Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kummilapsen tehtävä on kutsua häihinsä kummitäti puolisoineen. Etenkin jos muitakaan ei ole kutsuttu sinkkuina.
---
Ei ole. Kummilapsi saa kutsua häihinsä ihan kenet puolisonsa kanssa haluaa. Ei ole mitään "pakko kutsua tädin mies" sääntöä. Eihän me edes tiedetä, millainen ap:n mies on. Siihen voi olla hyvinkin painavat syyt, että nimenomaan hänet on jätetty kutsumatta. En minäkään kutsuisi esim. isäni veljeä, joka imee viinaa kuin pesusieni ja kännipäissään on aina haastamassa jotain nyrkkitappeluun. Noin esimerkiksi.
Saa tietysti, mitään pakkoa ei ole kutsua yhtään ketään. Tai viettää häitä. Tai mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kummilapsen tehtävä on kutsua häihinsä kummitäti puolisoineen. Etenkin jos muitakaan ei ole kutsuttu sinkkuina.
---
Ei ole. Kummilapsi saa kutsua häihinsä ihan kenet puolisonsa kanssa haluaa. Ei ole mitään "pakko kutsua tädin mies" sääntöä. Eihän me edes tiedetä, millainen ap:n mies on. Siihen voi olla hyvinkin painavat syyt, että nimenomaan hänet on jätetty kutsumatta. En minäkään kutsuisi esim. isäni veljeä, joka imee viinaa kuin pesusieni ja kännipäissään on aina haastamassa jotain nyrkkitappeluun. Noin esimerkiksi.
Saa tietysti, mitään pakkoa ei ole kutsua yhtään ketään. Tai viettää häitä. Tai mennä naimisiin.
No mitä sä sitten uliset, että kummilapsen tehtävä on kutsua äidin ystävän mies?
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillinen tilanne. Loukkaantuisin kyllä. Mutta sitten ajattelisin, että eihän se ole minun moukkamaisuuttani, vaan ainoastaan kutsujien. Pukeutuisin juhlavasti, laittaisin minimisumman 40-50 € lahjatilille, menisin juhliin hyväntuulisena, onnittelisin pariskuntaa ja lähtisin ennen jälkiruokaa, toivottaisin erinomaista iltaa ja kertoisin, että samalle päivälle on tuplabuukkaus ja kertoisin, että mieheni on tulossa hakemaan.
Mitä ihmettä? Ihan kuin olisi jokin kosto, että jätät jälkkärin syömättä. :D
Ap:stä saa kuvan, että hänellä ei ole omaa elämää juuri ollut ja nyt vihdoin löytänyt vanhalla iällä aviomiehen. Ja sitten tulee se valtava pettymys, kun ei kummilapsensa, jostain 30 vuoden takaa, häihin pääse näyttämään ja esittelemään sitä aviomiestään ja sitä ettei olekaan vanhapiika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis morsiamen äiti on ap:n hyvä ystävä, mutta vielä vuosien avioliiton jälkeenkään ap:n ystävä ei ole tutustunut ap:n mieheen. Ja nyt sitten kummilapsen (joka ei liity tähän kuvioon mitenkään) pitäisi kustantaa ap:n miehelle tutustumispäivä ap:n ystävään? Sekö on häissä oikeiasti tärkeintä, että kummitädin ukko pääsee tutustumaan tädin ystävään, jolta ukkoa on pimitetty vuosia?
Ehtaa Porvoon menoa :D
Millä ihmeen logiikalla kummilapsi ei liity kuvioon mitenkään, kun hän kutsuu kummitätinsä omiin häihinsä?
Juurikin sillä logiikalla, että hän on kutsunut vain sen tädin, ei tämän miestä. Ei hänellä ole mitään velvollisuuksia huolehtia siitä, että äidi
Ruokaa ja juomaa paljon tärkeämpää on se että kutsu on avec. Vähän huonompikin ruoka ja viini maistuu kyllä hyvässä seurassa.
Ja ei varmaankaan kenenkään maailma romahda siihen että osallistuu häihin ilman puolisoaan. Esimerkiksi itse käyttäisin siitä huolimatta sen kesälauantain paremmassa seurassa ja hyvissä pippaloissa jossain muualla kuin niissä häissä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas paha mieli, voi voi.
Miten se sulla meni noin tunteisiin? Sivistymättömyys on ymmärrettävää nuorten kohdalla, mutta kummitytön äiti lienee aikuinen
Koska nimenomaan ollaan minimipalkkaisia ihmisiä, jotka saivat tuon verran säästettyä. Käytetään se meidän läheisiin, ei tuntemattomiin.
en ymmärrä sellaista ajatusta, että hääparin pitäisi jättää esim. Läheinen ystävä kutsumatta, että joku kummitäti pääsee näyttelemään aviomiestään, jota ei luultavasti enää taas häiden jälkeen näy vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
No mitä sä sitten uliset, että kummilapsen tehtävä on kutsua äidin ystävän mies?
Kummilapsen tehtävä on kutsua häihin pariutuneet ihmiset puolisoineen.
Tai siis no, ei ole, jos haluaa olla wt-klovni.
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillinen tilanne. Loukkaantuisin kyllä. Mutta sitten ajattelisin, että eihän se ole minun moukkamaisuuttani, vaan ainoastaan kutsujien. Pukeutuisin juhlavasti, laittaisin minimisumman 40-50 € lahjatilille, menisin juhliin hyväntuulisena, onnittelisin pariskuntaa ja lähtisin ennen jälkiruokaa, toivottaisin erinomaista iltaa ja kertoisin, että samalle päivälle on tuplabuukkaus ja kertoisin, että mieheni on tulossa hakemaan.
Onneksi ei olisi yhtään moukkamaista mennä kiukuttelemaan toisten häihin tuolla tavoin :D
Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa.
Olet nimenomaan pikkumainen ja itsekäs.
Kyse on tämän tulevan avioparin juhlasta ja he kutsuvat keitä haluavat. Todennäköisesti tila on rajallinen ja jos he mielummin kutsuvat enemmän kavereitaan kuin vanhempiensa ikäisiä puoli tuntemattomia, niin se on täysin ymmärrettävää.
terveisin toinen kummitäti, joka myös on kutsuttu kummityttönsä häihin ilman puolisoaan (eikä se aiheuta mitään ongelmaa)
Jokainen saa kutsua keitä häihinsä haluaa. Pariskunnat on mielestäni kohteliasta kutsua molemmat. Jos mulle tulisi hääkutsu vain mulle, jättäisin menettä. Häät ovat muutenkin tylsiä juhlia, ja vielä tylsempää olisi ilman puolisoa. Kortin lähettäisin. Jos mun puoliso ei kelpaa häihin, niin ei kelpaa myöskään mun lahja hääparille.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta ei ole. Jokainen saa kutsua häihinsä ihan kenet haluaa eikä se muutu, vaikka miten itkupotkuraivaroisit av-palstalla. Elämä ei mene aina niin kuin sinä haluat ja se on hyvä oppia tässä vaiheessa.
Tottapuhuen ei kiinnosta miten weetee-väki häänsä viettää ja ketä sinne kutsutaan. Se ei aiheuta itkupotkuraivareita eikä minulla ole asian suhteen tahtoa suuntaan tai toiseen.
Olen jo iso tyttö ja pärjään hyvin ilman miestäni. Ei siis mikään ongelma, jos kummilapseni haluaisi kutsua vain minut eikä miestäni, jonka kanssa hän ei ole ollut juurikaan tekemisissä.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eipä se kovin läheinen ole, jos sinulle puolisosi mukaan roudaaminen on tärkeämpää kuin se ihminen, jonka juhliin olet menossa. Minulla esimerkiksi on muutama läheinen ystävä, joita tapaan aina ilman puolisoita. Ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos he kutusuisvat häihin vain minut eivätkä puolisoani. Heidän päivä, jota vietän heidän kanssaan, ei minun ja puolisoni päivä.
t.eri"
Paitsi että tuskin sinä oikeasti vietät vieraittesi kanssa aikaa omissa häissäsi, ellei ne ole erityisen pienet häät. Yleensä hääpari ehtii vaihtaa vain pari sanaa jokaisen vieraansa kanssa ja se on palkkää small talkia "ai kun on kauniit häät ja ai kun sinulla on kaunis mekko". Mitään syvällistä ei siellä puhuta.
Jaa. Kyllä minulle saman pöydän ääressä istuminen ja jutteleminen on ajanviettämistä, vaikka ei puhuttaisikaan erityisen syvällisiä.
Sehän on hyvä, jos teillä tuo onnistuu mutkattomasti. Aika moni muu (ehkä jopa suurin osa) on kuitenkin ollut häissä, joissa hääpari ei ehdi rupatella edes kymmentä minuuttia. Voit ihan itse laskea paljonko siihen menee aikaa esim. 50-70 vieraan juhlissa, vaikka juttelisi useamman kanssa yhtä aikaa. Ruokailun aikana se ei onnistu, jokainen istuu omalla paikallaan tai jos on buffet ja vapaat paikat, niin se on aikamoista sählinkiä.Lisäksi usein on muutakin ohjelmanumeroa.
Ei tuollaisissa massatapahtumissa juttelu ole koskaan ihan samanlaista kuin vain kaveripiirissä, koska kaikkien kuullen ei halua puhua kaikista asioista. Aina siinä on tietynlaista vieraskoreutta ja "tapahtumakoreutta", koska harvan ihmisen häät ovat kuten kesäpiknik laiturinnokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei olisi yhtään moukkamaista mennä kiukuttelemaan toisten häihin tuolla tavoin :D
Pahoin pelkään, että kukaan ei edes huomaisi kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottapuhuen ei kiinnosta miten weetee-väki häänsä viettää ja ketä sinne kutsutaan. Se ei aiheuta itkupotkuraivareita eikä minulla ole asian suhteen tahtoa suuntaan tai toiseen.
Kovasti kuitenkin ulvot tälläkin hetkellä, kun asiat eivät mene niin kuin SINÄ haluat :D Taisit juuri paljastaa olevasi provo-Veeti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei kiinnosta, mutta silti uliset kymmeniä viestejä tuota samaa virttä. Sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Menisit häihin viemään morsiamen vanhempien aikaa tutustuttamalla heidät puolisoosi? Aika itsekästä!
Oma lapseni lähetti kutsun vain niille, joita oikeasti haluaa juhliin ja yksi kriteeri oli se, että on henkilökohtaisesti tavannut ko. henkilön. Koska kummisedän puoliso ei ole 10 vuoden aikana ennättänyt lapseni yo-juhliin eikä valmistujaisiin eikä ko. puoliso tullut mummun syntymäpäiville eikä vanhimman lapseni häihin, niin miksi ihmeessä tuntematon henkilö pitäisi kutsua? Nykyisin häissä menee oikeasti niin, että paikalle ei haluta väkeä siksi, että ovat jonkun kumppaneita. Jos ei ole ollut mitään halua tutustua hääpariin tai sukuunsa, niin miksi pitää kutsua?
Miksi pitää viettää edes häitä, jos se on noin vaikeata?
Jos paikalle ei haluta väkeä, niin juhlikaa kahdestaan niitä häitänne.
Häät on kyllä perinteisesti olleet sellainen juhla, johon todellakin pariskunnat kutsutaan nimenomaan pariskuntina, ei vain toinen heistä. Muu on moukkamaista.
Puolisot kuuluu huomioida eikä siinä ole kyse siitä että siinä nyt esiteltäisiin niitä puolisoita. Itse tuntisin oloni tosi kurjaksi, jos pitäisi olla häissä ilman miestäni, kuin joku yksinelävä ihminen. En menisi sitten ollenkaan. Varmasti monet kyselisi, että missä mieheni on, miksei hän tullut?
Selitä siinä sitten, ettei häntä kutsuttu.
Kyllä ne häät jäisi minulta väliin.
Minun kummityttöni häissä istuimme mieheni kanssa jopa lähiomaisten pöydässä, koska molemmat vanhemmat kuolleet eikä muitakaan omaisia ollut paljoa. Mieheni ei ole merkitty kummiksi, koska en ollut hänen kanssaan vielä silloin kun kummilapseni kastettiin.
No onneksi nykyään ei lapsia juurikaan enää kasteta ja koko kummisysteemi tulee jäämään pois, niin ainakaan tämmöisiä ei pääse enää tapahtumaan.
Ja siitä on huolehdittu ihan riittävästi, kun on istumapaikka ja ruokaa tarjolla. Ei hääparin tehtävä ole toimia minään seuranvälityspalveluna. Aikuinen ihminen on itse vastuussa viihtyvyydestään. Jää sitten kotiin, jos maailma romahtaa siihen, että joutuu olemaan muutaman tunnin ilman miestä.