Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

72-vuotias tytär joutuu hoitamaan liki satavuotiasta äitiään, koska säästöt

Vierailija
05.06.2024 |

"Jos haluaisit viedä äidin ulos, sinun olisi ensin haettava pyörätuoli terveysasemalta, sitten vietävä äiti ulos ja lopulta palautettava pyörätuoli takaisin", kertoo Leena, 72. Sydänleikattu 95-vuotias äiti on arvioitu niin hyväkuntoiseksi, että hänen on pärjättävä kotona."

Entäs sitten, kun me seitsemänkymppiset itse olemme avun tarpeessa? Kauhistuttaa jo valmiiksi.

https://www.rapport.fi/jani-kaaro/kuka-namakin-saastot-maksaa-leena-72-…;

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen isoisä asui kanssamme samassa pihapiirissä, mutta eri tontilla. Viranomaisten mielestä meillä oli sama osoite (Pihatie 322 ja Pihatie 326), joten vaari ei ollut oikeutettu mihinkään apuun, koska hän asui lapsenlapsen luona. Kysyttiin (silloin vielä kunnasta), että määritättekö te muutkin vanhukset naapurin kanssa asuviksi, jos kodit ovat lähekkäin, koska silloinhan kerrostalossa mummo on aina naapureiden hoidossa eikä palveluille ole tarvetta.

Kunnasta haluttiin miestäni omaishoitajaksi, suorastaan painostettiin, mutta hän kieltäytyi vedoten siihen, että on jo kokopäivätyö. Kuitenkin kaikki mahdollinen palvelu oli todella hankalasti saatavissa, koska moneen kertaan vedottiin siihen, että omaiset voivat hoitaa. Miksi pitäisi, kun vanhukselle kuuluu lasten ja lastenlasten määrästä tai asuinpaikasta huolimatta sama palvelu, ei voi vedota, että hoitakaa.

Toisaalta esim. l

Ei niitä tarvitse edes itse dosettiin jakaa, vaan apteekki annosjakelee ne valmiiksi pusseihin. Ottaa siitä pienen maksun. Täällä ainakin käytetään tuota ihan tehostetussa palveluasumisessa ja varmaan kotihoidossakin. Tehostetussa palveluasumisessa sote-piiri maksaa jopa annostelumaksun, säästävät siinä sen, ettei palkallinen työntekijän tarvitse tehdä sitä, vaan on käytettävissä hoitotyöhön senkin ajan.

https://www.apteekki.fi/apteekki-palvelut/annospussipalvelu.html

Vierailija
62/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lapset on aikanaan hoitanut? Kuka sinua hoitaa, kun et itse siihen pysty? Ei lapset ainakaan, eihän se ole lasten velvollisuus.  Ymmärrän sen hyvin, kun sinulla on tuollainen asenne, jonka juurrutat omiin jälkeläisiisi, valkka epäilen suuresti että sinulla edes lapsia onkaan. Ehkä parempi niin.

Kuka ne lapset on päättänyt tehdä? Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.

Lapsia ei aina päätetä tehdä, heitä tulee jos on tullakseen. Entä vanhempien velvollisuudet lapsiaan kohtaan, onko niitäkään olemassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lapset on aikanaan hoitanut? Kuka sinua hoitaa, kun et itse siihen pysty? Ei lapset ainakaan, eihän se ole lasten velvollisuus.  Ymmärrän sen hyvin, kun sinulla on tuollainen asenne, jonka juurrutat omiin jälkeläisiisi, valkka epäilen suuresti että sinulla edes lapsia onkaan. Ehkä parempi niin.

Vaihdoitko vaippoja 80 kiloiselle pojallesi? Estitkö 80 kiloista aggressiivista taaperoasi karkaamasta ovesta ulos? On ihan älytöntä verrata pientä lasta aikuiseen ihmiseen. 

Vierailija
64/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, onneksi oma äiti asuu 500 km päässä, ei ole minun huoleni tai murheeni siellä sitten

Luulisi,että tuollainen asia huolestuttaisi ja surettaisi sinua kovastikin,jos välität äidistäsi.Kuulostaa kovin tunteettomalta,ettei asia ole sinun huolesi.

Ei vanhustenhoito ole lasten velvollisuus, tollo.

Oletko sama joka ennenkin nimitellyt muita tolloksi? Mistä olet ilmauksen keksinyt?

Joo tottakai vanhusten auttaminen on lasten velvollisuus!!

Vierailija
65/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, onneksi oma äiti asuu 500 km päässä, ei ole minun huoleni tai murheeni siellä sitten

Luulisi,että tuollainen asia huolestuttaisi ja surettaisi sinua kovastikin,jos välität äidistäsi.Kuulostaa kovin tunteettomalta,ettei asia ole sinun huolesi.

Niin, äitini itse valitsi muuttaa tuonne niin mitä ihmettä MINÄ voisin asian hyväksi tehdä? Lähteä perässä? Mitä tekisin omalle perheelle? Vakituiselle työpaikalleni? Älä nyt ole naurettava!

Aivan oikein. Sinulla on oma elämäsi ja muita huollettavia, etkä ole vastuussa äidistäsi.

Kyllä hän on, omalta osaltaan. Ei minua vastaavassa tilanteessa estänyt vakituinen työ ym, matkustin ne sadat kilometrit auttamaan.

Vierailija
66/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ihan liian syvällinen kysymys: onko seuraavien sukupolvien pakko elää niin pitkään, ettei mitkään rahat ja resurssit riitä hoitamiseen? Onko ihminen muuten tarkoitettu makaamaan vaipoissa viimeiset elinvuotensa? 

Joskus tuntuu, että nekin resurssit kuuluis oikeasti nuorille, jotka menevät näiden ihan ikivanhojen kroonikkojen pyörittelyyn.

No minkäs teet, kun ihmiset vain sattuvat nykyään elämään vanhoiksi? Eikä kyse ole siitä että väkisin pidettäisiin elossa, ei ikäihmisille tehdä mitään elämää olennaisesti pidentäviä hoitoja enää.

Vierailija
67/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen puolen pavelut ovat hyvin kalliita. Ei 3500€ kotitalousvähennyt pitkään riiitä jos esim. siivooja käy kerran kahdessa viikossa ja fyssari kerran viikossa, loput tunnit menevät sillä 42-60€ veloituksella netto.

Äidilläni on hyvä eläke, mutta parissa vuodessa on silti kymmeniä tuhansia pienen asunnon myynnistä saaduista rahoista mennyt eläkkeen lisäksi esteettömän asunnon vuokraan, lääkkeisiin, sairaalajaksoihin, siivoojaan, fyssariin, tietysti ruokaan jne. Toivon vain, että rahat riittävät hänen elämänsä loppuun asti, niin, että saadaan ostettua hänelle palveluja ja pidettyä esteettömässä asunnossa.

Kotitalousvähennystä voi saada 3500€ vain siinä tapauksessa, että maksaa vuodessa vähintään veroja sen 3500€. Monet pienituloiset ja muutkaan ei tajua, että jonkun palvelun hinta EI OLE joku hinta miinus kotitalousvähennys 3500€, jos henkilö on niin pienituloinen, ettei maksa veroja. Jos esim maksat koko vuonna veroja pienestä eläkkeestä vain 700€, niin 700€ on maksimi, jonka voit saada kotitalousvähennystä. Palveluiden ja remonttien kauppaajat huijaavat mielellään vanhuksia jättämällä tämän kertomatta.

Vierailija
68/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, äitini itse valitsi muuttaa tuonne niin mitä ihmettä MINÄ voisin asian hyväksi tehdä? Lähteä perässä? Mitä tekisin omalle perheelle? Vakituiselle työpaikalleni? Älä nyt ole naurettava!

Aivan oikein. Sinulla on oma elämäsi ja muita huollettavia, etkä ole vastuussa äidistäsi.

Kyllä hän on, omalta osaltaan. Ei minua vastaavassa tilanteessa estänyt vakituinen työ ym, matkustin ne sadat kilometrit

Olitko perheetön sinkku, joka vietti kaiken vapaa-aikansa lapsuudenkodissaan? Kaikilla ei ole tuollaista tilannetta.  Miten alzheimerista kärsivä sekava äitisi pärjäsi viikot? 

Vierailija
69/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä tapauksia, joissa vanha pariskunta on ollut toinen toisensa omaishoitajia. Jonain päivänä kotihoidon työntekijälle ei enää tulla avaamaan ovea. Kotihoidon työntekijä ei informoi asiasta yhtään mihinkään. Hän vain ei mene niiden asiakkaiden luokse, koska eivät avaa ovea. Vasta, kun naapurit alkavat ihmettelemään outoa hajua rappukäytävässä, menee virkavalta asuntoon, ja löytää sieltä kaksi vainajaa.

Vierailija
70/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen puolen pavelut ovat hyvin kalliita. Ei 3500€ kotitalousvähennyt pitkään riiitä jos esim. siivooja käy kerran kahdessa viikossa ja fyssari kerran viikossa, loput tunnit menevät sillä 42-60€ veloituksella netto.

Äidilläni on hyvä eläke, mutta parissa vuodessa on silti kymmeniä tuhansia pienen asunnon myynnistä saaduista rahoista mennyt eläkkeen lisäksi esteettömän asunnon vuokraan, lääkkeisiin, sairaalajaksoihin, siivoojaan, fyssariin, tietysti ruokaan jne. Toivon vain, että rahat riittävät hänen elämänsä loppuun asti, niin, että saadaan ostettua hänelle palveluja ja pidettyä esteettömässä asunnossa.

Kotitalousvähennystä voi saada 3500€ vain siinä tapauksessa, että maksaa vuodessa vähintään veroja sen 3500€. Monet pienituloiset ja muutkaan ei tajua, että jonkun palvelun hinta EI OLE joku hinta miinus kotitalousvähennys 3500€, jos henkilö

1100 eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista. 

Vierailija
71/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ihan liian syvällinen kysymys: onko seuraavien sukupolvien pakko elää niin pitkään, ettei mitkään rahat ja resurssit riitä hoitamiseen? Onko ihminen muuten tarkoitettu makaamaan vaipoissa viimeiset elinvuotensa? 

Joskus tuntuu, että nekin resurssit kuuluis oikeasti nuorille, jotka menevät näiden ihan ikivanhojen kroonikkojen pyörittelyyn.

No minkäs teet, kun ihmiset vain sattuvat nykyään elämään vanhoiksi? Eikä kyse ole siitä että väkisin pidettäisiin elossa, ei ikäihmisille tehdä mitään elämää olennaisesti pidentäviä hoitoja enää.

No mites nuo lääkkeet, eikö ne pidennä elämää? Pissatulehdukset ja keuhkokuumeet hoidetaan antibiooteilla ja laitetaan nesteytystä suonen sisäisesti, jos ei jaksa juoda menettämäänsä nestettä. Ihan loppuvaiheessa lääkäri voi tehdä päätöksen, ettei suonensisäisesti mitään. Mutta sydänlääkkeet, nitrot yms, ei kai ne mitään karkkeja ole, joita mä joka aterialla tumppaan potilaille?

Painehaavat hoidetaan, vaikka mun mielestä painehaavat on luonnon tapa kertoa, että tämä yksilö ei enää liiku. 

Itselleni haluaisin hoitotahdon, ettei muistisairauden toteamisen jälkeen enää hoideta tulehduksia, pidetä keinotekoisesti yllä sydäntä tms. Kipulääkitys toki pakko saada.

Hoitajana voin sanoa, että on se aika väkisin hoitoa ja väkisin elossa pitämistä.

Vierailija
72/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tapauksia, joissa vanha pariskunta on ollut toinen toisensa omaishoitajia. Jonain päivänä kotihoidon työntekijälle ei enää tulla avaamaan ovea. Kotihoidon työntekijä ei informoi asiasta yhtään mihinkään. Hän vain ei mene niiden asiakkaiden luokse, koska eivät avaa ovea. Vasta, kun naapurit alkavat ihmettelemään outoa hajua rappukäytävässä, menee virkavalta asuntoon, ja löytää sieltä kaksi vainajaa.

Näitä käsitellään sitten oikeudessa, ei kotihoidon työntekijä voi noin toimia. 

Vierailija
73/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhustenhoito ole lasten velvollisuus, tollo.

Oletko sama joka ennenkin nimitellyt muita tolloksi? Mistä olet ilmauksen keksinyt?

Joo tottakai vanhusten auttaminen on lasten velvollisuus!!

Ei ole mitään lakia, että omaisten täytyisi hoitaa eläkeläisiä. 

Sitä paitsi kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta leikkaamalla ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa. 

Ei meillä ole enää autoa. Puoliso ainoa lapsi ja anoppi asuu 60 km päässä, ei kulje linja-autoa. 

Vierailija
74/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus leikkasi soviteltua päivärahaa ja ja ansiosidonnaista. 

Omaiset laittavat autot pois ja sanovat sosiaaliohjaajalle no can do. 

Vierailija
75/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitalousvähennystä voi saada 3500€ vain siinä tapauksessa, että maksaa vuodessa vähintään veroja sen 3500€. Monet pienituloiset ja muutkaan ei tajua, että jonkun palvelun hinta EI OLE joku hinta miinus kotitalousvähennys 3500€, jos henkilö

Verovähennys (myös kotitalousvähennys) tarkoittaa sitä, että kyseisestä summasta ei tarvitse maksaa veroja. Eli riippuu veroprosentista, kuinka paljon verovähennyksestä on hyötyä. jos veroprosentti on 1, on 3500 euron verovähennyksen hyöty 35 euroa. Jos taas veroprosentti on 10, on saman vähennyksen hyöty 350 euroa. veroprosentilla 20 hyöty onkin jo 700 euroa. jne.

Vierailija
76/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Sotessa pitäisi nyt pitää kokouksia kuka eläkeläiset hoitaa, kun kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.

Alkaa olla jo kiire miettiä. 

Vierailija
77/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vinkki: 

Jos ette halua olla hoidosta, etuuksien hausta yms vastuuta, älkää suostuko omaishoitajaksi. 

sanokaa kaikissa palavereissa että olette nyt omaisena vanhuksen pyynnöstä läsnä, mutta mitään arkiapuja ei ole omaisilta tulossa. Hva:n järjestettävä.

jos vanhus antaa valtakirjan etuuksien hakemiseen ja tiedonsaantiin ja valtuuttaa teidät hoitamaan muistutus, muutoksenhaku ja kanteluasiat niin hyvä. Tää antaamahdollisuuden toimia. 

pyytäkää kaikki kirjallisena vanhuksen asioissa.

pyytäkää perustelut. 

valittakaa muutoksenhakukelpoisista päätöksistä jos tarve. Verratkaa päätöstä lakeihin ja esim. etuusohjeisiin. Oikeusasiamiehen sivuillakin on hyviä kantelupäätöksiä. (Lait tosin muuttuneet jonkin verran)

pyytäkää esimiehiltä kirjalliset perustelut. 

pyytäkää sosiaaliasiavastaavalta tietoa lain tulkinnasta. 

Pyytäkää potilasyhdistysten oikeuksienvalvonnasta apua ja tietoa. 

tehkää kantelu aviin. Muistutus on ensisijainen. Mutta jos avi kääntää muistutukseksi, seuraavat vastauksen. 

terv. hyvin marinoitunut etäomainen ja valvontavirkamies

Vierailija
78/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni isäni sosiaalityöntekijä tuossa soitteli jonkin aikaa sitten, kuulemma pidetään läheisten kesken palaveri miten saadaan isän asiat hoidettua ja velvollisuudet jaettua. Kun sanoin että ei kiitos, alkoi jotain mussuttamaan vastaan, johon sitten päätin vastata kertomalla millaisen traumaattisen lapsuuden isäni on minulle tarjonnut. Sen jälkeen oli hiljaa.

Vierailija
79/111 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne lapset on päättänyt tehdä? Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.

Lapsia ei aina päätetä tehdä, heitä tulee jos on tullakseen. Entä vanhempien velvollisuudet lapsiaan kohtaan, onko niitäkään olemassa?

Jos TEKEE lapsia on velvollisuus hoitaa omat lapset. Mutta fakta on ettei lapset itse päätä syntymästään. Lapsia on minullakin mutten todellakaan odota että hoitaisivat minua kun olen vanhus, lapsillani on omat elämät. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoitko vaippoja 80 kiloiselle pojallesi? Estitkö 80 kiloista aggressiivista taaperoasi karkaamasta ovesta ulos? On ihan älytöntä verrata pientä lasta aikuiseen ihmiseen. 

Tämähän se. Ei mun äitini painanut viimeisen vuoden aikana noin paljon, mutta vain noin  15 kg vähemmän kuin minä. Nappappa siinä syliin (kuten nappaat 3-vuotiaan uhmaikäisen) ja kannat omaan huoneeseensa kiukkuamaan. Ei onnistu.  Lapsen hoidossa on mielestäni myös se ero vanhukseen verrattuna, että päivä päivältä lapsi kehittyy ja tulee omatoimisemmaksi, mutta vanhuksen kohdalla käy juuri päinvastoin.