuo jatkuva kysely.
Te jotka käytätte kuulokkeita: pliis huomioikaa muut julkisissa liikennevälineissä. Menkää bussissa sinne perälle istumaan, ei eteen mihin vanhusten on helpompi istua. Junassa niille korkeammille paikoilla samasta syytä. Älkää jääkö ovien eteen seisomaan niin että ihmiset joutuvat kiusaantuneina miettimään pitäisikö huutaa vai koputtaa olalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN
Olen eri, mutta jos koko pointti on se, että haluan työn ja läheisten ihmissuhteiden ulkopuolella puhua mahdollisimman vähän, niin t
Kysytkö tosissasi vai ilkkuaksesi?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut kultasepänliikettä lukuunottamatta myymälässä, jos en voisi itse ottaa tuotetta hyllystä! Onko sulla jotain fyysisiä rajoituksia, että tarvitset sellaiseen apua? Siinä tapauksessa asia on aivan eri kuin normaali tilanne.
Ja monestiko olet käynyt ravintolassa, jossa on ok, että tarjoilija tuo sulle annoksia ja sinä niitä maistelet ilman mitään velvoitetta maksaa niistä?? Kerro mullekin missä näin voi tehdä, niin suuntaan sinne saman tuen!
Ja ihan vain tiedoksi: niitä asiakaspalvelijoita (eli myyjiä) on monessa muussakin liikkeessä kuin vain pienissä erikoisliikkeissä. Miksi rajaat tämän keskustelun vain spesiaaliliikkeisiin ja jankkaat aivan turhaa asiaa? Turha tästä on enää jatkaa.
---
Onko sulla jotain henkisiä rajoitteita, kun menet noin sekaisin siitä, että osa asiakkaista haluaa ottaa vastaan apua? Jos olen esimerkiksi alusvaateliikkeessä, en todellakaan halua pukea vaatteita ees
Ei tuossa puhuttu siitä, että joku haluaa ottaa apua vastaan 🤦🏻. Vaan siitä, että myyjän työ rinnastettiin tarjoilijaan, mitä se ei todellakaan ole. Miksi siis sotket tähän tarjoilijoita? KYSYMYS JA KESKUSTELU ON:
Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"