Joko laskit viime kuun rahankäyttösi
Minä laskin. Kaikki yli budjetoidun, nyt on pakko ottaa itseään niskasta kiinni. Jopa ruoka meni reilusti yli, aloitan laihdutuskuurin sekä rahaan, että isäntäväkeen. Vain autokulujen ylitys oli kohtuullinen kolmekymppiä. Kasöörin olo on surkea, näin kuun vaihteessa...
Miten sinä/te onnistuitte?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laske sillä tilin ylityksiä ei tule. Säästöön jää 750€ + taloustilille 200€, josta sitten menee vakuutusmaksut, puut, nuohus ym.
Mitään taloustiliä ei kannata ikinä perustaa, koska sen jälkeet et saa toimeentulotukea jos joudutkin ahdinkoon.
Siis mitä v*ttua?... "ei kannata varautua tulevaisuuteen kun tulevaisuudessa ei saa silloin toimeentulotukea". Ihanko oikeasti noin joku ajattelee. Mnä taas nimenomaan siksi säästän ja sijoitan että en KOSKAAN joutuisi turvautumaan toimeentulotukeen. Jo nyt minulle tulee enemmän kuukausittain osinkoina, kuin mitä toimeentulotuen perusosa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi mennyttä pitää laskea, laske mielummin alkavan kuun kulut ja elä niin että kuluu vähemmän kuin laskit
Budjettiinhan on laskettu tulevat kulut - kun viime kuussa meni ruokaan 240 yli, budjettia on joko nostettava, tai ylimääräiset ostokset jätettävä kauppaan. Ja jos ajattelee 240, ei se nyt maata kaada, mutta vuodessa se on jo 2880, annanko sen ruokakauppiaalle vai haluaisinko tehdä sillä muuta. Tuo ajatus konkretisoi kaupassa ostopäätöksiä.
Itse oon aika laiska kantamaan kangaskasia kauppaan, mutta vilkaisin ohimennen paljon oli mennyt muovipusseihin kaupassa vuoden aika rahaa : 120 euroa ! Sen jälkeen olen käyttänyt kangaskassia joka kerta.
Ja kun vähennät tuosta roskapussien hinnan, niin pa
ne ihan roskapusseina myytävät roskapussit ovat muuten järkyttävän paljon halvempia kuin kaupan kauppakassimuovipussit.
Toi on kyl kivaa, vaikka jotenkin osaan arvioida paljon menee per kk eri tuoteryhmiin eli ei mikään raporrti ihan yllätyksenä tulisi.
Onhan niitä, joilla menee kasviksiin ja joillain tupakkiin
Vapaa maa, vapaa kulutus.
Tiukasti pinnalla. tilillä 20e, kolikoita taskussa n.15e. Onneksi kuu vaihtuu keskiyöllä ja rahaa tulossa. Kävin kaupassa joka päivä ja ostin päivän kiintiön verran, n 6e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laske sillä tilin ylityksiä ei tule. Säästöön jää 750€ + taloustilille 200€, josta sitten menee vakuutusmaksut, puut, nuohus ym.
Mitään taloustiliä ei kannata ikinä perustaa, koska sen jälkeet et saa toimeentulotukea jos joudutkin ahdinkoon.
Siis mitä v*ttua?... "ei kannata varautua tulevaisuuteen kun tulevaisuudessa ei saa silloin toimeentulotukea". Ihanko oikeasti noin joku ajattelee. Mnä taas nimenomaan siksi säästän ja sijoitan että en KOSKAAN joutuisi turvautumaan toimeentulotukeen. Jo nyt minulle tulee enemmän kuukausittain osinkoina, kuin mitä toimeentulotuen perusosa on.
Noin minäkin aattelin ennen kuin jäin työttömäksi. Sivusta.
Työtön 62v.
Mulla meni aikaisemmin kaikki siis ihan kaikki mikä tuli. Pakotin itseni excelöimään jokaisen ostokseni. Olen tehnyt näin jo vuosia. Tulee mietittyä kahdesti tarvitsenko oikeasti kyseistä tuotetta, kun se pitää naputella taulukkoon. Vaivannäköä lisää se, että olen luonut turhille ostoksille omat kategoriat (esim. jos ostan kaupasta sipsiä, minun pitää poimia se erikseen ruokakaupan kuitista). Kuulun alempaan keskiluokkaan, mutta tällä itsensä piiskaamisella saan jo ostettua kolmion täältä lähiseudulta käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi mennyttä pitää laskea, laske mielummin alkavan kuun kulut ja elä niin että kuluu vähemmän kuin laskit
Budjettiinhan on laskettu tulevat kulut - kun viime kuussa meni ruokaan 240 yli, budjettia on joko nostettava, tai ylimääräiset ostokset jätettävä kauppaan. Ja jos ajattelee 240, ei se nyt maata kaada, mutta vuodessa se on jo 2880, annanko sen ruokakauppiaalle vai haluaisinko tehdä sillä muuta. Tuo ajatus konkretisoi kaupassa ostopäätöksiä.
Itse oon aika laiska kantamaan kangaskasia kauppaan, mutta vilkaisin ohimennen paljon oli mennyt muovipusseihin kaupassa vuoden aika rahaa : 120 euroa ! Sen jälkeen olen käyttänyt kangaskassia joka kerta.
J
On, mutta kyllähän niitä menee. Isossa perheessä enemmän kun 1 per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon aika laiska kantamaan kangaskasia kauppaan, mutta vilkaisin ohimennen paljon oli mennyt muovipusseihin kaupassa vuoden aika rahaa : 120 euroa ! Sen jälkeen olen käyttänyt
Eli olisiko voitto n. 70€ eikä 120€?
Vähån sama kun jos et tilaa pizzaa säästät sen pizzojen hinnan kokonaan ja teet kotona jotain muuta ruokaa. Kyllä voi säästää useankin kympin mutta paljon riippuu mitä teet juuri silloin. Käytätkö sinä päivänä naudan jauhelihaa vai ulkofileetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ja kauppa näyttää laskevan puolestani valmiiksi.
Sama täällä. S ryhmä laskee tarkkaan mitä olen ostanut, jopa mitä ruokaa. Laskee vuoden kuukausimenot. Minimit ja maksimit. Tietää että eniten menee rahaa kasviksiin, toiseksi eniten maitotuotteisiin ym.
Op laskee mihin rahat kuluu ja piirtää näistä käppyrät.
Kyllä tuo Excel pelleily alkaa olla jo mennyttä maailmaa.
No näinhän se menee nykyään. Isoveli valvoo. Sitten saat toivottavasti itsellesikin yhteenvedon.
Prisma muutenkin ihme kyttääjä.
Kun ostin kaksi identtistä pastillirasiaa kassa mutisi siinä "Kummallekin lapselle omat vai".
Prisman kassa vaati saada tietää mistä 50e seteli oli peräisin. Vaihdoin kauppaa.
Sellaista vapautta Suomessa.
Eikö esim. op:n pankkiappi laske menot ja tulot automaattisesti puolestasi, jos asia kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin aattelin ennen kuin jäin työttömäksi. Sivusta.
Työtön 62v.
No miksi et sitten ollut toteuttanut sitä ENNEN kuin jäit työttömäksi ja elä nyt pääomatuloillasi. Minä siis pärjäisin niillä jo nyt hätätapauksessa. Niukasti mutta pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä nyt niin montaa tonnia ole ja on yhteinen miehen kanssa. Ennemmin noi säästöt vaikuttaa ja osakkeet.
Kesäkuun aikana oli 4 päivää jolloin en syönyt muuta kuin kaurahituja, veden kanssa tietty. En peräkkäisinä päivinä.
Ostoksiin meni tarkalleen 84.000 euroa,tilasin Auton joo sähkövispilän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni aikaisemmin kaikki siis ihan kaikki mikä tuli. Pakotin itseni excelöimään jokaisen ostokseni. Olen tehnyt näin jo vuosia. Tulee mietittyä kahdesti tarvitsenko oikeasti kyseistä tuotetta, kun se pitää naputella taulukkoon. Vaivannäköä lisää se, että olen luonut turhille ostoksille omat kategoriat (esim. jos ostan kaupasta sipsiä, minun pitää poimia se erikseen ruokakaupan kuitista). Kuulun alempaan keskiluokkaan, mutta tällä itsensä piiskaamisella saan jo ostettua kolmion täältä lähiseudulta käteisellä.
Mäkin maksan kaiken käteisellä. Ja otan kaikesta kuitin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö esim. op:n pankkiappi laske menot ja tulot automaattisesti puolestasi, jos asia kiinnostaa?
osa ihmisistä ovat sen verran fiksuja etteivät keskitä kaikkea rahaliikennettään yhteen pankkiin...
Matalapalkkaisten tuloilla ei paljoa säästelty ja kela alkoi jyvittämään roposiaan vasta kun vähät säästöt oli käytetty ja osakkeet myyty. Mikä on oikein kun valtio jakaa verorahoja.
Lidl kampanjoi muovipussien vähentämiseksi ympäristösyistä, roskapussissa muovia vähemmän. Minulla on metallia varten läppäroskis, lasille kannellinen muoviämpäri, muovit kerään sisäkkäin, esim. rasiaan, biojätteelle pieni koristeämpäri ja muut avoroskikseen, siinä pussi ja siinä lehden palanen pohjalla, sama muovipussi voi olla kuukaudenkin hyvällä lykyllä. Biojätteet ja muut haisevat vien päivittäin, metallin ja lasin, kun astiat täyttyy.