Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin kävelylenkillä miettimään kuinka suojatie Suomessa ei ole suoja kenellekään

Vierailija
14.06.2024 |

Monissa muissa maissa ymmärretään suojatien perimmäinen tarkoitus joka on suojata ihmisiä ylittämään tie turvallisesti. Suomessa autoilija ajattelee olevansa muiden tiellä liikkujien yläpuolella, "kuningas" ja kaikkien muiden pitää väistää häntä tuolla liikenteessä sillä hän on parempi ihminen koska hän ajaa autolla.

Asennevamma on niin syvään juurtunut, että on vaikea kuvitella asioiden muuttuvan parempaan muiden tiellä liikujien kannalta. 

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa ainakin suojatie on maalialue jossa yritetään osua yli kävelevään. Kannattaa mennä yli nopeasti.

Kaverilla oli tapana mennä sellaisten kuskien kohdalla tosi hitaasti tien yli. Sanoi, että vakuutus löytyy, ja jos kuski osuu, niin ei varmaan kovin montaa kertaa tulevaisuudessa kokeile samaa temppua muiden kohdalla. En suosittele tätä asennetta kenellekään, mutta asenne nauratti.

Tuollaisia voi autolla vähän kolauttaakin niin oppitvat käyttäytymään asiallisesti.

Kyllä sinäkin sitten siellä vankilassa pari asiaa pääset oppimaan :)

Ei pikku kolautuksesta vankilaan joudu. Pösilö kuitenkin oppii toivottavasti käyttäytymään kun sitä vähän kolauttaa.

Vierailija
62/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa käyttöön se, mitä tiktokissa näytetään. Suuri kivi käteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsepa maa, jossa suojatie on turvallisempi kuin Suomessa.

pohjois korea

Vierailija
64/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tieliikenne laki 16 ensin ja kuvittele sitten että voit mennä suojatielle katsomatta yhtään mihinkään. Kyllä minut opetettiin katsomaan ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle ennen kuin tielle astun. Täällä ajelee paljon vanhuksia jotka eivät katso kuin heti keulan eteen auton ratissa, eivät näe mitään muuta.

Vierailija
65/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään ei ole ajatustenlukukykyä, joten siksi varmistetaan että auto hidastaa ja sen jälkeen astutaan suojatielle. Ja tämä opetetaan lapsille pienestä pitäen. 

Ja täällä usein autoilijat valittaa kun kävelijät jäävät arpomaan mennäkö vai eikö mennä. Pakko arpoa, joka autoilijoiden ajatuksia rinvoi lukea.  Pysähtykää. 

Autoilijana pystyy paljon vaikuttamaan tuohon arpomiseen sillä, että hidastaa ajoissa. Autoilijat, jotka tulevat vauhdilla kohti risteystä ja jarruttavat viime hetkellä aiheuttavat arpomisen ihan itse. Laiska kun olen, niin hidastan ajoissa ja usein ei tarvitse edes vaihtaa vaihdetta, kun jalankulkijat ovat jo ylittäneet tien ennen kuin olen suojatien kohdalla. Pysähtyminen ja liikkeellelähtö vie enemmän aikaa ja polttoainetta.

Vierailija
66/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin muistelen lämmöllä tilannetta vuosien takaa; Kävelen kävelytietä kesäisenä aamuna, käännyn ja tulen suojatielle, katson tuleeko autoja, yksi näyttää tulevan muutaman kymmenen metrin päässä, astun suojatielle ja etenen metrin ihan raahassa ja auto ajaa siitä jalkaterien edestä! Kädessäni on tyhjä 20 ltr muovikanisteri jonka läjäytän siihen auton kylkeen saatanallisella voimalla! BangBoijoing!

Jarruvalot välähtää ja sitten auto jatkaa matkaa. 

Joo, aivan varmasti näin tapahtui.

Kyllä. Näin tapahtui. Olen myös kerran potkaissut autoa joka veteli vain suojatiellä ohi. Sekään ei hauskaa kyllä uskaltanut tulla jutteleen. Siis se kuljettaja.

Joo ihan varmasti juu. Juu juu.

Vierailija
67/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään samalla suojatiellä meno- ja tulomatkalla autot eivät antaneet tietä vaikka olin metrin päässä suojatiestä selvästi astumassa sille. Mikä siinä on niin vaikeaa?! Tekisi mieli pitää pikkukiviä taskussa tällaisten idioottien varalle.

Näin videon, jossa jossain ulkomailla oli suojatien molemmilla puolilla feikkitiiliskiviä (tyyliin jotain styroxia oikeasti), ja jalankulkija otti siitä yhden ylittäessään. Kylläpä vaan kiltisti kuskit pysähtyi odottelemaan vuoroaan :D Ilmeisesti potentiaalinen lommo pellissä tai rikkinäinen tuulilasi on isompi pelote kuin toisen ihmisen satuttaminen.

Vierailija
68/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, ettei ap ole juurikaan liikkunut ulkomailla vilkkaissa kaupungeissa.

Tai edes Suomessa pääkaupunkiseudulla, jossa mielestäni ainakin viimeiset 15 vuotta on ollut niin, että autot kyllä pääsääntöisesti aina pysähtyy suojatielle kun jalankulkija vain lähestyy sitä.

Ei pysähdy kuin risteyksissä. Jos suojatie on suoralla tieosuudella, harva pysähtyy. 

Kukaan ei ota sinua huomioon ennen kuin osoitat olevasi ylittämässä tietä, etkä menossa suoraan. Toisilla vain on parempi tilanneäly tässäkin suhteessa.

Vierailija
69/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tieliikenne laki 16 ensin ja kuvittele sitten että voit mennä suojatielle katsomatta yhtään mihinkään. Kyllä minut opetettiin katsomaan ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle ennen kuin tielle astun. Täällä ajelee paljon vanhuksia jotka eivät katso kuin heti keulan eteen auton ratissa, eivät näe mitään muuta.

MUTTA KUN MINULLA ON OIKEUS!!! MINÄ MINÄ MINÄ!!!

Vierailija
70/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa ainakin suojatie on maalialue jossa yritetään osua yli kävelevään. Kannattaa mennä yli nopeasti.

Kaverilla oli tapana mennä sellaisten kuskien kohdalla tosi hitaasti tien yli. Sanoi, että vakuutus löytyy, ja jos kuski osuu, niin ei varmaan kovin montaa kertaa tulevaisuudessa kokeile samaa temppua muiden kohdalla. En suosittele tätä asennetta kenellekään, mutta asenne nauratti.

Tuollaisia voi autolla vähän kolauttaakin niin oppitvat käyttäytymään asiallisesti.

Ei pikku kolautuksesta vankilaan joudu. Pösilö kuitenkin oppii toivottavasti käyttäytymään kun sitä vähän kolauttaa

Psykopaatti bongattu :) Ihan ihka oikea. Netissä jopa. Ajatella. Aikamoinen pahis sinä, olen suorastaan vahvojen negatiivisten tunteiden vallassa näin kovin tunnekylmän kommentin jälkeen. Tai jotain.

Vierailija
71/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään samalla suojatiellä meno- ja tulomatkalla autot eivät antaneet tietä vaikka olin metrin päässä suojatiestä selvästi astumassa sille. Mikä siinä on niin vaikeaa?! Tekisi mieli pitää pikkukiviä taskussa tällaisten idioottien varalle.

Näin videon, jossa jossain ulkomailla oli suojatien molemmilla puolilla feikkitiiliskiviä (tyyliin jotain styroxia oikeasti), ja jalankulkija otti siitä yhden ylittäessään. Kylläpä vaan kiltisti kuskit pysähtyi odottelemaan vuoroaan :D Ilmeisesti potentiaalinen lommo pellissä tai rikkinäinen tuulilasi on isompi pelote kuin toisen ihmisen satuttaminen.

Jos joku heittää tiilen autoon niin heittäjä syyllistyy rikokseen ja on korvausvelvollinen.

Vierailija
72/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kaikille parempi ratkaisu että se jalankulkija odottaa muutaman sekunnin ajan että auto menee yli ja sitten jalankulkija.

On aivan turhaa autoilijan pysähtyä ja kuluttaa polttoainetta siihen jos jalankulkija pääsee heti sen jälkeen yli.

Minun ikäluokkani opetettiin siihen, että autoa väistetään aina, eli en mene auton eteen ennen kuin on varmaa, että autoilija on havainnut minut. Tämä on todella hyvä ja yksinkertainen tapa, mutta monelle siitä huolimatta liian haastavaa.

Opetettiinko teidän ikäluokka myös siihen, että kun te olette ratissa, niin teidän tehtävänne on pysähtyä ja päästää jalankulkija ylittämään tien?

Opetettiin varmaan se, että jos jalankulkija on suojatiellä tai aikeissa astua suojatielle, niin pysähdytään. Muuten riittää varovaisuus. Se vaan on ongelmallista, että näiden jalankulkijoiden (ja etenkin pyöräilijöiden ja skuuttien) aikeista ei ole aina mitään tietoa, ennen kuin olen metrin päässä suojatiestä. Jalankulkija ei välttämättä siinä enää ennätä alle, mutta nämä nopeammat kyllä ennättävät. -eri

Vierailija
73/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maalla lapsille opetetaan, että aina pitää varoa ja väistää autoja, ettei mene henki.

kaupungeissa vihreät taas opettavat lapsilleen, että auton alle kuuluu juosta nokka pystyssä katsomatta sivuilleen ja jos sattuu kuolemaan, niin se auttaa autoiluvastaista viherideologiaa, kun saadaan uhreja

Vierailija
74/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pikku kolautuksesta vankilaan joudu. Pösilö kuitenkin oppii toivottavasti käyttäytymään kun sitä vähän kolauttaa

Psykopaatti bongattu :) Ihan ihka oikea. Netissä jopa. Ajatella. Aikamoinen pahis sinä, olen suorastaan vahvojen negatiivisten tunteiden vallassa näin kovin tunnekylmän kommentin jälkeen. Tai jotain.

Psykopaatti ehkä, mutta osaan ottaa muutkin huomioon toisin kuin sinä ja mielikuvitusystäväsi.

Vierailija
75/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse yritän kannustaa ihmisiä siihen nyökkäämällä pysähtyville autoilijoille kiitokseksi. Eihän sitä pitäisi joutua kiittämään lain kunnioittamisesta, mutta se on ihan sellainen psykologinen kikka. Narsistikin tykkää, kun saa positiivista huomiota hyvästä teostaan. Joitain pitää kouluttaa kuin koiria.

Aika ilkeä kommentti sinulta. Kun autoilija pysähtyy suojatielle antaen muille tilaa kävellä. Kyllä se kohteliaisuus toisia kuuluu kaikille. Itse aina suojatietä kävellessä kiitän aina kädelläni vinkaten, että kiitos, kun annoit tilaa. Todella törkeää haukkua kaikkia autoilijoita joksin narsku..kiksi? Mitä jos antaa tilaa, niin sitten on nars..ku? Tai ei anna, niin sittenkin saa haukut? Mitä oikeasti haluat, että autoilija tekee? Kyllä myös oven avaaminen toisille kuuluu kohteliaisuus sääntöihin ja aina kiitän. Itse myös avaan ovea toisille, enkä syytä heitä joksikin narku..kuiksi? 

Vierailija
76/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä läheltäpiti tilanteita tulee kun nykyajan puhelin zombien tuijottaa pelkästään puhelintaan ja pahimmassa tapauksessa on vielä luurit päässä niin ei kuule eikä näe mitään ja tekee nopeita käännöksiä varoittamatta suojatielle niin aika harva autolija kerkiää edes reagoida niin nopeasti kun autoilijoiden pitää tarkkailla ihan kaikkea muutakin liikennettä eikä pelkästään sitä puhelin zombia joka ei tee omaa osuuttaan sujuvan liikenteen eteen

Vierailija
77/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan se. ei todellakaan satuta omaatuntoa, jos joku tiilikivillä toisten omaisuutta hajottava viherhippi jää alle

Vierailija
78/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo terttu suojateiden kuningatar MÄ KÄVELEN MÄ HALUUN

Vierailija
79/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käveliät ja pyöräilijät suorastaan hinkuu auton alle,tie ylitetään vilkasemati edes sivulle,puhelin kourassa

Ja sinne suojatielle sännätäån jonkin täysin ennalta-arvaamattoman käännöksen avulla - ensin näytetään siltä, että kävellään reippaasti ihan muualle, mutta sitten tehdään 90 asteen käännös sekunnin murto-osassa. . Tai sitten hortoillaan pimeässä ilman heijastinta mustat vaatteet päällä.

Vierailija
80/109 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku heittää tiilen autoon niin heittäjä syyllistyy rikokseen ja on korvausvelvollinen.

ei noilla vihervassareilla rahaa ole. pössyttelevät kaikki sossuntukensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän