Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

72-vuotias tytär joutuu hoitamaan liki satavuotiasta äitiään, koska säästöt

Vierailija
05.06.2024 |

"Jos haluaisit viedä äidin ulos, sinun olisi ensin haettava pyörätuoli terveysasemalta, sitten vietävä äiti ulos ja lopulta palautettava pyörätuoli takaisin", kertoo Leena, 72. Sydänleikattu 95-vuotias äiti on arvioitu niin hyväkuntoiseksi, että hänen on pärjättävä kotona."

Entäs sitten, kun me seitsemänkymppiset itse olemme avun tarpeessa? Kauhistuttaa jo valmiiksi.

https://www.rapport.fi/jani-kaaro/kuka-namakin-saastot-maksaa-leena-72-…;

Kommentit (111)

Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tuo aloituksessa oleva linkki aukea, mutta oletan otsikon perusteella kyseessä olevan yhteiskunnan eli tässä tapauksessa hyvinvointialueen säästöt eikä vanhuksen pihiys tai omaisen perinnön maksimointi. Tietenkin yhteiskunta ensin kokeilee, voisko joku muu kuin yhteiskunta hoitaa vanhuksen. Eihän kenenkään työnantajakaan maksaisi palkkaa, jos joku hullu tekisi saman homman ilmaiseksi. Tai muutamalla satasella kuukaudessa. Ja vieläpä 24/7. 

Omaishoitajuus on kieltämättä yhteiskunnan asettama ansa. Jos ryhdyt omaishoitajaksi, yhteiskunta voi silloin evätä hoidettavaltasi paljon sellaisia palveluita, jotka muuten hänen kuuluisi saada. Se on sitten eri juttu, onko edes resursseja saada niitä, mutta jos ryhdyt omaishoitajaksi, yhteiskunta voi tavallaan pestä kätensä koko hommasta. Ei enää edes tarvitse yrittää saada niitä palveluita. 

Sairaanhoitajan koulutuksesta (vaikka en ole yli 20:een vuoteen enää hoitsun hommia tehnytkään) on ollut mulle elämäni aikana todella paljon hyötyä. Eikä vähiten äidin - R.I.P. - muistisairauden edetessä. Olen seurannut sote-alan lainsäädäntöä senkin jälkeen, kun vaihdoin alaa. Ja koska puhun sote-alan työntekijäiden kanssa "samaa kieltä", olen myös osannut välttää kaikki ansat. 

Surullista on, että nyt ja tulevaisuudessa vanhustenhoito kaatuu yhä enemmän omaisten niskoille. Ihan riippumatta siitä, ryhtyykö omaishoitajaksi vai ei. Erityisen surullista niiden kohdalla, joilla - vanhuksella ja/tai omaisella - ei ole varaa maksaa ulkopuolisesta avusta yksityiselle. 

Vierailija
82/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lapset on aikanaan hoitanut? Kuka sinua hoitaa, kun et itse siihen pysty? Ei lapset ainakaan, eihän se ole lasten velvollisuus.  Ymmärrän sen hyvin, kun sinulla on tuollainen asenne, jonka juurrutat omiin jälkeläisiisi, valkka epäilen suuresti että sinulla edes lapsia onkaan. Ehkä parempi niin.

Vaihdoitko vaippoja 80 kiloiselle pojallesi? Estitkö 80 kiloista aggressiivista taaperoasi karkaamasta ovesta ulos? On ihan älytöntä verrata pientä lasta aikuiseen ihmiseen. 

Veitkö yli satakiloisen vauvan suihkuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivapaikat eivät ole automaattisesti inhimillinen vaihtoehto, se voi olla laitosmaista toistoa ja laitos. Ellei ole inhimillistä vaihtoehtoa. Ja onko asukkaat lääkitty liikaa tai kieltoja ettei saa lääkettä tai ensiapua. Entä kodin tuntu. Saako asukas lepoa tarpeeksi tai uupuneena levätä, vai repivätkö kaikki aamulla ylös. Mutta yhden ihmisen on vaikea ottaa vastuulle iäkkään kaikkea hoitoa, mikäli henkilön vaikea liikkua ja osa ei pysty vanhaa äitiään hoitamaan lainkaan. Riippuu myös tukeeko suku ja onko rahaa, tiloja jne.

lääkityksestä ja elvytyskiellosta päättää lääkäri, ei laitos tai hoitajat.

Vierailija
84/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sydänleikattu 95-vuotias" - siis milloin on sydänleikattu?  Yksikään kirurgi ei leikkaa ysikymppisen sydäntä, tuskin kasikymppisenkään. 

Vierailija
85/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sydänleikattu 95-vuotias" - siis milloin on sydänleikattu?  Yksikään kirurgi ei leikkaa ysikymppisen sydäntä, tuskin kasikymppisenkään. 

Tätä minäkin mietin. Terveydenhuoltohan loppuu siinä vaiheessa kun täyttää 80, silloin ei enää tehdä muuta kuin edullisia toimenpiteitä (kuten kipupumppu saattohoidossa olevalle). 

Vierailija
86/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ihan liian syvällinen kysymys: onko seuraavien sukupolvien pakko elää niin pitkään, ettei mitkään rahat ja resurssit riitä hoitamiseen? Onko ihminen muuten tarkoitettu makaamaan vaipoissa viimeiset elinvuotensa? 

Joskus tuntuu, että nekin resurssit kuuluis oikeasti nuorille, jotka menevät näiden ihan ikivanhojen kroonikkojen pyörittelyyn.

No minkäs teet, kun ihmiset vain sattuvat nykyään elämään vanhoiksi? Eikä kyse ole siitä että väkisin pidettäisiin elossa, ei ikäihmisille tehdä mitään elämää olennaisesti pidentäviä hoitoja enää.

No mites nuo lääkkeet, eikö ne pidennä elämää? Pissatulehdukset ja keuhkokuumeet hoidetaan antibiooteilla ja laitetaan nesteytystä suonen sisäisesti, jos ei jaksa juoda menettämäänsä nestettä. Ihan loppuvaiheessa lääkäri voi teh

Kaikki nuo luettelemasi asiat ovat ihan normaalia hoitoa eikä mitään elämän pidentämistä. Kyllä se kuolo korjaa sitten kun aika on, ei ole hoitajien tai lääkärien tehtävä jouduttaa sitä tekemällä laiminlyöntejä.

Vierailija
87/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen isoisä asui kanssamme samassa pihapiirissä, mutta eri tontilla. Viranomaisten mielestä meillä oli sama osoite (Pihatie 322 ja Pihatie 326), joten vaari ei ollut oikeutettu mihinkään apuun, koska hän asui lapsenlapsen luona. Kysyttiin (silloin vielä kunnasta), että määritättekö te muutkin vanhukset naapurin kanssa asuviksi, jos kodit ovat lähekkäin, koska silloinhan kerrostalossa mummo on aina naapureiden hoidossa eikä palveluille ole tarvetta.

Kunnasta haluttiin miestäni omaishoitajaksi, suorastaan painostettiin, mutta hän kieltäytyi vedoten siihen, että on jo kokopäivätyö. Kuitenkin kaikki mahdollinen palvelu oli todella hankalasti saatavissa, koska moneen kertaan vedottiin siihen, että omaiset voivat hoitaa. Miksi pitäisi, kun vanhukselle kuuluu lasten ja lastenlasten määrästä tai asuinpaikasta huolimatta sama palvelu, ei voi vedota, että hoitakaa.

Toisaalta esim. lääkkeet haluttiin jakaa dosettiin terveysasemalla

Tuo lääkejakelu on hankala homma, mutta vastuukysymyksistä siinä on kyse.  Jos omaishoitaja jakaa lääkkeet dosettiin, silloin hänen tulee myös huolehtia lääkkeiden antamisesta asiakkaalle. Jos hoitaja antaa lääkkeet asiakkaalle, hän on vastuussa mahdollisista lääkevirheistä, riippumatta siitä kuka lääkkeet on dosettiin jakanut. 

Vierailija
88/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Sotessa pitäisi nyt pitää kokouksia kuka eläkeläiset hoitaa, kun kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.

Alkaa olla jo kiire miettiä. 

Aletaan verottaa eläkkeitä kovemmin, ja niistä rahoista palkataan työttömiä hoitoapulaisiksi tekemään avustavia tehtäviä hoivakoteihin (siivous, pyykit, tiskit, ruoanlämmitys, roskienvienti yms.). Silloin hoitajat saisivat keskittyä vain hoitotyöhön ja laitospaikkoja voitaisiin lisätä.

Vierailija
89/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyh taas. Täyttä soopaa sivukaupalla. Ei asuinpaikkakunnan velvollisuudet vanhusten hoidosta ole mihinkään kadonneet. Palvelut käyttöön jos eivät jo ole.

Vierailija
90/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lapset on aikanaan hoitanut? Kuka sinua hoitaa, kun et itse siihen pysty? Ei lapset ainakaan, eihän se ole lasten velvollisuus.  Ymmärrän sen hyvin, kun sinulla on tuollainen asenne, jonka juurrutat omiin jälkeläisiisi, valkka epäilen suuresti että sinulla edes lapsia onkaan. Ehkä parempi niin.

Kuka ne lapset on päättänyt tehdä? Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.

Lapsia ei aina päätetä tehdä, heitä tulee jos on tullakseen. Entä vanhempien velvollisuudet lapsiaan kohtaan, onko niitäkään olemassa?

Ei lapsia tule ellei ole täysin kehitysvammaisen tasolla oleva idiootti. Vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapset, lapsilla ei vanhempia. Lapset ei ole pyytäneet syntyä tänne.

Vierailija
91/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 93-vuotiaalle tehtiin hengen pelastava sydänleikkaus veronmaksajien rahoilla. Kaikki tällainen toiminta pitää lopettaa välittömästi.

Ei su työkkärirahoista ole otettu veroa sen enempää vaikka leikkaus tehtiin tai olisi tekemättä 

Käyn töissä toisin kuin sinä ja tuo elättimummo.

Vai elättimummo! Töitä on varmaan tehnyt aikanaan hänkin ja raapinut kasaan rahaa lastensa elatukseen, joka muuten osaakin olla pohjaton kaivo. Joten eiköhän se "elätti-mummous" olekin jo tuossa iässä täysin ansaittua

Elättimummo on maannut eläkkeellä jo vähintään 40 vuotta! Ei paljon veroja ole maksanut, jos on hädin tuskin 20 vuotta lehmiä lypsänyt. Elätti mikä elätti.

Vierailija
92/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
93/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanhus varmaan haluaa asua kotona loppuun asti ja kuollakin kotona. Ei sen Leenan tarvitse äitiään hoitaa, hoivapalveluja on saatavissa yksityispuolella.  Mutta kun on se NUUKUUS, ja perinnönhalu.

Kaikilla ei ole niihin palveluihin varaa. Ja siinä vaiheessa kun ihminen tarvitsee jo paljon apua, päivittäin, niin loppuvat nopeasti ihan hyvätuloisenkin rahat. Se, että joku käy äkkiä vaihtamassa vaipan ja katsomassa että vanhus nielaisee lääkkeensä, ei "ihan" riitä. 

Vierailija
94/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, onneksi oma äiti asuu 500 km päässä, ei ole minun huoleni tai murheeni siellä sitten

Luulisi,että tuollainen asia huolestuttaisi ja surettaisi sinua kovastikin,jos välität äidistäsi.Kuulostaa kovin tunteettomalta,ettei asia ole sinun huolesi.

Niin, äitini itse valitsi muuttaa tuonne niin mitä ihmettä MINÄ voisin asian hyväksi tehdä? Lähteä perässä? Mitä tekisin omalle perheelle? Vakituiselle työpaikalleni? Älä nyt ole naurettava!

Aivan oikein. Sinulla on oma elämäsi ja muita huollettavia, etkä ole vastuussa äidistäsi.

Kukin mitenkin ja jokaisella sydämessä omat tunteet. Itse aikoinaan jäin töistä pois hoitamaan syöpäsairaan äitini , puoli vuotta hän sairasti sängyssä ennenkö nukkui pois, hän oli 58 vuotias. Oma oli päätökseni hänet hoitaa , muistoissani niin hyvin se kun olen ollut pieni ja avuton lapsi eikä vanhempani minulle koskaan sanonut: ei ole minun asiani sinua hoitaa. Äitini pois nukkuessa ajattelin että hoitamiset ehkä meni tasapuolisesti , sydämessäni ei onneksi ole soimaavia ajatuksia etten ole välittänyt vastavuoroisesti. Kukin tavallaan ja mahdollisuuksien ja halujensa mukaan🥰😢

Vierailija
95/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 93-vuotiaalle tehtiin hengen pelastava sydänleikkaus veronmaksajien rahoilla. Kaikki tällainen toiminta pitää lopettaa välittömästi.

Ei su työkkärirahoista ole otettu veroa sen enempää vaikka leikkaus tehtiin tai olisi tekemättä 

Käyn töissä toisin kuin sinä ja tuo elättimummo.

Vai elättimummo! Töitä on varmaan tehnyt aikanaan hänkin ja raapinut kasaan rahaa lastensa elatukseen, joka muuten osaakin olla pohjaton kaivo. Joten eiköhän se "elätti-mummous" olekin jo tuossa iässä täysin ansaittua

Elättimummo on maannut eläkkeellä jo vähintään 40 vuotta! Ei paljon veroja ole maksanut, jos on hädin tuskin 20 vuotta lehmiä ly

Muista nämä sanasi sitten kun olet itse vanha. Älä vain vaadi itsellesi mitään apua vaan jää suosiolla vaikka mätänemään sänkyysi. Ja kyllä se tuollainen tilanne vielä tuleekin, yhä uusia leikkauksia tehdään terveydenhoitoon ja sosiaaliturvaan ja vain rikkaat saavat tulevaisuudessa hoitoa ja apua. Sinä tuskin niin varakas olet, että olisit turvassa, joten varmasti pääset sinäkin oikein kunnolla kokemaan tämän ihanneyhteiskuntasi.

Eri

Vierailija
96/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, vastaan lukematta kyseistä artikkelia. Luulen, että tytär itse on osaltaan syyllinen siihen, että äidin on katsottu pärjäävän kotona. Jos ei tässä kyseisessä tapauksessa niin olisikaan, usein on. 

Tytär käy kotona  auttamassa äitiä, luultavasti joka päivä ja lisäksi aina kun tarvitaan eli äidin itsensä mielestä on hätä. Kas, ulkopuolisen arvioijan mukaan näyttää siltä, että äiti pärjää, vaikka tosiasiassa ilman perheen apua jäisi nälkäiseksi ja istuisi samoissa vaipoissa kaiken päivää. Vähän sama kuin kuvittelisi taaperon pärjäävän itsekseen. 

Vierailija
97/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo kuoli 97v varattomana kun poikansa oli vienyt kaiken omaisuuden, ketään ei kiinnostanut poikansa suvusta ja kotipalvelu kävi pari kertaa päivässä (se ns ilmaispalvelu). Jos olisi saanut pitää rahansa niin olis voinut elää 24h upeissa puitteissa. Yritimme äidin kanssa saada muuttamaan myös meille, mikä ei pojalle sopinut koska halusi hallita mummon omaisuutta. Joten näitä kohtaloita on monia. 

Vierailija
98/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äiti sitten menehtyi ja tyhjensimme asuntoa, niin menimme pyöräkellariin hakemaan äidin jo vuosia käyttämättömänä ollutta polkupyörää.  Siitä oli irrotettu pyörät.  No jätettiin sitten sinne että irrottakaa loputkin.  Kertoo vaan jotain sen talon asukkaista.

Tuohan on ihan tyypillistä Savossa. Kun joku kuolee naapurit käyvät hakemassa mitä irti saavat kun eihän kuollut niillä mitään tee...

Nyt puhut kyllä todella paksua potaskaa.  

Vierailija
99/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tapaukseen. Ihmisten kunto, terveys ja aika ei riitä hoitamaan painavaa vanhempaa. Osalla ei riitä raha. Koti on tietenkin kivempi paikka kuin laitos. Autoakaan ei kaikilla ole tai omaisia. Ellei sukulaiset auta tms.

Vierailija
100/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapa olla helpointa korkata kirkas pullo riittävän aikaisin.

Toivottavasti itse olen 72-vuotiaana jo vanhainkodissa. Miehenä todennäköisesti niin käykin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi