Auto sammui risteykseen
Olipa pelottava tilanne. Autoa ei voinut siirtää yhtään minnekkään. Jotkut lähtivät ohittelemaan päin punaisia. Oli niin kiire. Hinausautoa joutui odottelemaan 55 minuuttia. Mutta onneksi siitä selvittiin. Nyt vaan herää kysymys mikä on syy siihen, että auto sammuu aivan yhtäkkiä. Siinä oli aiemmin oirehtinut jäähdytys, eli oisko termostaatti mennyt rikki. Lyhyitä matkoja pystyi ajamaan, kunnes laukesi lopullisesti. Auto korjataan vasta 12.6 eli tulee pitkä odotus.
Kommentit (19)
Jos jäähdytys ei toiminut, niin ylikuumeni ja leikkasi ehkä kiinni.
Kuka urpo ei korjaa jäähdytysvikaista autoa ajoissa?
Tuohon voi olla todella monta syytä. Äkillinen sammuminen voisi viitata myös sähkövikaan. Esim. laturi on hajonnut, bensamoottori ei käy kovinkaan pitkään pelkän akkuvirran auttamana. Moottorin elektroniikka ohjaavan ECU:n hajoaminen voisi myös tulla kyseeseen. Vaikeampi ja myös todennäköisesti tuhoa aiheuttanut vika on, mikäli jakohihna tai ketju on katkennut. Tässä tilanteessa venttiilit osuvat isolla todennäköisyydellä mäntiin ja vääntyvät. Moottori on käytännössä korjauskelvoton. Vaurioita tulee venttiileihih ja mäntiin.
Kyllä se on jäähtynyt jo 55 minuutissa, ennemminkin. Ettei vaan ole virtalukon pohja? Kaikki mahdolliset avaimet samassa nipussa hytkyttää ajon aikana virtalukkoa. Minulla sammui Asconasta mittarivalot Viinikan sekoittajassa ja löin nyrkillä kojelautaa. Koko auto sammui. Sain kuitenkin sahattua startilla auton ykkösellä sekoittajan yli sivuun ja akkuun jäi vielä virtaa. Syynä oli suuntavilkun vivulle menevä johdon ajoittainen oikosulku. Eristys oli mädäntynyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuka urpo ei korjaa jäähdytysvikaista autoa ajoissa?
Minä. Mazda 626 soitteli risalla vesipumpulla reilun puoli vuotta. Maaliskuussa hajosi kun oli pelkkä vesi kennossa, kesällä keitteli milloin missäkin ja syksyllä romumiehelle koko auto. Rellu 19 puuttui ostettaessa koko puhallin. Ei haitannut motariajon aikana, mutta valoissa tuppasi keittelemään. Asia korjaantui kääntämällä koko rakkine satasen vauhdissa kanttuvei jonkun isännän pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon voi olla todella monta syytä. Äkillinen sammuminen voisi viitata myös sähkövikaan. Esim. laturi on hajonnut, bensamoottori ei käy kovinkaan pitkään pelkän akkuvirran auttamana. Moottorin elektroniikka ohjaavan ECU:n hajoaminen voisi myös tulla kyseeseen. Vaikeampi ja myös todennäköisesti tuhoa aiheuttanut vika on, mikäli jakohihna tai ketju on katkennut. Tässä tilanteessa venttiilit osuvat isolla todennäköisyydellä mäntiin ja vääntyvät. Moottori on käytännössä korjauskelvoton. Vaurioita tulee venttiileihih ja mäntiin.
Körmyssä jumitti laturin hiili jossain Vaajakoskella. Autolla pystyi ajamaan punaisela valolla, kävi vielä Mikkelissä, tosin vastaantulijat vilkuttelivat ajovaloja. Joku heppu lainasi rengasrautaa apteekin pihassa ja laturia hakkaamalla alkoi taas lataamaan. Päästiin Lappeenrantaan ja vielä takaisin Lahteen ilman suurempia vikoja.
Sanokaas "tyhmälle" kyselijälle, onko sillä merkitystä, sammuttaako automaattivaihteisen auton virran N- vai P - asennossa?
Vierailija kirjoitti:
Sanokaas "tyhmälle" kyselijälle, onko sillä merkitystä, sammuttaako automaattivaihteisen auton virran N- vai P - asennossa?
Sikäli kyllä, että p-asennossa vaihde on päällä, eikä autoa voi työntää. Mutta N-asennon ollessa päällä, vaihde on vapaalla ja autoa voi työntää. Nykyään monessa autossa on (automaattisesti päällemenevä) sähköinen seisontajarru, jos se menee päälle, ei voi kyllä työntää, vaikka vaihde olisi N-asennossa. Periaatteessa noin, käytännössä voi olla muita ongelmia työntää autoa...
Auto ei tykkää sinusta. Autonkin kanssa voi olla hyvä tai huono kemia.
Vierailija kirjoitti:
Auto ei tykkää sinusta. Autonkin kanssa voi olla hyvä tai huono kemia.
Voi olla myös kaksoisliekki
Meillä auto jäi myös risteykseen, porukka tööttäsi vain takana vaikka hätä pois oli kova, jotkut naureskelivat ja irvistelivät tilannetta, näytin muutamalle miehelle, JOO-O siis miehellä keskisormea kun naureskelivat tilannetta, yksi mies tuli sitten apuun, olisko ollut juuri hän jolle näytin keskisormea. Näytitkö sinä, jos et, miksi et. Suomalainen on kyllä typerä, kaikki toisten vahingot naurattaa ja irvailuttaa.
Jos se on vanha auto ja olet koneen ajanut tuusan nuuskaksi ylikuumentamalla sen kerta toisensa jälkeen jos autossa kerran ollut pidempään jo jäähdytysvika niin eiköhän se ole paalikunnossa koko peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto ei tykkää sinusta. Autonkin kanssa voi olla hyvä tai huono kemia.
Voi olla myös kaksoisliekki
Sitä liekkiä kyllä kannattaa autohommissa välttää
Vierailija kirjoitti:
Meillä auto jäi myös risteykseen, porukka tööttäsi vain takana vaikka hätä pois oli kova, jotkut naureskelivat ja irvistelivät tilannetta, näytin muutamalle miehelle, JOO-O siis miehellä keskisormea kun naureskelivat tilannetta, yksi mies tuli sitten apuun, olisko ollut juuri hän jolle näytin keskisormea. Näytitkö sinä, jos et, miksi et. Suomalainen on kyllä typerä, kaikki toisten vahingot naurattaa ja irvailuttaa.
Aikanaan jaettiin teidenritaritarroja autoilijoille, tänäpäivänä ei tarvitsisi montaa tarraa antaa.
Polttoainepumppu jos hajoaa niin voi aiheuttaa tuollaisen vian
Minun auto sammui liikennevaloihin tässä keväällä. Olin ekana jonossa ja piti soittaa poliisit paikalle kun siinä alkoi olee ruuhkaa. Työnntettiin auto sivuun sitten ja hinausauto tuli aika pian. Autosta meni akku paskaksi sanoivat korjaamolla ja se oli 700 euroa uusi akun hinta.
Joo jännä juttu miten ne sammahtaa aina kaikista pahimpaan paikkaan yleensä kun vika iskee. Itsellä sama juttu kun joku sytytyksen ohjainyksikkö hajosi.