Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään
Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.
Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta.
Kommentit (109)
Pitäisikö suojatie merkkin lisätä kolmio jos autoilijat sitten tajuaisi että suojatiellä jalankulkialla etuajooikeus.
Vierailija kirjoitti:
Mainitsepa maa, jossa suojatie on turvallisempi kuin Suomessa.
Kokemuksen perusteella Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Belgia ja Hollanti ainakin. Noissa maissa olen ollut ristiin ja rastiin ja jalankulkijoita kunnioitetaan.
Minä taas olen joka päivä autoillessani joutunut todistamaan tilanteita, joissa jalkakäytävää tai kevyen liikenteen väylää käyttävä polkupyöräilijä työntäytyy etuajo-oikeutetun auton eteen suojatielle! Erityisen röyhkeitä he ovat kotikaupungissani tulemaan pihakadulta risteävän normaalin ajoradan yli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään samalla suojatiellä meno- ja tulomatkalla autot eivät antaneet tietä vaikka olin metrin päässä suojatiestä selvästi astumassa sille. Mikä siinä on niin vaikeaa?! Tekisi mieli pitää pikkukiviä taskussa tällaisten idioottien varalle.
Näin videon, jossa jossain ulkomailla oli suojatien molemmilla puolilla feikkitiiliskiviä (tyyliin jotain styroxia oikeasti), ja jalankulkija otti siitä yhden ylittäessään. Kylläpä vaan kiltisti kuskit pysähtyi odottelemaan vuoroaan :D Ilmeisesti potentiaalinen lommo pellissä tai rikkinäinen tuulilasi on isompi pelote kuin toisen ihmisen satuttaminen.
Jos joku heittää tiilen autoon niin heittäjä syyllistyy rikokseen ja on korvausvelvollinen.
Ihanko totta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen perusteella Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Belgia ja Hollanti ainakin. Noissa maissa olen ollut ristiin ja rastiin ja jalankulkijoita kunnioitetaan.
kunnioitus on ansaittava. suomalaiset vihervassarit eivät ilmeisesti ole sitä ansainneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo täynnä vuonna todistanut kaksi tapausta jossa autoilija olisi ajanut lapsen päälle suojatiellä, vain lapsen valppaus on estänyt onnettomuuden. Autoilija ei pysähdy suojatielle vaikka lapsi on ylittämässä sen suojaliivit päällä.
Kaksi tai yksikin tällainen tapaus on liikaa, mutta suhteutetaan silti: montako onnistunutta suojatie-kohtaamista olet sitten todistanut tänä vuonna, eli missä autoilija on pysähtynyt kuten kuuluu?
Se on jännä juttu että omalle kohdalle näitä vaaratilanteita on sattunut aina samassa risteyksessä, jossa on lisäksi liikennevalo-ohjaus. Miten vaikeaa on autoilijalle pysähtyä valoihin?
Autoilijana olen todennut että se on aivan sama onko liikennevaloja vai ei. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät valoja noudata, vaan nokka pystyssä painellaan punaisia päin ja ajatellaan "Kyllä autoilija väistää, eihän se nyt voi päällekään ajaa."
Samoin olen huomannut että suojatiet ovat aivan turhia. Harva jaksaa lyllertää suojatielle asti, joka sijaitsisi 40m päässä. Ei, mieluummin hypätään yllättäen ajoradalle jostain pensaasta ja jälleen ajatellaan "Kyllä autoilija väistää, eihän se nyt voi päällekään ajaa."
Liikun rollaattorilla tai kävelysauvoilla. Usein tuntuu, että autot suorastaan yrittävät tähdätä kohti, onnistuuko keilaus vai ei! Henkensä kaupalla hitaasti liikkuva on suojatielläkin - samoin polkupyöräilijät ja skuuttarit ohittavat aivan hihaa viistäen ohitse. Pelottaa!
Suojatiet on kärsineet inflaation, koska niitä on liikaa ja valvonta olematonta.
Vierailija kirjoitti:
En itse ajattele autolla ajaessa, että olen kuningas tai kuningatar. Mutta oikeasti, sen kävelijän myös pitää hallita se suojatien ylitykset, näin itse myös teen. Katson molempiin suuntiin suojatietä ylittäessä. Jos sitä suojatietä ylittäessä lähdetään noin yhden metrin päästä autosta, niin autosta ei niitä jarruja löydy toisten typerien vuoksi. Eli ap, sinulla ei ehkä ole autoa, että voisit sitä asiaa ymmärtää lainkaan?
Autoilijana ennakoin tilanteen ja katson jo kauempaa onko suojatietä lähestymässä joku joka saattaisi sen ylittää. Olen siis varautunut siihen "yllättäen" eteen tulevaan jalankulkijaan ja ei ole ongelmia pysäyttää autoa. Autoilijalla on liian suuri tilannenopeus eikä ole ennakoinut suojatietä, jos huomaa jalankulkijan vasta metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.
On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.
Mikä vanha romu sinulla oikein on? Nykyautoissa ei ole mikään ongelma pysäyttää auto vai onko vika ratin ja penkin välissä?
Henkilöautolla ajaessa vielä pysähdynkin helposti antamaan tietä. Mutta raskaan ajoneuvon ratissa olen kyllä sitä mieltä, että jalankulkijalla on se 5 sekuntia aikaa odottaa että olen päässyt ohi. Se on todella puuduttavaa pysäyttää raskas ajoneuvo jonkun talsijan takia. Juuri kun olet saanut taas ajoneuvosi kiihtymään, niin eiköhän sieltä jo seuraava sankari hyppää suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Käveliät ja pyöräilijät suorastaan hinkuu auton alle,tie ylitetään vilkasemati edes sivulle,puhelin kourassa
Ja sinä katselet vain tiktokvideoita ajaessasi.
Oven avaaminen on kohteliaisuus, ei laki. Jos et avaa ovea, kukaan ei kuole ja sinä et joudu vankilaan. Sellaiset pari pikku eroa keksin nopeasti näiden esimerkkiesi välillä. En odota kiitosta myöskään siitä, että en muilla tavoin satuta muita ihmisiä julkisilla paikoilla. En tosin kotonakaan, mutta... Niin.
Oli todella outo kommentti sinulta, kun autoilijat antaa tietä, niin pitää kiittää ja haukut ne autoilijat narksuiksi, jotka antavat tietä? Todella outoa sinulta? Että ihan kaikki autolla liikkuvat ovat narskuja? Mutta tuskin sinulta muutenkaan löytyy niitä kohteliaisuus sääntöjä muutenkaan? Kun et edes ymmärtänyt kaikkia kohteliaisuus sääntöjä toisiaan kohtaan. Mutta eihän toki koske sinua millään tavoin? Ja miten se auto nyt ajaa sinun yli, kun pysähtyy suojatielle antaen tietä? Mutta tyhmille tämä on näköjään erittäin vaikeaa.!!
Vierailija kirjoitti:
Joskus pyörätiet menee niin, että se pyöräilijä tulee kääntyessä suoraan kuolleesta kulmasta. Nämä on hankalia.
Siksi autokoulussa opetetaan, että aina pitää kääntää päätä ja katsoa ettei kuka ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kunnioitus on ansaittava. suomalaiset vihervassarit eivät ilmeisesti ole sitä ansainneet
Pyydätkö terveyshuoltoa tarkistamaan lääkityksen tasoa.
Suojatie on turvallisempaa ylittää punaisia päin silloin kun ei tule autoja. Valot vaihtuu kävelijöille ja autoille samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen liikenne on nykyään lähes kuin villi länsi. Se on suoraa seurausta liikkuvan poliisin lakkauttamisesta. Autoilijat eivät ole ainoita sekopäitä, vaan niitä löytyy paljon kaikista muistakin tienkäyttäjistä - kävelijöistä, pyörälijöistä, mopoilijoista ja mitä kaikkea niitä onkaan. Tuntuu siltä, että ihmisiltä on älyn mukana kadonnut itsesuojeluvaisto.
Liikennekuolemien määrä on tippunut kuudesosaan reilun viidenkymmenen vuoden takaisesta ja samalla autojen määrä on viisinkertaistunut. Eli liikennekuolemien määrän pitäisi olla 30x suurempi kuin sen, jos suhde olisi pysynyt samana.
Jotkut autoilijat ehkä kuvittelevat olevansa kuninkaita, mutta pyöräilijät ajavat suojateille katsomatta ja kävelijöille on huppu päässä ja kuulokkeet korvilla ja eikä varmasti pää käänny astuessa suojatielle. Autolle jäävät kuitenkin toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En itse ajattele autolla ajaessa, että olen kuningas tai kuningatar. Mutta oikeasti, sen kävelijän myös pitää hallita se suojatien ylitykset, näin itse myös teen. Katson molempiin suuntiin suojatietä ylittäessä. Jos sitä suojatietä ylittäessä lähdetään noin yhden metrin päästä autosta, niin autosta ei niitä jarruja löydy toisten typerien vuoksi. Eli ap, sinulla ei ehkä ole autoa, että voisit sitä asiaa ymmärtää lainkaan?
Mun yli ajoi yksi idiootti, kun ylitin kävellen suojatietä. Auto tuli kolmion takaa ja pysähtyi suojatien eteen. Mutta kun olin jo ylittämässä tietä, autoilija lähti liikkeelle ja ajoi mun ylitse.
En käytä enää suojateitä Suomessa. Muutenkin väistän aina liikenteessä. En halua kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö suojatie merkkin lisätä kolmio jos autoilijat sitten tajuaisi että suojatiellä jalankulkialla etuajooikeus.
Ei riitä.
Mikä vanha romu sinulla oikein on? Nykyautoissa ei ole mikään ongelma pysäyttää auto vai onko vika ratin ja penkin välissä?