Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
161/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12-vuotiaasta käyttänyt silmälaseja ja niihin niin tottunut, että omasta mielestäni näytän suorastaan oudolta ilman laseja. Kehyksiähän löytyy vaikka mitä kivoja ja niillä saa ilmettä kasvoihin. Piilareita olen kokeillut ja kokenut epämukaviksi, kärsin silmien kuivuudesta ja varmaan siitä johtuu. Laserleikkausta en ole tosissani edes harkinnut.  

Vierailija
162/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käyttää piilareita, liian kuivat silmät. Ei voi laseroida, liian huono näkö. ICL-maksaisi kuutisen tonnia, niin se on vähän liian kallis kyllä mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on rumempi rilleillä kun ilman. 

Vierailija
164/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laseja saa siis pelkästään mainostaa ja muista täytyy pelotella ankaralla kädellä.

Vierailija
165/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit tekee fiksun näköiseksi. Tykkään niistä tosi paljon niin itselläni kuin muillakin. Jos en tarvitsisi laseja niin hankkisin varmaan sellaiset ilman vahvuuksia.

Tekevät sen näköiseksi, että tarvitsee laseja. Mitään muuta ne eivät automaattisesti lisää mutta monille tietysti tarpeen. Tietenkin kun käyttäjiä on hyvin paljon, on sitten paljon mukavampi viljellä positiivisia mielikuvia, se on ihan luonnollista.

Vierailija
166/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minäkään haluaisi lasejani tai ulkonäköäni muutenkaan haukuttavan, joten kysyttäessä mieluummin kehun toisten silmälaseja siitä miltä näyttävät kuin haukun, vaikken itse yleensä olisi sellaisia pokia itselle tai hänelle valinnutkaan.

Vierailija
167/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni tunkee piilolinssejä silmiinsä tai riskeeraa silmänsä turhanpäiväisissä leikkauksissa, vaikka silmälasitkin on keksitty?

Vierailija
168/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laseja saa siis pelkästään mainostaa ja muista täytyy pelotella ankaralla kädellä.

Sama kaava jatkuu.

Vierailija
169/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin laserleikkauksessa. En löytänyt ikinä sopivia laseja. Leikkaus oli nopea ja helppo ja olen ollut tyytyväinen. Kaikille se ei sovi, jos on liian ohut sarveiskalvo tai muu este. Jos leikkaus ei olisi tullut kyseeseen, olisin käyttänyt laseja. Piilareita mulla ei ole ikinä ollut, ahdistaa ajatuskin laittaa vierasesine silmään. Sitten se joskus kännissä unohtuisi sinne ja tulisi tulehdus ja riskeeraantuisi näkö.

Vierailija
170/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen jonkun mielestä ruma rilleillä, niin voi voi. Sanoisin että ongelma on katsojan, ei minun.

Vierailija
171/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni tunkee piilolinssejä silmiinsä tai riskeeraa silmänsä turhanpäiväisissä leikkauksissa, vaikka silmälasitkin on keksitty?

Urheiluharrastuksessa lasit on tiellä. Muutenkin näytän kivemmalta kun ei tarvitse piilottaa nättejä silmiä lasien taakse.

Vierailija
172/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä että riskeistäkin mainitaan. Eikö toisaalta operaatioita suorittavat firmat ole velvollisia niistä myös tiedottamaan, vähintään kysyttäessä.

Vierailija
173/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninen sairaus ja siihen otettava lääkitys estää niin piilarit kuin laserleikkauksenkin, siksi. 

Vierailija
174/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän minäkään haluaisi lasejani tai ulkonäköäni muutenkaan haukuttavan, joten kysyttäessä mieluummin kehun toisten silmälaseja siitä miltä näyttävät kuin haukun, vaikken itse yleensä olisi sellaisia pokia itselle tai hänelle valinnutkaan.

Tämä koko keskustelu on hämmentävä. Onko se tosiaan jonkun mielestä ongelma, jos minä käytän silmälaseja? Itselleni ei ole, olen täysin sinut rillieni kanssa.

Vierailija
175/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin koko nuoruuteni piilareita, enää en jaksa plärätä niillä. Mottoni on aina ollut, ettei mihinkään leikkaukseen kannata mennä ellei ole hyvää syytä. Lasittomuus ei ole tarpeeksi hyvä syy omalla kohdallani.

Vierailija
176/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi esim.töissä käyttää piilolinssejä. Päätetyö kuivattaa silmiä. Vapsa-ajalla ja lomilla käytän välillä kertakäyttöpiilareita. Laserleikkauksella pääsisin eroon hetkeksi silmälaseista, mutta todennäköisesti tulen tarvitsemaan lukulasit 5-10 vuoden kuluttua. 

Vierailija
177/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen jonkun mielestä ruma rilleillä, niin voi voi. Sanoisin että ongelma on katsojan, ei minun.

Hyvä jos pidät varsinkin jos ovat oikeasti välttämättömät. Se ovatko kaikki kehykset niin kauniita ja että aina ihmiset tekisivät itselleen nappivalintoja on sitten toinen juttu.

Yksittäisen kehyksen kauneus ja sopivuus "täydellisesti" jollekin on tietenkin makuasia.

Vierailija
178/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitehopiilarit, jotka auringossa muuttuvat auronkopiilareiksi, jos ne on jo keksitty, sitten harkitsen.

Vierailija
179/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä välii, pysy kotonas niin ei sua häiritse.

Vierailija
180/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä koko keskustelu on hämmentävä. Onko se tosiaan jonkun mielestä ongelma, jos minä käytän silmälaseja? Itselleni ei ole, olen täysin sinut rillieni kanssa.

Tuossa puhuttiin yleistasolla psykologisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta, ei pyritty haukkumaan ketään eikä vastaajaa, eihän hänestä edes tiedetty mitään eikä sitä että joku tuolla tavoin asiaan vastaa.