Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
21/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suurin osa leikkauksista sujuu hyvin ja ohjeiden mukaan käytetyistä piilareistakin aiheutuu pysyviä ongelmia vain harvoille, mitä sitten jos huono tuuri osuukin omalle kohdalle? Silmät on lopullisesti pilalla eikä paluuta entiseen enää ole.

Vierailija
22/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaukset on aika tavalla kehittyneet johonkin 20 vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna, kavereista on niissä käyneitä ja olleet ihan tyytyväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan huomannut, että silmälääkärilläkin voi olla silmälasit? 🤓

Vierailija
24/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit peittää kivasti iän tuomia ryppyjä.

Vierailija
25/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin piilolinssejä 6 vuotta kunnes tuli raja vastaan ja kuivat silmät. Leikkaukseen en uskalla mennä jo kuivavat vielä lisää ja jos vaikka jokin menee vikaan.

Vierailija
26/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkaisen menneet pelottelun puolelle nuo jotkin jutut taas.

No mä ainakin säikähdin oikeesti silloin kun piilari meinas jäädä silmään. Säikähdin, että kuivuiko se siellä saunassa silmämunaan kiinni, että kuivattiko se sähkösauna niin paljon silmiä. Piti soittaa päivystykseenkin ja kysyä neuvoa. Onneksi tuostakin episodista on aikaa. 

Vierailija
27/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia silmäongelmia ei voida korjata laseroinnilla tai piilareilla. Voi ap kuinka tyhmä ja tietämätön oletkaan. Hankkisit edes hieman enemmän tietoa ennen palstalle kirjoittamista.

Kaikkia silmäongelmia ei voi korjata mitenkään, mutta eihän tässä kysyttykään miksi kukaan käyttää laseja. Suurin osa ongelmista hoituu kyllä laserilla ja piilaireilla, joten miksi niin moni kulkee edelleen rillit päässä?

Vierailija
28/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan piilareita. En todellakaan ala leikkauttamaan ns. terveitä silmiä, koska leikkauksiin liittyy aina riskejä.

Olen tottunut silmälaseihin 30 vuodessa. Mulla on aina kahdet lasit käytössä. Nyt kalliimmat maksoivat noin 1200 ja halvemmat noin 500 euroa. 

Vierailija
29/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia silmiä, kaikille eivät sovi piilarit tai leikkaukset. 

Minulla on rutikuivat silmät, joten piilareita en pystynyt käyttämään.

Pidän silmälaseista, en näe niiden käytössä mitään ongelmaa. 

Vierailija
30/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se osittain turvallisuuskysymys nähdä jotain myös ilman laseja. Jos lasit hukkuu tai menee rikki eikä ole ihan vaan kotona silloin niin on etu ettei ole ihan täysin enää niiden varassa tai ettei tarvitse ollenkaan.

Vierailija
31/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon voi mennä vikaan silmien laserleikkauksessa. Amerikassa nainen (jessica starr) teki itsemurhan silmien laserleikkauksen jälkeen. Syynä silmien jatkuva kipu leikkauksen jälkeen. En ikinä, ikinä suostuisi tuohon leikkaukseen.

Vierailija
32/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit saa nopeammin päähän ja laserleikkaukseen ei edes pääse ellei täytä ehtoja. Leikkauskin on sitä paitsi leikkaus ja aina voi tulla komplikaatioita. Kärsit niistä sitten lopun elämääsi.

Vierailija
33/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia silmäongelmia ei voida korjata laseroinnilla tai piilareilla. Voi ap kuinka tyhmä ja tietämätön oletkaan. Hankkisit edes hieman enemmän tietoa ennen palstalle kirjoittamista.

Kaikkia silmäongelmia ei voi korjata mitenkään, mutta eihän tässä kysyttykään miksi kukaan käyttää laseja. Suurin osa ongelmista hoituu kyllä laserilla ja piilaireilla, joten miksi niin moni kulkee edelleen rillit päässä?

Samasta syystä kuin se, että meikkaa vain töihin ja edustamiseen? Mua ei voisi vähempää kiinnostaa koko asia. Rillit nenälle ja menoksi. 

Vierailija
34/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan piilareita. En todellakaan ala leikkauttamaan ns. terveitä silmiä, koska leikkauksiin liittyy aina riskejä.

Olen tottunut silmälaseihin 30 vuodessa. Mulla on aina kahdet lasit käytössä. Nyt kalliimmat maksoivat noin 1200 ja halvemmat noin 500 euroa. 

Kalliiden lasien hinnalla alkaa jo pääsemään laser leikkaukseen. 

Vierailija
35/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys mutta täällä kyllä pelotellaan pois se että mitään muuta uskaltaisit kokeilla.

Vierailija
36/320 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene leikkauksiin ellei ole pakko terveyden takia. Piilarit ovat epämukavat kun silmät kuivuvat eikä niitä oikein saa oikeilla vahvuuksilla kun on hajataittoakin. Ei ne sovi näyttöpäätetyöhön.

Vierailija
37/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän toistaiseksi yötäpäivää-piilareita niin, että nukun niiden kanssa. Voin vannoa, että silmälasit on paljon vaivattomammat ja mukavammat! Tässä piilareiden huonoja puolia, joita keksisi varmasti enemmänkin jos jäisi miettimään:

1. Näkö ei ole parhaimmillaankaan niin tarkka kuin silmälaseilla. Etenkin lähinäössä ero on selvä. Optikon mukaan kyse on piilareiden ominaisuudesta jolle ei voi mitään.

2. Näen aina piilarit päässä nukutun yön jälkeen epätarkasti, koska piilarit kuivuu yön aikana. Joskus tilanne korjaantuu heti kun laitan silmätippoja ja räpyttelen silmiä muutaman kerran, mutta usein tuntuu vielä pitkään sen jälkeen, että näkö saisi olla tarkempikin.

3. Piilarit kuivattaa muutenkin silmiäni, joten silmätippoja täytyy kuljettaa aina mukana. Niitä täytyy laittaa välillä parin tunnin välein ja joskus tuntuu ettei sekään riitä.

4. Kun silmät pääsee kuivumaan, piilarit tuntuu ikäviltä aina kun räpytän silmiäni.

5. Piilarit päässä ei ole hyvä käydä edes suihkussa puhumattakaan siitä, että niiden kanssa menisi saunaan tai uimaan. Etenkin luonnonvesissä uiminen on riski, koska tutkimusten mukaan tiiviitkään uimalasit ei suojaa piilolinssejä kunnolla bakteeritartunnoilta. Huolettomille uimarantareissuille saa siis heittää hyvästit.

6. Piilareiden käyttö flunssan ja tiettyjen muiden tilanteiden aikana on terveysriski. Lasit täytyy siis hankkia joka tapauksessa, ellei näkö ole niin hyvä että pärjää ilmankin.

Vierailija
38/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spekseiverssiltä kahdet lasit yht. alle 300 euroa. Minulla ne menee melkein 10 vuotta.

Vierailija
39/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen perehtynyt laserleikkausten jälkeisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, en ottaisi laserleikkausta vaikka ilmaiseksi saisin. Näitä on myös lähipiirissä sattunut. Silmälasit eivät ole minulle mikään ongelma taloudellisesti eikä muutenkaan. 

Olen samaa mieltä!

Sitäpaitsi mulla on piilokarsastusta sun muuta vikaa, ei niitä voi korjailla kuin silmälaseilla!

Enkä joo tahtois sörkkiä piilareitten kanssa kun on semmosta leikkimistä, ei kiitos

Hyvä puoli, ei ole näkö muuttunut eikä kopkop kaihikaaan vaivaa vielä!

Vierailija
40/320 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut niin paljon silmätulehduksia ja muita ongelmia silmissä että en halua piilolinssejä käyttää. Toisekseen se on minun valintani ei sinun.