Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään
Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.
Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta.
Kommentit (109)
Olen itse huomannut tällä alueella kehitystä parempaan suuntaan tässä, mutta on kyllä pari risteystä, joissa saa olla tosi varovainen. Joskus on ihan tahallisesti kiihdytetty ja yritetty osua muhun. Isolla tiellä, varmaan joku psykopaatti. Mutta itse yritän kannustaa ihmisiä siihen nyökkäämällä pysähtyville autoilijoille kiitokseksi. Eihän sitä pitäisi joutua kiittämään lain kunnioittamisesta, mutta se on ihan sellainen psykologinen kikka. Narsistikin tykkää, kun saa positiivista huomiota hyvästä teostaan. Joitain pitää kouluttaa kuin koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.
Ei todellakaan ole.
Entäs sitten?Miksi täällä pitäisi olla kuin jossai intiassa jossa kukaan ei välitä liikennesäännöistä?
Vieläkin muistelen lämmöllä tilannetta vuosien takaa; Kävelen kävelytietä kesäisenä aamuna, käännyn ja tulen suojatielle, katson tuleeko autoja, yksi näyttää tulevan muutaman kymmenen metrin päässä, astun suojatielle ja etenen metrin ihan raahassa ja auto ajaa siitä jalkaterien edestä! Kädessäni on tyhjä 20 ltr muovikanisteri jonka läjäytän siihen auton kylkeen saatanallisella voimalla! BangBoijoing!
Jarruvalot välähtää ja sitten auto jatkaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.
Totta. Esim. Espanjassa taisi tulla 500 euron pikasakko jos auto ei pysähdy.
Joskus pyörätiet menee niin, että se pyöräilijä tulee kääntyessä suoraan kuolleesta kulmasta. Nämä on hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.
On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.
Minun ikäluokkani opetettiin siihen, että autoa väistetään aina, eli en mene auton eteen ennen kuin on varmaa, että autoilija on havainnut minut. Tämä on todella hyvä ja yksinkertainen tapa, mutta monelle siitä huolimatta liian haastavaa.
Opetettiinko teidän ikäluokka myös siihen, että kun te olette ratissa, niin teidän tehtävänne on pysähtyä ja päästää jalankulkija ylittämään tien?
Turussa ainakin suojatie on maalialue jossa yritetään osua yli kävelevään. Kannattaa mennä yli nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.
On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.
Kaikille olis paras ratkaisu jo autoille olisi pakollinen pysähtyminen joka suojatien edessä. Ja kamerat siinä.
Sama koskee sitten tietenkin myös kävelijöitä ja kaikkia muitakin jotka suojatietä käyttävät. Se, jos mikä, olisi järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ainakin suojatie on maalialue jossa yritetään osua yli kävelevään. Kannattaa mennä yli nopeasti.
Kaverilla oli tapana mennä sellaisten kuskien kohdalla tosi hitaasti tien yli. Sanoi, että vakuutus löytyy, ja jos kuski osuu, niin ei varmaan kovin montaa kertaa tulevaisuudessa kokeile samaa temppua muiden kohdalla. En suosittele tätä asennetta kenellekään, mutta asenne nauratti.
Todistin äskettäin tilannetta, jossa auto pysähtyi suojatien eteen päästääkseen lapsiperheen tien yli. Toisesta suunnasta tuleva tuleva kaahari melkein ajoi noin 6-vuotiaan lapsen päälle. Jäi todella pienestä kiinni.
Itseni kerran eräs auto päästi suojatien yli. Kun olin ylittämässä katua, joku lähti ohittamaan pysähtynyttä autoa. Ehdin juuri ja juuri pysähtyä, etten jäänyt alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta paras ratkaisu olisi kun kaikki noudattaisi sääntöjä.
Parasta olisi, jos kaikki noudattaisivat sääntöjä JA käyttäisivät tervettä järkeä SEKÄ pitäisivät itsesuojeluvaistonsa kunnossa. Moni sääntö on jossain määrin enemmänkin ohjeistus. Säännöt harvoin, jos koskaan, kieltävät terveen järjen käytön, ja etenkään varovaisuutta ne eivät kiellä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole.
Entäs sitten?Miksi täällä pitäisi olla kuin jossai intiassa jossa kukaan ei välitä liikennesäännöistä?
Mietihän sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin muistelen lämmöllä tilannetta vuosien takaa; Kävelen kävelytietä kesäisenä aamuna, käännyn ja tulen suojatielle, katson tuleeko autoja, yksi näyttää tulevan muutaman kymmenen metrin päässä, astun suojatielle ja etenen metrin ihan raahassa ja auto ajaa siitä jalkaterien edestä! Kädessäni on tyhjä 20 ltr muovikanisteri jonka läjäytän siihen auton kylkeen saatanallisella voimalla! BangBoijoing!
Jarruvalot välähtää ja sitten auto jatkaa matkaa.
Joo, aivan varmasti näin tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla annetaan tosi hyvin tietä suojatiellä jalankulkijoille. Autot pysähtyvät, kun olet vasta lähestymässä suojatietä. Suomessa ihan eri käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ikäluokkani opetettiin siihen, että autoa väistetään aina, eli en mene auton eteen ennen kuin on varmaa, että autoilija on havainnut minut. Tämä on todella hyvä ja yksinkertainen tapa, mutta monelle siitä huolimatta liian haastavaa.
Opetettiinko teidän ikäluokka myös siihen, että kun te olette ratissa, niin teidän tehtävänne on pysähtyä ja päästää jalankulkija ylittämään tien?
Kyllä. Se opetettiin viimeistään autokoulussa. Eikö nykyään enää sitten opeteta?
Vierailija kirjoitti:
Turku onkin sekopäiden paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli tapana mennä sellaisten kuskien kohdalla tosi hitaasti tien yli. Sanoi, että vakuutus löytyy, ja jos kuski osuu, niin ei varmaan kovin montaa kertaa tulevaisuudessa kokeile samaa temppua muiden kohdalla. En suosittele tätä asennetta kenellekään, mutta asenne nauratti.
Tuollaisia voi autolla vähän kolauttaakin niin oppitvat käyttäytymään asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta kun on kaiken maailman kuolleet kulmat ja muut näkyvyyteen liittyvät tekijät, sekä mahdollisuus inhimilliseen virheeseen sillä ihminen valitettavasti välillä tekee virheitä ja kaiken tämän lisäksi on oikeasti olemassa se välinpitämättömyyden mahdollisuus vaikkakin se on harvinaisempaa kuin voisi täman sivuston kommenttien perusteella luulla, niin tietoisena siitä, että jalankulkija/ pyöräilijä jää kyllä toiseksi tuossa kisassa, itse pidän huolen siitä etten jää auton alle edes vahingossa ja näin olen opettanut myös lapselleni, kyllä niistä oikeuksista voi vähän joustaa jos sillä terveys säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Tai edes Suomessa pääkaupunkiseudulla, jossa mielestäni ainakin viimeiset 15 vuotta on ollut niin, että autot kyllä pääsääntöisesti aina pysähtyy suojatielle kun jalankulkija vain lähestyy sitä.