Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Koska olen perehtynyt laserleikkausten jälkeisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, en ottaisi laserleikkausta vaikka ilmaiseksi saisin. Näitä on myös lähipiirissä sattunut. Silmälasit eivät ole minulle mikään ongelma taloudellisesti eikä muutenkaan.
Ennen pidin piilolinssejä lähes joka päivä, enää en jaksa.
Laserleikkaukseen en mene, kauhistuttaa ajatuskin että silmiä leikeltäisiin. Joki joku päivä voi joutua johonkin kaihileikkaukseen.
Kannattaa samalla miettiä, miksi niin moni silmälääkäri käyttää silmälaseja. Osa heistä käyttää välillä piilareita, mutta vain harva on leikkauttanut omia silmiään, vaikka heidän palkkatasonsa on suhteellisen korkea. Eikö silmälääkärit tiedä piilolinssien ja laserleikkausten eduista vai mistä johtuu, että silmälasit on edelleen ykkösvalinta?
Koska olen ollut laserleikkauksessa. Silmät kuivuvat piilolinsseistä, enkä näe yhtä tarkasti kuin laseilla.
Lasit on ihan hyvät. Aurinkolasit vahvuuksilla toimii.
Ei ole rahaa sellaiseen kaikilla. Voi olla muita tarpeita lääkäriin tai hammaslääkäriin. Lisäksi osalla voi olla pupillit kierossa, sitä ei oikein leikkauksella korjata. Siis ei karsastus. Mitään riskejä ei usein haluta ottaa jos jokin menee pieleen. Jos on tarpeeksi leikattu, seuraava leikkaus on taas silmää kuluttava? Silmälasi joskus suojaa silmää teräviltä esineiltä tai roiskeilta, ellei tule sivusta. Myös tummennuksen saa jos on migreenitaipumus? Ei ole silti helppoa silmälasien kanssa sängyssä, teräviä. Kuivuuteen silmägeeli ja tipat kalliita, tarve voi olla suurempi kuin saa.
Laserleikkaus piti silmälasit pois 10 vuotta. Nyt sitten käytän laseja. Ilman leikkausta minulla olisi -6 näkö molemmissa silmissä.
Laserleikkausta ei voi tehdä kaikille. Esim. liian ohut tai epätasainen sarveiskalvo
Piilarit tuntuvat ikäviltä silmissä, olen testannut todella monenlaisia ja lätrännyt kosteutustippoja, mutta eivät auta. Lisäksi näen niillä huonosti, lukeminen ei onnistu tai on niin raskasta, että korkeintaan nopeasti puhelinta vilkaisee. En tarvitse vielä monitehoja, mutta linssit sotkevat lähinäön. Luen yleensä ilman laseja.
Leikkaukset taas voivat mennä vikaan eikä laseista välttämättä kuitenkaan pääse eroon. Hankkisin, jos olisi varmaa, että en joudu enää käyttämään laseja, mutta sitä takuutahan ei ole edes lähivuosiin.
Miksi leikata terveitä silmiä, jos näön saa korjattua ilmankin tarpeeksi hyvin? Ja miksi laittaa silmiin vierasesineitä, jos näön saa korjattua laseilla tarpeeksi hyvin? Leikkauksista täällä onkin jo puhuttu, mutta myös piilareihin liittyy omat riskinsä ja ne riskit on sitä suuremmat, mitä enemmän piilareita käyttää. Läheskään kaikki ei edes pysty käyttämään piilareita joka päivä aamusta iltaan, koska kaikkien silmät ei kestä sellaista rasitusta.
Vierailija kirjoitti:
Laserleikkaus piti silmälasit pois 10 vuotta. Nyt sitten käytän laseja. Ilman leikkausta minulla olisi -6 näkö molemmissa silmissä.
Minulla piti pois melkein tuplaten tuon. Ehkä 17 vuotta. Ennen leikkausta näkö oli jotain -5 luokkaa. Nyt -1,5 ja -0,75. Nyt lievän likinäön turvin lähinäkö on erinomainen. En käytä laseja vaan aurinkolaseja vahvuuksilla sekä piilareita. Etätyöpäivinä läppärillä en sitten mitään, kun tosiaan ikänäkö kurkkii nurkan takana ja lievä likinäkö suojaa lukulasien tarpeelta ainakin vielä.
Lasit ovat turvallinen ja kaunis tapa korjata näkö.
Silmälasit on terveellisimmät silmille. Ja on ne usein kivan näköisetkin.
Mulle tuli niin kipeä silmätulehdus yhden kerran kun yritin ottaa piilaria pois. Olin ollut saunassa piilarit päässä. En muista, että sainko sen pois vai en, mutta kipu oli niin kova, että säikähdin hirveästi että jäikö se piilari silmään vai ei. Silmätipoilla parani aikanaan. Kait se sieltä se piilarikin poistui.
Mutta siitä jäi niin kova kammo, että en uskalla enää piilareita silmiin laittaa.
Enkä uskalla leikkaukseen mennä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon nyt on vahvuus?
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit on terveellisimmät silmille. Ja on ne usein kivan näköisetkin.
Makuasia. Jos menee liikkeeseen ja yksi sadasta kehyksestä kelpaa itsellekään, miten loput sitten olisi muidenkin mielestä niin hienoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa samalla miettiä, miksi niin moni silmälääkäri käyttää silmälaseja. Osa heistä käyttää välillä piilareita, mutta vain harva on leikkauttanut omia silmiään, vaikka heidän palkkatasonsa on suhteellisen korkea. Eikö silmälääkärit tiedä piilolinssien ja laserleikkausten eduista vai mistä johtuu, että silmälasit on edelleen ykkösvalinta?
Siinähän voi olla nuukuuskin. Monesti käy niin, että mitä paremmin sitä rahaa on, niin sen enemmän nuukaillaan. Joku rikas ei käytä kuukaudessa sen enempää rahaa kuin työtön.
Jälkeenpäin joku herää miettimään sitä, että perkele miksen mä ostanut niitä parempia vehkeitä silloin, kun sitä rahaa oli? Nyt tilillä on 15€ ja pitäisi ostaa uudet välineet. Vaan mistäs pierasen tonnin. Silloin kun ei ole rahaa, ei osteta mitään ja sitten kun sitä pätäkkää on, niin sitten nuukaillaan kuin Roope ankka, eikä ole "varaa" kunnolliseen. 15 tonnia jemmassa ja valitaan se joku halpa kiinalainen tuote, jonka sitten sen toivotaan kestävän 20 vuotta.
Pikkaisen menneet pelottelun puolelle nuo jotkin jutut taas.
Kaikkia silmäongelmia ei voida korjata laseroinnilla tai piilareilla. Voi ap kuinka tyhmä ja tietämätön oletkaan. Hankkisit edes hieman enemmän tietoa ennen palstalle kirjoittamista.
Semmosta💩
Tunkiolle takas, mistä tulikin!!