HS: "Seksuaalista ahdistelua yhdistää yksi huolestuttava piirre - suomalainen mies"
Ahdistelu on surullisen tuttua eri-ikäisille lukijoille. Se ei katso pukeutumista: peittävä säkki päälläkin on saanut pelätä. Kyselyssä naiset nostivat esiin ahdistelun kaikki muodot. Vislailun, huutelun ja rintojen kommentoinnin. Yksityisviestit ja puhelut. Kouraisut haaroväliin, vyötäröön tarttumisen. Kadulla seuraamisen. Turvassa ei ole ollut mansikanmyyjänä eikä kirjastonhoitajana. Ei autokoulussakaan.
Valkeakosken teinisurmasta on kiistämättä poikkeuksellinen. Se osoittaa, että netin naisvihamielistä keskustelukulttuuria ei voi sivuuttaa. Kuitenkin se myös osa seksuaalisen väkivallan ketjua, kuin jäävuoren huippu. Vuorta päin on pakko katsoa, vaikka puistattaa.
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä kansalaisuudella. Suomi miehiä täällä on toistaiseksi enemmistö, johtunee siitä. Mutta kyllä se on valitettettava fakta, että jotain siellä päässä on vialla, kun tollasta saa lähes kaikki kokea. Harvempi mies joutuu samaan. Aletaan naiset tekee samaa miehille ja homot mukaan!
Hui kamala! Ihan hirveetä kun nainen tulisi kourimaan haaroista baarissa ja sitten houkuttelisi luokseen ja sitten sitoisi ja ottaisi väkisin mut 🥵 Siis niin kaamea ajatus, että pippelikin vuotaa kiimaliimaa silkasta puistatuksesta 🍆 💦
Oot kipeä ja varmaan tämäkään esimerkki ei pure, mutta kuvittele että se nainen on mahdollisimman kaukana siitä, millaisen ihmisen haluat sinua koskevan. Ihan sama millainen suohirviö nyt olisikaan kyseessä, kuvittele, että juuri sellainen läh
Saipahan nainen tarpeeseensa. Kai mä olen sitte vähän humaani ihminen.
Ja miksi mä heterona miehenä lähtisin jonkun tuntemattoman miehen kanssa sen kämpille? Ihan homoa jo ajatuksenakin.
Siis media samalla normalisoi yliseksuaalista käytöstä (esimerkiksi loputtomat jutut OF-bisneksestä ja loputtomat "10 seksivinkkiä"-jutut), ja sitten ihmetellään, että JOTKUT miehet "esineellistävät" naisia. Prostituutio on median mukaan voimaannuttavaa, mutta samalla naisia ei kuitenkaan saa nähdä seksiobjekteina. Ok. Enkä siis väitä, että ahdistelutapaukset ovat seurausta median toiminnasta, vaikka eihän sitä tiedä, vaan että eipä ole median toimijoilla minkäänlaisia johdonmukaisia periaatteita tämän kaiken suhteen. Vinkki radikaalifeministeille: jos oikeasti haluatte, etteivät miehet ahdistele niin paljon, pukeutukaa peittävästi; ette voi samalla pukeutua tissit pursuen ja pylly pyöreänä joogahousuissa ja odottaa, että vain teitä viehättävät miehet huomaavat mitä esittelette koko maailmalle. Ai ette halua pukeutua siveästi? Ei sitten!
hesaria ja yleä yhdistää vihervasemmistolainen feministinen miesviha
"Julkisesti luopua ja pyytää anteeksi feminismiä."
Aivan, eli tahdot julkisen anteeksipyynnön siitä, että olen tahtonut päätösvallan omaan kehooni ja omiin asioihini ja julkisesti luopuvan tästä päätösvallasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset vaikuttaa aika avuttomilta. Yksi ratkaisu olisi, että nainen saisi liikkua ulkona vain miessaattajan kanssa.
Tämähän se teidän suomitalebanien unelma on. Koska teitä kiukuttaa se, että naisilla on vapaus ja oma tahto.
Tuitui.
Nyt sanot että naisilla on vapaus, toisella kerralla sanot että yhteiskunta kontrolloi naisia. Jos nainen elää miesten aiheuttaman pelon vallassa, niin miesten vallan alla siinä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin, että jokainen saa pitää huolen vain itsestään ja omista asioistaan. Henkilökohtaisesti en ala puuttumaan jos jossain näen jonkun saavan turpaansa tai tulevan raiskatuksi. Hittojako se minua liikuttaa. Tämä syyllistäjä eukkolauma ei ole ansainnut minkäänlaista puolustelua saati auttavaa kättä ihan vain pelkästään jo sillä perusteella,että määrittelevät minut lähtökohtaisesti vaaralliseksi suomalaiseksi mieheksi. En todellakaan aio lisätä heidän pelkoaan sillä, että repisin raiskaajan heidän päältään vaan lähinnä käännän selkäni ja jatkan matkaani. Jos jälkeenpäin minulta jotain kysellään niin en ole kuullut saatikka nähnyt yhtään mitään. Tämä lisää huomattavasti naisten turvallisuuden tunnetta kun ainakin minun kohdaltani saavat olla rauhassa, niin hyvässä kuin pahassa. Miehille neuvoksi,että välttäkää yyhhoo naisia niin elämä on paljon helpom
Ei ole heitteille jättöä jos ei ole mitään nähnytkään ja todennäköisesti tuo nainen ei ole pusikossa harrastamassa seksiä SUOMALAISEN miehen kanssa joten mitäpä hätää hänellä silloin olisi? Todennäköisyys on kuitenkin pieni, sillä tilastojen mukaan 90% viimeisten 10 vuoden aikana tapahtuneista raiskauksista ei ole ollut syntyperäisten suomalaismiesten suorittamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lukijoiden kokemuksissa tyypillistä on, että jossakin vaiheessa ahdistelu vähenee tai lakkaa tyystin. Kun nainen ei enää muistuta lasta tai teini-ikäistä, hän saa olla rauhassa."
Tämänkin skeidan ihmiset tällä palstalla uskoivat täysin kritiikittömästi. Täysin käsittämätöntä...
Ei siinä ole mitään uskomista, kun se on valtaosan naisten ihan oma kokemus. Ahdistelu oli kaikista voimakkaimillaan silloin kun olin 12-20-vuotias ja siitä alkaen hitaasti laskemaan. Nt 45-vuotiaana saa olla jo lähes rauhassa.
Valtaosan?
"Sori, mutta me ollaan päästy jo tän "naiset ja tytöt ei sais liikkua julkisilla paikoilla" vaiheen ohi. "
ketkä on me, ehken kuulu joukkoon naisena joka ei allekirjoita sitä, että 40 vuotiasta ei enää ahdistella, siihen saakka jatkuvasti.
siihen kommenttiin viittasin. Vähän sama kuin väittäisi, etteivät naiset pidä miesvankeja oikein minään, koska mies saa naisilta lähestymisiä huomattavasti useammin ennen tuomiota ja sen jälkeen kuin tuomion aikana. Tai, etteivät suomalaiset miehet pidä tummia brasilialaisnaisia viehättävinä tai "minkään arvoisina" koska ahdistelevat heitä huomattavasti vähemmän kuin esim vaaleita ruotsalaisnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat, älä ota suomalaista miestä
Kiitos. Ja molemmat suomalaiset sukupuolet kiittää. Sen takia minäkin olen avioitunut ulkomaalaisen naisen kanssa. Eikä ole feminismiä, ei sovinismia, ja on todella tasa-arvoinen avioliitto jossa molemmat kunnioittaa ja arvostaa toisiaan.
Niin varmaan. Aasialainen muija on kotiorjan asemassa. Tottahan toki se kranssitukkaiselle ukonkuvatukselle sopii vallan mainiosti. Ehtiipähän hokea "miesvihaa" kaikkiin palstan aloituksiin aiheesta riippumatta klo 7-23.
Tässä on taas niin sopuisa kommentti ja luonnehdinta miehen ulkonäöstä, ettei vastakkainasettelun vahvistuminen yhtään ihmetytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tuo ei ole yhdellekään naiselle mikään uutinen.
Jos löydät naisen, joka ei ole missään elämänsä vaiheessa kokenut huutelua tai muuta seksuaalista häirintää joko saman ikäisiltä pojilta tai vanhemmilta miehiltä, niin se vasta olisikin uutinen!
No tässä on yksi. Olen 44-vuotias nainen ja varsinkin nuorempana olin melko kaunis, oli myöskin joskus aika seksikäs pukeutumistyyli. En nykyäänkään ole yhtään hassumman näköinen. Minua ei ole yksikään mies KOSKAAN ahdistellut saati edes huudellut kadulla vaikka olin yöelämässä tuttu näky ja varmastin erotuin myös päivällä kadulla. Ei edes työ/harjoittelupaikoilla joista muutama hyvin miesvaltainen ole koskaan kukaan tehnyt tai ehdotellut mitään. Olen sitten nähtävästi todella harvinainen tapaus :)
Onneksi olkoon, olet todella. MInua on ahdisteltu ensimmäisen kerran ollessani 12-vuotias.
N. 46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarista ja tästä miesvihasta tehtävä rikosilmoituksia. Kiihottamista kansanryhmää eli miehiä kohtaan. Täyttää rikoksen tunnusmerkistön jos lehti ja palsta alkaa julkaisemaan artikkeleita, joissa väitetään jokaisen suomalaisen miehen olevan potentiaalinen ahdistelija.
Tervetuloa tutustumaan naisten todellisuuteen. Mietipä vaikka tätä: minä nousen myöhään illalla bussista pois ja samaan aikaan bussista tulee lisäkseni vain yksi mies. Ketään muita ei muutenkaan näy mailla eikä halmeilla. Mies on sama, joka on bussissa tullut viereen istumaan. Lähden kävelemään kotia koti, mies seuraa. Käännyn risteyksestä, miehen askeleet kuuluvat edelleen takanani. Mistä minä tiedän, onko mies menossa kotiinsa lukemaan iltasadun lapsilleen vai seuraa minua ihan muussa tarkoituksessa? Eli: niin kauan kuin en tiedä, hän on potentiaalinen ahdistelija ja uhka ihan vain siksi, että on mies.
Jos sinua miehenä ahdistaa tämä ajatus, niin ensinnäkään se ei ole mitään verrattuna siihen, että kuvaamani tilanne on tuhansien ja tuhansien tyttöjen ja naisten todellisuutta joka ikinen päivä. Toiseksi, avaa suusi sen puolesta, että ahdistelun ja väkivallan kulttuuri vähenisi Suomessa.
Sivusta, mä voin kyllä ymmärtää tuon tilanteen ahdistavuuden, mutta mitä siinä sitten pitäisi tehdä, jos se suunta ihan oikeasti on sama? Jos ajattelet, että nopeasti sujahdat ohi, niin siitäkin, toki ihan ymmärrettävästi, saattaa mieli lähteä laukalle, mutta tuskin sekään on mikään mieltä rauhoittava tilanne, että hitaasti löntystää perässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos löydät naisen, joka ei ole missään elämänsä vaiheessa kokenut huutelua tai muuta seksuaalista häirintää joko saman ikäisiltä pojilta tai vanhemmilta miehiltä, niin se vasta olisikin uutinen!
Valitettava tosiasia,alkoi kun olin 11 ja nyt 57 jatkuu. Kommentointia,kähmistä, dicbickkeja, sopimattomia ehdotuksia kasvokkain ja sähköisesti, raiskauksen yrityksiä. Ihan normia on vaikka ei pitäisi olla. Miehet hermostuu kun kerrotaan faktoista, eivät kestä totuutta. Vai onko se niin etteivät näe tässä ongelmaa, naisten tehtävä on olla miehille " iloksi".
Vierailija kirjoitti:
Siis media samalla normalisoi yliseksuaalista käytöstä (esimerkiksi loputtomat jutut OF-bisneksestä ja loputtomat "10 seksivinkkiä"-jutut), ja sitten ihmetellään, että JOTKUT miehet "esineellistävät" naisia. Prostituutio on median mukaan voimaannuttavaa, mutta samalla naisia ei kuitenkaan saa nähdä seksiobjekteina. Ok. Enkä siis väitä, että ahdistelutapaukset ovat seurausta median toiminnasta, vaikka eihän sitä tiedä, vaan että eipä ole median toimijoilla minkäänlaisia johdonmukaisia periaatteita tämän kaiken suhteen. Vinkki radikaalifeministeille: jos oikeasti haluatte, etteivät miehet ahdistele niin paljon, pukeutukaa peittävästi; ette voi samalla pukeutua tissit pursuen ja pylly pyöreänä joogahousuissa ja odottaa, että vain teitä viehättävät miehet huomaavat mitä esittelette koko maailmalle. Ai ette halua pukeutua siveästi? Ei sitten!
Mä olen pukeutunut koko elämäni siveellisesti mutta minäkin olen saanut outoja kommentteja. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä on yksi. Olen 44-vuotias nainen ja varsinkin nuorempana olin melko kaunis, oli myöskin joskus aika seksikäs pukeutumistyyli. En nykyäänkään ole yhtään hassumman näköinen. Minua ei ole yksikään mies KOSKAAN ahdistellut saati edes huudellut kadulla vaikka olin yöelämässä tuttu näky ja varmastin erotuin myös päivällä kadulla. Ei edes työ/harjoittelupaikoilla joista muutama hyvin miesvaltainen ole koskaan kukaan tehnyt tai ehdotellut mitään. Olen sitten nähtävästi todella harvinainen tapaus :)
Onneksi ol
Sama täällä. 12-vuotiaana ensimmäinen kokemus. Viimeistä odotellaan.
Sama se mistä ne muijat tykkää mitä se liikuttaa mua yhtään. Teen vain niinkuin täytyy tehdä ja huolehdin vain itsestäni ja omista asioistani. Niin olen aina tehnyt ja hyvin olen pärjännyt elämässä. Ei minua hetkauta mitenkään nämä tuntemattomien ihmisten kohtalot, ei valkeakosken muijan kohtalo ,ei kouluampumiset tai Joensuun kersan kuolemakaan. Ei olleet minun tuttuja tai perhettä joten ihan sama mulle mitä ihmiset elämällään tekevät tai ovat tekemättä. Mitä siihen mitkään voivoittelut auttaa? Täälläkin jotkut riihipirua muistuttavat leidit kuvittelevat tai lähinnä toivovat edes jonkun huomaavan heidät vaikka reaalimaailmassa yksikään mies ei hehin koskisi vaan ennemmin työntäisivät melansa pieneen sikaan.
Vierailija kirjoitti:
""Tästäkö loukkaannut?"
en loukkaannu henkilökohtaisesti yhtään mistään kun en ole yleistävän arvostelun kohderyhmää. Olen vain oppinut, ettei se kollektiivinen vastuu, jota täälläkin moni penää tai yleistävä tyyli tuoda jotain ihmisryhmää koskevia epäkohtia esiin ole a) rakentavaa B) edes ihan viimeisen päälle laillista
Mutta jatkakaa. Minä vien poikani elämään aikuisuuttaan johonkin vähän järkevämpään ympäristöön niin ei kosketa meitä enää.
-t N44, joka arvostaa elämässään olevia turvallisia ja viisaita miehiä niin että kokee tämän keskustelun taas vaarallisena, repivänä ja kyllä, loukkaavana."
Sitä kollektiivista vastuuta kutsutaan myös esimerkiksi kasvatukseksi. Ja kollektiiviseen vastuuseen kuuluu myös lähipiirin käytökseen puuttuminen, esimerkiksi humalaiselta kaverilta otetaan autonavaimet pois, jos uhkaa mennä rattiin. On ihan h
No kiitos, nyt päästiin asiaan. Kukas niitä poikia kasvattaa, miesten rinnalla? Eli tämä on yhteiskunnallinen ongelma: vihainen puhe, vastakkainasettelu, aggressiivinen ja rajaton käytös, rikollisuus.
BTW, Valkeakosken nilkki taisi olla vailla isää kasvanut osan lapsuudestaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarista ja tästä miesvihasta tehtävä rikosilmoituksia. Kiihottamista kansanryhmää eli miehiä kohtaan. Täyttää rikoksen tunnusmerkistön jos lehti ja palsta alkaa julkaisemaan artikkeleita, joissa väitetään jokaisen suomalaisen miehen olevan potentiaalinen ahdistelija.
Tervetuloa tutustumaan naisten todellisuuteen. Mietipä vaikka tätä: minä nousen myöhään illalla bussista pois ja samaan aikaan bussista tulee lisäkseni vain yksi mies. Ketään muita ei muutenkaan näy mailla eikä halmeilla. Mies on sama, joka on bussissa tullut viereen istumaan. Lähden kävelemään kotia koti, mies seuraa. Käännyn risteyksestä, miehen askeleet kuuluvat edelleen takanani. Mistä minä tiedän, onko mies menossa kotiinsa lukemaan iltasadun lapsilleen vai seuraa minua ihan muussa tarkoituksessa? Eli: niin kauan kuin en tiedä
Mies vaihtaa toiselle puolelle katua ja hidastaa. Tilannetajua, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ehdin elää päälle 40-vuotiaaksi ennen kuin mulle ekaa kertaa vislattiin perään kuin koiralle/huoralle ja tuijotettiin hyvinkin irstaasti ja estottoman röyhkeästi. Nämä ahdistelijat oli jotain turkkilaisia tai vastaavia, suunnilleen samaa ikäluokkaa olevia miehiä eikä edes mitään nuoria kiimakolleja. Tämä tapahtui pk-seudulla.
Tuo on onneksi ainoa ahdistelukokemus enkä toista kaipaa yhtään. Tuli todella likainen ja häväisty olo.
Häväisty? Kun typerät vislailee perään mutta ei pahempaa tapahdu? Polisikaan ei lähde joka vislailun perään. Nuohan voi jättää omaan arvottomaan arvoonsa. Varovainen pitää silti olla.
Kyllä minuakin v*tuttaisi tuollainen, mutta onneksi en ole nainen. V'tuttaa miehenä myös känniset sössöttäjät ja muut huutelijat silloin harvoin, kun niitä kohtaa. En ole väkivaltainen, mutta en säälisi lainkaan, jos joku antaisi heille sitä mitä ansaitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tutustumaan naisten todellisuuteen. Mietipä vaikka tätä: minä nousen myöhään illalla bussista pois ja samaan aikaan bussista tulee lisäkseni vain yksi mies. Ketään muita ei muutenkaan näy mailla eikä halmeilla. Mies on sama, joka on bussissa tullut viereen istumaan. Lähden kävelemään kotia koti, mies seuraa. Käännyn risteyksestä, miehen askeleet kuuluvat edelleen takanani. Mistä minä tiedän, onko mies menossa kotiinsa lukemaan iltasadun lapsilleen vai seuraa minua ihan muussa tarkoituksessa? Eli: niin kauan kuin en tiedä
Sivusta, mä voin kyllä ymmärtää tuon tilanteen ahdistavuuden, mutta mitä siinä sitten pitäisi tehdä, jos se suunta ihan oikeasti on sama? Jos ajattelet, että nopeasti sujahdat ohi, niin siitäkin, toki ihan ymmärrettävästi, saattaa mieli lähteä laukalle, mutta tuskin sekään on mikään mieltä rauhoittava tilanne, että hitaasti löntystää perässä.
Eihän sille mitään voi jos suunta on sama. Sen sijaan sille voi, ettei ala haukkumaan naisia siitä, että he kertovat joutuvansa pelkäämään arkisia tilanteita. Ei ala vähättelemään naisten kokemaa ahdistelua. Eikä ainakaan ala vaatimaan mitän lohdutttelua ja hysyttelyä miehille siitä, että naiset kertovat kokemuksistaan ja peloistaan ääneen.
Tämähän tässä koko keskustelussa on ideana.
Kaikista ristiriitaisinta on, että naiset sanovat pelkäävänsä liikkua julkisilla paikoilla ja mielummin menevät metsään karhun kanssa, ja kun joku mainitsee kaikista loogisimman neuvon: pysy kotona, niin naiset yhtäkkiä haluavatkin päästä sinne julkisille paikoille
Häväisty? Kun typerät vislailee perään mutta ei pahempaa tapahdu? Polisikaan ei lähde joka vislailun perään. Nuohan voi jättää omaan arvottomaan arvoonsa. Varovainen pitää silti olla.