Lapset parikymppisenä vai nelikymppisenä. Onko vanhemmuudessa ja kasvatustavoissa eroa?
Olen lueskellut paljon uutisista aiheesta nykyvanhemmat ei vaadi enää lapsilta mitään, eivät osaa kasvattaa, roikkuvat vain puhelimella jne. Suuri osa noista uutisista on varmaan liioittelua, mutta voihan joku äiti ja isä tuollainen ollakin. Eniten kuitenkin kiinnostaisi eroaako vanhemmuuden tyyli ja kasvatustyyli niiden välillä, jotka nyt ovat saaneet lapset parikymppisenä tai nelikymppisenä. Nykyäänhän on varsin tavallista, että nelikymppinen nainen saa lapsen. Onko hän erilainen äiti kuin se joka saa kaksikymppisenä? Kasvattaako erilailla, vaatiiko lapselta erilaisia asioita, suhtautuuko rajoihin ja seuraamuksiin eri tavalla?
En hae nyt kokemuksia aiheesta vuosikymmenien takaa vaan nykyhetkestä. Enkä hae kokemuksia siitä miten jommat kummat on jaksavaisempia. Vaan kiinnostaa eräänlaiset kulttuurierot. Sukupolvierot. Toinen ryhmä näistä on itse lapsena saanut 80-luvun tyylisen kasvatuksen, toinen ryhmä 2000-luvun tyylisen kasvatuksen. Vaikuttaako se siihen miten nyt itse kasvattaa lapsensa? Jos vaikka nyt vertaa saman eskariryhmän lapsia. Onko niiden eskarilaisten kasvatus erilaista, joiden äiti on iältään 25 kuin niiden joiden äiti on iältään 45?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
40 vuotias ei enää saa lapsia jos se auttaa pohdinassasi. Eikä edes viehätät enää miehiä niin että kaikki haluaisivat 40v naista saattaa lapsensa äidikseen.
Toi nyt on vain osittain totta. Moni nainen on saanut lapsen 40-vuotta täytettyään. Mitenkään ihmeellistä tai poikkeuksellista se ei ole. Joskaan ei raskaaksi tuleminen ole 40 vuotiaana mikään itsestäänselvyys myöskään.
Tilastojen valossa 40 vuotiaista naisista vähän yli joka toinen pystyisi vielä saamaan lapsen.
Lähde: https://academic.oup.com/humrep/article/30/9/2215/621769
Miksi pitäisi valita 20 tai 40? Itse tein lapset 29 ja 31-vuotiaana ja minusta tämä on hyvä: hedelmällisyys ei ole vielä laskenut, joten lapset sai alkunsa ensi yrityksellä, jaksaa valvoa, ja kuitenkin säästöjä kertynyt jo hyvin, niin ei ole kiire takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on viisikymppinen pikkukoululaisen äiti, en nyt tiedä kasvatuseroista. Ehkä meillä on enemmän paapomista ja yltäkylläisyyttä annettu, kun tämän ikäisillä on jo varallisuuttakin.
Olen itse 45 ja lapsi menee syksyllä kouluun. Meillä on sama tuo, että kun on jo itsellä varallisuutta, niin on pystytty antamaan lapselle aika paljon aineellista extraa ja yltäkylläisyyttä. Mutta huomaan itsestäni, että pidän aika tiukat rajat lapselle ja esim ruutuja meillä ei katsota juuri yhtään. Mitä olen seurannut muutamaa tuttua 20 vuotta nuorempaa vanhempaa, niin heillä saa tuijottaa ruutuja aika vapaasti ja monta tuntia päivässä. Ap
Eli käytännössä halusit vaan päästä kertomaan, että ns. vanhat äidit ovat kumminkin parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-vuotiaana tulee myös omat vanhemmat hoidettavaksi.
Sotesta leikataan 500 miljoonaa ja eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan.
Harvemmin kai vielä 40-vuotiaiden vanhemmat vaativat hoitoa. Ennemminkin tuo vaihe tulee yleensä 50-60-vuotiaana.
Mun toinen vanhempi on jo kuollut ja olen vähän yli 40.
Tuntuu kummalliselta, että jollakin on 60-vuotiaana vielä omat vanhemmat elossa.
Mä olin vähän yli 20 kun tulin äidiksi. Olin tosi tarkka ja nipo vähän kaikesta ja stressasin, että pilaanko lapsen hampaat/suoliston/psyyken/koko lapsen. Olen nyt nelissäkymmenissä ja mietin, että jos saisin nyt lapsen, niin olisin todella paljon rennompi vanhempi, koska en pelkäisi enää, että lapsi ns. menee pilalle siitä, että isomummo antaa sille pienen palan kakkua kun se on 10 kk vanha. En siis tarkoita, että mä kuitenkaan olisin ihan hälläväliä-mutsi, mutta perspektiiviä olisi enemmän ja tajua siitä, että mitkä asiat on semmosia, mistä oikeesti kannattaa stressata.
Toki jos saa ekan lapsen vasta nelissäkymmenissä, niin silloin sitä saattaa olla nipo silti, kun kokemusta lapsista ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikkihan tulee 40 vuotiaana raskaaksi...
Mitähän tämäkin taas aiheeseen liittyy.
Mun lapsuudenperheeni oli sellainen labra, jossa oli molempia.
Minä, joka synnyin lähes nelikymppisille vanhemmille, olen hurjan paljon tasapainoisempi kuin nuorena saadut sisarukseni. Toki myös vanhemmillani oli kovasti huonoa tuuria ja huonot tukiverkot.
Vierailija kirjoitti:
40v nainen ei saa lapsia, vai onko näkynyt paljon työntelemässä lastenvaunuja keski-ikäisiä? 30v on 90% munasoluista jo kuollut.
Ennen osa sai vielä 50-vuotiaana, kun ei ollut ehkäisyä. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi valita 20 tai 40? Itse tein lapset 29 ja 31-vuotiaana ja minusta tämä on hyvä: hedelmällisyys ei ole vielä laskenut, joten lapset sai alkunsa ensi yrityksellä, jaksaa valvoa, ja kuitenkin säästöjä kertynyt jo hyvin, niin ei ole kiire takaisin töihin.
Minä olen saanut lapseni lähempänä neljääkymmentä ja ensimmäisellä yrityksellä. En kyllä mitenkään keksi, miten tämä tekisi vanhemmuudestani parempaa tai helpompaa kuin vaikka vuoden yritysaika. Pääasia että lapsen saa.
En usko että tämä on ikäkysymys vaan enemmänkin riippuvainen monesta muusta asiasta. Omassa tuttapiirissä just nimenomaan nää nelikymppiset ei rajaa lapsia, on enemmän semmosta paapomista. Toki en kyllä tunne 20v vanhempia edes.
Vierailija kirjoitti:
40v nainen ei saa lapsia, vai onko näkynyt paljon työntelemässä lastenvaunuja keski-ikäisiä? 30v on 90% munasoluista jo kuollut.
On näkynyt paljon. Itse sain esikoiseni 39-vuotiaana ja neuvolan käytävillä näkyy usein raskaanaolevia ja pienten äitejä, jotka ovat selvästi ikäisiäni tai muutaman vuoden vanhempia. Asun neljän kerrostalon taloyhtiössä ja tässäkin taloyhtiössä kaikki joilla on pieniä lapsia on nelikymppisiä. Pk-seudulla tämä.
Yleistäen parhaimpaan tulokseen pääsee iästä riippumatta ne, joilla on kykyä laittaa lapsi etusijalle ja samalla tukea lasta pettymysten yli pääsemisessä. Usein heille lapset ovat olleet toivottuja tai ainakin odotuksen aikana kasvettu ottamaan vastuu. Ihmisten välillä on niin isoja muuttujia, että on tosi vaikea ellei mahdoton vastata aloituksen kysymykseen. Toisaalta nykyiset unique snowlake koululaisten vanhemmat on pääasiassa noin 4-kymppisiä.
Minulla ei ole kokemusta paitsi 38-vuotiaan äidin lapsena olemisesta ja mieluummin olisin syntyny äitini ollessa vähän nuorempi... Sanoisin, että 30v on aika optimi.
Oman työn kautta nähtynä, on nuoria vanhempia jotka ovat aivan ihania ja fiksuja. Sitten löytyy niitä jotka ovat henkisesti aivan keskeneräisiä ja olisi kova halu elää omaa elämää.
Samoiten huolehtivia keski-ikäisiä vanhempia ja niitä jotka ovat aivan kasvatuksen perusasioista aivan ulalla.
Vierailija kirjoitti:
Oman työn kautta nähtynä, on nuoria vanhempia jotka ovat aivan ihania ja fiksuja. Sitten löytyy niitä jotka ovat henkisesti aivan keskeneräisiä ja olisi kova halu elää omaa elämää.
Samoiten huolehtivia keski-ikäisiä vanhempia ja niitä jotka ovat aivan kasvatuksen perusasioista aivan ulalla.
Mikä sinusta eniten tuota määrittää eroa? Koulutustausta? Varallisuus? Yhteiskuntaluokka? Luonne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut lapseni lähempänä neljääkymmentä ja ensimmäisellä yrityksellä. En kyllä mitenkään keksi, miten tämä tekisi vanhemmuudestani parempaa tai helpompaa kuin vaikka vuoden yritysaika. Pääasia että lapsen saa.
Mä toivon saavani useamman lapsen. Ei onnistuisi, jos olisin aloittanut nelikymppisenä ja yrittänyt jokaista vuoden.
Iltatähtilapsia paapotaan ja päästetään yleisesti helpommalla, kuin esikoisia.
On kyllä huono jos vanhempi on joku 40v. Voibolla tosi vanhoillinen ja lakannutvseuraamasta aikaansa. On myös heti oman lapsensa hoidettavana kun lapsi vaan kykenee
Minun äitinikin sai lapsen 46-vuotiaana (vuonna -91). Ja isän puolen isoäitini sai lapsen samaten vielä 45-vuotiaana. Itse sain esikoiseni 38-vuotiaana, toisen lapsen 43-vuotiaana. Ihan tavallista tällainen, etenkin koulutetuilla ihmisillä.