Nykyajan vanhemmuus on raskaampaa, koska vaatimukset vanhempia kohtaan ovat koventuneet
Säännöllisesti kuulee netissä kitinää siitä, miten nykyään vanhemmat ovat niin uupuneita muka ilman syytä. Todellisuudessa vaatimukset vanhempia kohtaan ovat koventuneet paljon vuosikymmenten aikana. Vertaan nyt 90-lukua ja 2020-lukua, joista itselläni on kokemusta, mutta ero on vieläkin isompi, jos mennään muutama vuosikymmen ysäristä taaksepäin:
-Ennen pienet lapset saatettiin jättää keskenään pihalle leikkimään tai päästää lähiseudulle kulkemaan ilman aikuista. Tällä välin aikuiset saattoivat tehdä kotitöitä/levätä. Isot lapset eli vaikka 5 v ja 6 v saattoivat pitää huolta pari-kolmevuotiaasta, joka päästettiin mukaan. Minä olen mm. käynyt 6-vuotiaana yksin pyöräillen kaupassa kilometrin päässä. Nykyään tällaisesta toiminnasta napsahtaisi lasu, jos pieni lapsi kulkisi omia menojaan ilman aikuista. Eli siinä missä aikuinen ennen sai aikaa kotitöille/levolle laittamalla lapset ulos keskenään, ei enää toimi.
-Minä kasvoin tavallisessa perheessä ysärillä ja ruokavalio oli sama kuin muilla ikäisilläni: oli maissihiutaleita, vehnäpaahtoleipää, kaakaota, viiliksiä ja joitakin valmisruokiakin oli. Lämpimän ruoan kanssa ei paljon salaatteja ollut, porkkanaraastetta oli säännöllisesti. Ei tuolloin stressattu siitä, että saahan lapsi varmasti monipuolista ja terveellistä ravintoa. Maidon juomista pidettiin tärkeänä ja sen puolesta kampanjoitiin, mutta ei ruoan suhteen ollut samalla tavalla tarkkaa kuin nyt. Nykyään pidetään huonona vanhempana, jos lapsen antaisi syödä tuohon ysärityyliin.
-Omassa lapsuudessani oli täysin ok, että lapset viettivät surutta ruutuaikaa telkkarin lastenohjelmien ja VHS-kasettien äärellä. Vanhemmille oli helppoa, kun lapsen saattoi istuttaa telkkarin eteen (silloin vain valitettiin, ettei ruutua saanut katsoa liian läheltä). Nykyään joka paikassa marmatetaan jatkuvasti ruutuajasta ja sen haitallisuudesta. En tarkoita, että pienellä lapsen tarvitsisi käyttää älypuhelinta, padia tai muuta, mutta ennenkin katsottiin surutta telkkarista sarjoja tuntitolkulla.
-Nykyisin lapsia pitää tunnekasvattaa ja vanhemmille painotetaan sen tärkeyttä, että lapsi tulee kuulluksi ja kohdatuksi. Ei omassa lapsuudessani tunteita sanoitettu kuten nykyään tai vanhempia vaadittu tilille siitä, miten heidän kasvatusmetodinsa vaikuttavat lapsen tunne-elämään ja kehitykseen. Monissa tilanteissa kasvatuskeinot olivat jotain ihan toista kuin nykyään ja moni ikätoverinikin sai korvapuusteja, vitsaa ja muita osakseen, vaikka nuo oli lailla kielletty jo kasarilla. Helppo se on vanhemmalla ikäpolvella sanoa, että kyllä lapset pidettiin ennen paremmassa kurissa. Varmasti, kun vanhemmilla oli keinoja, jotka ovat nykyisin laittomia ja kyseenalaisia.
Tässä muutamia esimerkkejä, joiden lisäksi vanhemmilta vaaditaan muutenkin. Ysärillä ei päiväkodissa mitään Wilmaa ollut, vaan asiat juteltiin kasvokkain. Koululaisilla oli reissuvihot, eikä niihin raportoitu jatkuvasti. Vanhemmilta odotettiin osallistumista vanhempainiltaan kerran tai kahdesti vuodessa, nykyään on vaikka minkälaisia vasuja, lomakkeiden täyttämisiä tai muutakin osallistumista. Tämä kaikki pitäisi hoitaa työelämän ohessa, joka on muuttunut paljon vaativammaksi (tätä ovat sanoneet työelämässä vuosikymmeniä olleet, että työtahti oli ennen ihan toista ja nykyään on paljon raskaampaa).
Kommentit (1232)
Kuinka ne isoäidit laiskottelivat, kun piti mennä navettaan, kaivolle, lämmittää vettä pyykkipadassa ja nostaa perunat..?
Ehkä he söivätkin vähän enemmän light-tuotteita kun eivät millään lihoneet vaikka oli monta raskauttakin 🤭. Foodorasta perunapellolle vähän fetasalaattia.
riita ja jatkuva eripura ja eroon päätyminen johtuu resurssipuutteesta ja resurssipuute johtuu siitä, että suurin osa miehistä on rahan arvoa ymmärtämättömiä lampaita, jonka vuoksi jotuvat sosialistisessa järjestelmässä tyytymään toisen äidin rooliin ja koko perhe joutuu yhteiskunnan kytättäväksi ja holhottavaksi. Sanoin jo neuvolassa tädille,joka yritti puuttua ja sanella, että sinähän et tyttö minulle mitään sanele. Vanhempainvartissa opettajalle sama juttu. Joudun jatkuvasti palauttamaan näitä kolmanneksi vanhemmaksi tottuneita akkoja takaisin maanpinnalle. Lammasmiehillä ei ole pokkaa tätä tehdä, joten eletään tällaisessa lammasyhteiskunnassa jossa kaikki kärsii.
Totta turiset.
Koulun tehtävä on opettaa, ei kasvattaa. Se on se muutos mikä on tapahtunut ja kasvatus on sellaista vihervasu pas-kaa. 9-vuotiaani pelkää ilmastonmuutoksesta tulevaa maailmanloppua. Sanoin, että Suomeen tulee lämpimämmät kesät ja leudommat talvet, ei muuta. Ope tähän Wilmassa, että oli tämän sanonut ja nuhteli minua vastuuttomaksi.Sanoin, että ope on pihalla kun lumiukko ja nyt sitten lumiukottelee opea. Ei ole minun syy, että tuen tolkkua ja rehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ne isoäidit laiskottelivat, kun piti mennä navettaan, kaivolle, lämmittää vettä pyykkipadassa ja nostaa perunat..?
Ehkä he söivätkin vähän enemmän light-tuotteita kun eivät millään lihoneet vaikka oli monta raskauttakin 🤭. Foodorasta perunapellolle vähän fetasalaattia.
Ennen äiti oli äiti ja isä oli isä. Sukupuoliroolit on sekoitettu ja siksi yhteiskuntamme on pk-seudulla niin sekaisin. Ei tarvitse kun mennä Lohjalle tai Somerolle, niin kaikki ovat jo ihan järjissään.
Terveisin PALOMIES , POLIISIMIES , ESIMIES , oksennan kun kuulen näitä Sukupuolineutraaleita kusiaisnimiä ESINAHKAHENKILÖ
Vierailija kirjoitti:
Se isoäiti oli navetassa, kaivolla, pyykillä tai perunapellolla. Missä lapset olivat sillä aikaa? Ehkä mukana kaikissa töissä tai tuvassa keskenään tai vanhemman siskon hoidettavana, sisko itsekin tosin vielä lapsi. Vahinkoja sattui ja kasvatus oli pelkkää kuria. Lasten piti olla tottelevaisia ja helppoja vanhemmilleen.
Naisille on aina ollut kovat vaatimukset. Tuossakin lueteltiin läjäpäin raskaita töitä. Nyt taas naisten pitää tehdä töitä, ei enää pellolla tai navetassa, mutta työelämänkin vaatimukset ovat kovia. Lapsia pitää kasvattaa, olla läsnä, ohjata, neuvoa, kuunnella, huoltaa ja huolehtia. Lasten oikeuksien paraneminen on vain hyvä asia, mutta naisten työmäärän kasvu ei.
Koen fyysisenä maskuliinisena miehenä olevani Hesassa hyljeksittyä vähemmistöä. Metrossa eivät uskalla tulla viereen istumaan, vaikka en istu mitenkään jalat levällään vaan ihan siististi ja olen hyvin siisti. Miehenä minua vieroksutaan. Tämä viimeisen 10 vuoden aikana tullut muutos johtuu feminismistä ja miesvihasta.
Työni puolesta olen ollut paljon Kyproksella ja Turkissa. Koen välimeren maiden miehiin hengenheimolaisuutta. Mittailemme alkuun toisemme ja kysymme itseltämme - onko tuolla luonnetta voiko siihen luottaa? Suomessa maskuliinisuus alkaa olla synti. Miehet yritetään vanhemmuudessa ajaa naisen rooliin vaipan vaihtoon ja muuhun ei soveltuvaan, johon jokainen sanoisi luonnostaan EI, jos näitä asioita ei olisi pakotettu kansanalmanakkaan valtion taholta.
Juu, se tuntuu olevan raskasta kun lasten pitää saada kaikki, ne saa käyttäytyä miten sattuu, tapella ja kiukutela, nirsoila ruoan kanssa ym ym eikähän niitä saa kieltää ja vaatia kuria ja käytöstapoja.
Vanhemmat eivät ole enää auktoriteetteja vaan kaiken mahdollistajia, seremoniamestareita, lastensa palvelioita.
Ihmeellisiä kukkahattuja nää nykyajan kolmevitoset äidit.
Itse olen ihmetellyt sitä miksi lapset ja nuoret on nykyään niin kurittomia ja huonotapaisia ja täälläkin on väläytelty syyksi sitä, että "ennen sai kurittaa lapsia, nykyään ei". Mutta ei meillä ainakaan ikinä vanhemmat käyttänyt minkäänlaisia fyysisiä keinoja ja silti olimme todella kohteliaita pienestä pitäen. Ja kasarilla olen siis kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Juu, se tuntuu olevan raskasta kun lasten pitää saada kaikki, ne saa käyttäytyä miten sattuu, tapella ja kiukutela, nirsoila ruoan kanssa ym ym eikähän niitä saa kieltää ja vaatia kuria ja käytöstapoja.
Vanhemmat eivät ole enää auktoriteetteja vaan kaiken mahdollistajia, seremoniamestareita, lastensa palvelioita.
Ihmeellisiä kukkahattuja nää nykyajan kolmevitoset äidit.
Vaikea sitä on vanhaan tapaan kasvattaa, kun siitä napsahtaa lasu.
Kyllä kasarilla sai lasta kurittaa antaa ns. tukkapöllyä ja kerran faija veti nyrkillä naamaankin, kun esitin väärän kysymyksen. Ei pihalla oltu valvomassa ja terveydenhuollossa paikattiin pienet ja isommatkin haavat eikä syistä keskusteltu. Kylään mentiin salaa katsomaan kiellettyjä VHS-kasetteja niin edelleen. Jääkiekkoharkkoihin mentiin kävellen tai polkupyörällä. Bussirahaa ei ollut. Ei vanhemmat kuskanneet ovelle. Nykyisin valtio- ja kukkastädit paapoo nykynuorison pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä vanhemmilla oli paljon enemmän aikaakin, kun ei mennyt somessa notkumiseen aikaa.
Meillä isä oli myöhään töissä ja äiti puhui puhelimessa, teki kotitöitä tai luki naistenlehtiä. Ei lasten kanssa oikein tehty mitään, aikuisilla oli omat jutut ja lapset keksivät omansa.
Kaaos ja kaaoksesta syntyvä henkinen väkivalta (riitelevät vanhemmat) - rikkinäinen perhe-hierarkia ja jatkuva epävarmuus (vanhemmat eron partaalla) jättää traumat. Johdonmukainen fyysinen rankaiseminen (tukkapölly, piiska pyllylle, luunappi, lyhyt jäähy-huone, "silmille hyppivän lapsen karhupaini eli isä selättää", jne) on ihan tervettä kasvatusta, mitä melkein kaikissa maailman kolkissa on kautta aikojen harjoitettu. Se ei oikeasti lasta alista, vaan kasvattaa oikein tehtynä pysymään aisoissa eli kunnioittamaan vanhempaansa joka laittaa lapselle rajat. Nyt kaikki tämä on heitetty romukoppaan ja auktoriteetti on siirretty valtiolle päiväkodista alkaen (VARHAISKASVATUS). Tämä perversio on johtanut siihen, että lapsista tulee urpoja jotka on tietävinään kaikesta kaiken eivät kunnioita vanhempia ihmisiä eivätkä oikein yhtään mitään. Kaoottisuus yhteiskunnassa ja kaikenlainen paapominen (terapiatarve kun kaikilla on NEPSY oireita) jne. itsensä diagnosointi johonkin epäterveeseen marginaaliin ja erikoisuudenhakuisuus jo lasten nimeämisessä kummallisin nimin, joita ei ennen käytetty on turmellut yhteiskunnan. Joka ei näitä asioita käsitä on yksinkertaisesti tyhmä.
Mitä sä ap hyödyt siitä, että elämäsi on mielestäsi raskaampaa kuin äitisi elämä silloin, kun sinä olit pieni?
Yhteiskunta ei ole vaativampi tai kovempi, se on vaan kaikin puolin moninkertaisesti kontrolloivampi yksilöt ja perheet alistava sosialistivaltio. Naiset on täysin aivopesty. Naisten äänestysvapaus on ollut yksi pahimmista rikoksista ihmisyyttä vastaan ja nyt miehet ovat tämän romuttuvan korttitalon varassa tekemässä ensin mitä VAIMO käskee ja sitten mitä VARHAISKASVATTAJA käskee, ts. miehiä ei enää ole. On vain valtio ja valtion pillin mukaan tanssiva nainen joka on oikeuksiinsa mieltynyt vailla moraalia ja selkärankaa, joita ei naiselta voi vaatia.
Kukaan muu niitä vaatimuksia eivät aseta kuin vanhemmat itse.
Totuus vapauttaa siksi sanon sen ääneen, että ne jotka eivät ole tajunneet missä vika on sen voivat ymmärtää.
Ainut oikea ero on että nyt lähes kaikki vanhemmat ovat erossa edellisestä sukupolvesta. Apua on siksi vähemmän saatavilla. Syyt vaihtelee.
miehet on kuohittuja karitsoja bääbää ottakaa rokotteita
miehenä :
teen töitä kotoa, tienaan perheen elannon joustavalla työajalla
vauva aikana hoidan kaupat ja kokkaan yksinkertaista ruokalistaa ja siivoan, tiskaan
nukumme eri huoneissa omakotitalossa, en heräile itkuun eikä vauvan hoito ole minun vastuullani
en vaihda ainuttakaan vaippaa tai yritä olla toinen äiti, sairaalassa olin käymässä ja sieltä palasin kotiin
mielestäni tämä on reilu järjestely, jossa jokainen pelaa vahvuuksillaan
perhevapaa uudistukset ja muu lätinä pelaa vain verottajan pussiin yrityksenä maksimoida työllisyys perheiden kustannuksella naisille tämä on myyty tasa-arvona miehet taas joutuvat hiljaa hyväksymään kaiken jos haluavat lapsia saada, jos eivät ole top 1% miehiä jotka ovat omillaan menestyneitä, kuten minä