Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
181/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minäkään haluaisi lasejani tai ulkonäköäni muutenkaan haukuttavan, joten kysyttäessä mieluummin kehun toisten silmälaseja siitä miltä näyttävät kuin haukun, vaikken itse yleensä olisi sellaisia pokia itselle tai hänelle valinnutkaan.

Tämä koko keskustelu on hämmentävä. Onko se tosiaan jonkun mielestä ongelma, jos minä käytän silmälaseja? Itselleni ei ole, olen täysin sinut rillieni kanssa.

Suurin osahan tässä miettii omalta kannaltaan vaan asiaa. Muitten rillit on yks hailee. Ja harvoin näkee laseja jotka ei sopisi ihan hyvin käyttäjälleen, tai en muista ikinä nähneeni itse asiassa.

Vierailija
182/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka täällä on edelleen aika konservatiivista, siksi automaattivaihteet, induktio, kuukupit, piilarit, nettiostokset, yms nykyajan kotkotukset ei houkuttele keskivertovauvapalstailijaa. En tiedä aktiivikirjoittelijoiden keski-ikää nykyään, mutta olen huomannut 15 vuoden aikana tämän palstan muuttuneen aika lailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit ovat osa tyyliäni. Eikä ole siis muutaman kympin poistomyyntikehykset. 

Vierailija
184/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmälasit tuovat sopivasti särmää tyyliin, en jaksa juurikaan meikata, tykkään kuitenkin näyttävistä laseista. Jos jonkun mielestä näytän kauhealta silmälaseissa..niin onneksi en ole enää teini, jotta sellaisella olisi mitään vaikutusta elämääni. Naurattaa aikuiset miehet jotka itkee tuntemilleen ja varmaan  tuntemattomille naisille, miksi et ole enemmän sellanen tollanen tommonen niin olisit miesten mielestä kauniimpi..jep. Uskallan väittää että monen muunkaan naisen tarkoitus ei ole olla mahdollisimman kiinnostava mahdollisimman monelle miehelle vain löytää se yksi yhteensopiva. Ja henkisesti teinitasolle jäänyt mies ei itselleni sitä ole.

Vierailija
185/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka täällä on edelleen aika konservatiivista, siksi automaattivaihteet, induktio, kuukupit, piilarit, nettiostokset, yms nykyajan kotkotukset ei houkuttele keskivertovauvapalstailijaa. En tiedä aktiivikirjoittelijoiden keski-ikää nykyään, mutta olen huomannut 15 vuoden aikana tämän palstan muuttuneen aika lailla. 

käytän silmälaseja mutta autossa automaattivaihteet on must mukavuus autossa..kuten myös nettiostokset arjen helpottamiseksi. Kuukupit ja piilarit ei ole mun juttu.

Vierailija
186/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasikeskustelu on loputon kunnes kaikki niistä pitävät missä tahansa tapauksessa. Myös ulkonäöllisesti joka tavarasta. Jopa syytä ostaa jotkin pokat vaikkei edes tarvitsekaan kuten eräs totesi.

Ilmankos täällä onkin mennyt siihen, että vain kehua saa ja muut vaihtoehdot raakataan reippaalla kädellä pois.

Vierailija
187/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihde nykykotkotus? Piilarit myös? Häh! Mitä vuosikymmentä elät?

Vierailija
188/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat silmät. Piilareita ei voi pitää eikä silmälääkäri suosittele leikkausta.

Vierailija
189/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin vastuuton aloitus.

Laserleikkaukset eivät auta ikänäköön. Optikkoni sanoi että silmän terveyden kannalta paras vaihtoehto ovat aina silmälasit, piilolinssit ovat toiseksi huonoin vaihtoehto ja leikkaus huonoin.

Luuleeko ap että piilolinssit ovat ilmaisia? Minulle ei edes löytynyt sopivia monitehopiilolinssejä, koska minulla on lisäksi hajataittoa.

Minulle tehtiin ikänäköön linssileikkaus 5000 eur /silmäasema.

Lue  ilma  laseja, näen kaiken.

Lisäksi en saa koskaan kaihia

N 56v

Vierailija
190/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Vierailija
191/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Eikä tule.

Vierailija
192/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii lasit kun oon pienisilmäinen. Näytän paremmalta lasit päässä. Leikkauksia pelkään ja piilarit ei ole hajamielisiä nakkisormia varten. 

Vierailija
193/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tule.

Miksei?

Vierailija
194/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikata terveitä silmiä, jos näön saa korjattua ilmankin tarpeeksi hyvin? Ja miksi laittaa silmiin vierasesineitä, jos näön saa korjattua laseilla tarpeeksi hyvin? Leikkauksista täällä onkin jo puhuttu, mutta myös piilareihin liittyy omat riskinsä ja ne riskit on sitä suuremmat, mitä enemmän piilareita käyttää. Läheskään kaikki ei edes pysty käyttämään piilareita joka päivä aamusta iltaan, koska kaikkien silmät ei kestä sellaista rasitusta.

Siksi, että on aivan uskomattoman hienoa, ettei ole melkein sokea ja täysin avuton ilman silmälaseja. Se tunne, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että ne prkl lasit ovat varmasti ja turvallisesti aina käden ulottuvilla herätessä - koska ilman niitä ei vain pärjää (ja se paniikki, kun lasit on joskus laittanut "väärään" paikkaan, eikä niitä heti löydä). Kun voi urheilla ilman, että rillit ovat sumeana hiestä, huurusta tai molemmista. Kun näkee saunassa, suihkussa, sänkyhommissa jne. mitä on tapahtumassa.

Ainoa mikä harmittaa leikkauksessa on se, että sitä tuli lykättyä melkein nelikymppiseksi.

Vierailija
195/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikata terveitä silmiä, jos näön saa korjattua ilmankin tarpeeksi hyvin? Ja miksi laittaa silmiin vierasesineitä, jos näön saa korjattua laseilla tarpeeksi hyvin? Leikkauksista täällä onkin jo puhuttu, mutta myös piilareihin liittyy omat riskinsä ja ne riskit on sitä suuremmat, mitä enemmän piilareita käyttää. Läheskään kaikki ei edes pysty käyttämään piilareita joka päivä aamusta iltaan, koska kaikkien silmät ei kestä sellaista rasitusta.

Siksi, että on aivan uskomattoman hienoa, ettei ole melkein sokea ja täysin avuton ilman silmälaseja. Se tunne, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että ne prkl lasit ovat varmasti ja turvallisesti aina käden ulottuvilla herätessä - koska ilman niitä ei vain pärjää (ja se paniikki, kun lasit on joskus laittanut "väärään" paikkaan, eikä niitä heti löydä). Kun voi urheilla ilman, että rillit ovat sumeana hiestä, huurust

Ihme miinus tällekin tullut.

Tässä tapauksessa "täysin avuton" piti kyllä aika hyvin paikkansa, kun reilun likinäön päälle on reippaasti hajataittoa ("likinäkö" kuulosti silloin lähinnä pilkalta). Ei onnistunut mm. lukeminen ilman silmälaseja - jostain fonteista saattoi saada kohtuullisesti selvää mutta joka tapauksessa seurauksena oli aina päänsärky. Jos siis silmälaseja ei ollut kädenulottuvilla siinä paikassa johon ne "ihan varmasti" oli mukamas laittanut, niin sitten mentiin käsikopelolla.

Silmäleikkauksen esitutkimuksessa muuten näki kartan silmän taittovirheistä - eikä se tosiaankaan ollut mikään siisti "miinus näin paljon ja tähän suuntaan näin hajataittoa" - lähinnä se taittokartta muistuitti jonkun kumpuilevan saaren korkeuskäyrästöä - ei ihme siis, ettei silmälaseilla sitä oikeastaan ikinä saatu kunnolla korjattua.

Vierailija
196/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kuvitellakaan tökkivänä sormalla piilareita silmiinä. Ja tuskin saisin niitä sieltä poiskaan.

Piilareiden käyttämättömyydelle on monta hyvää syytä, mutta tuo ei ole niistä yksi. Ellet kärsi pahasta vapinasta tai jostain muusta vastaavasta... Piilareiden käyttö on helppo oppia, vaikka ajatus sormien tökkimisestä ällöttäisi aluksi.

Vierailija
197/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit peittävät just sopivasti silmäpussin rajat ja ryhdistävät näköä. Ja toisekseen, mitä se sinua häiritsee , miten ihmiset näköongelmiaan hoitavat? 

Vierailija
198/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkausten pieleenmenoprosentti sen suhteen että jäisi pysyvää vakavaa haittaa on nykyisin erittäin pieni, vaikka aina niitä jonkun kohdalle sattuu. 20 - 30 vuotta sitten tilanne oli huonompi ja se varmasti tuntuu tarinoissa vielä nykyäänkin.

Olet oikeassa. Lievemmät haitat, joista voi joutua kärsimään koko loppuikänsä, ei silti edelleenkään ole mitenkään harvinaisia. Ja vaikka riski vakavasta haitasta onkin pieni, joillain käy väistämättä huono tuuri. Miksi siis ottaa turhia riskejä, jos näön korjaaminen laseilla onnistuu hyvin?

Vierailija
199/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että on aivan uskomattoman hienoa, ettei ole melkein sokea ja täysin avuton ilman silmälaseja. Se tunne, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että ne prkl lasit ovat varmasti ja turvallisesti aina käden ulottuvilla herätessä - koska ilman niitä ei vain pärjää (ja se paniikki, kun lasit on joskus laittanut "väärään" paikkaan, eikä niitä heti löydä). Kun voi urheilla ilman, että rillit ovat sumeana hiestä, huurust

Minulla on todettu silmäsairaus ja näkökykyä jäljellä n 15 %, silti näen suihkussa ja sänkyhommissa vaikka virallisesti siis minua luokitellaan jo vaikeasti näkövammaiseksi. Kuinka huono näkö sulla oikeasti on ollut? Minulla miinuksia 6,50 ja 7,50 ja reippaasti näkökenttäpuutoksia. Laserleikkaukset ja piilarit eivät minun elämääni helpota ollenkaan, olisivat täyttä rahanhukkaa.

Vierailija
200/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi silmälääkärit ja optikot käyttävät silmälaseja, voi johtua tuotteen mainostamisen halusta: hehän seuraavaksi suosittelevat rillien kehyksiä asiakkaalle.

Harva silmälääkäri tienaa euroakaan silmälasien myynnistä, ja on todella poikkeuksellista että silmälääkäri auttaa asiakkaita kehysten valinnassa. Joidenkin silmäsairauksien kohdalla linssien koolla ja muodolla on varmasti väliä, mutta optikot on silloinkin parempia asiantuntijoita silmälasien valinnassa.

Optikoilla lasit saattaa lisätä hiukan katu-uskottavuutta, mutta miksi se estäisi käyttämästä piilareita tai menemästä leikkaukseen? Laseihin voi aina valita linssit ilman voimakkuuksia, jolloin lasit voi jättää pois heti kun työpäivä päättyy.