Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Piilarit on epäekologiset. En halua muovinpaloja silmiini ja sen jälkeen luontoa kuormittamaan kaatopaikalle.
Silmälasit on mielestäni kivat. Lisäksi mulla on valmiiksi kuivat silmät, joten laserleikkaus ei kuulosta hyvältä tai muutenkaan turvalliselta vaihtoehdolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap että piilolinssit ovat ilmaisia? Minulle ei edes löytynyt sopivia monitehopiilolinssejä, koska minulla on lisäksi hajataittoa.
Monitehopiilarit saa helposti alle 150 €/vuosi eikä voimakkuuksien vaihdosta täydy maksaa yhtään ylimääräistä. Tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi ostaa yli tonnin moniteholasit, etenkin siinä vaiheessa kun ikänäkö etenee niin ettei samoilla laseilla pärjää mitenkään montaa vuotta?
Ai, oletko sinä silmälääkärini? Teetkö näöntutkimuksen etänä täällä vauvapalstalla? Ja mitä se sinulle kuuluu paljonko lasini maksavat? En pyydä niihin rahaa sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ap että piilolinssit ovat ilmaisia? Minulle ei edes löytynyt sopivia monitehopiilolinssejä, koska minulla on lisäksi hajataittoa.
Monitehopiilarit saa helposti alle 150 €/vuosi eikä voimakkuuksien vaihdosta täydy maksaa yhtään ylimääräistä. Tuleeko halvemmaksi vai kalliimmaksi ostaa yli tonnin moniteholasit, etenkin siinä vaiheessa kun ikänäkö etenee niin ettei samoilla laseilla pärjää mitenkään montaa vuotta?
Ai, oletko sinä silmälääkärini? Teetkö näöntutkimuksen etänä täällä vauvapalstalla? Ja mitä se sinulle kuuluu paljonko lasini maksavat? En pyydä niihin rahaa sinulta.
Vastasin lapsellisen typerään kysymykseen siitä, luuleeko ap että piilolinssit on ilmaisia. Ja näköjään sain vastaukseksi pelkkää lapsellisen typerää piikittelyä.
Koitahan kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika monella on hajataittoa, joten piilaritkin maksaa. Lisäksi piilareiden lisäksi tarvitsee kunnolliset lasit. Kun aikoinaan käytin laseja ja piilareita, oli piilarit kaiken päälle ylimääräinen kulu ja ainakin silloin (n. 10 v sitten) ne oli kalliita. Piilarit ei sovellu kaikkiin tilanteisiin ja silmänkin pitää saada levätä.
Leikkaus on aina riski ja kuivasilmäisyys monen ongelma. Vaihdevuosien aikaan kuivasilmäisyys vain pahenee. Tätä ei moni nuori edes mieti. Monella myös näkö vähän seilaa elämän aikana. Varsinkin päätetyö aiheuttaa monelle sitä, että näkö heikkenee. Ikänäkö tulee sitten 40 vuoden paikkeilla. Moni leikkauksen käynyt tarvitsee lasit jossain vaiheessa.
Syitä silmälasien käytölle on monia.
Olen itse siinä vaiheessa, että ikänäköä pukkaa. Leikkaus ei ole mahdollinen kuin vasta sitten, kun näön muuttuminen pysähtyy. Piilareita en halua käyttää silmien kuivuuden, allergian ja epänukavuuden takia. Niinpä pysyn rillipäänä.
Laserilla saa yleensä joko lähi- tai kaukonäön korjattua, mutta ei molempia. Monesti tehdään niin, että toisella silmällä näkee kauas ja toisella lähelle. Ei kuulosta kauhean mukavalta...
Myös hämäränäkö kärsii ja erilaiset haloilmiöt valojen ympärillä ovat yleisiä.
Ennemmin käytän laseja.
Linssileikkaus on kalliimpi kuin laserleikkaus. Säästän parhaillaan linssileikkaukseen joka Suomessa maksaa noin 5000-6000 euroa.
Minsi, miksi, miksi, miksi... Mitä veetä joka asiaa miksitellään.. Miksi Suomessa on niiin paljon tyhmiä ihmisiä vielä tänä päivänä?????
Vierailija kirjoitti:
Onhan se osittain turvallisuuskysymys nähdä jotain myös ilman laseja. Jos lasit hukkuu tai menee rikki eikä ole ihan vaan kotona silloin niin on etu ettei ole ihan täysin enää niiden varassa tai ettei tarvitse ollenkaan.
Miinusnäkö paranee paljon iän myötä itsekseen. Moni on saanut leikkauksesta Kuivat silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se osittain turvallisuuskysymys nähdä jotain myös ilman laseja. Jos lasit hukkuu tai menee rikki eikä ole ihan vaan kotona silloin niin on etu ettei ole ihan täysin enää niiden varassa tai ettei tarvitse ollenkaan.
Miinusnäkö paranee paljon iän myötä itsekseen. Moni on saanut leikkauksesta Kuivat silmät.
Tämä on totta. Itsekin olen ollut pahimmillaan -7, nyt -3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika monella on hajataittoa, joten piilaritkin maksaa. Lisäksi piilareiden lisäksi tarvitsee kunnolliset lasit. Kun aikoinaan käytin laseja ja piilareita, oli piilarit kaiken päälle ylimääräinen kulu ja ainakin silloin (n. 10 v sitten) ne oli kalliita. Piilarit ei sovellu kaikkiin tilanteisiin ja silmänkin pitää saada levätä.
Leikkaus on aina riski ja kuivas
Piilarit on kehittynyt viime vuosien aikana niin, että niitä voi käyttää jopa 30 vrk putkeen ottamatta niitä kertaakaan pois. Ja laittaa heti seuraavana aamuna uudet piilarit päähän. Riskit on hyvin pienet, kunhan vaan noudattaa optikon/silmälääkärin ohjeita ja käy tarkastuttamassa silmänsä suositellussa aikataulussa.
Sitä paitsi täysin riskitöntä vaihtoehtoa ei ole. Silmälasitkin voi hajota esim. kaatumisen seurauksena niin, että silmä vahingoittuu ja näkö menee pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Laserilla saa yleensä joko lähi- tai kaukonäön korjattua, mutta ei molempia. Monesti tehdään niin, että toisella silmällä näkee kauas ja toisella lähelle. Ei kuulosta kauhean mukavalta...
Moni on oikein tyytyväinen siihen, että toinen silmä näkee lähelle ja toinen kauas. Silloin ei tarvitse mitään laseja enää koskaan.
Aina voi tietysti valita toisin. Esim. isälleni jätettiin kaihileikkauksen yhteydessä tarkoituksella sen verran miinusta, että hän tarvitsee laseja nähdäkseen tarkasti kauas, mutta kotona puuhastelu ja lukeminen onnistuu hyvin kun ottaa lasit pois. Elämä on helpompaa kun ei enää tarvitse monitehoja tai kaksia laseja eri etäisyyksiä varten.
Minulla on niin pieni heitto näössä että käytän laseja lähinnä ajaessa autoa ja kaupungilla kulkiessa että ei tule pää kipeäksi, ei olisi mitään järkeä ostaa piilareita tai varsinkaan maksaa kallista laserleikkausta.
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi aloittaja on niin ulkonäkökeskeinen, että pitää jotain silmälaseja jotenkin ongelmana?
Käytin piilareita ilman kummempia ongelmia melkein 10 vuotta (urheilun takia enimmäkseen), mutta vaihdoin pelkkiin laseihin, koska kyllästyin piilareiden jatkuvaan pois ottamiseen, takaisin laittamiseen ja puhdistamiseen. Lasit saa helposti pois, jos haluaa vaikka ottaa päikkärit tai jos on illalla niin rättiväsynyt, että haluaa vain kaatua sänkyyn. Laseissa ärsyttää vain se, että ne pienentävät silmiäni. Leikkaukseen ei ole varaa enkä muutenkaan tiedä uskaltaisinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako kaukonäköä? Itsellä on -2,5 ja toivon tietysti, etten tarvitsisi laseja.
On ollut surullista huomata, kuinka jotkut "vaikuttajat" mainostaa silmäleikkauksia blogeissaan hehkuttamalla omia kokemuksiaan, ihan kaikkien kynnelle kykenevien kannattaisi leikkauttaa silmänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi aloittaja on niin ulkonäkökeskeinen, että pitää jotain silmälaseja jotenkin ongelmana?
Miksi pidät aloitusta ulkonäkökeskeisenä? Silmälaseista on ihan oikeasti myös haittaa. Rillien huurustuminen ja kaksi- ja moniteholasit on monessa tilanteessa selviä turvallisuusriskejä, elämä on hankalaa jos täytyy vaihdella kaksien tai jopa kolmien lasien välillä sen mukaan mille etäisyydelle milloinkin katsoo, jne.
Mulla on sellainen sairaus, että silmän pinta kuivuu ja haavautuu. Ennen kuin se todettiin kokeilin piilareita, ne sitten lääkäri poisti lopulta päivystyksessä ja sain kunnon tulehdukset sarveiskalvoon. Mikään tippa ei auta, kun silmän pinta ei pysy kosteana. Lisäksi on 1-tyypin diabetes, niin en voi mennä laseroitavaksi. Eli tällaiset syyt mulla takana.
Piilareita käyttänyt pilasi silmänsä vuosikymmenessä. Silmä-leikkauksista voi tulla vahinko tai silmän taitto muuttuu jälkeenpäin. Silmälasit on hyvät. Ei rahasta ole kyse.