HS: "Seksuaalista ahdistelua yhdistää yksi huolestuttava piirre - suomalainen mies"
Ahdistelu on surullisen tuttua eri-ikäisille lukijoille. Se ei katso pukeutumista: peittävä säkki päälläkin on saanut pelätä. Kyselyssä naiset nostivat esiin ahdistelun kaikki muodot. Vislailun, huutelun ja rintojen kommentoinnin. Yksityisviestit ja puhelut. Kouraisut haaroväliin, vyötäröön tarttumisen. Kadulla seuraamisen. Turvassa ei ole ollut mansikanmyyjänä eikä kirjastonhoitajana. Ei autokoulussakaan.
Valkeakosken teinisurmasta on kiistämättä poikkeuksellinen. Se osoittaa, että netin naisvihamielistä keskustelukulttuuria ei voi sivuuttaa. Kuitenkin se myös osa seksuaalisen väkivallan ketjua, kuin jäävuoren huippu. Vuorta päin on pakko katsoa, vaikka puistattaa.
Kommentit (461)
Minä ehdin elää päälle 40-vuotiaaksi ennen kuin mulle ekaa kertaa vislattiin perään kuin koiralle/huoralle ja tuijotettiin hyvinkin irstaasti ja estottoman röyhkeästi. Nämä ahdistelijat oli jotain turkkilaisia tai vastaavia, suunnilleen samaa ikäluokkaa olevia miehiä eikä edes mitään nuoria kiimakolleja. Tämä tapahtui pk-seudulla.
Tuo on onneksi ainoa ahdistelukokemus enkä toista kaipaa yhtään. Tuli todella likainen ja häväisty olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lukijoiden kokemuksissa tyypillistä on, että jossakin vaiheessa ahdistelu vähenee tai lakkaa tyystin. Kun nainen ei enää muistuta lasta tai teini-ikäistä, hän saa olla rauhassa."
Tämänkin skeidan ihmiset tällä palstalla uskoivat täysin kritiikittömästi. Täysin käsittämätöntä...
Ei siinä ole mitään uskomista, kun se on valtaosan naisten ihan oma kokemus. Ahdistelu oli kaikista voimakkaimillaan silloin kun olin 12-20-vuotias ja siitä alkaen hitaasti laskemaan. Nt 45-vuotiaana saa olla jo lähes rauhassa.
Valtaosan?
Äläpä laita sanoja toisten suuhun. Se ei ole mun kokemukseni. Kävin baarissa eniten elämä
"Sinä ylet yksi ihminen, et valtaosa." sulla on varmaan sitten näyttöä siitä valtaosasta? Josta on siivottu pois muuttujat kuten kuinka paljon liikut julkisilla paikoilla missäkin ikävaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan sillä, että eivät hyväksy mitään väärää toimintaa omissa piireissään. "
ok, ja vastaantulkevat tuntemattomat näkevät tämän tatoituina heidän otsaansa, ettei ole nyt sellaista riskiä, että heitä leimataan häriköiksi sukupuolensa vuoksi? ja heidänkin pitää siis ymmärtää kun lukevat näitä miehet sitä ja miehet tätä kommentteja lööpeistä ja somesta, ettei heitä tosiaan kukaan tässä tarkoita, eikä ole vaaraa, että joku tulee heitä syyttelemään ihan sukupuoleen ja olinpaikkaan perustuen. Ettei se koske heitä kun joku kertoo mieluummin kohtaavansa metsässä karhun kuin miehen, niin he on poikkeus. Aihe koskee vaan niitä "muita" miehiä. Koska poikasihan tekevät jo kaikkensa asian eteen.
No ei, kukaan ei tule kadulla syyttelemään sua yhtään mistään. Joku nainen voi kyllä varoa ja pitää etäisyyttä, jos satutte yhtäaikaa ilta-aikaan samalle kadulle. Tämäkö se on ongelma? Tästäkö loukkaannut?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen saa pitää huolen vain itsestään ja omista asioistaan. Henkilökohtaisesti en ala puuttumaan jos jossain näen jonkun saavan turpaansa tai tulevan raiskatuksi. Hittojako se minua liikuttaa. Tämä syyllistäjä eukkolauma ei ole ansainnut minkäänlaista puolustelua saati auttavaa kättä ihan vain pelkästään jo sillä perusteella,että määrittelevät minut lähtökohtaisesti vaaralliseksi suomalaiseksi mieheksi. En todellakaan aio lisätä heidän pelkoaan sillä, että repisin raiskaajan heidän päältään vaan lähinnä käännän selkäni ja jatkan matkaani. Jos jälkeenpäin minulta jotain kysellään niin en ole kuullut saatikka nähnyt yhtään mitään. Tämä lisää huomattavasti naisten turvallisuuden tunnetta kun ainakin minun kohdaltani saavat olla rauhassa, niin hyvässä kuin pahassa. Miehille neuvoksi,että välttäkää yyhhoo naisia niin elämä on paljon helpompaa ja ilman toksisuutta, sillä he ovat niitä pahi
Toivottavasti sinut perseraiskataan ja ryöstetään. Eikä kukaan tule apuun.
Miksi luulet että että kuplassa elävät 20-30-vuotiaat somemuijat ovat kaikkien naisten mielipiteet ja ääni?? Ai niin, aikuiset naiset ovat kuin ilmaa teille(ei pantavia) eikä näin ollen kiinnosta niiden mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen saa pitää huolen vain itsestään ja omista asioistaan. Henkilökohtaisesti en ala puuttumaan jos jossain näen jonkun saavan turpaansa tai tulevan raiskatuksi. Hittojako se minua liikuttaa. Tämä syyllistäjä eukkolauma ei ole ansainnut minkäänlaista puolustelua saati auttavaa kättä ihan vain pelkästään jo sillä perusteella,että määrittelevät minut lähtökohtaisesti vaaralliseksi suomalaiseksi mieheksi. En todellakaan aio lisätä heidän pelkoaan sillä, että repisin raiskaajan heidän päältään vaan lähinnä käännän selkäni ja jatkan matkaani. Jos jälkeenpäin minulta jotain kysellään niin en ole kuullut saatikka nähnyt yhtään mitään. Tämä lisää huomattavasti naisten turvallisuuden tunnetta kun ainakin minun kohdaltani saavat olla rauhassa, niin hyvässä kuin pahassa. Miehille neuvoksi,että välttäkää yyhhoo naisia niin elämä on paljon helpompaa ja ilman toksisuutta, sillä he ovat niitä pahi
Mitä naisten pitäisi tehdä, että et käyttäytyisi edellämainitusti?
Naiset huntuihin ja pois julkisuudesta niin johan tuo ongelma vähenee. Enkä edes vitsaile, sillä tuo on AINOA tapa oikeasti poistaa ongelma, ainakin enimmäkseen. Jotkut miehet nyt vain ahdistelevat, mikä ei ole hyväksyttävää, mutta väistämätön osa yhteiskuntaa. Sellaista utopiaa ei olekaan, missä ei olisi vaikka ahdistelua, rikollisuutta tai muuta ikävää. Kyllä nuo miehet tietävät, mikä on ahdistavaa ja mikä ei, eikä siihen "kansanvalistus" auta. Ja huomatkaa, kun puhun ahdistelusta, tarkoitan aitoa ja objektiivisesti ikävää käytöstä. Sitten on myös vaikka minkälaista hyvin subjektiivista ja harmitonta "ahdistelua", kuten tyyliin: "Tuo ruma ja lihava vanha ukko tuijott minun joogahousupyllyäni 10 metrin päästä vähän liian pitkään", tai "Mä luulen, että tuo mies seurasi mua ilta-aikaan" (vaikka voi olla, että mies nyt vain sattui muuten vain kävelemään samaan suuntaan).
Kannattaa näyttää siltä, että potentiaalinen päällekarkaaja saa joko morasta, pesismailasta (tai sääriluusta), teräskärkimaiharista tai nallin silmien välliin. Vuosina 1996-2002 kukaan kantasuomalainen ei uskaltanu ahdistella. Tien toiselta puolelta huudeltiin "saatananpalvoja" ja mystisesti hiljenivät kun niihin päin kattoi. Pesismailalla saatto olla jotain tekemistä asian kanssa. Ne vähäset hiekkakeenerit mitä oli paikkakunnalla ei kyllä tajunnu pysyä loitommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan sillä, että eivät hyväksy mitään väärää toimintaa omissa piireissään. "
ok, ja vastaantulkevat tuntemattomat näkevät tämän tatoituina heidän otsaansa, ettei ole nyt sellaista riskiä, että heitä leimataan häriköiksi sukupuolensa vuoksi? ja heidänkin pitää siis ymmärtää kun lukevat näitä miehet sitä ja miehet tätä kommentteja lööpeistä ja somesta, ettei heitä tosiaan kukaan tässä tarkoita, eikä ole vaaraa, että joku tulee heitä syyttelemään ihan sukupuoleen ja olinpaikkaan perustuen. Ettei se koske heitä kun joku kertoo mieluummin kohtaavansa metsässä karhun kuin miehen, niin he on poikkeus. Aihe koskee vaan niitä "muita" miehiä. Koska poikasihan tekevät jo kaikkensa asian eteen.
No ei, kukaan ei tule kadulla syyttelemään sua yhtään mistään. Joku nainen voi kyllä varoa ja pitää etäisyyttä, jos satutte yhtäaikaa ilta-aikaan samalle k
"Tästäkö loukkaannut?"
en loukkaannu henkilökohtaisesti yhtään mistään kun en ole yleistävän arvostelun kohderyhmää. Olen vain oppinut, ettei se kollektiivinen vastuu, jota täälläkin moni penää tai yleistävä tyyli tuoda jotain ihmisryhmää koskevia epäkohtia esiin ole a) rakentavaa B) edes ihan viimeisen päälle laillista
Mutta jatkakaa. Minä vien poikani elämään aikuisuuttaan johonkin vähän järkevämpään ympäristöön niin ei kosketa meitä enää.
-t N44, joka arvostaa elämässään olevia turvallisia ja viisaita miehiä niin että kokee tämän keskustelun taas vaarallisena, repivänä ja kyllä, loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen saa pitää huolen vain itsestään ja omista asioistaan. Henkilökohtaisesti en ala puuttumaan jos jossain näen jonkun saavan turpaansa tai tulevan raiskatuksi. Hittojako se minua liikuttaa. Tämä syyllistäjä eukkolauma ei ole ansainnut minkäänlaista puolustelua saati auttavaa kättä ihan vain pelkästään jo sillä perusteella,että määrittelevät minut lähtökohtaisesti vaaralliseksi suomalaiseksi mieheksi. En todellakaan aio lisätä heidän pelkoaan sillä, että repisin raiskaajan heidän päältään vaan lähinnä käännän selkäni ja jatkan matkaani. Jos jälkeenpäin minulta jotain kysellään niin en ole kuullut saatikka nähnyt yhtään mitään. Tämä lisää huomattavasti naisten turvallisuuden tunnetta kun ainakin minun kohdaltani saavat olla rauhassa, niin hyvässä kuin pahassa. Miehille neuvoksi,että välttäkää yyhhoo naisia niin elämä on paljon helpom
Julkisesti luopua ja pyytää anteeksi feminismiä.
Paljasteleva somemainonta on osoittautunut ullattavan tehokkaaksi
Olen vissiin sitten joten todella vastenmielinen ja epänaisellinen, koska minua ei ole ikinä yksikään suomalainen mies ahdistellut.
Sen sijaan lenkillä ollessani haistoin ensin röökin ja jonkun imelän katkun ja hetken matkaa jatkettuani eteeni ilmaantui yhtäkkiä kaksi tummaa miestä pusikon takaa ja pysäytti minut. Samalla huomasin, että tämä katkuaja oli takanani blokkaamassa sitä kulkusuuntaa. Onneksi siinä kävi ihan mieletön tuuri ja paikalle osui fillaristinainen, jonka vuoksi nämä sitten siirtyi nopeasti takaisin syrjään sinne pusikkoon päin ja pääsin juoksemaan siitä tilanteesta pois.
Ilmoitin tästä myös poliisille, mutta kun mitään ei oikeasti ehtinyt käydä niin minkäpä nekään olisi tehneet. Kirjasivat kyllä tapahtuneen. Itsellä meni pitkään että uskalsin enää tuolla lenkkireitillä kulkea ja vieläkin tuossa kyseisessä paikassa tulee sellainen etovan huono olo ja siitä pitää päästä nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lukijoiden kokemuksissa tyypillistä on, että jossakin vaiheessa ahdistelu vähenee tai lakkaa tyystin. Kun nainen ei enää muistuta lasta tai teini-ikäistä, hän saa olla rauhassa."
Tämänkin skeidan ihmiset tällä palstalla uskoivat täysin kritiikittömästi. Täysin käsittämätöntä...
Ei siinä ole mitään uskomista, kun se on valtaosan naisten ihan oma kokemus. Ahdistelu oli kaikista voimakkaimillaan silloin kun olin 12-20-vuotias ja siitä alkaen hitaasti laskemaan. Nt 45-vuotiaana saa olla jo lähes rauhassa.
Valtaosan?
Äläpä laita sanoja toisten suuhun. Se ei
"Sinä ylet yksi ihminen, et valtaosa." sulla on varmaan sitten näyttöä siitä valtaosasta? Josta on siivottu pois muuttujat kuten kuinka paljon liikut julkisilla paikoilla missäkin ikävaiheessa.
Sori, mutta me ollaan päästy jo tän "naiset ja tytöt ei sais liikkua julkisilla paikoilla" vaiheen ohi.
Minä en ole miehenä ahdistellut ketään naista koskaan, mutta (suomalaisilta) naisilta taas olen tuollaista kohtelua saanut osakseni. Onko seksuaalinen ahdistelu nyt siis jokin suomalaisten naisten ominaispiirre? Ei tietenkään!
Eipä ole minun ongelma. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt on taas tätä harhaanjohtavaa tilastointia. Jos tehdään tilasto suomesta niin vähemmän yllättäen suurin osa on suomalaisia, doh. Jos ruotsista niin vähemmän yllättäen suomalaisten osuus minimalisoituu, jos jostain brasiliasta tai australiasta niin tuskin noiden tilastoista löytyy suomalaisia paitsi jotain harvinaisia yksittäistapauksia.
Eli jos teet tilastoasi vinoutuneen otoksen pohjalta niin aika turha tulla julistamaan että se otoksen vinoumasi kertoo tilastollisesti jotain. Pikemminkin tuo kertoo ettet ymmärrä mitä olet tilastoimassa ja mitä ne tulokset tarkoittaa.
Mua ei ikinä ole ulkkis ahdistellut. Suomalainen mies n parikymmentä kertaa.
En edelleenkään pelkää suomalaista miestä, poikkeuksia löytyy toki heistäkin mutta suurimmalta osin ihan fiksua sakkia. Mutta sitten nää muualta tulleet... Muutaman vuoden eräs ystäväni pyöritti oikeaa arab imiesten joukkoa ja voin sanoa, että siellä jos missä naisviha on käsinkosketeltavaa. En todellakaan haluaisin heitä tyttäreni mieheksi. Ja toki, heissäkin voi olla poikkeuksia, tosin aika vähän niitä näkyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden naisten kannattaisi mennä Intiaaan ja matkustaa täyteen ahdetussa junassa. Siellä ei varmaan ole suomalaisia miehiä yhtään, mutta vaeltavia käsiä sitäkin enemmän.
Samalla logiikalla voin varastaa lompakkosi, koska Barcelonassa se on yleisempää .
Kenties, mutta otsikointihan oli laadittu juuri niin, että "suomalainen mies" on se kaikista pahin olento.
Niin kauan kuin valtaosa miehistä on suomalaisia, niin ei pitäisi olla mikään yllätys, että määrällisesti suurin osa rikollisista miehistäkin on suomalaisia.
Sitäkin huolestuttavampaa on se, miten usein se on muu kuin suomalainen mies, vaikka uskoisin vielä Suomessa asuvani.
""Tästäkö loukkaannut?"
en loukkaannu henkilökohtaisesti yhtään mistään kun en ole yleistävän arvostelun kohderyhmää. Olen vain oppinut, ettei se kollektiivinen vastuu, jota täälläkin moni penää tai yleistävä tyyli tuoda jotain ihmisryhmää koskevia epäkohtia esiin ole a) rakentavaa B) edes ihan viimeisen päälle laillista
Mutta jatkakaa. Minä vien poikani elämään aikuisuuttaan johonkin vähän järkevämpään ympäristöön niin ei kosketa meitä enää.
-t N44, joka arvostaa elämässään olevia turvallisia ja viisaita miehiä niin että kokee tämän keskustelun taas vaarallisena, repivänä ja kyllä, loukkaavana."
Sitä kollektiivista vastuuta kutsutaan myös esimerkiksi kasvatukseksi. Ja kollektiiviseen vastuuseen kuuluu myös lähipiirin käytökseen puuttuminen, esimerkiksi humalaiselta kaverilta otetaan autonavaimet pois, jos uhkaa mennä rattiin. On ihan hyväksyttävää ja toivottavaa esimerkiksi sanoa kaverille tai kollegalle pikkujouluissa, jos käytös ei ole ok. On ihan toivottavaa somessa kommentoida ahdistelu-uutiseen, että ahdistelu ei ole ok. Voi näyttää esimerkkiä omalla käytöksellään. Random tyyppi Lapista ei voi koko Helsingin ongelmaa ratkaista, mutta lähipiiriin ehkä voikin vaikuttaa.
Tämähän nyt ei koske yksin miehiä kommentoimassa naisia.
Valkeakosken tapauksen jälkeen oli täydellistä äitiä kommentoimassa toisensa perään, ettei 15 vuotiaan kuulu olla siihe aikaan ulkona. Tämä palsta ei ollut mikään poikkeus.
"mitäs menevät dubaihin", kuulostaako tutulta?
Eikä yksin naisia kommentoinnin kohteena:
"nää on niitä juopporemmejen keskinäisiä välienselvittelyjä"
"pitääkö olla niin kalliit lenkkarit"
"ihan oma vika jos exän kanssa ryyppää ja käy vielä samaan asuntoon nukkumaan"
"Nainen on kaikkensa perheen eteen tehnyt ja mies lähtee menemään, ihan on tuon isän syytä, että äidillä napsahti"