Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttavaani on käynyt laserleikkauksessa. Toinen tarvitsi parin vuoden kuluttua silmälasit ja toisella vaurioitu oikea silmä. Mitä tulee likinäön lievenemiseen iän myötä niin mulla on sitä miinusta vähennetty. Piilarit eivät kuiviin silmiini käy.
Mulla on viisi, joiden tilanteen tiedän tarkemmin.
Henkilö 1. Leikkaus onnistui, mutta silmät kuivemmat ja tarvitsee laseja päätetyöskentelyssä. On alle 40 v.
Henkilö 2. Leikkaus onnistui ja silmien kanssa ei ole ongelmia. On alle 40 v.
Henkilö 3. Leikkaus epäonnistui ja henkilö joutui uudelleen leikkaukseen. Hän tarvitsee silmälasit ja silmät kuivuu. Leikkauksesta aikaa yli 10 vuotta. On nyt n. 50 v.
Henkilö 4. Kävi linssileikkauksessa. On tyytyväinen, mutta valoheijastuksia ja jotain muita pieniä vääristyä näkyy. On alle 40 v.
Henkilö 5. On tyytyväinen, mutta silmät aikaisempaa kuivemmat. Ei tarvitse laseja, vaikka on yli 50 vuotta.
Itse en ole leikkauksessa käynyt, koska kärsin muutenkin jo kuivista silmistä. Miinusta on lähtenyt hieman, kun plussaa tullut.
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä näpräämisestä ja silmiin kajoamisesta, jota piilareiden käyttäminen vaatii.
Toisekseen työskentelin aikoinaan silmälääkärin kanssa, ja tapasin myös hänen kollegoitaan, joilta myös kysyin noista leikkauksista, eivätkä vastaukset olleet mairittelevia. Lisäksi näin myös liian monta potilasta, jotka lähtivät vastaanotolta lähes itki kurkussa, kun aiemmin tehty leikkaus vaikeuttaa sitä tai tätä tai estää jopa tuon myöhemmin.
Lisättäköön vielä, että laseista on tullut osa identiteettiäni siinä määrin, että en ilman laseja näytä mielestäni itseltäni.
Kerroit työskennelleesi "aikoinaan" silmälääkärin kanssa. Kuinkahan kauan aikaa siitä on? Leikkaukset on kehittynyt viime vuosikymmenten aikana hurjan paljon. Niihin liittyy tietysti edelleen riskinsä eikä silmiä kannata leikkauttaa kevyin perustein, mutta tilanne on silti nykyään ihan erilainen kuin esim. 20-30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Laserleikkaus piti silmälasit pois 10 vuotta. Nyt sitten käytän laseja. Ilman leikkausta minulla olisi -6 näkö molemmissa silmissä.
Sama juttu, paitsi että mulla ei mennyt näkö koskaan aivan täysin nollaan leikkauksessa koska miinusta oli niin paljon, -8.75 molemmissa silmissä.
Minä kävin laserissa 15 vuotta sitten ja menisin koska vaan uudestaan. Miinusta oli 7 ja se kaikki laseroitiin pois. Olen nauttinut elämästä ilman laseja aivan valtavasti, harrastaminen on helpompaa ilman rillejä (snorklaus, sukellus, moottoripyöräily, uinti ym). Muistan kuinka jopa juostessa lasit hytkyi ylösalas ja vääristivät näköä. Ja se huurtuminen talvella...
Nyt huomaa, että alkaa tulla pikkuhiljaa ikänäköä eli lukulaseihin on jossain vaiheessa tartuttava. Toivon tosin että ikänäönkin voisi leikata pois sitten kun arvot joskus tasaantuvat.
T: n48v
Vierailija kirjoitti:
En mene leikkauksiin ellei ole pakko terveyden takia. Piilarit ovat epämukavat kun silmät kuivuvat eikä niitä oikein saa oikeilla vahvuuksilla kun on hajataittoakin. Ei ne sovi näyttöpäätetyöhön.
Saa hajataittoonkin piilareita, tooriset linssit sopii hajataitosta kärsiville. Mulla miinusvahvuudet + hajataittoa, hyvin näkee oikeanlaisilla linsseillä. Ja näyttöpäätetyö. Käytän laseja vain viimeiset pari tuntia suihkun jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Joten hyvin pystyy piilareilla tekemään näyttöpäätetyötä. Inhoan silmälaseja, en vie edes roskia ne päässä.
Tietenkään kaikki ei halua/voi pitää linssejä. Mutta pelkkä hajataitto ja näyttöpäätetyö yksinään ei ole esteitä sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se osittain turvallisuuskysymys nähdä jotain myös ilman laseja. Jos lasit hukkuu tai menee rikki eikä ole ihan vaan kotona silloin niin on etu ettei ole ihan täysin enää niiden varassa tai ettei tarvitse ollenkaan.
Miinusnäkö paranee paljon iän myötä itsekseen. Moni on saanut leikkauksesta Kuivat silmät.
Ei parantunut, älä puhu paskaa.
Kyllä se voi joillakin lieventyä, mutta harvoin siitä kokonaan pääsee. Aikuisnäkö monesti tiputtaa vähän miinustakin pois.
Mulla on käynyt näin. Aiemmin oli -3.75 ja nyt on -1,5. En silti halua olla ilman silmälaseja koska sen verran huonosti näen silti ja mulla on myös taittovika. Piilareita käytän joskus baaris
Mielenkiinnosta kysyn: Minkä ikäisenä muutos tapahtui? Millä aikavälillä? Itselläni -2.25 ja -3. Ikää 47.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa samalla miettiä, miksi niin moni silmälääkäri käyttää silmälaseja. Osa heistä käyttää välillä piilareita, mutta vain harva on leikkauttanut omia silmiään, vaikka heidän palkkatasonsa on suhteellisen korkea. Eikö silmälääkärit tiedä piilolinssien ja laserleikkausten eduista vai mistä johtuu, että silmälasit on edelleen ykkösvalinta?
Siinähän voi olla nuukuuskin. Monesti käy niin, että mitä paremmin sitä rahaa on, niin sen enemmän nuukaillaan. Joku rikas ei käytä kuukaudessa sen enempää rahaa kuin työtön.
Jälkeenpäin joku herää miettimään sitä, että perkele miksen mä ostanut niitä parempia vehkeitä silloin, kun sitä rahaa oli? Nyt tilillä on 15€ ja pitäisi ostaa uudet välineet. Vaan mistäs pierasen tonnin. Silloin kun ei ole rahaa, ei osteta mitään ja sitten kun sitä pätäkkää on, niin sitten nuukaillaan kuin Roope ankk
Ihme Junttilan väkeä täällä taas alapeukuttamassa sankoin joukoin.
Mä tykkään silmälaseista. Mulla on monet kivat pokat. Lasit kehystää kasvot kivasti, mulla on pienet silmät enkä jaksa meikata.
Kokeilin nuorena piilolinssejä mutta ne oli tosi rasittavia. Leikkaukset oli liian kalliita eikä kiinnosta leikellä silmiä.
Mulla on leikattu silmät 6 vuotta sitten. Olen ollut tosi tyytyväinen ja päänsäryt jäi leikkauksen jälkeen pois. Töissä en pystynyt pitämään piilareita ollenkaan kuivan ilman vuoksi ja rillit oli monessa tilanteessa hankalat. Rahaa meni ihan sikana piilareihin, rilleihin ja aurinkolaseihin. Ikänäköä alkaa tulla vähitellen, ja varmaan jossain vaiheessa pitää lukulasit hommata.
Siksi, että koen lasit helpommiksi herkille silmilleni. Mitä laserointiin tulee, silmälääkäri on erikseen todennut, että minun silmilläni ei tässä kehityksen vaiheessa vielä saada merkittävää hyötyä leikkauksesta, eli ei kaikkia silmiä noin vain leikata nykylääketieteen taidoilla. Minun "vika" on synnynnäistä, ei esim. ikänäköä tai pientä taittovirhettä.
Koska on kätevämpää. Ja näytän paremmalta.
En ole koskaan kokenut silmälaseja mitenkään ongelmaksi.
Silmien törkkiminen piilolinsseillä taas tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta, enkä näe lekkkaustakaan mitenkään tarpeelliseksi.
Laserleikkauksessa on riskinsä.Tuttavani sokeutui hiljalleen kyseisen leikkauksen jälkeen ja ajatus piilolinssien käytöstä tuntuu inhottavalta. Lasit on siis itselleni ainoa vaihtoehto. M30
Kuis muuten minä nämä silmäpussit piilotan=D Hyvinvalitut pokat on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit peittää kivasti iän tuomia ryppyjä.
Ei jos on pluslasit.
Ohi aiheen, mutta onko kellään vastausta seuraavaan: kun kerta likinäköisyys johtuu siitä että silmämuna on soikea eikä pyöreä, niin miksi likinäön korjaamiseen ei ole keksitty jotain infektiota joka pistetään silmämunaan ja joka vaikuttaisi niin että soikea silmämuna supistuu pyöreäksi.... ja näin näkö muuttuisi teräväksi?
Korjaus: injektiota eikä infektiota :D
Vierailija kirjoitti:
Piilolinssi on niin tiiviisti kiinni silmän pinnassa, että se pysyy saunassa yhtä viileänä kuin silmä. Myöskään suihkuvesi ja pesuaineet eivät pääse piilolinssin ja silmän väliin.
Toki saunomisen jälkeen ne on hyvä ottaa pois.
Piilolinssien materiaalit ottivat viime vuosien aikana melkoisen harppauksen ja siksi viisi vuotta sitten saadut kokemukset eivät enää ole tätä päivää.
Paaaljon vaarallisempaa on se, että ilman piilolinssejä tai silmälaseja hortoillaan saunoissa ja laitureilla puolisokeina.
Mulla on vanhat naarmuiset silmälasit tätä varten.
Kaatuessa tai muuten päänsä lyödessä voi olla lasit silmissä. Toki harvinainen skenaario.
En minä kärvistele lasien kanssa, ihan mukavat, kätevät ja kivannäköiset ovat. Eikä maksanut kuin 300 euroa kahdet lasit. Netistäkin olen aiemmin tilaillut useita 30 euron laseja, hyviä ovat olleet nekin. Minulla on yli 10 paria eri tyylisiä ja värisiä rillejä, niitä on kiva vaihdella.