Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"

Vierailija
12.07.2024 |

Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii 

Kommentit (456)

Vierailija
281/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen liikkeeseen tietysti, koska haluan palvelua. Pahinta on myyjät, jotka juoruavat keskenään eivätkä edes tervehdi. Liikeessä saattaa olla kolme myyjää ja yksi asiakas, ja myyjille asiakkaan palveleminen on vastenmielistä, piileskelevät hyllyjen takana.

No tuo, ettei edes tervehdi on kyllä aivan toinen ääripää. Ja se kertoo vain näiden ihmisten käytöstapojen puutteesta. Jätän minäkin tuollaisista liikkeistä ostamatta vaikka aikomus olikin.

En silti yhtään tykkää tyrkylle tulevista myyjistä, jotka hyökkää heti kimppuun voinko olla avuksi -kysymyksillään. Ärsyttävää! Ja varsinkin, jos liikkeessä on useampi myyjä ja jokainen kysyy erikseen. Siinä vaiheessa en sano enää edes kohteliaasti. Yleensä jätän huomiotta ikään kuin en kuulisi ja yritän viestittää olemuksellani, että pysy poissa. Jos tämä ei mene perille vaan ängetään vielä lähemmäs ja toistetaan typerä kysymys, niin totean, että olen jo sanonut, että ei tarvi.

Vierailija
282/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ketjua lukee, muistaa olla vieläkin onnellisempi, että on tajunnut muuttaa pois Suomesta, noita -minulle ei saa puhua eikä minua saa tervehtiä- kusipäitä näyttää olevan liki kaikki suomalaiset. Hyi ollakaan,miten junttia sakkia suomalaiset ovat. 

Suomalaiset ovat maailman junteinta sakkia, kaikista junteimmat ovat tässä ketjussa ulisemassa, että minulle ei saa kaupassa puhua. Hyi!  

Joo ihan hirveää kun ei puhuta, paaaaljon pahempi kuin lasten ja naisten kulttuurillinen väkisinmakaaminen! Aivan oikeassa olet, usan kouluampumisetkin on pieniä tämän suomalaisuuden tuppisuisuus! Kyllä näin o!!!

ps. olen suomalainen tuppisuu joka ei aina vastaa tervehdykseen. Että jos kuvittelit meistä eroon pääseväsi muuttamalla suomesta pois niin minulla on yllättäviä uutisia :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään erityisesti liikkeistä, joissa on luontevasti rupatteleva myyjä. Heittää ehkä kommentin säästä ja osaa myös lukea tilannetta jättäen asiakkaan rauhaan, jos ei vaikuta rupatteluintoiselta. Tarjoaa apuaan, muttei tyrkytä.

Nuorilta myyjiltä se avuntarjoaminen on joskus ärsyttävää, epäluontevan kuuloista mutta ymmärrän hyvin että he vielä opettelevat. Menevät sellaisen ylipirteän roolin taakse ehkä jännityksen takia.

Joka tapauksessa aina on parempi tarjota apua, kuin piileskellä asiakasta. 

Vierailija
284/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen liikkeeseen tietysti, koska haluan palvelua. Pahinta on myyjät, jotka juoruavat keskenään eivätkä edes tervehdi. Liikeessä saattaa olla kolme myyjää ja yksi asiakas, ja myyjille asiakkaan palveleminen on vastenmielistä, piileskelevät hyllyjen takana.

No tuo, ettei edes tervehdi on kyllä aivan toinen ääripää. Ja se kertoo vain näiden ihmisten käytöstapojen puutteesta. Jätän minäkin tuollaisista liikkeistä ostamatta vaikka aikomus olikin.

En silti yhtään tykkää tyrkylle tulevista myyjistä, jotka hyökkää heti kimppuun voinko olla avuksi -kysymyksillään. Ärsyttävää! Ja varsinkin, jos liikkeessä on useampi myyjä ja jokainen kysyy erikseen. Siinä vaiheessa en sano enää edes kohteliaasti. Yleensä jätän huomiotta ikään kuin en kuulisi ja yritän viestittää olemuksellani, että pysy poissa. Jos tämä ei mene perille vaan ängetään vielä lähemmäs j

en mä mitään palvelijoita rupea moikkaamaan XD valoja päälle prisman kassa! 

Vierailija
285/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ainakaan mene kiertämään kauppoja seurustellakseni vaan nimenomaan katselemaan, ei välttämättä edes ostamaan. Siksi olen yksin liikkeelläkin, kaverin höpinä vieressä häiritsisi. 

Ilmeisesti sinä olet sitten niitä tyyppejä, jotka vuodattavat elämäntarinansa sille myyjälle just samalla hetkellä kun tarvitsisin sitä myyjää? Sekin on todella ärsyttävää että joudun menemään keskeyttämään jonkin juttelusession, jos tarvitsen apua.

----

Sulla on todella outo käsitys seurustelusta, jos lasket seurusteluksi sen, että myyjä kysyy "voinko auttaa". 

Sinulla on myös pahoja hahmotusongelmia, jos et osaa nähdä välimuotoa täydellisen hiljaisuuden ja koko elämäntarinan vuodattamisen välillä. Normaaliälyinen ihminenhän osaa vastata tarvitseeko apua ilman, että siihen sisältyy mitään vuodattamisia. Tarvitset todella paljon apua, jos et tuota ymmärrä. 

Vierailija
286/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta teille, jotka ette halua kysymystä heti: Ajatteletteko kahvilassa tai ravintolassakin, että työntekijän pitää vain tervehtiä ja olla sen jälkeen hiljaa, koska osaattehan te itsekin kertoa, mitä tilaatte?

Outo kysymys. Kyllähän nyt jokainen normaali ihminen todellakin osaa itse kertoa mitä tilaa. En nyt ymmärrä mihin tuolla pyrit.

Eli sinun mielestäsi tarjoilijan kuuluu tulla seisomaan pöydän viereen sanomatta sanaakaan tai kysymättä haluaako asiakas mahdollisesti jotain juotavaa miettiessään ruokatilausta? Arvaapa kuinka pitkään tuollaista tarjoilijaa pidettäisiin töissä?

Sinä nälökään käyt vain yhdenlaisissa ravintoloissa. Kannattaisi vähän laajentaa

Missä kohtaa sanoin, että tarjoilija kysyy "voinko auttaa"?

Tässähän juuri puhutaan siitä, että yli-innokkaat asiakaspalvelijat tulevat tuota kysymään. Joku tauno (sinä?) sitten sekoittaa tähän tarjoilijat, joiden työ on AIVAN erilaista kuin myyjien. Koitapas siis pysyä asiassa. 

Vierailija
287/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuulokkeet päässä oleva ihminen tahtoisi kontaktin sinuun? Ymmärrän vaivaamisen jos muita ihmisiä ei ole, muuten en. 

---

Jos olen eksyksissä, minua ei kiinnosta pätkääkään tahdotko sinä kontaktia vai et. Minua kiinnostaa vain tietää se reitti ja kysyn sitä ensimmäiseltä kohdalle osuvalta oli hänellä kuulokkeet tai ei. Oletan, että jopa sinulla on sen verran kapasiteettia aivoissasi, että osaat poistua paikalta tai leikkiä kuuroa, jos et halua kontaktia minuun. Koskaan ei vielä kukaan kuulokkeet päässä ollut ole toiminut niin, vaan ovat kohteliaasti neuvoneet. 

No juu. Tietenkin yleensä vastaa jo kohteliaisuudesta, mutta samalla ärtyy tilanteenlukutaidottomuudesta ellei pysty parin sekunnin ajan tarkastelemaan kuka lähellä olijoi

Sinua taitaa kovasti vaivata se, etteivät muut ihmiset aina halua olla olemassa sinua varten. Toki se voi olla karu totuus kohdata. 

Lähinnä viittasin siihen, että minun oletetaan aina olevan kaikkia varten, mutta minua varten ei ole ollut olemassa kukaan vuosiin. Eli edelleenkin pidän vapauden rajata omaa tilaani laittamalla kuulokkeet korviin riippumatta reitinkysymistarpeista ja heistä joiden mielestä jokainen on heitä varten, riippumatta asetetuista rajoista (kuulokkeet tässä tapauksessa) tai tilanteesta ja voimavaroista.

Vierailija
288/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuulokkeet päässä oleva ihminen tahtoisi kontaktin sinuun? Ymmärrän vaivaamisen jos muita ihmisiä ei ole, muuten en. 

---

Jos olen eksyksissä, minua ei kiinnosta pätkääkään tahdotko sinä kontaktia vai et. Minua kiinnostaa vain tietää se reitti ja kysyn sitä ensimmäiseltä kohdalle osuvalta oli hänellä kuulokkeet tai ei. Oletan, että jopa sinulla on sen verran kapasiteettia aivoissasi, että osaat poistua paikalta tai leikkiä kuuroa, jos et halua kontaktia minuun. Koskaan ei vielä kukaan kuulokkeet päässä ollut ole toiminut niin, vaan ovat kohteliaasti neuvoneet. 

No juu. Tietenkin yleensä vastaa jo kohteliaisuudesta, mutta samalla ärtyy tilanteenlukutaidottomuudesta ellei pysty pari

Lähinnä viittasin siihen, että minun oletetaan aina olevan kaikkia varten, mutta minua varten ei ole ollut olemassa kukaan vuosiin. Eli edelleenkin pidän vapauden rajata omaa tilaani laittamalla kuulokkeet korviin riippumatta reitinkysymistarpeista ja heistä joiden mielestä jokainen on heitä varten, riippumatta asetetuista rajoista (kuulokkeet tässä tapauksessa) tai tilanteesta ja voimavaroista.

Kuulostat mt-ongelmaiselta. Toivottavasti et ole näitä, jotka istuvat bussissa vanhustenpaikalle kuulokkeet korvissa. Tai änkeävät siihen käytävälle niin ettei heihin saa kontaktia.

Vierailija
289/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikkaaminen riittää, mutta en pahastu jos kysytään avun tarvetta. Tiedän että myyjä tekee vain työtään, ja osaan sanoa että ei kiitos. 

Vierailija
290/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos OSAISiVAT olla avuksi. Vaan eivät osaa. Jos nyt kysyn että mistä löytyy ranskanleipä, niin ne ohjaa leipähyllylle. Sinne olisin osannut opettamattakin. Vaan missä on se apu?

Vierailija
291/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYKKÄÄN!!! Jätän jopa ostamatta, jos ei tarpeeksi nopeasti tulla avuksi. Jos haluan itsepalvelua, ostan netistä.

Ymmärrän kyllä, että ei ole välttämättä laiskuutta, jos ei kysytä, kun Suomessa on paljon ihmisiä jotka ahdistuvat kysymyksestä, vaikka siihen voi nätisti vastata "ei kiitos". Mutta en rupea juoksemaan myyjien perässä, etenkään jos iso rahallinen ostos kyseessä.

Ostan sieltä mistä saan palvelua.

T. Kolmikymppinen nainen

En ymmärrä mikseivät nämä ahdistujat osta netistä? Kivijalkaliikkeeseen mennään juuri sen palvelun takia.

Vierailija
292/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarjoilijan työtä voi verrata sellaiseen asiakaspalvelijaan kuin mistä tässä ketjussa nyt puhutaan. Turha sekoittaa aitaa seipäisiin. 

Todellakin voi. Ketjussa puhutaan pienestä liikkestä (eli erikoisliikkeestä). Niissä on ihan erilainen oletus palvelutasosta kuin jossain henkkamaukalla. Niissä kuuluu kuvioon, että myyjä tarjoaa apua ja muutenkin kommunikoi asiakkaiden kanssa eikä toimi vain kassakoneen jatkeena. Eli työ on hyvinkin verrattavissa tarjoilijan työhön. Tarjoilijakaan ei ole pelkkä kassakoneen jatke, vaan hänen työhönsä kuuluu myös luoda hyvää tunnelmaa ja tilanteen mukaan jutustella asiakkaille mukavia. Mitä parempi ravintola, sitä enemmän tarjoilija on vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Enkä nyt tarkoita, että hän ei anna ruokarauhaa. 

Vierailija
293/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat mt-ongelmaiselta. Toivottavasti et ole näitä, jotka istuvat bussissa vanhustenpaikalle kuulokkeet korvissa. Tai änkeävät siihen käytävälle niin ettei heihin saa kontaktia.

Siis sinusta ihmiset jotka eivät halua olla tekemisissä kanssasi ovat mt-ongelmaisia? Minusta se on ihan päinvastoin. Tällä palstalla sitä aina huomaa, että maailma ei ole valmis. 

Vierailija
294/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYKKÄÄN!!! Jätän jopa ostamatta, jos ei tarpeeksi nopeasti tulla avuksi. Jos haluan itsepalvelua, ostan netistä.

Ymmärrän kyllä, että ei ole välttämättä laiskuutta, jos ei kysytä, kun Suomessa on paljon ihmisiä jotka ahdistuvat kysymyksestä, vaikka siihen voi nätisti vastata "ei kiitos". Mutta en rupea juoksemaan myyjien perässä, etenkään jos iso rahallinen ostos kyseessä.

Ostan sieltä mistä saan palvelua.

T. Kolmikymppinen nainen

En ymmärrä mikseivät nämä ahdistujat osta netistä? Kivijalkaliikkeeseen mennään juuri sen palvelun takia.

Kaikkia kotimaisia tai muuten harvinaisia kirjoja ei saa netistä, toki tilanne on jokseenkin parempi kun nettiantikvariaatti on aktivoitunut. Urheiluvälineitä olisi mukava sovittaa ja vähän kokeilla ennen ostoa. Eli jotkut meistä käyvät kivijalkaliikkeissä tuotteen vuoksi, ei jutustelun. 

Vierailija
295/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun luettuani ymmärrän taas. kun menen töihin, että on ihan mahdotonta miellyttää kaikkia. Teit niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärin. Tulleet palautteetkin ovat sellaisia, että saman päivän aikana joku on kokenut henkilökunnan olevan hyvin epäystävällistä ja hapanta, kun taas joku toinen kehuu vuolaasti, kuinka ystävällistä ja iloista palvelua sai jälleen kerran. 

Vierailija
296/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinusta ihmiset jotka eivät halua olla tekemisissä kanssasi ovat mt-ongelmaisia? Minusta se on ihan päinvastoin. Tällä palstalla sitä aina huomaa, että maailma ei ole valmis. 

Onnistuit uhriutumaan tuntemattoman avunpyynnöstä.

"Lähinnä viittasin siihen, että minun oletetaan aina olevan kaikkia varten, mutta minua varten ei ole ollut olemassa kukaan vuosiin. Eli edelleenkin pidän vapauden rajata omaa tilaani laittamalla kuulokkeet korviin riippumatta reitinkysymistarpeista ja heistä joiden mielestä jokainen on heitä varten, riippumatta asetetuista rajoista (kuulokkeet tässä tapauksessa) tai tilanteesta ja voimavaroista."

Jos se, että tuntematon kysyy sinulta apua aiheuttaa uhriutumisen ja voimavarojen hälyttävän hiipumisen, et kuulosta ihan terveeltä. Jos tämä ei ole sinulle selvää, suosittelen lukemaan tämän kommenttisi uudestaan ajatuksen kanssa ja hakeutumaan avun piiriin. Tuollainen ajatusmaailma ei ole terve.

Vierailija
297/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän juuri puhutaan siitä, että yli-innokkaat asiakaspalvelijat tulevat tuota kysymään. Joku tauno (sinä?) sitten sekoittaa tähän tarjoilijat, joiden työ on AIVAN erilaista kuin myyjien. Koitapas siis pysyä asiassa. 

Ei millään tavalla erilaista. Sekä tarjoilija että myyjä ovat asiakaspalveluhommissa. Heidän tehtävänsä on olla avuksi asiakkaille ja tuoda heille tuotteita, joita asiakas ei voi/halua itse ottaa hyllystä. Ravintolan asiakas on hyvinkin verrattavissa sovituskopissa olevaan asiakkaaseen, jolle myyjä tuo isompaa kokoa tai toista väriä tms. asiakkaan toiveen mukaan. Nyt puhutaan pienestä erikoisliikkestä, ei jostain tusinaketjusta tai mäkkäristä. 

Vierailija
298/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun luettuani ymmärrän taas. kun menen töihin, että on ihan mahdotonta miellyttää kaikkia. Teit niin tai näin, aina menee jonkun mielestä väärin. Tulleet palautteetkin ovat sellaisia, että saman päivän aikana joku on kokenut henkilökunnan olevan hyvin epäystävällistä ja hapanta, kun taas joku toinen kehuu vuolaasti, kuinka ystävällistä ja iloista palvelua sai jälleen kerran. 

Voisiko olla niin että osa henkilökunnasta on parempaa ja osa laiskempaa? Tai palvelette eri ikäisiä ja näköisiä eri tavalla?

Vierailija
299/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarjoilijan työtä voi verrata sellaiseen asiakaspalvelijaan kuin mistä tässä ketjussa nyt puhutaan. Turha sekoittaa aitaa seipäisiin. 

Todellakin voi. Ketjussa puhutaan pienestä liikkestä (eli erikoisliikkeestä). Niissä on ihan erilainen oletus palvelutasosta kuin jossain henkkamaukalla. Niissä kuuluu kuvioon, että myyjä tarjoaa apua ja muutenkin kommunikoi asiakkaiden kanssa eikä toimi vain kassakoneen jatkeena. Eli työ on hyvinkin verrattavissa tarjoilijan työhön. Tarjoilijakaan ei ole pelkkä kassakoneen jatke, vaan hänen työhönsä kuuluu myös luoda hyvää tunnelmaa ja tilanteen mukaan jutustella asiakkaille mukavia. Mitä parempi ravintola, sitä enemmän tarjoilija on vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Enkä nyt tarkoita, että hän ei anna ruokarauhaa. 

Ei, ei, ja ei. Koko asiakaspalvelitilanne on aivan toisenlainen tuollaisissa pöytiintarjoiluravintoloissa kuin mitä kaupoissa, joissa asiakas voi tulla vain katselemaankin. Aivan toisenlainen.

Vierailija
300/456 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla harvemmin otetaan kontaktia ventovieraiden joihin ei ole muutoin yhteyttä.

Toki on aina asiallista kyseenalaistaa mielenterveys, jos on kyllääntynyt olemaan pelkkä auttaja tai ventovieraiden avautumiskohde. Olisit sinäkin mieluummin napit korvilla, kun joutuisit kuuntelemaan satunnaisten ohikulkijoiden elämän tragedioita  yms.