Asianajotoimisto kusetti?? Siis näinkö tämä homma toimii
soitin viime viikolla asianajotoimistoon kyselläkseni alustavasti miten kannattaisi eräässä tilanteessa edetä. Keskustelin ystävällisen juristin kanssa, joka sanoi että hän voi ottaa tietomme ylös ja voimme sitten palata asiaan kun tilanne selviää tarkemmin. Keskustelimme varmaan noin 20 minuuttia. No, postissapa tuli sitten kirjallinen vahvistus toimeksiannosta, mukana hinnasto jossa lukee että toimeksiannon kirjaaminen maksaa 170 euroa.
MISSÄÄN VAIHEESSA asianajaja ei sanonut että "voin ottaa tietonne ylös, lähetämme siitä sitten laskun joka on näin ja näin paljon" tai "että jos otan tietonne ylös, laskutamme siitä". Siis miten ihmeessä minä olisin voinut tietää että tällainen tarkoittaa sitä että olemme nyt tehneet muka toimeksiannon???? Tiedustelin asiasta ja miten kannattaisi edetä jos asianajajaa tilanteessa tarvitaan.
Kommentit (135)
luulitko, että asiantuntija antaa ilmaiseksi puhelimessa neuvoja, esim. juuri 20min ajan? Luulisi tuon olevan itsestäänselvyys, että neuvot maksavat.
...Uhrasin kokonaista 20 min kun tein susta mt-diagnoosia, joten oot mulle velkaa 280e. Mun aika on liian kallista sunlaisiin idiootteihin tuhlattavaksi, siksi laskutan.
neuvoista, diagnooseista, arvioista etc. :) Eivät ne ilmaisia ole. Eli jos olisit ammattilainen ja tulisin vastaanotollesi mt-diagnoosia varten niin tottakai se myös maksaisi :) Puhelindiagnooseja eivät taas th-ammattilaiset tee.
t. nro 40
Mä soitin joku viikko sitten Skypellä asianajoliittoon kysyäkseni yhtä juttua.
Eipäs toiminut puhelin, kukaan ei vastannut, vaan kuulosti siltä, että ne napsas musta photon...skypehän ei näytä numeroa mistä soittaa...
Oikeusaputoimisto lähetti mulle sähköpostilla kopioita yhdestä mun jutusta...mukana tuli jotain ihmemateriaalia mikä sai mut miettimään, että häiriköidäänkös oikeusaputoimiston toimintaa...hain paperit henkilökohtaisesti ja ottivat passistani kopion...yritin kertoa niille, minkälaista postia oli tullut, mutta ei niitä oikein kiinnostanut...
T. Asianajajan tytär
Soitat huomenna kuluttaja-asiamiehelle ja tiedustele sieltä.
Järkyttävä tarina, mitä rahastusta! Olen ihan sanaton (varsinkin kun tiedän että tulen tarvitsemaan asianajajaa tänä keväänä. Eipä ollut aavistustakaan että hinnat tällä tasolla :( )
Jos ne sanoo päivää, sekin maksaa.
Työpaikalleni tuli lasku asianajajalta erittelyineen. Siellä oli mm.kohta "puhelinneuvottelu E.A:n kanssa 35€+alv. Minä olen tuo E A ja ihmettelin, että minkä neuvottelun olen mahtanut käydä hänen kanssaan. Sitten muistin, että hänhän soitti ja kysyi erästä pankkitilin numeroa. Ja siitä hyvästä 35e+alv!
Siksi siinä kirjeessä oli molemmat. Kun allekirjoitat toimeksiantovahvistukset sitoudut myös maksamaan laskun. Nyt soitat vaan sinne asianajajalle ja sanot ettet ole tehnyt toimeksiantoa ja et aio laskua maksaa. Asianajajan vastuulla on todistaa asia toiseksi, ei sinun.
Eli jos olet varma, että puhelussa ei ole puhuttu toimeksiannosta tmv. (muista että puhelu on varmasti nauhoitettu) et ole tehnyt toimeksiantoa eikä sinun näin ollen tarvitse maksaa laskua.
Laki24.fin lakipuhelinpalveluun. Sain kartoitettua tarpeen viidessä minuutissa. Maksoi 15 euroa, sekin työpaikan kännykällä. Että näin :)
meille, sairaalan vuodeosastolle, soittelee kaikenlaiset "ulkopuoliset" ja kyselee neuvoja. ovat katsoneet numeron luettelosta. täytyy jatkossa kysellä ensin yhteystiedot ja laittaa vaikka poliklinikkamaksu postiin. ja se kun on sitten suoraan ulosottokelpoinen :)alkaa sairaala saada talouttaan tuollaisilla puheluilla nopsaan tahtiin kuntoon!
Mielestän kuitenkin tällaiset juristin kanssa juttelut maksavat aina.Jos olisit jutellut sihteerin kanssa olisi keskustelu ollut ilmaista mutta et olisi saanut sitä tietoa jota nyt sait.
Monet muut tiedot ovat ilmaisia kuten jos menet kampaajalta ostamaan tuotteita hän opastaa sinua samoin apteekissa,autoliikkeessä yms. Mutta juristilla ei ole mitään muuta myytävää kuin se tieto joka hänellä on. Siksi kaikki puhuminenkin maksaa.
jokaisesta sekunnista ei saa rahaa. Voihan kauppaankin tulla asiakas, joka kyselee ja ei ostakaan mitään. samoin juristin pitää ilmaiseksi kuunnella hetki, antaa alustavaa kommenttia ja sitten vasta asiaan paneudutaan, jos palvelun saa myytyä. Ei ne juristit sentään mitään jumalia ole. Samoin voin mennä kirurgille arvioituttamaan vaikka rasvaimun hinnan ja siitä konsultaatiosta ei tarvi maksaa. vAsta palvelusta lähtee raha pyörimään.
luulitko, että asiantuntija antaa ilmaiseksi puhelimessa neuvoja, esim. juuri 20min ajan? Luulisi tuon olevan itsestäänselvyys, että neuvot maksavat.
luultavasti vielä saanut. Vaan kertoi tilanteensa ja ehkä kyseli onko lainopillisesti asille tehtävissä jotain, eli kannattaako asiaa lähteä ajamaan eteenpäin. Tällainen toiminta vielä ei ole maksullista. Eikä lakimiehellä ole oikeutta laskuttaa asiakasta, ennen kuin on taksansa kertonut.
Itse kuvittelisin että jos ap tuon toimeksiannon haluaa sopia, niin SIINÄ TAPAUKSESSA hän maksaa 170€. Mutta tuo hinnasto yms on toimitettu tulevaa asiointia varten. En todellakaan usko että lakimies olisi niin tyhmä, että laittaisi jo tuosta alustavasta yhteydenotosta laskun. Se olisi ammatillisesti kyseenalaista.
Eli rauhotus nyt ap. Voit asian varmistaa maanantaina sihteeriltä.
Olen valitettavasti tarvinnut monta kertaa juristin neuvoja ja soitan aina sellaiseen yksityiseen asianajotoimistoon, joka mainostaa ilmaista puhelinneuvontaa. Viimeksikin asia vaati monta puhelua, mutta laskua ei tullut koska neuvonta oli ilmaista.
Oikea vertaus olisi että soitat kodinkonekorjaajalle kysyäksesi korjaavatko merkkiä X, ja saat siitä hyvästä 170 euron laskun.Kyllä jopa asianajajan pitäisi ilmoittaa kyselijälle että "vastaaminen maksaa niin ja niin paljon, jatketaanko?"
Tuota mieltä minäkin. Hyvää tietoa tullut tässä ketjussa.
Ihmettelen jonkun puhelinneuvotttelusta saamaa laskua, jos asianajaja vain kysyi jonkun tilinumeron... vai puhuttiinkohan siinä muutakin?
Mitenkähän ap:lle on käynyt?
joten eiköhän homma ole jo selvinnyt. Kannattaa katsoa aloituksien päivämäärät, koska tuossa valossa kommentti: "kyllä se maanantaina selviää", kuulostaa hieman huvittavalta ;)
tottahan asianajajat laskuttavat myös puhelimessa annetuista neuvoista.
Ja se on kallista. Kokemusta on.
Huolimatta siitä, oliko työ laskutettavaa oikeasti vai ei, joka tapauksessa pitäisi selkeästi KERTOA, että tämä on nyt maksullista keskustelua tai neuvontaa tässä. Ei ole EETTISESTI oikein, ettei asiakas ole tietoinen, missä kohtaa taksamittari alkaa juosta. Ei tavallinen ihminen ole jatkuvasti asianajajien kanssa tekemisissä, että voisi tietää ja kun näköjään kirjavia käytäntöjäkin alalla on - osalla on maksutontakin neuvontaa.
On olemassa myös valtakunnallinen ilmainen neuvontapalvelu.
Jouduin käyttämään oikeusaputoimistoa ja arvatkaas mistä jouduin maksamaan??? Siitä että tämä asiaani hoitanut nainen soitti minulle, kyseli kuulumisia kun tapauksesta oli kulunut jo jonkin aikaa!!! Muistan hatarasti että tämä ky. nainen oli kysynyt minulta jossain vaiheessa että saako hän vielä jossain vaiheessa soittaa minulle ja kysyä että miten on mennyt, mitä kuuluu. En enää tarvinnut mitään neuvoja yms. Nainen oli ollut kuitenkin mukava ja en nähnyt siinä mitään ihmeellistä että jos joskus vielä soittelisi minulle? En ajatellut että se voisi maksaa?! Mutta niin siinä lopulta sitten kävi että mun piti lasku maksaa. Kyllä OTTI PÄÄHÄN!
toimeksiantoon. Voit perua sen sähköpostilla. Jos tilane ei ratkea, ota yhteyttä asianajajaliittoon. www.....fi.
Joka selvittää onko alkuneuvottelu maksuton.