Epäsuosittu mielipide, mutta minua ei haittaa jos ravintolassa työntekijä puhuu englantia. Jos työvoimapulaa niin hyvä että joku palkattu
Siinähän vähitellen myös oppii suomea, kun on ympäristössä missä sitä myös puhutaan.
Aloitan itse aina suomeksi vaikka toinen puhuisi englantia mutta ei haittaa sitäkään puhua. Toki jos seurueessa joku haluaa puhua suomea niin pitäisi löytää suomea taitava tarvittaessa palvelemaan
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jotain arvostuksesta kertoo, jos ei puhu maan kieltä edes muutamaa fraasia tai sanaa.
Ja te, joita ei häiritse englannin puhuminen, mitä kaikkea olisitte valmiit "sietämään" englanniksi? Onko ok, jos saat koulutuksen, lääkärit, kirjaston, päiväkodit ja kaiken muun vain englanniksi ja suomea ei tarjota?
Ilmeisesti he eivät itsekään arvosta omaa itseään. Ei ihme silloin, ettei kukaan muukaan
Onhan se nyt intersektionaalisesti ajateltuna vähintään rikos ihmisyyttä vastaan jos suomalainen arvostaa itseään. Entä ne sorretut vähemmistöt hei!?
Ei minuakaan haittaa, olen ollut samassa veneessä. Asun ulkomailla ja tänne muutettuani sain töitä ravintolasta. Aloitin englannilla, mutta opin kielen todella nopeasti paikallisten työkavereiden ja asiakkaiden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei minuakaan haittaa, olen ollut samassa veneessä. Asun ulkomailla ja tänne muutettuani sain töitä ravintolasta. Aloitin englannilla, mutta opin kielen todella nopeasti paikallisten työkavereiden ja asiakkaiden ansiosta.
Nyt puhutaan Suomesta, eikä sun työpaikastasi ties missä persereiässä
Minulla tulee sellainen olo, että miksi tämäkin tekijä on jostain kaukaa tuotu, eikä ole vähennetty omien työttömien määrää, joissa olisi varmasti löytynyt myös suomenkielen taitoisia?
Lisäksi tulee mieleen, jos tämä paikka vaikka katuu tai myydään tai jotain, niin tuleekohan tuosta jälleen kerran meille yksi ikityötön lisää?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai teitä sitten haittaa jos lastenne opettaja tai lääkäri puhuu vain englantia?
Molemmat taitavat joutua käymään suuren kielitestin ennen pätevöitymistään. Samoin poliisit jne joiden työ on vastuullisempaa
Ravintolahenkilökunnan ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan Suomesta, eikä sun työpaikastasi ties missä persereiässä
Oma maa mansikka, muu maa persereikä??
Olet ihana ihminen selvästi😍
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee sellainen olo, että miksi tämäkin tekijä on jostain kaukaa tuotu, eikä ole vähennetty omien työttömien määrää, joissa olisi varmasti löytynyt myös suomenkielen taitoisia?
Lisäksi tulee mieleen, jos tämä paikka vaikka katuu tai myydään tai jotain, niin tuleekohan tuosta jälleen kerran meille yksi ikityötön lisää?
Jos ulkkari on jo kerran päässyt töihin kiinni miksi ei menisi tuossa tilanteessa seuraavaan paikkaan?
Perheessä on ulkomaalainen juurikin ravintola-alalla ja kysyntää riittää! Nykyisen työnkin valitsi 4 tarjolla olevasta fine-dining ravintolasta. PYYDETTIIN töihin, ei tarvinnut edes hakea! Ja palkka ihan sama kuin muillakin samasta työstä, noussut hyvin parissa vuodessa. Lidäkdi reilut tipit joka työvuorosta
Jotain vikaa suomalaisissa kun rivät työllisty??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkkari on jo kerran päässyt töihin kiinni miksi ei menisi tuossa tilanteessa seuraavaan paikkaan?
Perheessä on ulkomaalainen juurikin ravintola-alalla ja kysyntää riittää! Nykyisen työnkin valitsi 4 tarjolla olevasta fine-dining ravintolasta. PYYDETTIIN töihin, ei tarvinnut edes hakea! Ja palkka ihan sama kuin muillakin samasta työstä, noussut hyvin parissa vuodessa. Lidäkdi reilut tipit joka työvuorosta
Tätäpä juuri ihmettelen... Täällä valitetaan että miksi ei kelpaa suomalainen töihin. En millään jaksa uskoa sellaiseen salaliittoteoriaan, että Suomessa palkattaisiin mieluummin ulkomaalaisia kielitaidottomia, kuin suomalaisia kielitaidollisia. Oletettavasti suomalaisille ei vaan kelpaa tällaiset työt, jos kerran tekijöiksi otetaan ulkomaalaisia. Ja tosiaan ravintola-alan TESin mukainen palkkaus, eli ei riitä tekosyyksi, että ulkomaalaisille voi maksaa huonompaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on hirveä kiire, management by perkele ja paska palkka. Tyhjän saa pyytämättäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on vitsi? Ootko ikinä ollut työnantajan roolissa Suomessa? Ihan perustiedoksi: kukaan työnantaja ei halua palkata suomalaisia koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa. Kunnon työnantaja palkkaa parhaimman mahdollisen työntekijän ja pitää huolta koulutuksesta, myös kielikoulutuksesta. Se vie hieman aikaa ja rahaa mutta kannattaa pidemmän päälle. Yllättäen tämä kustannustehokkaampaa ulkomailta tulleista työntekijöistä.
Minua ärsyttää sellainen vähättelevä puhe että "kaikkihan osaa ja kaikkihan puhuu". Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Reilu kymmenesosa suomalaisista ei osaa yhtään englantia. Myös nuoria on paljon joilla on erittäin huono kielitaito. Jonkinlaisesta yksinkertaisen kielen ymmärtämisestä on vielä pitkä matka puhumiseen ja kirjoittamiseen. Ehkä kielitaitoiset tai korkeasti koulutetut kuvittelevat että kaikki osaavat. Ammattikoulutettujen keskuudessa varsinkin on edelleen yleistä että kukaan juuri ei puhu muuta kuin suomea, ainakin omien kokemusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kielipuolet pärjäätte ulkomailla? Ainiin, mutta ettehän te ole koskaan poistuneet Suomesta. Ja pitkälti siksi teillä on niin pöyttyneet asenteet ja maailmanne romahtaa, jos joku puhuu muuta kieltä kuin suomea teidän lähellänne.
Enhän minä pärjääkään. Parin viikon pakettimatka kaverin kanssa menee mutta itsenäisesti en osaisi hoitaa asioita. Ravintolassa kykenen näyttämään sormella haluamani annoksen listalta, lausumaan juoman nimen ja lähtiessä näyttämään kukkaroa.
Minullekin on ihan sama, mitä kieltä suomalaisen ravintolan henkilökunta puhuu. Minä kuitenkin puhun vain suomea.
Miksi aloittaja maksaa mieluummin verovaroillaan sosiaalitukia suomalaiselle työttömälle, jota ei huolita töihin ja hyväksyy kielitaidottomat työntekijät?
Vierailija kirjoitti:
Miten selität sen, että Suomessa pitkään töissä olleen ei tarvitse osata edes ravintolasanaston alkeita?
Suomessa on ammattikouluissakin ollut ravintolaranskan alkeita, siis ravintola-alan opiskelijoilla.
Ne jotka valittaa tuosta on näitä joilla on huono englanninkielen taito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai teitä sitten haittaa jos lastenne opettaja tai lääkäri puhuu vain englantia?
Molemmat taitavat joutua käymään suuren kielitestin ennen pätevöitymistään. Samoin poliisit jne joiden työ on vastuullisempaa
Ravintolahenkilökunnan ei tarvitse.
Näin on, ja on myös suoritettava suomenkielen kokeen lisäksi myös virkamiesruotsi. Se läpäiseminen ei todellakaan takaa minkäänlaista kielitaitoa, vaan raveja lukuun ottamatta tv:ssa näkee ruotsalaisia haastateltavan englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka valittaa tuosta on näitä joilla on huono englanninkielen taito.
Tässä on kuitenkin kyse siitä, että tässäKIN maassa pitäisi saada palvelua virallisella kielellä, olipa oma kielitaito mikä tahansa. Yritä sinä palvella ranskalaisia englanniksi tai englantilaisia ranskaksi ja tule sitten kertomaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
J
Työ kuin työ.
Enemmän arvostan kuitenkin sitä työtätekevää kuin sinua joka kehtaat haukkua välttämätöntä työtä "paskaduuniksi" ja loisit tuilla. Palkkaus on huono, sen myönnän mutta se ei ole sen työntekijän vika. Hän sentään huolehtii omasta elämästään ja maksaa laskunsa itse, kunnioitukseni on suuri näitä pienituloisia kohtaan
Ilmeisesti he eivät itsekään arvosta omaa itseään. Ei ihme silloin, ettei kukaan muukaan