Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Juhlatilan istumapaikat on aika selvä vieraiden maksimimäärän sanelija.
Aina joku loukkaantuu vieraslistan takia. Aina.
Tämä. Meidän häissä oli 140 henkilöä. Se oli sen paikan kriittinen maksimi. Jouduttiin jättämään kutsumatta joitakin, ja pari kutsua laittamaan ilman avecia. Ja kyllä siitä kuuli jälkeenpäin niiltä ystäviltä.
Siellä oli sitä ja tätä miehen sukulaista aveceineen, jota en ollut nähnyt koskaan, enkä sen jälkeenkään nyt yli 20vuoteen. Niitä joitakin poisjätettyjä olen nähnyt. Eipä se rajaaminen tunnu itsestäkään niin kivalta, mutta minkäs teet.
Ehkä kummitädille olisi pitänyt laittaa avec, jossa lisäselvityksenä, että avec on sitten yksin ulkosalla, hänelle ei ole istumapaikkaa, eikä tarjoilua.
Joku kirjoitti, että kummitäti saa ottaa itseensä ja laittaa vaikka kortin ilman lahjaa. Kummi on alkuperäistarkoituksessa "hätävanhempi", eikä olisi sopivaa olla muistamatta muutakin kuin kortilla. Osallistuu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis morsiamen äiti on ap:n hyvä ystävä, mutta vielä vuosien avioliiton jälkeenkään ap:n ystävä ei ole tutustunut ap:n mieheen. Ja nyt sitten kummilapsen (joka ei liity tähän kuvioon mitenkään) pitäisi kustantaa ap:n miehelle tutustumispäivä ap:n ystävään? Sekö on häissä oikeiasti tärkeintä, että kummitädin ukko pääsee tutustumaan tädin ystävään, jolta ukkoa on pimitetty vuosia?
Ehtaa Porvoon menoa :D
Millä ihmeen logiikalla kummilapsi ei liity kuvioon mitenkään, kun hän kutsuu kummitätinsä omiin häihinsä?
Kummilapsen hommana ei ole tutustuttaa kummitädin mies omien vanhempiensa kanssa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
"Eipä se kovin läheinen ole, jos sinulle puolisosi mukaan roudaaminen on tärkeämpää kuin se ihminen, jonka juhliin olet menossa. Minulla esimerkiksi on muutama läheinen ystävä, joita tapaan aina ilman puolisoita. Ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos he kutusuisvat häihin vain minut eivätkä puolisoani. Heidän päivä, jota vietän heidän kanssaan, ei minun ja puolisoni päivä.
t.eri"
Paitsi että tuskin sinä oikeasti vietät vieraittesi kanssa aikaa omissa häissäsi, ellei ne ole erityisen pienet häät. Yleensä hääpari ehtii vaihtaa vain pari sanaa jokaisen vieraansa kanssa ja se on palkkää small talkia "ai kun on kauniit häät ja ai kun sinulla on kaunis mekko". Mitään syvällistä ei siellä puhuta.
Tämä. Juuri olin mieheni kanssa ystäväni häissä, jotka eivät edes olleet kovin suuret. Klo 01 mennessä olin vaihtanut ystäväni ja tuoreen aviomiehensä kanssa muutaman sanan. En sellaista toki odottanutkaan. Odotin että morsiusparille on tärkeää se että vieraat viihtyvät, eli kaikki on kutsuttu aveceineen, kuten olikin. Hääpari ei paljon ehdi vieraita viihdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen kokemus. Kummipoikani on minua 18 vuotta nuorempi, aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa, kun kummipoika oli 2 v eli mies on ollut pojan elämässä mukana ihan yhtä paljon kuin minä. Kun kummipoikani meni naimisiin, olimme olleet mieheni kanssa yhdessä jo 20 vuotta, joista 15 vuotta naimisissa, 3 lastakin meillä on. Hääkutsu oli osoitettu ainoastaan minulle, puolisoani ei kutsuttu ollenkaan. Olin melkolailla pöyristynyt, täytyy myöntää. Menin kuitenkin yksin, koska halusin osallistua kummipojan tärkeään päivään. Kaikki tutut kyselivät, että missäs minun loppuperhe on, vastasin että ei heitä ollut kutsuttu.
Minusta puolison kutsumatta jättäminen on törppöyden huippu ja loukkaavaa.
Oli kummipoika kutsuttu sinun ja miehesi häihin avec?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis morsiamen äiti on ap:n hyvä ystävä, mutta vielä vuosien avioliiton jälkeenkään ap:n ystävä ei ole tutustunut ap:n mieheen. Ja nyt sitten kummilapsen (joka ei liity tähän kuvioon mitenkään) pitäisi kustantaa ap:n miehelle tutustumispäivä ap:n ystävään? Sekö on häissä oikeiasti tärkeintä, että kummitädin ukko pääsee tutustumaan tädin ystävään, jolta ukkoa on pimitetty vuosia?
Millä ihmeen logiikalla kummilapsi ei liity kuvioon mitenkään, kun hän kutsuu kummitätinsä omiin häihinsä?
Juurikin sillä logiikalla, että hän on kutsunut vain sen tädin, ei tämän miestä. Ei hänellä ole mitään velvollisuuksia huolehtia siitä, että äidin ystävä tutustuu äidin ystävän mieheen. Ja varsinkaan sitä velvollisuutta ei ole kummilapsen omissa häissä. Ei ne ole mitkään "tutustuta äiti kummitädin mieheen" juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eipä se kovin läheinen ole, jos sinulle puolisosi mukaan roudaaminen on tärkeämpää kuin se ihminen, jonka juhliin olet menossa. Minulla esimerkiksi on muutama läheinen ystävä, joita tapaan aina ilman puolisoita. Ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos he kutusuisvat häihin vain minut eivätkä puolisoani. Heidän päivä, jota vietän heidän kanssaan, ei minun ja puolisoni päivä.
t.eri"
Paitsi että tuskin sinä oikeasti vietät vieraittesi kanssa aikaa omissa häissäsi, ellei ne ole erityisen pienet häät. Yleensä hääpari ehtii vaihtaa vain pari sanaa jokaisen vieraansa kanssa ja se on palkkää small talkia "ai kun on kauniit häät ja ai kun sinulla on kaunis mekko". Mitään syvällistä ei siellä puhuta.
Jaa. Kyllä minulle saman pöydän ääressä istuminen ja jutteleminen on ajanviettämistä, vaikka ei puhuttaisikaan erityisen s
Arveletko kummitädin istuvan samassa pöydässä hääparin vanhempien ja lähisuvun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapsen hommana ei ole tutustuttaa kummitädin mies omien vanhempiensa kanssa.
-ohis
Ei, mutta kummilapsen tehtävä on kutsua häihinsä kummitäti puolisoineen. Etenkin jos muitakaan ei ole kutsuttu sinkkuina.
Kummityttäreni täytti 40, juhliin kutsuttiin vain läheiset, ei puolisoita.
Kummipoikani saa kohta lapsen, tänään ilmoitti kummille. Tahtoisin olla läsnä pienokaisen elämässä, varsinkin kun omia lapsia ei ole. Mitenkähän tämä onnistuisi???
Onpa harmillinen tilanne. Loukkaantuisin kyllä. Mutta sitten ajattelisin, että eihän se ole minun moukkamaisuuttani, vaan ainoastaan kutsujien. Pukeutuisin juhlavasti, laittaisin minimisumman 40-50 € lahjatilille, menisin juhliin hyväntuulisena, onnittelisin pariskuntaa ja lähtisin ennen jälkiruokaa, toivottaisin erinomaista iltaa ja kertoisin, että samalle päivälle on tuplabuukkaus ja kertoisin, että mieheni on tulossa hakemaan.
Miten on mahdollista ettei läheinen ystäväsi ole vielä tavannut miestäsi? Ette taida olla kuitenkaan kovin läheisiä ja milloin viimeksi ole ollut tekemisissä kummilapsen kanssa? Joskus vuosia sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin sillä logiikalla, että hän on kutsunut vain sen tädin, ei tämän miestä. Ei hänellä ole mitään velvollisuuksia huolehtia siitä, että äidin ystävä tutustuu äidin ystävän mieheen. Ja varsinkaan sitä velvollisuutta ei ole kummilapsen omis
No ei ole ei, mutta kutsutun kummitädin viihtymisestä on kohteliasta huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmillinen tilanne. Loukkaantuisin kyllä. Mutta sitten ajattelisin, että eihän se ole minun moukkamaisuuttani, vaan ainoastaan kutsujien. Pukeutuisin juhlavasti, laittaisin minimisumman 40-50 € lahjatilille, menisin juhliin hyväntuulisena, onnittelisin pariskuntaa ja lähtisin ennen jälkiruokaa, toivottaisin erinomaista iltaa ja kertoisin, että samalle päivälle on tuplabuukkaus ja kertoisin, että mieheni on tulossa hakemaan.
Oletpa lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.eri"
Jaa. Kyllä minulle saman pöydän ääressä istuminen ja jutteleminen on aja
Voi vaikka istuakin. Riippuu ihan tilasta ja pöydästä. Olen ollut häissä, joissa ihan jokainen vieras istui hääparin kanssa samassa pöydässä. Ei kaikilla ole niin isoja häitä, että on erikseen läheisten pöytiä jne. Ja toisekseen: Miksi kummitäti ei voisi olla läheisten pöydässä, jos kerran on morsiamen äidin ystävä?
Vierailija kirjoitti:
" Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni."
Okei, luulet että kummilapsesi vanhemmat olisivat pyörineet sinun ja sinun miehesi ympärillä oman lapsensa häisssä?
" Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. "
Kummilapsesi olisi pitänyt hyvittää sinulle jotenkin sinun sinkkuvuosia?
Hohhoijaa. Eiköhän tuossa nyt ole menty vähän liian pitkälle noissa spekuloinneissa.
Voi herran tähden teidän ajatusten juoksua.
Kuka tahansa toivoo, että hääkutsu esitettäisiin avioparille, ei vain heistä toiselle. Eikä siihen sisälly tuollaisia käsityksiä. Typerys.
Siis ymmärrättekö paljon häiden järjestäminen tänä päivänä maksaa? Ja miten pska ostovoima meillä on? 10 000 eurolla ei todellakaan saa saman vertaa, kuin 2000-luvun alussa.
Munkin häissä tullaan rajaamaan puolisoita, joita en ole koskaan tavannut. Tää tarkoitti meidän kohdalla kymmentä ihmistä, eli rapiat 750euroa säästöä.
Käyt kirkossa ja syömässä. Siinä se. Kyllä aikuinen nainen pärjää.
Jos en tuntisi juhlissa muita, kuin hääparin ja morsiamen vanhemmat, niin jättäisin menemättä. Jos taas tietäisin, että juhliin kutsuttujen joukossa on muita ystäviäni, niin voisin harkita meneväni ilman avecia. Vaikka onkin epäkohteliasta kutsua vain toinen pariskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärrättekö paljon häiden järjestäminen tänä päivänä maksaa? Ja miten pska ostovoima meillä on? 10 000 eurolla ei todellakaan saa saman vertaa, kuin 2000-luvun alussa.
Munkin häissä tullaan rajaamaan puolisoita, joita en ole koskaan tavannut. Tää tarkoitti meidän kohdalla kymmentä ihmistä, eli rapiat 750euroa säästöä.
Käyt kirkossa ja syömässä. Siinä se. Kyllä aikuinen nainen pärjää.
Köyhien uli naa. Miksette säästäneet rahaa kunnon juhliin?
Ei, mutta kummilapsen tehtävä on kutsua häihinsä kummitäti puolisoineen. Etenkin jos muitakaan ei ole kutsuttu sinkkuina.
---
Ei ole. Kummilapsi saa kutsua häihinsä ihan kenet puolisonsa kanssa haluaa. Ei ole mitään "pakko kutsua tädin mies" sääntöä. Eihän me edes tiedetä, millainen ap:n mies on. Siihen voi olla hyvinkin painavat syyt, että nimenomaan hänet on jätetty kutsumatta. En minäkään kutsuisi esim. isäni veljeä, joka imee viinaa kuin pesusieni ja kännipäissään on aina haastamassa jotain nyrkkitappeluun. Noin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen kokemus. Kummipoikani on minua 18 vuotta nuorempi, aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa, kun kummipoika oli 2 v eli mies on ollut pojan elämässä mukana ihan yhtä paljon kuin minä. Kun kummipoikani meni naimisiin, olimme olleet mieheni kanssa yhdessä jo 20 vuotta, joista 15 vuotta naimisissa, 3 lastakin meillä on. Hääkutsu oli osoitettu ainoastaan minulle, puolisoani ei kutsuttu ollenkaan. Olin melkolailla pöyristynyt, täytyy myöntää. Menin kuitenkin yksin, koska halusin osallistua kummipojan tärkeään päivään. Kaikki tutut kyselivät, että missäs minun loppuperhe on, vastasin että ei heitä ollut kutsuttu.
Minusta puolison kutsumatta jättäminen on törppöyden huippu ja loukkaavaa.Oli kummipoika kutsuttu sinun ja miehesi häihin avec?
Laske itse tuosta mikä on ollut kummipojan ikä. Tuskin on lapsena tarvinnut vielä avecia, paitsi omat vanhempansa.
Jaa. Kyllä minulle saman pöydän ääressä istuminen ja jutteleminen on ajanviettämistä, vaikka ei puhuttaisikaan erityisen syvällisiä. Aikaa voi viettää muutenkin kuin syvällisiä pohtimalla. En minä esim. baariinkaan mene puhumaan syvällisiä, vaan ihan vain viettämään hauskaa iltaa ystävien kanssa.