Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään

Vierailija
14.06.2024 |

Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.

Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta. 

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä nyt vielä sitä kliseetä, että joudut päivittäin henkesi kaupalla hyppimään ninja-hypyillä pois autojen alta, niin ulina-viestisi on likimain täydellinen.

Vierailija
2/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo täynnä vuonna todistanut kaksi tapausta jossa autoilija olisi ajanut lapsen päälle suojatiellä, vain lapsen valppaus on estänyt onnettomuuden. Autoilija ei pysähdy suojatielle vaikka lapsi on ylittämässä sen suojaliivit päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä nyt vielä sitä kliseetä, että joudut päivittäin henkesi kaupalla hyppimään ninja-hypyillä pois autojen alta, niin ulina-viestisi on likimain täydellinen.

Mitä se soijapoika betapoika itkee, sinunkaltaiset pitäsi repiä ulos autosta ja opettaa liikennesäännöt ihan vanhalla tyylillä.

Vierailija
4/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.

On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.

Vierailija
5/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo täynnä vuonna todistanut kaksi tapausta jossa autoilija olisi ajanut lapsen päälle suojatiellä, vain lapsen valppaus on estänyt onnettomuuden. Autoilija ei pysähdy suojatielle vaikka lapsi on ylittämässä sen suojaliivit päällä.

Kaksi tai yksikin tällainen tapaus on liikaa, mutta suhteutetaan silti: montako onnistunutta suojatie-kohtaamista olet sitten todistanut tänä vuonna, eli missä autoilija on pysähtynyt kuten kuuluu? 

Vierailija
6/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.

On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.

Olen tuosta samaa mieltä, vaikka silti pyrin pysähtymään aina, jos jalankulkija on lähestymässä suojatietä, koska se kuuluu sääntöihin. Jalankulkijana taas luen tilannetta ja hidastan kävelyäni, jos näen, että yksittäinen auto on tulossa ja haluan sen menevän ohi, jonka jälkeen vasta ylitän tien.

Vierailija
7/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen liikenne on nykyään lähes kuin villi länsi. Se on suoraa seurausta liikkuvan poliisin lakkauttamisesta. Autoilijat eivät ole ainoita sekopäitä, vaan niitä löytyy paljon kaikista muistakin tienkäyttäjistä - kävelijöistä, pyörälijöistä, mopoilijoista ja mitä kaikkea niitä onkaan. Tuntuu siltä, että ihmisiltä on älyn mukana kadonnut itsesuojeluvaisto.

Vierailija
8/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten on niin, että jos ihminen jää auton alle, niin syy on siinä ihmisessä, joka uskaltaa mennä päin liikkuvaa autoa, luottaen siihen että kyllä autoilija on huomannut tai väistää tai pysähtyy. Kun joku hyppää tai kääntyy/ ajaa pyörällä autoa päin, niin autoilijaa siitä syytetään.

Paitsi, että moni onnettomuus johtuu ylinopeudesta ja siitä, että autoilija ei osaa tai noudata liikennesääntöjä. Sitten kun tälläinen ääliö tulee jostain mutkan takaa liian kovassa vauhdissa suoraan ihmisen päälle, koska ei hahmota liikennettä eikä ymmärrä liikennesääntöjä. 342

Vierailija
9/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.

Vierailija
10/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän autoilijat olettaa. Ja sitten kun on jono, jokainen ajattelee, että seuraava saa pysähtyä. 

Vierailija
11/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ajattele autolla ajaessa, että olen kuningas tai kuningatar. Mutta oikeasti, sen kävelijän myös pitää hallita se suojatien ylitykset, näin itse myös teen. Katson molempiin suuntiin suojatietä ylittäessä. Jos sitä suojatietä ylittäessä lähdetään noin yhden metrin päästä autosta, niin autosta ei niitä jarruja löydy toisten typerien vuoksi. Eli ap, sinulla ei ehkä ole autoa, että voisit sitä asiaa ymmärtää lainkaan? 

Vierailija
12/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille olis paras ratkaisu jo autoille olisi pakollinen pysähtyminen joka suojatien edessä. Ja kamerat siinä. 

Vierailija
13/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten on niin, että jos ihminen jää auton alle, niin syy on siinä ihmisessä, joka uskaltaa mennä päin liikkuvaa autoa, luottaen siihen että kyllä autoilija on huomannut tai väistää tai pysähtyy. Kun joku hyppää tai kääntyy/ ajaa pyörällä autoa päin, niin autoilijaa siitä syytetään.

Paitsi, että moni onnettomuus johtuu ylinopeudesta ja siitä, että autoilija ei osaa tai noudata liikennesääntöjä. Sitten kun tälläinen ääliö tulee jostain mutkan takaa liian kovassa vauhdissa suoraan ihmisen päälle, koska ei hahmota liikennettä eikä ymmärrä liikennesääntöjä. 342

Myös pyräilijöiden ja skuuttailjoiden liian kova tilannenopeus on usein syynä onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin.

Vierailija
14/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.

Ei todellakaan ole.

Vierailija
15/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta paras ratkaisu olisi kun kaikki noudattaisi sääntöjä. 

Vierailija
16/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa maassa olet havaintojasi tehnyt?

Yleistätkö omasta päästäsi?

Vierailija
17/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilun hintaa saisi nostaa ainakin kaupunkikeskustoissa. Saataisiin ulisijat polkupyörille, ja loppuisi tuo vastuuton kaahailu ja bensan kulutus.

Vierailija
18/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se valo suojatie?Jos oli ja vihreät paloi autolle niin kenessäköhän silloin oli vika?

Vierailija
19/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille olis paras ratkaisu jo autoille olisi pakollinen pysähtyminen joka suojatien edessä. Ja kamerat siinä.

Sähkiksissä alkaa olla tällaista kevyen tason tekoälyä eli hidastavat ainakin risteyksiin ja lataavat akkua samalla.

Vierailija
20/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ajattele autolla ajaessa, että olen kuningas tai kuningatar. Mutta oikeasti, sen kävelijän myös pitää hallita se suojatien ylitykset, näin itse myös teen. Katson molempiin suuntiin suojatietä ylittäessä. Jos sitä suojatietä ylittäessä lähdetään noin yhden metrin päästä autosta, niin autosta ei niitä jarruja löydy toisten typerien vuoksi. Eli ap, sinulla ei ehkä ole autoa, että voisit sitä asiaa ymmärtää lainkaan? 

Harva ainakaan autoton sitä tekee. Autoilijat luottaa toiseen autoilijaan myös kävellessään

Ja suurin osa kävelijöistä on myös autoilijoita. Paitsi lapset ja niiden kanssa pätee eri säännöt. . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi