Epäsuosittu mielipide, mutta minua ei haittaa jos ravintolassa työntekijä puhuu englantia. Jos työvoimapulaa niin hyvä että joku palkattu
Siinähän vähitellen myös oppii suomea, kun on ympäristössä missä sitä myös puhutaan.
Aloitan itse aina suomeksi vaikka toinen puhuisi englantia mutta ei haittaa sitäkään puhua. Toki jos seurueessa joku haluaa puhua suomea niin pitäisi löytää suomea taitava tarvittaessa palvelemaan
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jotain arvostuksesta kertoo, jos ei puhu maan kieltä edes muutamaa fraasia tai sanaa.
Ja te, joita ei häiritse englannin puhuminen, mitä kaikkea olisitte valmiit "sietämään" englanniksi? Onko ok, jos saat koulutuksen, lääkärit, kirjaston, päiväkodit ja kaiken muun vain englanniksi ja suomea ei tarjota?
Ja miksi englanniksi, entä jos työntekijät puhuvatkin vain saksaa tai ranskaa tai tai... Missä vaiheessa suomalaisella on oikeus pyytää kotimaassaan palvelua kielellä jota ymmärtää?
Näillä kollektivisteilla on kumma käsitys että se on juuri englanti jota kaikkien tulee puhua. Globaalia utopiavaltiotahan nämä komministit rakentavat.
Joo, ei haittaa yhtään, vaikken itse mikään englanninkielen taituri olekaan.
Ihan normaaliahan tuo on ollut Euroopassa jo aika päivät, että ravintola-alan työntekijät ovat vierasperäistä työvoimaa joiden työkieli on englanti. Roomassa ihan samalla tavalla kuin suomalainen turre, myös italiainen paikallinen viereisessä pöydässä saa palvelun englanniksi siltä albanialaiselta tarjoilijalta.
Ei ainakaan itseäni haittaa. Joudun käyttämään englantia suht paljon omassa työssäni, eli omasta vinkkelistäni katsottuna se on yksi kieli muiden joukossa. Taisi olla toissakesänä, kun menin eräälle terassille Helsingissä, niin myyjä puhui nähtävästi pelkkää englantia. Ei haitannut yhtään/tullut paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaiset ja arabit eivät osaa kun tankeroenglantia, koska sitä ei opiskella heidän synnyinmaassaan. Miksi heidän sitten pitäisi opetella ravintolasanasto englanniksi, kun samalla vaivalla voisivat opiskella sen suomeksi?
puhun viittä kieltä ja olen asunut vuosikymmeniä ulkomailla. Siomalaiset ovat rähmällään ulkomaalaisten edessä. Haluan Suomessa palvelua suomeksi piste.
Nimenomaan. Puhun suomen lisäksi sujuvasti kolmea muuta kieltä mutta kotimaassani haluan ja odotan palvelua jommalla kummalla kotimaisella.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, eii haittaa yhtään. On tärkeää että mmaaahannmmuuttajat työllistyvät. Kaikilla aloilla ei pärjää ilman suomen kielen taitoa, ainakin isommissa kaupungeissa ravintola-alalla pärjää ihan hyvin.
Pitäiskö suomalaisten sitten vain opetella englantia? Iäkkäiden yms?
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan itseäni haittaa. Joudun käyttämään englantia suht paljon omassa työssäni, eli omasta vinkkelistäni katsottuna se on yksi kieli muiden joukossa. Taisi olla toissakesänä, kun menin eräälle terassille Helsingissä, niin myyjä puhui nähtävästi pelkkää englantia. Ei haitannut yhtään/tullut paha mieli.
Itse olen vaivaantunut, jos ulkomailla tyrkytetään suomi menua, kun pärjäisin englannin kielisellä aivan hyvin. Tarjoilijan ammattitaitoa ja miellyttävyyttä en myöskään arvostele sillä perusteella mitä kieltä hän puhuu. Hyvin on sujunut asiointi esim. Italiassa missä tarjoilija puhuu Italiaa ja muutamia sanoja englantia.
Vierailija kirjoitti:
Suurinta osaa ihmisistä ei haittaa. Persuja haittaa.
Unohditko lääkkeesi?
Eikö noin vaikea pakkomielle häiritse elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jotain arvostuksesta kertoo, jos ei puhu maan kieltä edes muutamaa fraasia tai sanaa.
Ja te, joita ei häiritse englannin puhuminen, mitä kaikkea olisitte valmiit "sietämään" englanniksi? Onko ok, jos saat koulutuksen, lääkärit, kirjaston, päiväkodit ja kaiken muun vain englanniksi ja suomea ei tarjota?
Ja miksi englanniksi, entä jos työntekijät puhuvatkin vain saksaa tai ranskaa tai tai... Missä vaiheessa suomalaisella on oikeus pyytää kotimaassaan palvelua kielellä jota ymmärtää?
Harmi, että sulla jäi koulut kesken 🥺 Koskaan ei kuitenkaan ole myöhäistä alkaa opiskelemaan englantia, vaikka työväenopistossa. Tsemppiä sulle 👍
Vierailija kirjoitti:
Karvakäsiä aina morkataan, mutta joka ikinen karvakäsi on aina palvellut minua suomeksi. Englanninkieliset expatit ovat vitsaus, taitaa Neil Hardwick olla ainoa joka on opetellut kielen ja muut eivät vaivaudu edes karvakäsitasolle kun heidän yli-ihmiskieltään puhuu jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, eii haittaa yhtään. On tärkeää että mmaaahannmmuuttajat työllistyvät. Kaikilla aloilla ei pärjää ilman suomen kielen taitoa, ainakin isommissa kaupungeissa ravintola-alalla pärjää ihan hyvin.
Pitäiskö suomalaisten sitten vain opetella englantia? Iäkkäiden yms?
Kyllä se kuuluu sivistykseen.
Täällä valitetaan ettei Suomessa saa virallisella kielellä, omalla äidinkielellä, palvelua suomeksi. Usean mielestä tämä on väärin ja ilman muuta pitää saada palvelua suomeksi.
Mutta kun ruotsinkieliset vaativat tätä samaa niin kyseessä onkin sitten luoja ties mikä kyykyttäminen, ylivalta, epäreiluus, vääryys jne jne jne.
Päättäkää nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Täällä valitetaan ettei Suomessa saa virallisella kielellä, omalla äidinkielellä, palvelua suomeksi. Usean mielestä tämä on väärin ja ilman muuta pitää saada palvelua suomeksi.
Mutta kun ruotsinkieliset vaativat tätä samaa niin kyseessä onkin sitten luoja ties mikä kyykyttäminen, ylivalta, epäreiluus, vääryys jne jne jne.
Päättäkää nyt jo.
Todennäköisesti saat palvelua jollain Suomen virallisella kielellä. Englanti ei sellainen ole.
Vain kielitaidottomia haittaa englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vain kielitaidottomia haittaa englanti.
Minulla on korkeakoulututkinto englantilaisesta filologiasta. Suomessa puhutaan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itse käydä ns. etnisissä ravintoloissa joissa toivottavasti omistaja ei ole suomalainen. Jos tarjoilijakin puhuu vain englantia, niin ei haittaa, puhun sitten englantia. Tiedän että juntteja suomalaisia tarjoilijoita jotka eivät osaa englantia on ravintola-alalla runsaasti, eikä heitä tietenkään voida palkata paikkoihin joissa muu henkilökunta puhuu englantia tai muuta kieltä keskenään, vaikka voisivatkin tarjoilla suomeksi.
Enpä ole tainnut käydä yhdessäkään etnisessä ravintolassa, missä puhuisivat keskenään englantia. Kaikenlaisia muita kieliä olen kyllä kuullut käytettävän. Ja kaikissa on palveltu suomeksi, välillä aika heikolla sellaisella, mutta silti suomella.
Yhtä paikkaa pitää kiinalainen ja malesialainen. Vaikka molemmat ovat vuosikymmeniä olleet Suomessa, niin kieli on hyvin aksentillista ja kielioppi hukassa, mutta hyvin onnistuu keskustele. Heidän Suomessa syntyneet lapsensa puhavat suomea kuin natiivit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itse käydä ns. etnisissä ravintoloissa joissa toivottavasti omistaja ei ole suomalainen. Jos tarjoilijakin puhuu vain englantia, niin ei haittaa, puhun sitten englantia. Tiedän että juntteja suomalaisia tarjoilijoita jotka eivät osaa englantia on ravintola-alalla runsaasti, eikä heitä tietenkään voida palkata paikkoihin joissa muu henkilökunta puhuu englantia tai muuta kieltä keskenään, vaikka voisivatkin tarjoilla suomeksi.
Enpä ole tainnut käydä yhdessäkään etnisessä ravintolassa, missä puhuisivat keskenään englantia. Kaikenlaisia muita kieliä olen kyllä kuullut käytettävän. Ja kaikissa on palveltu suomeksi, välillä aika heikolla sellaisella, mutta silti suomella.
Yhtä paikkaa pitää kiinalainen ja malesialainen. Vaikka molemmat ovat vuosikymmeniä olleet Suomessa, niin kieli on hyvin aksentillista ja kielioppi hukassa, mutta hyvin onnistuu keskustele. Heidän Suomessa syntyneet lapsensa puhavat suomea kuin natiivit.
Ihanko totta, aivan kuin he... olisivat syntyperäisiä suomenkielisiä
Minusta palvelutyö ei sovi kielitaidottomalle, koska vähintään osa asiakkaista kärsii siitä. Esim. siivoustyö tai kokoonpanotyö on paremmin soveltuva. Siinä samalla vähitellen sitten opettelee suomea, jos palveluala kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että sulla jäi koulut kesken 🥺 Koskaan ei kuitenkaan ole myöhäistä alkaa opiskelemaan englantia, vaikka työväenopistossa. Tsemppiä sulle 👍
Ei jäänyt mutta sinulta näyttää puuttuvan täysin kyky ajatella asioita laajemmin. Siihen ei valitettavasti opiskelu auta.