Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsuosittu mielipide, mutta minua ei haittaa jos ravintolassa työntekijä puhuu englantia. Jos työvoimapulaa niin hyvä että joku palkattu

Vierailija
23.05.2024 |

Siinähän vähitellen myös oppii suomea, kun on ympäristössä missä sitä myös puhutaan.

Aloitan itse aina suomeksi vaikka toinen puhuisi englantia mutta ei haittaa sitäkään puhua. Toki jos seurueessa joku haluaa puhua suomea niin pitäisi löytää suomea taitava tarvittaessa palvelemaan

Kommentit (240)

Vierailija
1/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan haittaa, vaikka vähän tulee sellainen olo, ettei asiakas ole oikeassa vaan joutuu ikään kuin alistumaan.

Vierailija
2/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei myöskään haittaa, jos työntekijä puhuu englantia. Tai ruotsia, saksaa tai espanjaa, ymmärrän niitä kyllä melko sujuvasti. Itse puhun hänelle kuitenkin suomea ja odotan, että hän ymmärtää. Ravintolasanasto on kuitenkin lopulta melko suppea ja nopeasti opittavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei myöskään haittaa, jos työntekijä puhuu englantia. Tai ruotsia, saksaa tai espanjaa, ymmärrän niitä kyllä melko sujuvasti. Itse puhun hänelle kuitenkin suomea ja odotan, että hän ymmärtää. Ravintolasanasto on kuitenkin lopulta melko suppea ja nopeasti opittavissa.

Sinäkö muka osaisit kieliä, ha ha!

Vierailija
4/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, eii haittaa yhtään. On tärkeää että mmaaahannmmuuttajat työllistyvät. Kaikilla aloilla ei pärjää ilman suomen kielen taitoa, ainakin isommissa kaupungeissa ravintola-alalla pärjää ihan hyvin.

Vierailija
5/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa minuakaan. Jos ei siihen kerran suomea puhuvaa saada, niin parempi että kuitenkin joku. 

Vierailija
6/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai teitä sitten haittaa jos lastenne opettaja tai lääkäri puhuu vain englantia?

Vierailija
7/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa kuinka montaa kieltä joku puhuu kunhan saan Suomessa palvelua suomeksi.

Vierailija
8/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla ja siellä opettajat ja lääkärit puhuivat vain englantia. Ei haitannut.

Vierailija
9/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän kummallista, jos puhutaan englantia. Ainakin itsestä tuntui jotenkin oudolta esim. Helsingin Kalliossa. Nuoremmista tuntuu varmaankin kansainväliseltä ja suvaitsevalta. Onneksi yleensä kommunikointiin ravintolassa henkilökunnan kanssa ei tarvita monia sanoja. 

Vierailija
10/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa ihmisistä ei haittaa. Persuja haittaa.

Vierailija
11/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se vähän kummallista, jos puhutaan englantia. Ainakin itsestä tuntui jotenkin oudolta esim. Helsingin Kalliossa. Nuoremmista tuntuu varmaankin kansainväliseltä ja suvaitsevalta. Onneksi yleensä kommunikointiin ravintolassa henkilökunnan kanssa ei tarvita monia sanoja. 

Tarvittavien sanojen vähyyden takia kielitaidottomuus vähän kummeksuttaakin. Tervehdys, mitä saisi olla ja ruokalista ulkoa oppii vähintään viikossa.

Vierailija
12/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelu työ on paras ja nopein paikka kielen opetteluun.

Vierailija
13/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa yhtään. Puhunhan mä englantia ulkomaillakin ravintoloissa ja kaupoissa, niin miksi en voisi tehdä sitä Suomessakin? Lääkäreitä nyt on ihan turha tuoda tähän keskusteluun, koska on aivan eri asia puhua terveyteen liittyvistä ongelmista, kuin tilata pihvi ja ranut ravintolassa. Jos opettaja puhuu englantia, niin sehän on vain hyvä, oppiipahan sitäkin siinä samalla. Mulla on ollut kieltenopetttajina henkilöitä, jotka eivät puhuneet muuta kuin opettamaansa kieltä. Erittäin tehokasta 👍

Vierailija
14/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri lehdessä luki, että ravintola-alan työvoimapula on hellittänyt, eikä tarjoilijoita enää revitä töihin.

Vierailija
15/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ja puhun sujuvasti englantia (ja pari muuta ulkomaan kieltä), mutta tuntuu kieltämättä hiukan oudolta, että asiakaspalvelija Suomessa ei puhu suomea tai ruotsia (tai ei yritä). Työvoimapulaa ei taida pääsääntöisesti olla muualla kuin niissä paikoissa joissa työolot eivät ole lain puitteissa.

Vierailija
16/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että se tässä kuussa englantia puhuva onkin oppinut niin että puolen vuoden tai vuoden päästä palvelee suomeksi.

Kun saanut ensin jalkaa oven väliin ja oppinut työtehtävät ja tulee toistoa suomenkielellä.

Vierailija
17/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua haittaa ja asioin vain kerran ravintolassa, jossa henkilökunta ei edes yritä kommunikoida suomeksi. Perustilauksen pitäisi onnistua Suomessa suomeksi, vaikeammat asiat voi sitten puhua enkuksi.

Vierailija
18/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu työ on paras ja nopein paikka kielen opetteluun.

Kyllä. Kieltä oppii vain käyttämällä sitä ja yrittämällä. Mutta jos asiakkaat suostuvat asioimaan englanniksi ja keskustelu käydään englanniksi niin miten sitä mitään sitten oppii.

Suomessa vaihdetaan kieli liian helposti enkuksi ystävällisyyttään ja kohteliaisuuttaan ulkomaalaista kohtaan, mutta sillä tehdään hänelle karhunpalvelus. Ei voi oppia jos ei puhuta suomea.

Vierailija
19/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa lainkaan. Jäisi hyvät ruoat saamatta, esim. poke bowl -paikassa joutuu asioimaan englanniksi mutta se on sen arvoista! Ja netin kautta toki voi tilata myös...

Vierailija
20/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainalaiset ja arabit eivät osaa kun tankeroenglantia, koska sitä ei opiskella heidän synnyinmaassaan. Miksi heidän sitten pitäisi opetella ravintolasanasto englanniksi, kun samalla vaivalla voisivat opiskella sen suomeksi?

puhun viittä kieltä ja olen asunut vuosikymmeniä ulkomailla. Siomalaiset ovat rähmällään ulkomaalaisten edessä. Haluan Suomessa palvelua suomeksi piste. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä