Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään
Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.
Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsepa maa, jossa suojatie on turvallisempi kuin Suomessa.
Kokemuksen perusteella Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Belgia ja Hollanti ainakin. Noissa maissa olen ollut ristiin ja rastiin ja jalankulkijoita kunnioitetaan.
kunnioitus on ansaittava. suomalaiset vihervassarit eivät ilmeisesti ole sitä ansainneet
Pyydätkö terveyshuoltoa tarkistamaan lääkityksen tasoa.
ei julkiselta saanut aikaa, kun kaikki hoitajat ovat lakossa/saikulla/äitiyslomailemassa
Ei maailmassa ole sataprosenttista varmuutta mistään. Kun menet suojatielle, menet ajotielle. Kannattaa aina varoa, katumaadturilta menee lakkapinta mutta sinulta henki.
Jopa kävelytiellä on pieni mahdollisuus että joku avuton tai kännykkää räpläävä ajaa päälle. Auto on ase huonoissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.
On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.
Mikä vanha romu sinulla oikein on? Nykyautoissa ei ole mikään ongelma pysäyttää auto vai onko vika ratin ja penkin välissä?
Henkilöautolla ajaessa vielä pysähdynkin helposti antamaan tietä. Mutta raskaan ajoneuvon ratissa olen kyllä sitä mieltä, että jalankulkijalla on se 5 sekuntia aikaa odottaa että olen päässyt ohi. Se on todella puuduttavaa pysäyttää raskas ajoneuvo jonkun talsijan takia. Juuri kun olet saanut taas ajoneuvosi kiihtymään, niin eiköhän sieltä jo seuraava sankari hyppää suojatielle.
Itse Norjassa aina kättä heilautin kun suojatielle tulin kun isot rekat löysäsivät vauhtia lähestyessään ja lähestyessäni. Suomessahan on tapana pitää vauhti ja huups, sekö meinaa kävellä alle...? Sen suojatienhän näkee jo 100 metrin päähän ja kyllähän niistä kulkijoista näkee kuka siihen eteen suojatielle on tulossa. Ja silti pelottavan monelle autoilijalle se tuleekin yllätyksenä. Suorastaan...hyppäsi eteen?
Tässäkin asiassa tuomi on pas-ka maa
Vierailija kirjoitti:
Autoilun hintaa saisi nostaa ainakin kaupunkikeskustoissa. Saataisiin ulisijat polkupyörille, ja loppuisi tuo vastuuton kaahailu ja bensan kulutus.
Pyörällä ajavat kaahavat myös. Samoin säköpotkulaudalla liikkuvat. Ja tietenkin jalkakäytävällä, vaikka vieressä on pyörätie.
Höpö höpö. Leedsissä painoivat lisää kaasua, kun näkivät jalankulkijan ylittämässä suojatiellä. Tyyttäsivätkin vielä. Pahimmissa paikoissa oli napilla tilattava vihreä.
Nämä viime päivien suojatiekeskustelut ovat karulla tavalla paljastaneet, kuinka heikot tiedot valtaosalla autoilijoista on omista laissa säädetyistä velvollisuuksistaan liikenteessä. Lisäksi asenteessakin olisi rutkasti parantamisen varaa.
Asun yhdessä näistä ja suojatielle voi astella sivulle vilkuilematta, autot kyllä pysähtyy. Alkuun täällä ajaessa piti opetella pois siitä suomen järjettömästä suojatiekulttuurista ja sen pitää tulla tuolta selkärangasta että jalka menee jarrulle heti kun joku on lähelläkään suojatietä.
Sitten kun ajan vuokra-autolla suomessa ja väistän jalankulkijoita niin kuin kuuluu niin kyllä töötöt soi