Taantuvien alueiden taloilla on täysin epärealistisia hintapyyntöjä.
Siten mennään lehteen valittamaan kun ei mene kaupaksi eikä muka ymmärretä, missä vika. Ei kukaan osta 200 tonnin taloa jostain Kälviältä.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne talot täällä maalla on ostettu asuttavaksi ja miksi niistä olisi harmia jälkipolville.
Ai miksikö? Kiinteistövero juoksee joka tapauksessa koko ajan ja ellei talo ole ihan kirjaimellisesti keskellä metsää taajama-alueen ulkopuolella, ei sitä voi ihan noin vain jättää edes ränsistymään ilman että kunta muistaa hyvin nopeasti uhkasakolla.
Pelkästään talon pitäminen peruslämmöissä ettei se muutu parissa vuodessa purkukuntoiseksi ja menetä edes teoreettista mahdollisuutta tulla joskus myydyksi maksaa sähköyhtiöiden rahastuksen ansiosta satoja euroja vuodessa ja saman verran menee minimissään kiinteistöveroon.
Purkaminen voi maksaa kymppitonneja eikä monessa kunnassa ole enää laillista edes polttaa taloja ympäristösyistä.
Taajamissahan ne talot käy kaupaksi jos tonttimaasta on puutetta. Aika harvoin siitä on pulaa muuttotappiokunnissa. Eikä se kiitöistövero niin suuri ole kun talo ei ole vakituisessa asuinkäytössä. Kun tonnttimaasta ei ole puutetta niin ei niitä taloja kukaan patista purkamaan. Tosin täällä päin autiotaloja on yllättäen viime aikoina palanut useampia, eikä ymäristöihmiset sille mitään voi jos ne syttyy syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"valkoinen lento". :D Mitä? Onko kehitys kehittynyt jo siihen pisteeseen että täällä on joku kökösti englannista kääntävä botti keskustelemassa?
Etkö ole huomannut että täällä on tietyn ideologian ja agendan ohjaama sensuuri joka estää viestin julkaisemisen kokonaan jos siinä on yksikin nykyään jo tuhatluvulle kasvaneen kiellettyjen sanojen listan ilmaisuista. Siksi Newspeak.
Minä en esimerkiksi voi kirjoittaa enää kuvausta siitä miten täällä arvostetun espoolaisen pientaloalueen lähikoulussakin tyttären luokalta jäi käymättä kolmasosa 5. luokan matematiikan kirjasta for reasons vaikka naapuriluokka kävi koko opetusohjelman läpi. Tyttären luokka kun joutui kaikissa aineissa etenemään opinnoissa ( ) ehdoilla ja meidän tilanteemme on Espoon nykytodellisuudessa poikkeuksellisen hyvä koska sentään 2/3 s
Varmaan on Espoossa ongelmia opetuksessa, mutta tuo nyt on ihan vanhempien asiantuntemattomuutta ajatella, että kirja pitäisi käydä kokonaan läpi. Opettajalla on suuri autonomia ja joskus kirjat on paskoja. Ei sitä kirjan varassa mennä. Opsia noudatetaan, ei hirttäydytä kirjaan.
Perin kymmenisen vuotta sitten eräästä taantuvasta kunnasta asunnon. Kuin ihmeen kaupalla löysin ostajan ja sain asunnon myytyä ihan ok hinnalla, toki vähän halvemmalla kuin vastaavat asunnot lähistöllä. Kuulin paikkakuntalaisilta, etteivät myyjät halunneet myydä asuntojaan halvemmalla kuin olivat itse maksaneet, vaikka niillä hinnoilla asunnot eivät liikkuneetkaan. Itselläni ei ollut mitään tunnesiteitä, joten saatiin hinnoitella realistisesti. Osa niistä on edelleenkin myynnissä, nyt tosin paljon halvemmalla mutta eivät silti liiku. Tunsin kaupat tehtyäni suurta helpotusta. Olisi ollut kamala, jos asunto vastikkeineen ja korjaustarpeineen olisi jäänyt taakaksi.
Ei tuo talo vielä vuosikymmeniin ole rapistunut niin että sitä kukaan purkaa kehottaisi.
Vieras kirjoitti:
Käyännössä tekoäly syö 2/3 kaupunkien työpaikoista seuraavien 10v sisällä, joten omakotitalon hankkiminen perähikiältä nyt voi olla hyvä tapa varmistaa selviämisensä jatkossa. Pihalla voi sentään pitää kasvimaata.
Ja työtön hyllyttää kirjojaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhutaan taantuvista alueista. Miten Espoo liittyy aiheeseen?
Se oli vastaus viestiin joka koski täsmälleen samanlaista tilannetta Helsingissä. Lisäksi viesti on ihan asiallinen jos se koskee saman hintatason asuntoja kuin mistä tässä ketjussa muutenkin keskustellaan olkoonkin että suuri osa niistä puolen miljoonan taloista sijaitsee kuulemma keskellä metsää kymmenien kilometrien päässä suuremmasta kaupungista joka ilmeisesti ei ole edes pk-seutu.
Sitä paitsi en tiedä enää pahemmin taantunutta kaupunkia kuin Espoo jossa olen asunut yli 25 vuotta. Kun aikanaan muutin tänne edettyäni uralla niin että oli varaa muuttaa omakotitaloon ja ruveta perustamaan perhettä, tuttavapiiriin kuului kuusi muuta kahden korkeasti koulutetun perhettä jotka myös muuttivat omakotitalon ja kahden farmari-Volvon idylliin hyvien koulujen viereen.
Nyt jäljellä on enää yksi toinen pariskunta ja nämä kuten mekin ovat aikei
Mihin sitten Espoosta paetaan? Työt varmaan kuitenkin Helsingissä tai muuten pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo talo vielä vuosikymmeniin ole rapistunut niin että sitä kukaan purkaa kehottaisi.
15vuotta tyhjillään. Kyllä se on rapistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mutta ei niin paljoa että sitä kukaan voisi vaatia purettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Perin kymmenisen vuotta sitten eräästä taantuvasta kunnasta asunnon. Kuin ihmeen kaupalla löysin ostajan ja sain asunnon myytyä ihan ok hinnalla, toki vähän halvemmalla kuin vastaavat asunnot lähistöllä. Kuulin paikkakuntalaisilta, etteivät myyjät halunneet myydä asuntojaan halvemmalla kuin olivat itse maksaneet, vaikka niillä hinnoilla asunnot eivät liikkuneetkaan. Itselläni ei ollut mitään tunnesiteitä, joten saatiin hinnoitella realistisesti. Osa niistä on edelleenkin myynnissä, nyt tosin paljon halvemmalla mutta eivät silti liiku. Tunsin kaupat tehtyäni suurta helpotusta. Olisi ollut kamala, jos asunto vastikkeineen ja korjaustarpeineen olisi jäänyt taakaksi.
Tämä on juuri sitä aiemmassa viestissä hehkutettua logiikkaa jonka mukaan muuttotappiokunnan asunnon voi myydä halutessaan kalliilla kunhan ei vaan hötkyile ja myy sitä turhaan halvalla.
Minulle ei aukea mekanismi tai syy jonka takia muuttotappiokunnan asunnon hinta nousisi kunhan sitä vaan hilloo riittävän pitkään. Joka vuosi kuolee lisää palveluita joiden takia paikkakunnalla asumista voisi harkita ja itse asunnon korjausvelka sen kuin kasvaa.
Logiikan täytyy perustua siihen oletukseen että maailmassa on yksi ihminen joka olisi halukas maksamaan juuri tästä minun kämpästäni 150 000€ ja nyt täytyy vain odottaa kärsivällisesti että se pääsee taas avohoitoon ja saa taas luottotietonsa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa esitetään jättisäästöjä kouluihin ja päiväkoteihin | Pohjois-Karjala | Yle
Joensuussa ja Kajaanissa on yhteensä 2000 peruskouluikäistä lasta vähemmän kuuden vuoden päästä. Tulee lisää myyntiin asuntoja, joita kukaan ei osta...
Suomen väkiluku laskee 2030 vuoden jälkeen reippaasti muutenkin. "Tilastokeskuksen ennusteiden mukaan Suomen väkiluku saavuttaa huippunsa vuonna 2033, jolloin se olisi 5,6 miljoonaa ihmistä. Tämän jälkeen väkiluku alkaa laskea. Ennusteen mukaan väestö keskittyy erityisesti kaupunkiseuduille, ja nuorten ikäluokkien supistuessa myös yliopistokaupungeissa voi olla muuttotappioita"
Niin, ja tätä nämä maaseudun uutta kukoistusta haihattelevat e
Kyllä se on rintikka. Rintamamiestalo. Ei rintsikka joka on puolet rintaliiveistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhutaan taantuvista alueista. Miten Espoo liittyy aiheeseen?
Se oli vastaus viestiin joka koski täsmälleen samanlaista tilannetta Helsingissä. Lisäksi viesti on ihan asiallinen jos se koskee saman hintatason asuntoja kuin mistä tässä ketjussa muutenkin keskustellaan olkoonkin että suuri osa niistä puolen miljoonan taloista sijaitsee kuulemma keskellä metsää kymmenien kilometrien päässä suuremmasta kaupungista joka ilmeisesti ei ole edes pk-seutu.
Sitä paitsi en tiedä enää pahemmin taantunutta kaupunkia kuin Espoo jossa olen asunut yli 25 vuotta. Kun aikanaan muutin tänne edettyäni uralla niin että oli varaa muuttaa omakotitaloon ja ruveta perustamaan perhettä, tuttavapiiriin kuului kuusi muuta kahden korkeasti koulutetun perhettä jotka myös muuttivat omakotitalon ja kahden farmari-Volvon idylliin hyvien koulujen viereen.
Nyt jäljellä on enää yks
Kiinnostaisi myös.
Etsitään aluetta jossa hyvät kulttuuri- ja liikuntapalvelut, paljon luontoa ja metsää sekä korkeakoulutetut asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mutta ei niin paljoa että sitä kukaan voisi vaatia purettavaksi.
Ei kukaan ole vaatinutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri sitä aiemmassa viestissä hehkutettua logiikkaa jonka mukaan muuttotappiokunnan asunnon voi myydä halutessaan kalliilla kunhan ei vaan hötkyile ja myy sitä turhaan halvalla.
Minulle ei aukea me
Kuten näimme, ei tuo logiikka toimikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta myös joillain ostajilla on epärealistisia odotuksia pikkupaikkakuntien kiinteistöjen halpuudesta.
Oikea hinta on se jolla talo menee kaupaksi. Pöndellä riittää näitä jotka myy jotain vanhaa korjausvelkaista omakotitaloa 150 tonnilla kolmatta vuotta ja voivottelee kun kukaan ei osta.
Olihan se hyvä silloin jatko sodan aikaan? Hyviä muistojakin on jo.
Vierailija kirjoitti:
"Huomaatko itse, että tuo kommenttisi sisältää kovin paljon tulkintaa ja arvailua kirjoittajan ajatuksista? Siis perustuu mielikuvitukseen"
Selittäisitkö ihan omin sanoin mitä tulkintaa ja arvailuja pitää soveltaa seuraavaan lauseeseen:
Mieluummin myy rauhassa ja asiallisella hinnalla, kuin hätiköiden ja joutuu alennuksen verran sitten ottamaan lainaa.
Väite on harvinaisen yksiselitteinen: maakunnan muuttotappiokunnissa myyjä saa ihan itse päättää myykö "rauhassa" asunnon kalliilla vai "hätiköiden" halvalla. Eli asunnosta saa kyllä aina haluamansa hinnan ja rauhassa odottaminen nostaa aina hintaa eikä suinkaan johda syöksyn jatkumiseen entistäkin alemmas.
Ainoa asia johon sisältyy tulkintaa ja arvailua on se viittaako "rauhassa" ja "hätiköiden" esim. vuosikymmenen vai vuosisadan mittaiseen ajanjaksoon mutta siihen en ottanut mitään kantaa,
Tähän saakka keskimääräinen talon myyjä pi
Jokainen hetki myös maksaa, kun pidät asuntoa vaikka vuosikymmenen niin aika kalliiksi tulee ja vielä se vaiva päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kunta saattaa vaatia korjattavaksi, jos alkaa olla jo silmiinpistävän huonossa kunnossa ulkoa päin. Saattaa lätkäistä uhkasakonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja homeessa suurin osa.
Tämä on muuten totta. Olen asiakaspalveluhommissa maalaiskunnassa ja olen pistänyt merkille, että todella monen asiakkaan vaatteet haisee homeelle, erityisesti vanhemmilla ihmisillä.
Se haju ei välttämättä ole homeen haju. Esim. monissa vanhoissa puutaloissa on eristeenä sahanpurua, jolla on ihan kuivanakin oma ominaishaju. Talon haju muuttuu, jos siihen vaihtaa uudet eristeet, mutta ei se haju ole mikään merkki homeesta.
Yleensä terve talo ei haise.
Olen vieraillut myös täysin hajuttomassa, purueristeisessä rintamamiestalossa. Ja sitten on niitä haisevia versioita, joita mun keuhkot ei kestä. (Yleensä mikrobiongelmia)
Viimeksi kävin 70-luvun lopun omakotitalossa, jossa oli "vanhan talon haju". Ja kappas, kattotarkastuksessa löytyi vuotoja ja katon alta mustunutta purua...
Vierailija kirjoitti:
Vihaatko Kälviää vai, hä?
Niinkö sinä luulet lukeneesi.
En ole ap mutta pidän Kälviää ja kälviäläisiä persreikänä. Ummetusta potevana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja homeessa suurin osa.
Tämä on muuten totta. Olen asiakaspalveluhommissa maalaiskunnassa ja olen pistänyt merkille, että todella monen asiakkaan vaatteet haisee homeelle, erityisesti vanhemmilla ihmisillä.
Se haju ei välttämättä ole homeen haju. Esim. monissa vanhoissa puutaloissa on eristeenä sahanpurua, jolla on ihan kuivanakin oma ominaishaju. Talon haju muuttuu, jos siihen vaihtaa uudet eristeet, mutta ei se haju ole mikään merkki homeesta.
Kyllä minä ihan ehdan homeen hajun nyt sentään tunnistan.
Googleta vanhan talon haju, se haju ei välttämättä ole hometta vaan vanhoja puunsuoja aineita.
Siis tuleeko tosta tarjoamista jotain kauheaa vaivaa tai harmia? Vai miten niin on parempi jättää tarjoamatta, jos ei tarjoa lähelle pyyntiä?
Minusta on hyvä, että ihmiset tarjoaa sen mitä ovat valmiita maksamaan. Niin tulee selväksi myyjällekin missä mennään. Tarjoushan on nimittäin sitova.