Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Tykkään laseista, ei ne mua haittaa, päinvastoin pidän niitä mielellään. Piilareita käytin nuorena, enää en jaksais sitä sähläämistä eikä silmätkään kestä. Leikkaus ei kiinnosta, kammottaa jo ajatuksenakin, ei kiitos, ei ole rahasta kiinni siis.
En voi kuvitellakaan tökkivänä sormalla piilareita silmiinä. Ja tuskin saisin niitä sieltä poiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene leikkauksiin ellei ole pakko terveyden takia. Piilarit ovat epämukavat kun silmät kuivuvat eikä niitä oikein saa oikeilla vahvuuksilla kun on hajataittoakin. Ei ne sovi näyttöpäätetyöhön.
Saa hajataittoonkin piilareita, tooriset linssit sopii hajataitosta kärsiville. Mulla miinusvahvuudet + hajataittoa, hyvin näkee oikeanlaisilla linsseillä. Ja näyttöpäätetyö. Käytän laseja vain viimeiset pari tuntia suihkun jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Joten hyvin pystyy piilareilla tekemään näyttöpäätetyötä. Inhoan silmälaseja, en vie edes roskia ne päässä.
Tietenkään kaikki ei halua/voi pitää linssejä. Mutta pelkkä hajataitto ja näyttöpäätetyö yksinään ei ole esteitä sille.
Piilolinsseissä ei löydy kaikkia vahvuuksia hajataiton korjaukseen esim. itsellä on hajataittoa -1.5 ja toorisia linssejä löytyy -1.25 tai -1.75.
Leikkausten pieleenmenoprosentti sen suhteen että jäisi pysyvää vakavaa haittaa on nykyisin erittäin pieni, vaikka aina niitä jonkun kohdalle sattuu. 20 - 30 vuotta sitten tilanne oli huonompi ja se varmasti tuntuu tarinoissa vielä nykyäänkin.
Piilarit on tosi epämukavat. Ei enään koskaan piilareita.
Lasit paljon mukavammat kuin piilarit
Kärvistelee?
Mä tykkään laseista. Mikään noista vaihtoehdoista ei olisi mulle taloudellinen ongelma, ja aika laadukkaita linssejä ja kehyksiä käytän, hinnasta viis.
Miksi valitsisin jotain, mitä en halua?
Rillien huurustuminen ja kaksi- tai moniteholasit voi olla turvallisuusriskejä, elämä ei ole välttämättä niin helppoa jos täytyy koko ajan vaihdella kaksien tai jopa kolmien lasien välillä katsomisetäisyyden mukaan.
Jos näössä on korjattavaa lasit tietenkin auttavat mutta eivät mitenkään korvaa sitä että näet omilla silmillä oikeasti riittävän hyvin kaikissa tilanteissa. Eivät kaikki halua olla laseista riippuvaisia koko ikäänsä vaikka sitä ainoana vaihtoehtona kuinka toitotettaisiin, toisaalta joillekin leikkaus tai piilarit eivät myöskään sovi joten muuta vaihtoehtoa ei jää.
En tykkää piilareista, vaikea saada silmään/silmästä pois. Ikävän tuntuiset. Silmiä leikkautan vain siinä tapauksessa, että niihin tulee joku paha vamma tai sairaus kuten syöpä. Silmälaseja käytän silloin kun täytyy, nytkin tässä olen puhelimella ilman rillejä.
N56
Vierailija kirjoitti:
Koska olen perehtynyt laserleikkausten jälkeisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, en ottaisi laserleikkausta vaikka ilmaiseksi saisin. Näitä on myös lähipiirissä sattunut. Silmälasit eivät ole minulle mikään ongelma taloudellisesti eikä muutenkaan.
Sama juttu pilareiden kanssa. En laittaisi niitä silmiini.
Silmälasit on tosi kivat. Mulla on paljon erilaisia, voi vaihdella pukeutumisen mukaan. En voisi kuvitella elämää ilman laseja, olisi jotenkin suojaton olo. Piilarit on tosi rasittavia.
Se miksi silmälääkärit ja optikot käyttävät silmälaseja, voi johtua tuotteen mainostamisen halusta: hehän seuraavaksi suosittelevat rillien kehyksiä asiakkaalle.
Olen käynyt siinä laserleikkauksen esitutkimuksessa, kun sen sai joskus ilmaiseksi ja siellä sanottiin, ettei kannata leikata, kun näön heikentyminen ei ole vielä pysähtynyt. Eikä tuohon olisi muutenkaan varaa, lisäksi riskit arveluttaa. Piilareita pystyn käyttämään muutaman tunnin silloin tällöin vaikka on kaikista hengittävin piilarimalli ja silmätipat käytössä, silti silmät kuivuu. Itse kyllä tykkään silmälaseistani. Käytän samoja niin pitkään, kun ovat ehjät ja voimakkuudet ei ole muuttuneet. Aurinkolasit voimakkuuksilla myös käytössä, ne saa yleensä tarjouksesta "2 lasit yhdet hinnalla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se osittain turvallisuuskysymys nähdä jotain myös ilman laseja. Jos lasit hukkuu tai menee rikki eikä ole ihan vaan kotona silloin niin on etu ettei ole ihan täysin enää niiden varassa tai ettei tarvitse ollenkaan.
Miinusnäkö paranee paljon iän myötä itsekseen. Moni on saanut leikkauksesta Kuivat silmät.
Ei parantunut, älä puhu paskaa.
Kyllä se voi joillakin lieventyä, mutta harvoin siitä kokonaan pääsee. Aikuisnäkö monesti tiputtaa vähän miinustakin pois.
Ei tiputtanut vaikka minulle tehtiin tekomykiöt silmiin, kirurgi väitti että pärjään miedoimmilla laseilla. No en pärjännyt, alle vuosi meni että miinusta oli taas yhtä paljon kuin ennen.<
Huomaa ettei alapeukuttajilla ole aitoa kokemusta oikeista silmäsairauksista pätkääkään. En ole edes yllättynyt.
Silmälasit tekee fiksun näköiseksi. Tykkään niistä tosi paljon niin itselläni kuin muillakin. Jos en tarvitsisi laseja niin hankkisin varmaan sellaiset ilman vahvuuksia.
Olen haaveillut laserleikkauksesta 20 vuotta mutta vieläkään ei ole ollut paria tonnia ylimääräistä pistää siihen . Taas on rillit vääntyneet, ottaa päähän. Ne myös tuntuu nenällä, en tule ikinä täysin tottumaan. Ovat likaiset aina ja miinuslinssit pienentävät silmiä. Moni näyttää hyvältä laseissa, itse koen oloni kauniimmaksi ilman. Köyhällä on köyhän murheet.
En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta kommentoin omasta puolestani. Olen nyt 44v. Sain lasit 13-vuotiaana. Minulle sopii silmälasit. Ne peittää jopa silmäpusseja ja tummia silmänalusia. Ryhdistävät ulkonäköä.Harvoin käytän piilareitakaan.
Ihmettelen näitä laserleikkauksia kun kaihileikkauksessa korjataan näkö keinomykiöllä eli samalla korjataan näkö kun kaihi poistetaan. Miksi näönkorjausta ei tarjota tällä menetelmällä.
Autolla ajaminen on haastavaa jos -10 molemmissa ja lasit tippuu jonnekin. Ainahan voi pysähtyä mutta moottoritie voi olla hankalampi paikka.