Hormonikierukka kokemuksia?
Kenelläkään hyviä kokemuksia hormonikierukasta? Mahdollisia haittoja? Entä kuukautiset?
Kommentit (117)
Pari kk vasta kokemusta, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvälle. Epämääräisiä vuotoja tosin tulee edelleen satunnaisesti, mutta on vähentyneet, ekat kuukautiset oli normaaliin aikaan, mutta niukat ja lyhyt. Toisinaan mies tuntee langat yhdynnässä, mutta ei ole ollut esim negatiivista vaikutusta seksihaluihin mitä pelkäsin. Finnejä tulee naamaan ja tissit on kipeät (ehkä myös vähän kasvaneet 🤔), olettaisin että nää oireet väistyy ajan kanssa. Laitto ei sattunut yhtään, ei oikeastaan edes tuntunut miltään! Minipillerit ja e-pillerit oli minulle huonoja joten olin aika epäluuloinen, mutta toistaiseksi tyytyväinen. Mirena kyseessä.
Minulle asennetaan hormonikierukka ensi viikon loppupuolella naistentautien polilla, koska ilmeisesti minulle vain gynekologi voi sen asentaa kohdunkaulan rakennepoikkeavuuden vuoksi. Aiemmin ollut kuparikierukka, mutta se ei nyt ole sama kuin hormonikierukka, joten jätän ne kokemuset kertomatta.
Mietin juuri tänään, että pitäisi laittaa tänne kyselyä palstan _miehille_, että oletteko sattuneet huomaamaan eroja siinä, että onko kierukan langat jätetty mahdollisimmän pitkiksi vai lyhyiksi.
Olen nimittäin kuullut jostain, että jos langat jättää mahdollisimman pitkiksi, niin ajan kanssa ne nousevat itsestään "ylöspäin" ja näin langan päät eivät pistele peniksen kärkeä, kun taas jos ne jättää lyhyiksi, niin hyvin syvissä työnnöissä pohjaan asti, voi langan päät sitten pistellä enemmän, kun ne ei sitten lyhyenä oikein voi muuta kuin sojottaa alaspäin.
Miltähän ne miehestä mahtaa tuntua, että kun täälläkin kysellään kaikenlaisesta, että kumpi malli on parempi, niin mites on kierukan lankojen kanssa?
jos sattuu vaikka pitkä kierukkakokemus naisen kanssa, tai useampia kierukkakokemuksia eri naisten kanssa, niin oletteko huomanneet eroa siinä (puhun nyt tuntemuksesta kalussa), että pisteelekö langat kalun päätä, jos on kovin syvälle meneviä työntöjä. Olen nimittäin kuullut, että jos kierukan langat jätetään mahdollisimman pitkiksi, niin ajan myötä lankojen päät nousevat itsestään ylöspäin, kun taas jos langat leikataan mahdollisimman lyhyeksi, niin sitten ne voivat pistellä enemmän.
Kaikkeen ne naiset suostuukin, jotta mies saa panna paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla hyvä kokemus Kyleenasta. Asetuksen jälkeen oli vähäistä tiputteluvuotoa muutaman viikon ajan, mutta kun siitä vihdoin päästiin niin olen ollut todella tyytyväinen. Mies tunsi langat yhdynnässä parin kuukauden ajan, mutta sittemmin ovat vetäytyneet. Kuukautiset tulevat edelleen säännöllisesti kerran kuussa, mutta vuoto on erittäin vähäistä. Pärjään itse asiassa ilman kuukautissuojaa tai korkeintaan pikkuhousunsuojalla. Nyt menossa toinen kierukka.
Mulla lähes identtiset kokemukset kyleenasta. Alkuun minulla oli lisänä rintojen turvotus, mutta se poistui muutamassa kuukaudessa. Mulla on myös kuukautiset kerran kuussa, mutta ovat todella niukat. Jonkin verran emätintulehdukset ovat lisääntyneet, mutta olen onnistunut nyt välttämään ne käymällä pesulla aina seksin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle asennetaan hormonikierukka ensi viikon loppupuolella naistentautien polilla, koska ilmeisesti minulle vain gynekologi voi sen asentaa kohdunkaulan rakennepoikkeavuuden vuoksi. Aiemmin ollut kuparikierukka, mutta se ei nyt ole sama kuin hormonikierukka, joten jätän ne kokemuset kertomatta.
Mietin juuri tänään, että pitäisi laittaa tänne kyselyä palstan _miehille_, että oletteko sattuneet huomaamaan eroja siinä, että onko kierukan langat jätetty mahdollisimmän pitkiksi vai lyhyiksi.
Olen nimittäin kuullut jostain, että jos langat jättää mahdollisimman pitkiksi, niin ajan kanssa ne nousevat itsestään "ylöspäin" ja näin langan päät eivät pistele peniksen kärkeä, kun taas jos ne jättää lyhyiksi, niin hyvin syvissä työnnöissä pohjaan asti, voi langan päät sitten pistellä enemmän, kun ne ei sitten lyhyenä oikein voi muuta kuin sojottaa alaspäin.
Miltähä
Mieheni tunsi langat alussa, muttei enää huomaa niitä. Mulla on melko pitkät langat ja ne ovat myös pehmentyneet ajanmyötä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kaikki naiset eivät itsekään pidä kondomiseksistä oman kumppaninsa kanssa. Minä kuulun näihin naisiin.
Olisi kiva kuulla, millaisia vaikutuksia hormoonikierukalla vs. kuparikierukalla on seksihaluihin? Ainakin ovulaatiopanetus jää pois?
Vierailija kirjoitti:
Monelle hormonikierukka ei ole ensisijassa ehkäisymenetelmä, vaan sairauden hoitoa.
Hyvät kokemukset Mirenasta. Ensimmäinen laitettiin vuonna 2016, ja sen jälkeen oli varmaan 5 kk tiputteluvuotoa. Se onneksi päättyi aikanaan, ja nykyään kuukautisia ovat lähes olemattomat, muutama tippa saattaa tulla tai sitten en edes huomaa niitä. Vaihtaminen oli epämiellyttävää, mutta ei erityisen kivuliasta. Hankala enää verrata aikaan ennen kierukkaa, mutta mielestäni kierukan kanssa naama rasvoittuu enemmän ja otsaan ja selkään tulee näppylöitä. Vaikutusta haluihin tai mielialaankaan on hankala arvioida näin pitkän ajan jälkeen, mutta en ainakaan silloin aluksi muista havainneeni erityisempiä muutoksia. Langat jätettiin melko pitkiksi, mies tuntee ne mutta eivät häiritse kummemmin.
Itse olen tykännyt, helppo ja huoleton ehkäisykeino, eikä tule kalliiksi kun kulut jakautuvat viidelle vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, millaisia vaikutuksia hormoonikierukalla vs. kuparikierukalla on seksihaluihin? Ainakin ovulaatiopanetus jää pois?
Hormoonikierukan ei pitäisi estää ovulaatiota. Minulla Kyleena; halut ja kosteus entisellään. Panettaa paljon!
Vierailija kirjoitti:
Itse menin ja leikkautin siemenjohtimeni jotta puolison ei tarvitsisi syödä minipillereitä jotka vaikuttavat hyvin negatiivisesti mielialaan ja halukkuuteen. Noh, eipä hän lopettanutkaan syömistä koska niillä jää vuotopäivätt kokonaan pois ja ei suostu myöntämään noita negatiivia vaikutuksia. Eli nyt pitäisi saada suostuteltua kokeilemaan jotain muuta keinoa jolla vuoto jää pois mutta ilman sivuvaikutuksia
Sain hormonikierukan hoidoksi runsaisiin kuukautisiin ja alavatsakipuihin. Asennusta ennen piti käydä gynen polilla ultrattavana oireiden takia, löytyi polyyppi ja poistivat sitten sen sitten vielä ennen asennusta ,e li minulle tuli tällainen vähän pidempi kierukanasennusreissu yllärikäänteineen. Tuntuivat aika vakavasti suhtautuvan polyyppiin, kun minulta ei juuri edes kysytty, että halaunko poiston, minulle ilmoitettiin, että se pitää poistaa.
Sian kierukan ilmaiseksi, koska oli sairauden hoitoa ja on lakiin (tai johonkin asetukseen tmv) kirjattu, että runsaisiin kuukautisiin sen saa ilmaiseksi julkiselta. Muistelen ainakin, että näin minulle sanottiin. en näin ollen saanut valita merkkiä, mirenan laittoivat. En valita. Enpä edes tainnut tietää, että niitä on markkinoilla muitakin malleja jo kuin mirena.
Asennus meni täysin kivuttomasti, enkä edes huomannut että se laitettiin, koska laitettiin polyypin poistotoimenpiteen yhteydessä ja kohdunkaulakana oli laajennettu siinä yhteydessä ja puudutukset laitettu.
Aennuksen jälkeen sitten oli runsasta vuotoa ja kipuja, joka saattoi johtua toimenpiteestäkin. Muutama päivä asennuskipuja oli sitten kotonakin, pakko oli ottaa särkylääkkeitä ja lämpötyynyä: samanlaisia asennuskipuja kuin ensimmäisenkin kierukan jälkeen.
Rinnat turposivat aivan järkyttävän paljon ja olivat kipeät. finnejä oli ehkä enemään parin kuukauden ajan, tukka oli rasvoittuneempi ja alussa tuntui, että sitä myös lähti paljon enemmän pois. kierukkakontrolli oli polilla 4 kuukauden jälkeen (ja samalla myös tarkstivat ohdun tuon polyypinopoisto-operaation jälkeen). Silloin gyne laittoi minut vielä käymään mammografian kautta, koska rinnat tosiaan olivat tosi kipeät ja muhkuraiset (sattui aivan järettömästi, koska rinnat olivat niin turvonneet). Sanoi tosin, että on ihan normaalia, että rinnat turpoaa asennuksen jälkeen, mutta ei oteta riskiä ja käyt hakemassa sieltä "kaikki ok" lausunnon.
Seksihalut kasvaneet, mutta minulla se voi johtua siitäkin, että runsaiden vuotojen ja lavatsakipujen vuoksi ennen kierukkaa en vaan voinut sekstata kunnolla ja ehkä nyt otan takaisin. Kuitenkin en ole huomannut muutoksia esim. kostumisen suhteen. Nyt ollut kierukka jotain 8 kuukautta, rinnat on mielestäni vielä vähän suuremmat kuin ennen kierukkaa, mutta eivät enää ole siellä vesimeloniosastossa, kuten asennuksen jälkeen. 12 kuukauden jälkeen on sitten ensimmäinen vuosikotrolli, siinä yhteydessä vasta gyne katsoo, että jätetäänkö langat sellaisiksi vai ei. Luultavasti siksi näin, että minulla edellinen kierukka tuli ulos ja aiheutti kohtutulehduksen, koska sitä ei huomattu ja oli ties kuinka pitkään kohdunkaulakanavassa. Ottavat kai nyt varman päälle. Ensimmäisen kierukan kanssa oli vaikea yhteiselämä, tämä toinen on mennyt tosi helposti. Ensimmäinen oli kuparikierukka (joku tuolla kyseli ovistuntemuksista: kuparikierukan kanssa tunsin todella tarkkaan ovulaation, mirenan kanssa en ole huomannut)
Pahoitteluni pitkästä tekstistä.
Onko paikalla ketään jolla on kokemusta sekä minipillereistä että kierukasta? Onko kierukalla yhtä paljon vaikutusta mielialaan kuin pillereillä?
Vierailija kirjoitti:
En voi verrata, koska ei ole kuparikierukasta kokemusta. Mutta mulla kasvaa ihan selkeästi halut aina oviksen aikaan hormonikierukan kanssa, aivan kuten myös ilman sitä. Toinen selkeä panetushuippu on juuri ennen vuodon alkua.
Mulla ollut elämäni aikana monta kierukkaa. mirena. Aina toimi hyvin. Ei sivuvaikutuksia. Ei vuotoja, ei kuukautiskipuja. Kovat seksihalut ja kosteus. Jatkuva panetus eikä todellakaan tarvinnut liukkaria. Lähinnä siksi kun oon aina ollu liian helposti raskautuva, oon kerran tullu raskaaksi kun kumi puhjennut. Ja oli kiva ku ei ollu vuotoa ja kipuja. Ei siis vain siksi että mies saa vetää paljaalla mikä on toki munkin mielestä kivempi ku naimisissa on.
No kymmenisen vuotta sitten ku vaihdettiin puhkesi migreeni mitä ei siis ollu ennen. Seuraavan vaihdon jälkeen järjettömiä pääkipuja joka päivä muutama viikko kunnes oli pakko ottaa pois kokonaan. Pääkivut loppui.
Oli sitten pakko mennä sterilointiin. Menkat tuli takas ja kivut mutta ovat onneksi siedettävällä tasolla. Eipä tarvi pelätä että tulee vahingossa raskaaksi.
Mulla ollut elämäni aikana monta kierukka. mirena. Aina toimi hyvin. Ei sivuvaikutuksia. Ei vuotoja, ei kuukautiskipuja. Kovat seksihalut ja kosteus. Jatkuva panetus eikä todellakaan tarvinnut liukkaria. Lähinnä siksi kun oon aina ollu liian helposti raskautuva, oon kerran tullu raskaaksi kun kumi puhjennut. Ja oli kiva ku ei ollu vuotoa ja kipuja. Ei siis vain siksi että mies saa vetää paljaalla mikä on toki munkin mielestä kivempi ku naimisissa on.
No kymmenisen vuotta sitten ku vaihdettiin puhkesi migreeni mitä ei siis ollu ennen. Seuraavan vaihdon jälkeen järjettömiä pääkipuja joka päivä muutama viikko kunnes oli pakko ottaa pois kokonaan. Pääkivut loppui.
Oli sitten pakko mennä sterilointiin. Menkat tuli takas ja kivut mutta ovat onneksi siedettävällä tasolla. Eipä tarvi pelätä että tulee vahingossa raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mistään suostumisesta kysymys. Minä nimenomaan halusin kierukan, jotta voitaisiin jättää kondomi- ehkäisy pois.
En tykännyt yhtään. Aina pisteli ja tuntui että siellä on jotain terävää joka vielä tekee haavan. Onneksi nainen itekki halus sen poistaa ja palattiin kumien käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
En tykännyt yhtään. Aina pisteli ja tuntui että siellä on jotain terävää joka vielä tekee haavan. Onneksi nainen itekki halus sen poistaa ja palattiin kumien käyttöön.
En malta olla kysymättä, että johtuiko teillä luopuminen kierukasta nimenomaan kierukan langoista? Lyhennettiinkö lankoja?
Minulla hyvä kokemus Kyleenasta. Asetuksen jälkeen oli vähäistä tiputteluvuotoa muutaman viikon ajan, mutta kun siitä vihdoin päästiin niin olen ollut todella tyytyväinen. Mies tunsi langat yhdynnässä parin kuukauden ajan, mutta sittemmin ovat vetäytyneet. Kuukautiset tulevat edelleen säännöllisesti kerran kuussa, mutta vuoto on erittäin vähäistä. Pärjään itse asiassa ilman kuukautissuojaa tai korkeintaan pikkuhousunsuojalla. Nyt menossa toinen kierukka.