Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään
Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.
Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin muistelen lämmöllä tilannetta vuosien takaa; Kävelen kävelytietä kesäisenä aamuna, käännyn ja tulen suojatielle, katson tuleeko autoja, yksi näyttää tulevan muutaman kymmenen metrin päässä, astun suojatielle ja etenen metrin ihan raahassa ja auto ajaa siitä jalkaterien edestä! Kädessäni on tyhjä 20 ltr muovikanisteri jonka läjäytän siihen auton kylkeen saatanallisella voimalla! BangBoijoing!
Jarruvalot välähtää ja sitten auto jatkaa matkaa.
Joo, aivan varmasti näin tapahtui.
Kyllä. Näin tapahtui. Olen myös kerran potkaissut autoa joka veteli vain suojatiellä ohi. Sekään ei hauskaa kyllä uskaltanut tulla jutteleen. Siis se kuljettaja.
Kenelläkään ei ole ajatustenlukukykyä, joten siksi varmistetaan että auto hidastaa ja sen jälkeen astutaan suojatielle. Ja tämä opetetaan lapsille pienestä pitäen.
Käveliät ja pyöräilijät suorastaan hinkuu auton alle,tie ylitetään vilkasemati edes sivulle,puhelin kourassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten on niin, että jos ihminen jää auton alle, niin syy on siinä ihmisessä, joka uskaltaa mennä päin liikkuvaa autoa, luottaen siihen että kyllä autoilija on huomannut tai väistää tai pysähtyy. Kun joku hyppää tai kääntyy/ ajaa pyörällä autoa päin, niin autoilijaa siitä syytetään.
Paitsi, että moni onnettomuus johtuu ylinopeudesta ja siitä, että autoilija ei osaa tai noudata liikennesääntöjä. Sitten kun tälläinen ääliö tulee jostain mutkan takaa liian kovassa vauhdissa suoraan ihmisen päälle, koska ei hahmota liikennettä eikä ymmärrä liikennesääntöjä. 342
Myös pyräilijöiden ja skuuttailjoiden liian kova tilannenopeus on usein syynä onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin.
Autoilijoiden liika nopeus, jos eivät kykene huomioimaan kaikkia.
Yksi ongelma on se, että alunperin jalankulkuun tarkoitetuille väylille on tullut paljon nopeampaa liikennettä eli (sähkö)polkupyörät ja skuutit. Risteykset ja suojatiet taas on rakennettu niin, että autoilijalla on mahdollisuus havaita kävelyvauhtia tulevat.
Olen itse huomannut tällä alueella kehitystä parempaan suuntaan tässä, mutta on kyllä pari risteystä, joissa saa olla tosi varovainen. Joskus on ihan tahallisesti kiihdytetty ja yritetty osua muhun. Isolla tiellä, varmaan joku psykopaatti. Mutta itse yritän kannustaa ihmisiä siihen nyökkäämällä pysähtyville autoilijoille kiitokseksi. Eihän sitä pitäisi joutua kiittämään lain kunnioittamisesta, mutta se on ihan sellainen psykologinen kikka. Narsistikin tykkää, kun saa positiivista huomiota hyvästä teostaan. Joitain pitää kouluttaa kuin koiria.
Tämä kommentti?! Että ihan joutuu kiittämään, kun autoilija antaa sinulle tietä olemalla ystävällinen sinulle, että saat kävellä suojatiellä, että kaikki suojatielle pysähtyvät autot ovat sitten joitain narsisteja ja psykopaatteja? Kyllä se kuuluu kiittää, että antaa kävelijälle tilaa ylittää suojatien eli ihan sama sääntö, että jos avaat toiselle oven, niin toki siitä tulee kiittää. Mutta haukut tulee silti? Jos pysähdyt tai et pysähdy, niin joka tapauksessa olet narsisti ja psykopaatti? Päätä jo oikeasti, miten autoilijan tulee käyttäytyä liikenteessä?
Ehkä autoilijan seuraavaksi tulee varata ruusuja autoonsa, jotka heittää sinulle auton ikkunasta vai? Kun niin hyvin, hyvin osasit kävellä suojatien yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.
Tai edes Suomessa pääkaupunkiseudulla, jossa mielestäni ainakin viimeiset 15 vuotta on ollut niin, että autot kyllä pääsääntöisesti aina pysähtyy suojatielle kun jalankulkija vain lähestyy sitä.
Ei pysähdy kuin risteyksissä. Jos suojatie on suoralla tieosuudella, harva pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa ainakin suojatie on maalialue jossa yritetään osua yli kävelevään. Kannattaa mennä yli nopeasti.
Kaverilla oli tapana mennä sellaisten kuskien kohdalla tosi hitaasti tien yli. Sanoi, että vakuutus löytyy, ja jos kuski osuu, niin ei varmaan kovin montaa kertaa tulevaisuudessa kokeile samaa temppua muiden kohdalla. En suosittele tätä asennetta kenellekään, mutta asenne nauratti.
Tuollaisia voi autolla vähän kolauttaakin niin oppitvat käyttäytymään asiallisesti.
Kyllä sinäkin sitten siellä vankilassa pari asiaa pääset oppimaan :)
Mainitsepa maa, jossa suojatie on turvallisempi kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Käveliät ja pyöräilijät suorastaan hinkuu auton alle,tie ylitetään vilkasemati edes sivulle,puhelin kourassa
Tämä vastaa samaa kuin autoilijat, jotka eivät käytä suuntavilkkua.
Ainut 'pelastus' kun lapsena iskostetaan säännöt mieleen. Vielä 40v jälkeenkin, yöllä kävellessä, kuulostelee ja vielä varmistaa katseella, tuleeko kummastakaan suunnasta autoa. Joskus vanhat konstit kasvatuksessa ovat parempia, kuin ei opeteta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole ajatustenlukukykyä, joten siksi varmistetaan että auto hidastaa ja sen jälkeen astutaan suojatielle. Ja tämä opetetaan lapsille pienestä pitäen.
Ja täällä usein autoilijat valittaa kun kävelijät jäävät arpomaan mennäkö vai eikö mennä. Pakko arpoa, joka autoilijoiden ajatuksia rinvoi lukea. Pysähtykää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse huomannut tällä alueella kehitystä parempaan suuntaan tässä, mutta on kyllä pari risteystä, joissa saa olla tosi varovainen. Joskus on ihan tahallisesti kiihdytetty ja yritetty osua muhun. Isolla tiellä, varmaan joku psykopaatti. Mutta itse yritän kannustaa ihmisiä siihen nyökkäämällä pysähtyville autoilijoille kiitokseksi. Eihän sitä pitäisi joutua kiittämään lain kunnioittamisesta, mutta se on ihan sellainen psykologinen kikka. Narsistikin tykkää, kun saa positiivista huomiota hyvästä teostaan. Joitain pitää kouluttaa kuin koiria.
Tämä kommentti?! Että ihan joutuu kiittämään, kun autoilija antaa sinulle tietä olemalla ystävällinen sinulle, että saat kävellä suojatiellä, että kaikki suojatielle pysähtyvät autot ovat sitten joitain narsisteja ja psykopaatteja? Kyllä se kuuluu kiittää, että antaa kävelijälle tilaa ylittää suojatien eli ihan sama sääntö, että jos avaat toiselle oven, niin toki siit
Oven avaaminen on kohteliaisuus, ei laki. Jos et avaa ovea, kukaan ei kuole ja sinä et joudu vankilaan. Sellaiset pari pikku eroa keksin nopeasti näiden esimerkkiesi välillä. En odota kiitosta myöskään siitä, että en muilla tavoin satuta muita ihmisiä julkisilla paikoilla. En tosin kotonakaan, mutta... Niin.
Tänään samalla suojatiellä meno- ja tulomatkalla autot eivät antaneet tietä vaikka olin metrin päässä suojatiestä selvästi astumassa sille. Mikä siinä on niin vaikeaa?! Tekisi mieli pitää pikkukiviä taskussa tällaisten idioottien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo täynnä vuonna todistanut kaksi tapausta jossa autoilija olisi ajanut lapsen päälle suojatiellä, vain lapsen valppaus on estänyt onnettomuuden. Autoilija ei pysähdy suojatielle vaikka lapsi on ylittämässä sen suojaliivit päällä.
rupesin kävelylenkillä miettimään, että suojaliivit eivät ole suoja kenellekään. rakennusmiehetkin kuolevat pudotessaan katolta, vaikka on suojaliivit päällä
Vierailija kirjoitti:
Mainitsepa maa, jossa suojatie on turvallisempi kuin Suomessa.
Espanja. Ruotsi. Norja. Jopa Viro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.
On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.
Minun ikäluokkani opetettiin siihen, että autoa väistetään aina, eli en mene auton eteen ennen kuin on varmaa, että autoilija on havainnut minut. Tämä on todella hyvä ja yksinkertainen tapa, mutta monelle siitä huolimatta liian haastavaa.
Opetettiinko teidän ikäluokka myös siihen, että kun te olette ratissa, niin teidän tehtävänne on pysähtyä ja päästää jalankulkija ylittämään tien?
Kyllä, mutta kun on kaiken maailman kuolleet kulmat ja muut näkyvyyteen liittyvät tekijät, sekä mahdollisuus inhimilliseen virheeseen sillä ihminen valitettavasti välillä tekee virheitä ja kaiken tämän lisäksi on oikeasti olemassa se välinpitämättömyyden mahdollisuus vaikkakin se on harvinaisempaa kuin voisi täman sivuston kommenttien perusteella luulla, niin tietoisena siitä, että jalankulkija/ pyöräilijä jää kyllä toiseksi tuossa kisassa, itse pidän huolen siitä etten jää auton alle edes vahingossa ja näin olen opettanut myös lapselleni, kyllä niistä oikeuksista voi vähän joustaa jos sillä terveys säilyy.
Toden totta. Tämän palstan perusteella vähintään joka toinen autoilija on verenhimoinen tappaja. minä ajan paljon autolla mutta myös kävelen ja pyöräilen paljon. Harvoin on kohdalleni sattunut tilanne jossa autoilija ei ole väistänyt minua vaikka sääntöjen mukaan olisi pitänyt. Minä en kuitenkaan syöksykään tielle ennen kuin olen varma, että autoilija / rekkakuski / mikä tahansa on havainnut minut. Minäkin pidän huolen siitä etten ainakaan oman välinpitämättömyyteni ja itsekkyyteni takia jää kenenkään alle. Saman opetan lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo täynnä vuonna todistanut kaksi tapausta jossa autoilija olisi ajanut lapsen päälle suojatiellä, vain lapsen valppaus on estänyt onnettomuuden. Autoilija ei pysähdy suojatielle vaikka lapsi on ylittämässä sen suojaliivit päällä.
Kaksi tai yksikin tällainen tapaus on liikaa, mutta suhteutetaan silti: montako onnistunutta suojatie-kohtaamista olet sitten todistanut tänä vuonna, eli missä autoilija on pysähtynyt kuten kuuluu?
Taas tänään punaisia päin suojatiellä ajavan pyöräilijän hengen pelastin.T.Autoilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin muistelen lämmöllä tilannetta vuosien takaa; Kävelen kävelytietä kesäisenä aamuna, käännyn ja tulen suojatielle, katson tuleeko autoja, yksi näyttää tulevan muutaman kymmenen metrin päässä, astun suojatielle ja etenen metrin ihan raahassa ja auto ajaa siitä jalkaterien edestä! Kädessäni on tyhjä 20 ltr muovikanisteri jonka läjäytän siihen auton kylkeen saatanallisella voimalla! BangBoijoing!
Jarruvalot välähtää ja sitten auto jatkaa matkaa.
Joo, aivan varmasti näin tapahtui.
Kyllä. Näin tapahtui. Olen myös kerran potkaissut autoa joka veteli vain suojatiellä ohi. Sekään ei hauskaa kyllä uskaltanut tulla jutteleen. Siis se kuljettaja.
joo. ei noita autoja potkivia viherhippejä kannata mennä puhuttamaan. ne on yleensä niin huumeissa, että parempi vaan ajaa niiden yli
Samaa Rovaniemellä. Ei paljon autot pysähtele.
Itse olen ollut yhdellä paikkakunnalla lastenrattaiden kanssa keskellä suojatietä, kun auto tuli ja ajoi vierestä. Hyvä kun ehdin rattaat vetäistä alta pois.
Kaikista pahimpia ovat nämä, jotka ohittavat suojatien eteen pysähtyneen auton. Sehän on jo sellainen rikos, josta voi lähteä kortti, mutta törkeän paljon tapahtuu. Eikö autokoulussa enää opeteta??