Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Täysin vastuuton aloitus.
Laserleikkaukset eivät auta ikänäköön. Optikkoni sanoi että silmän terveyden kannalta paras vaihtoehto ovat aina silmälasit, piilolinssit ovat toiseksi huonoin vaihtoehto ja leikkaus huonoin.
Luuleeko ap että piilolinssit ovat ilmaisia? Minulle ei edes löytynyt sopivia monitehopiilolinssejä, koska minulla on lisäksi hajataittoa.
Laserleikkaukseen tai siis taitovirhekirurgiaan liittyy se kolikon kääntöpuoli. Sitä ei lääkäriasemien mainosspämmäyksessä mainita, vaan kerrotaan vain ne hyvät ja mukavat asiat. Ja varmaan myös siksi, että lopputulos on ihan yksilöllinen. Toisilla lopputulos on parempi, toisilla huonompi.
Silmälasit voi aina vaihtaa toisiin silmälaseihin. Mutta sarveiskalvon vaihto on hiukan kinkkisempi operaatio, tosin mahdollinen. Omakin lääkärini sanoi minulle, että ei valita sitä vaihtoehtoa, ennen kuin on pakko. Ja silloin ei tarvii enää miettiä, jos se on ainoa vaihtoehto.
Onko lasien käyttö mielestäsi junttia, ap?
A) Olen kokeillut piilolaseja muutamankin kerran ja ne tuntuu todella vmäisiltä mun silmissä. Ihan kuin siellä olisi jatkuvasti hiekkaa.
B) Laserleikkauksien mahdolliset komplikaatiot sekä pitkäaikaisvaikutukset on sellaisia, että en omia silmiäni moisessa riskeeraa
C) Minusta silmälasit ovat mukavat ja sen lisäksi osa tyyliäni
D) Ap on vajaa
Vierailija kirjoitti:
Pidän silmälaseja ettei tarvitse meikata. Silmälasit piristää ilmettä vaikka mulla on vain kahdet ja nekin epämuodikkaat eli pienet.
Mies kävi laserleikkauksessa ja valitettavasti toiseen silmään jäi liikaa miinusta. Pakko pitää silmälaseja leikkauksesta huolimatta. Muutoin leikkaus meni hyvin.
Piilari huonompaan silmään?
Monella rikkaalla ja hyväosaisellakin on laserleikkauksessa ollut jotain häikkää, esim. Tiger woodsilla ja Spice girlsin Mel B:llä.
Kokeilin piilareita eräänä vuonna kauan sitten yhden kesän ajan. Toinen linssi ei tahtonut millään pysyä siellä silmässä, joten kyllästyin siihen ja sen jälkeen on menty laseilla. Vuosia tuon jälkeen mulla todettiin basedowin tauti, jossa silmät pahimmillaan pullistuvat päästä ulos. Mietin että ehkä mun silmä on sen mallinen että työntää piilarinkin päästä pois. Ei sovi mun silmään.
Silmälääkärit itse käyttävät silmälaseja, vaikka jotkut näistä asiakkaalle leikkausta suosittelevatkin, mutta itse eivät ole menossa : /
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi en pystyisi laittamaan piilolinssejä pyörryin kun kerran näin kuinka ne laitetaan ja meinasin oksentaa .
Mielummin olen vaikka ilman laseja ja puoli sokea kuin, että laittaisin hyi limaiseen silmämunaan jonku linssin
Tuo on kyllä huono selitys. Pelkkä ajatuskin piilareista ällötti aluksi muakin ja mietin tuleeko siitä mitään, mutta piilareiden laittaminen ja poistaminen ei ole koskaan tuntunut yhtään pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän silmälaseja ettei tarvitse meikata. Silmälasit piristää ilmettä vaikka mulla on vain kahdet ja nekin epämuodikkaat eli pienet.
Mies kävi laserleikkauksessa ja valitettavasti toiseen silmään jäi liikaa miinusta. Pakko pitää silmälaseja leikkauksesta huolimatta. Muutoin leikkaus meni hyvin.
Piilari huonompaan silmään?
Kuivat silmät eli ei voi.
Piilareilla ei saa aina korjattua näköä tarpeeksi ja halvin leikkaus ei ole halpa eikä edes sovi kaikille. Leikkauksissa on aina riskejä.
Minulla on ollut lasit jo iät ajat, olin 14 kun sain ensimmäiset ja nyt 37. Kuitenkin piilareita olen pitänyt eniten, minulla on isot ja kauniit silmät omasta mielestäni ja piilareilla ne saan paremmin esiin. Miinusta on kuitenkin -6 ja -5,5, joten linssit pienentäisivät silmiä. Huolehdin kuitenkin siitä, että välillä on myös lasipäiviä, jolloin silmät saavat levätä. En myöskään koskaan pidä piilareita yöllä, vaan usein päivässä käyttötunteja kertyy 8-12. Elämäntapani on aika aktiivinen, joten siksikin piilarit sopivat siihen hyvin. Käyn säännöllisesti optikon tarkastuksessa ja siinä on ilmennyt, että silmäni kestävät piilareita hyvin. Tietysti jos näin ei olisi, niin siirtyisin käyttämään laseja täysin.
Olin seitsemän vuotta sitten jo varannut ajan silmien laserleikkauksen tutkimuksiin, kunnes tein positiivisen raskaustestin kuopuksestamme sinä aamuna, kun tutkimuksiin piti mennä. Se on tietenkin este leikkaukselle, joten asia jäi. Ihan hyvä niin, koska samaisena kesänä luin useammankin lehtijutun leikkausten riskeistä. Mieleeni jäi, kun yhdessä jutussa pitkän linjan silmälääkäri oli kriittinen ja sanoi jotakuinkin näin, että miksi leikata terveitä silmiä, jos näön kuitenkin voi korjata suht hyvin laseilla tai piilolinsseillä. Että kun on perspektiiviä, niin eivätkös ne ole aika pieni paha kuitenkin lopulta. Mitä enemmän ikää tulee, olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenpä korjaat piilareilla ikänäön? Toki siihen on kehitetty piilareita, mutta kukaan tutuistani ei ole nähnyt niillä ikinä mitään niin hyvin, kuin hyvillä rilleillä. Toimistotyössä ei oikein voi tehdä töitä, jos ei näe kunnolla.
Mulla on kahdet rillit, joita vaihdella. Näyttöpäätelasit ja aurinkolasit vahvuuksilla, että näkisin hyvin. Ei ole ymmärtääkseni olemassakaan näyttöpäätepiilareita.
Monitehopiilareiden lisäksi voi kokeilla monovisiota, jolloin toinen silmä korjataan katsomaan kauas ja toinen lähelle. Jos kumpikaan noista ei toimi, toiseen silmään voi vaihtaa työpäivän ajaksi sellaisen voimakkuuden jolla toimistotyöskentely onnistuu parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap että piilolinssit ovat ilmaisia? Minulle ei edes löytynyt sopivia monitehopiilolinssejä, koska minulla on lisäksi hajataittoa.
Monitehopiilarit saa helposti alle 150 €/vuosi eikä voimakkuuksien vaihdosta täydy maksaa yhtään ylimääräistä. Tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi ostaa yli tonnin moniteholasit, etenkin siinä vaiheessa kun ikänäkö etenee niin ettei samoilla laseilla pärjää mitenkään montaa vuotta?
Laserleikkausta ei voi mulle tehdä, liikaa plussaa silmissä.
Piilolinssejä en voi käyttää kuin pari tuntia kerrallaan, mulla on ympärivuotinen allergia ja jatkuva allerginen sidekalvontulehdus silmissä. Parin tunnin jälkeen tuntuu tosi ikävältä silmissä ja silmät on ihan tulipunaiset ja turvonneet, kun on pilarit.
Joten no no, ei toimi kumpikaan.
Linssileikkausta harkitsen, mutta sitä ei tehdä alle 45-vuotiaille, joten vielä on odotettava useampi vuosi sitäkin.
Lasit vaikuttavat käyttäjänsä muille antamaan mielikuvaan itsestään ja se ei aina ole hyvä juttu.
Piilolinssi on niin tiiviisti kiinni silmän pinnassa, että se pysyy saunassa yhtä viileänä kuin silmä. Myöskään suihkuvesi ja pesuaineet eivät pääse piilolinssin ja silmän väliin.
Toki saunomisen jälkeen ne on hyvä ottaa pois.
Piilolinssien materiaalit ottivat viime vuosien aikana melkoisen harppauksen ja siksi viisi vuotta sitten saadut kokemukset eivät enää ole tätä päivää.
Paaaljon vaarallisempaa on se, että ilman piilolinssejä tai silmälaseja hortoillaan saunoissa ja laitureilla puolisokeina.
2006 laser leikatut silmät ja edelleen kaukonäkö 0 molemmat silmät ainoastaan ikänäkö vaivaa +.1.5, mutta nyt olen laittanut toiseen silmään +1.5 piilolinssin ja taas näkee kännykkää, toisen silmä katsoo kauas, hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia silmäongelmia ei voida korjata laseroinnilla tai piilareilla. Voi ap kuinka tyhmä ja tietämätön oletkaan. Hankkisit edes hieman enemmän tietoa ennen palstalle kirjoittamista.
Miksi olet noin hyökkäävä? Ap:han tuli kysymään, minkä takia silmälasien käyttö on niin yleistä, eikä sanonut että kaikkien pitäisi mennä laseroitavaksi tai hankkia piilarit.
Mitenpä korjaat piilareilla ikänäön? Toki siihen on kehitetty piilareita, mutta kukaan tutuistani ei ole nähnyt niillä ikinä mitään niin hyvin, kuin hyvillä rilleillä. Toimistotyössä ei oikein voi tehdä töitä, jos ei näe kunnolla.
Mulla on kahdet rillit, joita vaihdella. Näyttöpäätelasit ja aurinkolasit vahvuuksilla, että näkisin hyvin. Ei ole ymmärtääkseni olemassakaan näyttöpäätepiilareita.