Tykkäätkö jos menet liikkeeseen että myyjä kysyy heti "voisinko olla avuksi?"
Olen itse myyjä pienessä putiikissa niin mietin tykkääkö asiakkaat tuosta vai haluavatko mieluummin että myyjä vain tervehtii
Kommentit (456)
Riippuu vähän siitä, että olenko etsimässä jotain, niin silloin on mukavaa, että myyjä kysyy, että voiko olla avuksi. Toisinaan taas en ja haluan katsella ihan rauhassa vaatteita ym. Mutta noin yleisesti on hyvä tapa kysyä asiakkaalta, että voiko olla avuksi. Toisinaan on ollut sellaisia tilanteita, että myyjä jää selän taakse päivystämään, niin silloin se tuntuu vähän ahdistavalta. Mutta se toki vaatii myös taitoja lukea asiakasta heti päältä päin. Mutta näitä nyt tapahtuu ja sattuu, ja jokainen on sellainen kuin on, eli osaa ne asiakkaatkin olla aika ilkeitä toisinaan sille myyjälle ja luullaan olevansa jokin maailman napa, kun näitä on seurannut sivusta. Mutta plussaa niille myyjille, jotka ottavat tilanteen rauhassa ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaa
Kohteliaisuus on jossain määrin subjektiivista. Minä esimerkiksi koen, että se ettei myyjä kiinnitä huomiota asiakkaan elekieleen, on epäkohteliasta ja huonoa palvelua. Joissain liikkeissä, kuten Stockalla, tullaan joka osastolla tarjoamaan apua. Se on tosi ärsyttävää, koska usein siellä joutuu kävelemään osastojen läpi päästäkseen jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Muutama liike ja ravintola on sellainen, jossa en enää käy tuon takia. Erityisesti Suomalainen kirjakauppa on hankala, siellä saattaa jokainen myyjä tulla erikseen auttelemaan. Ihmettelen erityisesti liikkeitä joissa tyrkytetään apua vaikka olisi kuulokkeet päässä.
Ai, sen takia niin monet kulkee nykyään kaupassa isot kuulokkeet päässä. Olenkin ihmetellyt, onko he jotain aistiherkkiä.
Ohis
Kuljen kuulokkeet päässä jottei jatkuvasti oltaisi kysymässä reittiohjeita tai pyytämässä jotain. Tämä siis ventovieraiden ohikulkijoiden taholta. Ei tosiaankaan aistiyliherkkyydestä johtuvaa sillä yleensä kuulokkeista kuuluu musa tai podcast. Edelleen on käsittämätöntä ettei ole sen vertaa tilanteen lukutaitoa, että kuulokkeet korvilla tarkoittaa sitä ettei toivo lähestymistä el
Miksi et vain jatka matkaa kuin et huomaisikaan lähestymisyritystä? En minä aikaan ole ollut tietoinen, että kuulokkeet=ihmiseltä ei saa kysyä esim. tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Muutama liike ja ravintola on sellainen, jossa en enää käy tuon takia. Erityisesti Suomalainen kirjakauppa on hankala, siellä saattaa jokainen myyjä tulla erikseen auttelemaan. Ihmettelen erityisesti liikkeitä joissa tyrkytetään apua vaikka olisi kuulokkeet päässä.
Ai, sen takia niin monet kulkee nykyään kaupassa isot kuulokkeet päässä. Olenkin ihmetellyt, onko he jotain aistiherkkiä.
Ohis
Kuljen kuulokkeet päässä jottei jatkuvasti oltaisi kysymässä reittiohjeita tai pyytämässä jotain. Tämä siis ventovieraiden ohikulkijoiden taholta. Ei tosiaankaan aistiyliherkkyydestä johtuvaa sillä yleensä kuulokkeista kuuluu musa tai podcast. Edelleen on käsittämätöntä ettei ole sen vertaa tilanteen lukutaitoa, että kuulokkeet korvilla tarkoittaa sitä ettei toivo lähestymistä el
Just näin. Minulla on jostain syystä sellainen naama, että aina tullaan kysymään neuvoja. Kaverinikin nauravat sille, koska kun he ovat yksin liikkeellä, kukaan ei tule kyselemään, mutta minun kanssani lähes aina. Minusta se on töykeää ja epäkohteliasta. Jos olen selkeästi menossa tukka putkella jonnekin, kuulokkeet korvilla, en selkeästikään halua ottaa kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erääseen liikkeeseen mennessäni myyjä tuli heti kysymään, "Hei, miten voin auttaa". Olin ihan että wtf 😳, sanoinko muka hänen voihan auttaa?!. Vastasin sitten nätisti, että "antamalla mun katsella". Meni myyjä vähän hämilleen, mutta poistui kuitenkin takavasemmalle.
Ihan normaali kysymys. Tarkoittaa samaa kuin "Tarvitseko apua". Tuohon voi vasta ihan tavalliseen tapaan "Kiitos, mutta katselen vain".
"Maksamalla ostokset" on kanssa hyvä vastaus.
"Mitkä ostokset" on hyvä vastaus tuohon viisasteluun.
"No tietysti ne mitä olen tekemässä."
On näköjään nyt vähän tyhmän puoleinen asiakaspalvelija palkattu 😄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan kyllä luoda sen verran kontaktia myyjään apua tarvittaessani. Yleensä en ole heti kauppaan mennessä sitä apua edes tarvinnu.
---
Ei kyse ole siitä, etteikö asiakas osaisi itsekin pyytää apua. Kyse on siitä, että myyjälle maksetaan palkkaa siitä, että hän on asiakkaiden apuna tarvittaessa. Aniharva asiakas haluaa metsästää myyjää ympäri kauppaa tai nähdä vaivaa myyjän huomion saamiseen, jos menee ostamaan vaikkapa sitä tietokonetta eli tietää minkä tuotteen tarvitsee, muttei tarkemmin minkälaisena. Jos et tarvitse apua heti kauppaan mennessä, sinähän voit vastata kysymykseen "Kiitos, katselen ensin. Kerron sitten jos tarvitsen apua". Ei ole vaikeaa.
Nimenomaan tarvittaessa ja minä osaa
Kohteliasta asiakaspalvelukäytöstä on lukea tilannetta, eikä suorittaa aspamanuaalia. eri
Kohteliaisuus on jossain määrin subjektiivista. Minä esimerkiksi koen, että se ettei myyjä kiinnitä huomiota asiakkaan elekieleen, on epäkohteliasta ja huonoa palvelua. Joissain liikkeissä, kuten Stockalla, tullaan joka osastolla tarjoamaan apua. Se on tosi ärsyttävää, koska usein siellä joutuu kävelemään osastojen läpi päästäkseen jonnekin.
---
Se on niiden työtä, ystävä hyvä. Niiden on käsketty tehdä niin. Stocka on vanhan liiton kauppa ja siellä toimitaan sen mukaisesti. Siellä ollaan palvelemassa asiakkaita, koska ne kaikkein eniten Stockalta ostavat hienostorouvat vetäisivät herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos asiakasta vain tervehdittäisiin ja mitään palveluasennetta ei näytettäisi. Ja koska asiakkaan ulkooisen olemuksen perusteella ei ole korrektia päätellä esim. tämän varallisuustasoa, on kaikkía varmuuden vuoksi kohdeltava samalla tyylillä. Jos tyyli ei miellytä, ei kannata mennä Stockalle. Prismakin on keksitty ja siellä ei tasan varmasti kukaan tule kysymään tarvitseko apua. Ei, vaikka makaisit käytävällä kaatuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kuljen kuulokkeet päässä jottei jatkuvasti oltaisi kysymässä reittiohjeita tai pyytämässä jotain. Tämä siis ventovieraiden ohikulkijoiden taholta. Ei tosiaankaan aistiyliherkkyydestä johtuvaa sillä yleensä kuulokkeista kuuluu musa tai podcast. Edelleen on käsittämätöntä ettei ole sen vertaa tilanteen lukutaitoa, että kuulokkeet kor
Miksi ihmeessä kuulokkeet päässä oleva ihminen tahtoisi kontaktin sinuun? Ymmärrän vaivaamisen jos muita ihmisiä ei ole, muuten en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erääseen liikkeeseen mennessäni myyjä tuli heti kysymään, "Hei, miten voin auttaa". Olin ihan että wtf 😳, sanoinko muka hänen voihan auttaa?!. Vastasin sitten nätisti, että "antamalla mun katsella". Meni myyjä vähän hämilleen, mutta poistui kuitenkin takavasemmalle.
Ihan normaali kysymys. Tarkoittaa samaa kuin "Tarvitseko apua". Tuohon voi vasta ihan tavalliseen tapaan "Kiitos, mutta katselen vain".
On näköjään nyt vähän tyhmän puoleinen asiakaspalvelija palkattu 😄.
"No eipä näy teillä vielä mitään ostoksia. Meillähän on täällä *tähän puolen tunnin luento tuotteista ja niiden ominaisuuksista".
Saattapi olla että kovinkin nokkelaksi itsensä kuvitellut asiakas poistuu vähin äänin tuossa kohtaa :D
Vierailija kirjoitti:
---
Se on niiden työtä, ystävä hyvä. Niiden on käsketty tehdä niin. Stocka on vanhan liiton kauppa ja siellä toimitaan sen mukaisesti. Siellä ollaan palvelemassa asiakkaita, koska ne kaikkein eniten Stockalta ostavat hienostorouvat vetäisivät herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos asiakasta vain tervehdittäisiin ja mitään palveluasennetta ei näytettäisi. Ja koska asiakkaan ulkooisen olemuksen perusteella ei ole korrektia päätellä esim. tämän varallisuustasoa, on kaikkía varmuuden vuoksi kohdeltava samalla tyylillä. Jos tyyli ei miellytä, ei kannata mennä Stockalle. Prismakin
Eipä siellä Stockalla enää pahemmin kukaan käykään. Ja itse asiassa Stocka muutti toimintamalliaan jokunen vuosi sitten. Ystäväni on töissä siellä ja nykyisten ohjeiden mukaan omaa harkintaa ei saa käyttää, vaan jokaiselle pitää tarjota apua, vaikka kuinka olisi kuulokkeet päässä ja omissa maailmoissaan. Asiat voi hoitaa tosi monella tavalla, ja maailmassa on muitakin vaihtoehtoja kuin Stocka ja Prisma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys saa olon, että näytänkö jotenkin avun tarpeessa olevalta.
Mikä vika siinä, jos näytätkin? Minä ainakin tarvitse hyvinkin paljon apua, jos menen vaikkapa Motonettiin ostamaan jotain auton osaa tai Giganttiin ostamaan tietokonetta. En ymmärrä niistä juuri mitään ja otan mielelläni vastaan kaiken mahdollisen avun asiantuntevilta myyjiltä.
Jos osaa luoda kontaktia myyjään, miksi et osaa vastata "ei kiitos", jos et tarvitse apua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos kysytään tarvitsetko apua ilman, että sinun tarvitsee itse pyytää ap
MItä ihmettä te, joille parin lauseen vaihtaminen "syö sosiaalista" energiaa ja on muutenkin niin vaikeaa, teette oikein työksenne? Ajatte yksin jotain pitkän matkan rekkaa vai poraatte kaivoksessa jotain tunnellia, jossa ei tarvitse kohdata toisia ihmisiä? Kyllä elämä olisi hankalaa, jos jokainen kohtaaminen olisi "melua" ja "veisi sosiaalista energiaa".
Miksi ihmeessä kuulokkeet päässä oleva ihminen tahtoisi kontaktin sinuun? Ymmärrän vaivaamisen jos muita ihmisiä ei ole, muuten en.
---
Jos olen eksyksissä, minua ei kiinnosta pätkääkään tahdotko sinä kontaktia vai et. Minua kiinnostaa vain tietää se reitti ja kysyn sitä ensimmäiseltä kohdalle osuvalta oli hänellä kuulokkeet tai ei. Oletan, että jopa sinulla on sen verran kapasiteettia aivoissasi, että osaat poistua paikalta tai leikkiä kuuroa, jos et halua kontaktia minuun. Koskaan ei vielä kukaan kuulokkeet päässä ollut ole toiminut niin, vaan ovat kohteliaasti neuvoneet.
Siinäpä kysyy mutta toivoisin kun vastaan EI että ei sitten seurata liikkeessä koko sitä aikaa jonka siellä pyörin. Osaan ihan itse kysyä jos asiaa.
MItä ihmettä te, joille parin lauseen vaihtaminen "syö sosiaalista" energiaa ja on muutenkin niin vaikeaa, teette oikein työksenne? Ajatte yksin jotain pitkän matkan rekkaa vai poraatte kaivoksessa jotain tunnellia, jossa ei tarvitse kohdata toisia ihmisiä? Kyllä elämä olisi hankalaa, jos jokainen kohtaaminen olisi "melua" ja "veisi sosiaalista energiaa".
Ei ne ole töissä. Ovat mt-ongelmien takia työkyvyttyömyyseläkkeellä jo parikymppisinä. Edes rekkakuskin työssä ei pärjää, jos ei pysty kommunikoimaan ihmisten kanssa. Ihmetyttää kyllä, miksi pitää liikkua julkisilla paikoilla, jos ei kestä sitä, että joku saattaa puhutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On näköjään nyt vähän tyhmän puoleinen
"No eipä näy teillä vielä mitään ostoksia. Meillähän on täällä *tähän puolen tunnin luento tuotteista ja niiden ominaisuuksista".
Saattapi olla että kovinkin nokkelaksi itsensä kuvitellut asiakas poistuu vähin äänin tuossa kohtaa :D
Ne mitä olen TEKEMÄSSÄ, en tehnyt. Niin tuossa sanottiin, opettele lukemaan. Ja sen myyjän monologin voi aina keskeyttää 😉.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään ostoksia ole TEKEMÄSSÄ sillä sekunnilla kun astut liikkeeseen. "Olla tekemässä" viittaa meneillään olevaan toimintaan, ei tulevaan. Siksi tuo luento siitä, mitä mahdollisuuksia sinulla on, kun ALOITAT sen ostosten tekemisen jossain vaiheessa :)
Ilman muuta on kiva että myyjä huomioi ja on avulias. Asiakas voi avata suunsa jos haluaa vain ensin katsella. Karseinta on mennä liikkeeseen jossa ei huomioida ollenkaan. Ei edes tervehditä. Sellaisesta en ikinä osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
---
Jos olen eksyksissä, minua ei kiinnosta pätkääkään tahdotko sinä kontaktia vai et. Minua kiinnostaa vain tietää se reitti ja kysyn sitä ensimmäiseltä kohdalle osuvalta oli hänellä kuulokkeet tai ei. Oletan, että jopa sinulla on sen verran kapasiteettia aivoissasi, että osaat poistua paikalta tai leikkiä kuuroa, jos et halua kontaktia minuun. Koskaan ei vielä kukaan kuulokkeet päässä ollut ole toiminut niin, vaan ovat kohteliaasti neuvoneet.
No juu. Tietenkin yleensä vastaa jo kohteliaisuudesta, mutta samalla ärtyy tilanteenlukutaidottomuudesta ellei pysty parin sekunnin ajan tarkastelemaan kuka lähellä olijoista on vastaanottavainen reitinkysymiselle.
Ne mitä olen TEKEMÄSSÄ, en tehnyt. Niin tuossa sanottiin, opettele lukemaan. Ja sen myyjän monologin voi aina keskeyttää 😉.
Olet seisomassa ja juttelemassa myyjän kanssa. Ei se ole ostosten tekemistä. Voithan sinä yrittää keskeyttää, mutta kouliintunut monologin pitäjä ei siitä häiriinnyt vaan jatkaa papatustaan sinusta piittaamatta. Puhelinmyyjissä on eritysen paljon näitä kavereita, mutta löytyy heitä myös kivijalkaliikeistä. Puhuvat asiakkaat pyörryksiin, jos muu ei auta kaupanteossa. Viimeksi tapasin tällaisen myyjän Powerissa. Ei sentään perään lähtenyt, kun poistuin paikalta :D
Tää on hyvä, pitääkin ottaa käyttöön. Konkreettinen vastaus, jolla tosiaan voi olla avuksi.