Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
41/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin nyt keväällä laserleikkauksessa ja vieläkin harmittelen miksen tuota aiemmin tehnyt! Ihana viettää kesää ilman silmälaseja. Käytin ennen myös piilareita silloin tällöin, mutta ne kuivattaa silmiä tosi paljon eikä niitä pystynyt pitämään montaa päivää. Tuo laserointi on tietenkin kallista, tonnilla ei saa silmää, 3000 euroa pitää olla valmis maksamaan, mutta kuten sanottu ei nuo silmälasitkaan ilmaisia ole ja sitten vielä erikseen pitäisi hankkia joka kerta omalla vahvuudella aurinkolasit niin kyllä se laserointi parissa vuodessa maksaa itsensä takaisin. Itse laserointioperaatio kesti n. 10 minuuttia (laser on silmän pinnassa 30 sek per silmä) ja mitään kipuja ei tuosta tullut, hieman epämukava tunne, kun puudute loppui mutta se kesti muutaman tunnin.  

Vierailija
42/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen perehtynyt laserleikkausten jälkeisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, en ottaisi laserleikkausta vaikka ilmaiseksi saisin. Näitä on myös lähipiirissä sattunut. Silmälasit eivät ole minulle mikään ongelma taloudellisesti eikä muutenkaan. 

Olen samaa mieltä!

Sitäpaitsi mulla on piilokarsastusta sun muuta vikaa, ei niitä voi korjailla kuin silmälaseilla!

Enkä joo tahtois sörkkiä piilareitten kanssa kun on semmosta leikkimistä, ei kiitos

Hyvä puoli, ei ole näkö muuttunut eikä kopkop kaihikaaan vaivaa vielä!

Piilokarsastus ei aina estä piilareiden käyttöä. Pärjäsin itse piilairella monta vuotta ihan hyvin sen jälkeen kun laseihin oli jo pakko laittaa prismaa. Nykyään piilokarsastukseni on sen verran pahempi että lasit on pakolliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään kärvistelemistä ole, kun on hyvät lasit. Paljon enemmän kärvistelin piilareitten kanssa, enkä enää niitä laita. Silloin tuli oikeasti halvemmaksi, kun en tarvinnut kuin yhden linssin.

Kaikissa leikkauksissa on riskinsä, eikä sillä saa niin pysyvää korjausta, että ei enää koskaan laseja tarvitsisi.

Vierailija
44/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näkökyky on -10 ja -9.5 (+ hajataitto ja ikänäkö) ja kärsii allergioista 6kk vuodessa, mitäpä lottoat, onko kumpikaan noista sun vaihtoehdoista oikein mahdollinen? 

Vierailija
45/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin nyt keväällä laserleikkauksessa ja vieläkin harmittelen miksen tuota aiemmin tehnyt! Ihana viettää kesää ilman silmälaseja. Käytin ennen myös piilareita silloin tällöin, mutta ne kuivattaa silmiä tosi paljon eikä niitä pystynyt pitämään montaa päivää. Tuo laserointi on tietenkin kallista, tonnilla ei saa silmää, 3000 euroa pitää olla valmis maksamaan, mutta kuten sanottu ei nuo silmälasitkaan ilmaisia ole ja sitten vielä erikseen pitäisi hankkia joka kerta omalla vahvuudella aurinkolasit niin kyllä se laserointi parissa vuodessa maksaa itsensä takaisin. Itse laserointioperaatio kesti n. 10 minuuttia (laser on silmän pinnassa 30 sek per silmä) ja mitään kipuja ei tuosta tullut, hieman epämukava tunne, kun puudute loppui mutta se kesti muutaman tunnin.  

Miten ihmeessä laskit, että laserointi maksaa itsensä parissa vuodessa takaisin? Jos näkösi heikkenee niin että laseja täytyy uusia jatkuvasti, se heikkenee laseroinnista huolimatta. Lisäksi optikko ei saa määrätä leikattuihin silmiin silmälaseja ilman silmälääkärin lupaa, joten lasien hankkiminen tulee jatkossa kalliiksi jos niille on vielä tarvetta.

Vierailija
46/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näkökyky on -10 ja -9.5 (+ hajataitto ja ikänäkö) ja kärsii allergioista 6kk vuodessa, mitäpä lottoat, onko kumpikaan noista sun vaihtoehdoista oikein mahdollinen? 

Allergiat, voimakas likinäköisyys, hajataitto ja ikänäkö ei ole esteitä silmäleikkaukselle.

Vierailija
47/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän silmälaseja näön vuoksi - siis ulkonäön. Omistan erilaisia silmälaseja ja niillä saa kivaa vaihtelua ulkonäköön.

Vierailija
48/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva likinäkö niin voi sitten palautua leikkauksesta huolimatta.

Vierailija
49/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäön ja sairauden ehkäisemisen takia. 

Piilarit rikkoivat silmäni. 

Komplikaatioista yleisimpiä ovat yliherkkyys, sarveiskalvon pinnan rikkoutuminen ja sarveiskalvon hapenpuute. Keratiitti on harvinainen mutta vakava piilolinssien käyttöön liittyvä haittavaikutus, jonka esiintyvyys on kasvussa. Mulla on arpikudosta, joka on syntynyt piilareista. 

Laserointia en edes harkitse. Työkaverini joutuu tiputtamaan silmätippoja tunnin välein, koska silmät kuivuvat leikkauksen jälkeen niin paljon. Hänellä sarveiskalvo oheni liikaa, joten voi olla, että ei tule näkemään eläkeikään asti. Hän katuu leikkausta paljon. 

Laserleikkauksen hyvin harvinaisia riskejä ovat esimerkiksi infektiot, poikkeava arpeutuminen ja sarveiskalvon rakenteen pettäminen.

Vierailija
50/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ja silmälasit. Huh huh! Kyllähän taulukin näyttää paremmilta kehyksissä kuin ilman.

https://eyeelegance.com/blog/designer-eyeglasses-for-women-creating-a-f…

Vierailija
51/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sen verran rikas, että on varaa käyttää silmälaseja.

Vierailija
52/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän piilareita urheillessa, illanvietoissa tai vastaavissa tilanteissa, joissa silmälasit on hankalat.

Toimistotyössä silmät kuivuvat liikaa piilarien kanssa, siksi arkisin lasit. Kotona olen yleensä ilman laseja, kun tiedän missä kaikki tavarat ovat niin ei tarvitse nähdä niin tarkasti. Televisiota katsoessa tarvitsen lasit.

Laserleikkaukseen en ole uskaltanut mennä. Pelkään että se epäonnistuisi tai tulisi jotain komplikaatioita.

Vierailija
53/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että piilolinsseihin ei saa prismoja silmälääkäri ainakin sanoi, ettei saa ainakaan niin paljon kun minä tarvitsen, joten piilolinssit ei ole mahdollisuus.

Lisäksi en pystyisi laittamaan piilolinssejä pyörryin kun kerran näin kuinka ne laitetaan ja meinasin oksentaa .

Mielummin olen vaikka ilman laseja ja puoli sokea kuin, että laittaisin hyi limaiseen silmämunaan jonku linssin 

Vierailija
54/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän olet melkein sokea :0 terveisin -3 ja -3 ja 6 prismaa ja on mulla myös +5 molemmissa, mutta sä et kyllä näe yhtään mitään ilman laseja 

Vierailija
55/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska silmälasit on minusta hyvännäköiset enkä jaksaisi mitään piilolinssejä tai leikkauksia. 

Vierailija
56/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit on ihan kätevät ja ne saa pois helposti. Näyttävät mielestäni kivalta myös söpöillä tytöillä. Pelkkää plussaa, siis.

Vierailija
57/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kaikenlaista korjattavaa silmissä, että en saa "täydellistä korjausta" piilareilla, esim. en mielelläni aja pidempää matkaa, kun pidän piilareita.

Sen verran olen turhamainen, että pidän kasvoistani enemmän laseilla kuin ilman. Ja vahvuuksia (ja muita juttuja) sen verran, että leikkauksella ei välttämättä täysin laseista eroon edes pääsisi.

Olen kyllä miettinyt leikkauskonsultaatiota, mutta koska en koe lasien käyttöä ongelmaksi en ole saanut aikaiseksi mennä.

Vierailija
58/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergiat, voimakas likinäköisyys, hajataitto ja ikänäkö ei ole esteitä silmäleikkaukselle.

Lääkäri sanoi minulle ettei se ole este, mutta sanoi että näön laser leikkaus ei korjaa vakavaa karsastusta ja minut on meinatti leikata sen takia monta kertaa, mutta olen kieltäytynyt, koska en halua mitään leikkausta, mutta lääkäri sanoi, että joutuisin siitä huolimatta pitämään sitten laseja missä on Prismat tai tekemään kaksileikkausta . Mielummin käytän laseja tai olen sitten vaikka sokea yäk

Vierailija
59/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahva likinäkö niin voi sitten palautua leikkauksesta huolimatta.

Väärin.. se saattaa muuttua kuten kaikilla vanhoilla siihen, että tarvitsee kuitenkin lukulasit jossain vaiheessa 

Vierailija
60/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän silmälaseja ettei tarvitse meikata. Silmälasit piristää ilmettä vaikka mulla on vain kahdet ja nekin epämuodikkaat eli pienet. 

Mies kävi laserleikkauksessa ja valitettavasti toiseen silmään jäi liikaa miinusta. Pakko pitää silmälaseja leikkauksesta huolimatta. Muutoin leikkaus meni hyvin.