Joko laskit viime kuun rahankäyttösi
Minä laskin. Kaikki yli budjetoidun, nyt on pakko ottaa itseään niskasta kiinni. Jopa ruoka meni reilusti yli, aloitan laihdutuskuurin sekä rahaan, että isäntäväkeen. Vain autokulujen ylitys oli kohtuullinen kolmekymppiä. Kasöörin olo on surkea, näin kuun vaihteessa...
Miten sinä/te onnistuitte?
Kommentit (169)
Joka lati menee viinaan kerranhan täällä vaan ollaan no ok ostin myös paketin näkkäriä.
En laskenut. Tili ei ole ollut lähellekään tyhjää vuosiin niin ei ole tarvetta laskea. Maksan puolet talouden kuluista, osa palkasta menee sijoituksiin ja osa säästöön ja jäljelle jäävän osuuden voin käyttää mihin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä laskenut. Tässä pitää vielä pari päivää nalkuttaa miehelle, että etsii toukokuun kauppakuitit minulle. Melkein joka kuukausi niitä edellisen kuun kuitteja löytyy jälkeenpäin, se ärsyttää.
En minäkään vielä laskenut. En säilyttele kuitteja, vaan kirjoitan samana päivänä sille varatulle paperiarkille summat/summan ja avainsanan. Myös laskuista ja muista. Aikaa menee n 5-15 sekuntia. Paperi on helposti saatavissa päällimmäisenä laatikossa. Kuun vaihduttua lasken ne, je merkitsen muistiin eri menoalueiden alle. Aikaa menee 5-10 minuuttia. Ei tarvitse "välineurheilla", eikä availla sovelluksia,
Onko helmitaulukin käytössä? :D
Helmitaulu on aika huvittava, mutta eikö vielä 70- tai 80 luvulla hyvä helmitaul
Kyllä, ja laskutikku vasta tehokas olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. op:n pankkiappi laske menot ja tulot automaattisesti puolestasi, jos asia kiinnostaa?
Miten se OP:n appi laskee tuloni automaattisesti kun sillä ei ole pääsyä minun sijoituksiini ulkomailla?
Tulot ovat tuloja vasta kun kotiutat ne. Sitä ennen on aina jonkin asteinen riski hävitä ne.
Käyttelytilillä yli 600, josta talletin 200 euroa. Huomenna tulee tilille 2300 e. Mieheni maksaa 7. päivä kesäkuun ruokalaskusta oman osuutensa. Näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä laskenut. Tässä pitää vielä pari päivää nalkuttaa miehelle, että etsii toukokuun kauppakuitit minulle. Melkein joka kuukausi niitä edellisen kuun kuitteja löytyy jälkeenpäin, se ärsyttää.
En minäkään vielä laskenut. En säilyttele kuitteja, vaan kirjoitan samana päivänä sille varatulle paperiarkille summat/summan ja avainsanan. Myös laskuista ja muista. Aikaa menee n 5-15 sekuntia. Paperi on helposti saatavissa päällimmäisenä laatikossa. Kuun vaihduttua lasken ne, je merkitsen muistiin eri menoalueiden alle. Aikaa menee 5-10 minuuttia. Ei tarvitse "välineurheilla", eikä availla sovelluksia,
Helmitaulu on aika huvittava, mutta eikö vielä 70- tai 80 luvulla hyvä helmitaul
Venäjällä kioskin myyjät käyttivät vielä 90-luvulla ja Kiinassa näkee edelleenkin joskus.
En laske yleensä erikseen, mutta suurin piirtein tiedän, että kuukauden sisään on mennyt 600 euroa uuteen pesukoneeseen, satanen lapsen synttärilahjaan, kolmesataa lapsen kaveri- ja sukulaissynttäreiden tarjoiluihin, kaksisataa pihan uudistamiseen, neljäsataa lapsen kesäleiriin ja satanen auton vuosihuoltoon. Nämä siis normaalikulutuksen päälle, jonka kyllä hoidan mallikkaasti. Onneksi on säästötili, josta voi ottaa tarpeen tullen.
Seuraava arkibudjetin ylitys on perheen lomamatka (jonka matkat ja hotellit olen etukäteen maksanut mutta meneehän siellä ylimääräistä arkeen verrattuna) mutta onneksi lomaraha tulee ennen sitä. Sen jälkeen seuraava rutistus on joululahjojen ostaminen. Ensi huhti-toukokuulle menee sitten taas kiinteistövero, joka meillä on kuusisataa, se on aina semmoinen hurja yksittäinen lisämeno myös. Ei tämä arki pyörisi ilman ahkeraa säästämistä "välikuukausien" aikana. Paljon rikkaampi olisin, jos olisin lapseton sinkku, mutta toisaalta paljon jäisi minulla elämättä ja kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuuri isäntäväkeen?
Mietin samaa, tais mennä iso potti alkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. op:n pankkiappi laske menot ja tulot automaattisesti puolestasi, jos asia kiinnostaa?
Miten se OP:n appi laskee tuloni automaattisesti kun sillä ei ole pääsyä minun sijoituksiini ulkomailla?
Tulot ovat tuloja vasta kun kotiutat ne. Sitä ennen on aina jonkin asteinen riski hävitä ne.
no miten se siellä ulkomaisella välittäjällä oleva OSINKO jotehkin häviäisi? Kyllä se on yhtä tuloa ihan kuin suomalaiseen pankkiin tulevakin osinko. Ainoa ero on se että verottaja ei tuosta tiedä mitään automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helmitaulu on aika huvittava, m
Joskus 90-luvulla ostettiin jossain levähdyspaikalla Venäjällä venäläinen helmitaulu. Se on erilainen kuin suomalainen, sellainen oli jonkun suomalaisen museon myymälässä muutama vuosi sitten, mutta myyjäkään ei sitä osannut käyttää.
Taitaa olla meidänkin helmitaulu hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttelytilillä yli 600, josta talletin 200 euroa. Huomenna tulee tilille 2300 e. Mieheni maksaa 7. päivä kesäkuun ruokalaskusta oman osuutensa. Näillä mennään.
Miten suuri osuus ruoka laskusta on miehen?
Minä olen hintatietoinen kuluttaja ja säästötilille on kertynyt ~20 000€. Omakotitaloasujana joutuu kuitenkin varautumaan mahdollisiin remontteihin. Joskus harvoin humputtelen ja ostan kosmetiikka ym. mutta nekin on edullista esim Essenceä ja Catricea. Tulot ei ole ikinä olleet mitkään isot; minun ja miehen tulot 60 000€/vuosi. Nyt tosin vaihdoin parempipalkkaiseen työhön.
Muuten syödään kotiruokaa, salijäsenyyden maksan e-passilla, ulkomailla ei matkustella eikä ympäristösyistä halutakaan. Eikä se onnistuisikaan koiriemme takia. Lähimatkailua ja satunnainen festaripäivä, uimista ym. edullista kesätekemistä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En laske yleensä erikseen, mutta suurin piirtein tiedän, että kuukauden sisään on mennyt 600 euroa uuteen pesukoneeseen, satanen lapsen synttärilahjaan, kolmesataa lapsen kaveri- ja sukulaissynttäreiden tarjoiluihin, kaksisataa pihan uudistamiseen, neljäsataa lapsen kesäleiriin ja satanen auton vuosihuoltoon. Nämä siis normaalikulutuksen päälle, jonka kyllä hoidan mallikkaasti. Onneksi on säästötili, josta voi ottaa tarpeen tullen.
Seuraava arkibudjetin ylitys on perheen lomamatka (jonka matkat ja hotellit olen etukäteen maksanut mutta meneehän siellä ylimääräistä arkeen verrattuna) mutta onneksi lomaraha tulee ennen sitä. Sen jälkeen seuraava rutistus on joululahjojen ostaminen. Ensi huhti-toukokuulle menee sitten taas kiinteistövero, joka meillä on kuusisataa, se on aina semmoinen hurja yksittäinen lisämeno myös. Ei tämä arki pyörisi ilman ahkeraa säästämistä "välikuukausien" aikana. Paljon rikkaampi olisin, jos olisin lapseton sink
Onpa kova kulutus, huh huh😬😬 Onneksi ei sinua itseä haittaa. Minua vähä surettaa sinunkin puolesta, mutta älä välitä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava arkibudjetin ylitys on perheen lomamatka (jonka matkat ja hotellit olen etukäteen maksanut mutta meneehän siellä ylimääräistä arkeen verrattuna) mutta onneksi lomaraha tulee ennen sitä. Sen jälkeen seuraava rutistus on joululahjojen ostaminen. Ensi huhti-toukokuulle menee sitten taas kiinteistövero, joka meillä on kuusisataa, se on aina semmoinen hurja yksittäinen lisämeno myös. Ei tämä arki pyörisi ilman ahkeraa säästämistä "välikuukausien" aikana. Paljon rikkaampi olisin, jos olisin lapseton sink
Ihan turha yrittää selitellä, että lapsen takia menisi paljon rahaa. Sinä vain itse valitset käyttää siihen paljon rahaa. Se on täysin sinun oma valinta ja päätös, minkä verran rahaa käytät noihin "lapsesta koituviin" kuluihin.
Aloin myös pitämään kirjaa kuluista. Ruokakulut ylittivät budjetin. Täytyy yrittää ryhdistäytyä.
Ei tarvitse laskea kun olen budjetoinut rahankäytön koko vuodelle. Käytössä kaksi luottokorttia, toinen ruoka- ja taloustavaraostoksiin ja toinen omiin menoihin. Ensimmäistä voin käyttää 1200 euroon saakka ja jälkimmäistä 2300, normaalisti jää kyllä alle - laskut maksan kokonaisuudessaan pois aina palkkapäivänä.
Kaikki muu mistä tulee lasku menee taloustililtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse laskea kun olen budjetoinut rahankäytön koko vuodelle. Käytössä kaksi luottokorttia, toinen ruoka- ja taloustavaraostoksiin ja toinen omiin menoihin. Ensimmäistä voin käyttää 1200 euroon saakka ja jälkimmäistä 2300, normaalisti jää kyllä alle - laskut maksan kokonaisuudessaan pois aina palkkapäivänä.
Kaikki muu mistä tulee lasku menee taloustililtä.
Mitä tuohon omiin menoihin kuuluu? Tuntuu suurelta summalta, mutta voin ajatella kapea-alaisemmin jaottelun,
Rahat ei riitä mihinkään. Kokeiltu on kaikkea. Tarpeet ei häviä mihinkään. Autonhuoltoa, talvitakinostoa yms. voi pitkittää mutta ennen pitkää ne on hoidettava. Krooninen kusessa olemisen tila on valloillaan 24/7/365 ja mitään ei ole tehtävissä. Tuho hallitus on pitänyt siitä huolta, että kyykyssä pysytään eikä hevillä siitä nousta.