Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäsuosittu mielipide, mutta minua ei haittaa jos ravintolassa työntekijä puhuu englantia. Jos työvoimapulaa niin hyvä että joku palkattu

Vierailija
23.05.2024 |

Siinähän vähitellen myös oppii suomea, kun on ympäristössä missä sitä myös puhutaan.

Aloitan itse aina suomeksi vaikka toinen puhuisi englantia mutta ei haittaa sitäkään puhua. Toki jos seurueessa joku haluaa puhua suomea niin pitäisi löytää suomea taitava tarvittaessa palvelemaan

Kommentit (240)

Vierailija
61/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei osaa edes syödä itse, niin tuskin se olisi ravintolaan menossakaan. Tarjoilijat ei syötä mummoja. Ei edes englanniksi.

Pointti ei ollutkaan se, käykö ihminen ravintolassa. Tartuin vain sinun naiiviin hämmästelyysi siitä, miten joku voi olla osaamatta englantia, vaikka sinun mummosi puhuu kymmentä kieltä sujuvasti vielä ysikymppisenäkin. 

Vierailija
62/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella (vai olisiko Pirkkalaa?) jouduin pari vuotta sitten pizzeriaan, missä ei suomea osattu. Englantia ja italiaa kuitenkin.

Tilasin suomeksi enkä englanniksi, kuten edelliset.

Kassaneito tokaisi tilauksen jälkeen pitsamaakarille italiaksi vapaasti suomeksi käännettynä:"Juntille Margherita!".

Kohotin hieman toista kulmaani ja palautin "Grazie mille per il servizio perfetto!".

No, sainpahan nolostuneen ilmeen ja ilmaisen jälkiruoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myönnän, että minua haittaa. Olisi kiva, jos ei haittaisi mutta... ei, ei ei. Olen muutenkin sosiaalisesti arka. En todellakaan halua kotimaassani asioida englanniksi.

Miten sä voit käydä esim. Subwaylla tai Mäkkärissä, kun siellä pitää sanoa Big Mac tai Chicken fajita sub tms. 

Hei, en pidä tuosta syyllistävästä asenteestasi. Asiakkaana minullakin on oikeus omiin toiveisiini. 

Hei, esitin vain kysymyksen. En syyllistänyt. Olemme keskustelupalstalla, joten täällä on tapana kysyä kysymyksiä. Toiveita toki saa olla, mutta et voi velvoittaa ravintolaa niitä toteuttamaan. Muutenhan voisit vaatia esim. ateriat ilmaiseksi vain koska toivot niin. 

Vierailija
64/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa osataan kieliä, tässä ei ole kyse siitä, etteikö kaikki saisi burgerinsa tai pihvinsä tilattua englanniksi. Kyse on periaatteesta, että Suomessa saa palvelua suomeksi. Arvostetaan omaa kieltämme ja vaaditaan suomen kielen opettelua ulkomaalaisilta. Näin heidänkin on helpompi suomalaistua ja integroitua yhteiskuntaan.

Tämä! Pitkän aikavälin kehityksen vaarana on myös suomen kielen näivettyminen ja lopulta jopa häviäminen.

Vierailija
65/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myönnän, että minua haittaa. Olisi kiva, jos ei haittaisi mutta... ei, ei ei. Olen muutenkin sosiaalisesti arka. En todellakaan halua kotimaassani asioida englanniksi.

Miten sä voit käydä esim. Subwaylla tai Mäkkärissä, kun siellä pitää sanoa Big Mac tai Chicken fajita sub tms. 

Nykyään subissa ei tarvitse sanoa yhtään mitään.

ohis

Vierailija
66/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkkeellä oleva isä on lukenut koulussa saksan, eikä osaa englantia. Hänellä on myös ruoka-ainerajoitteita, ja joutuu ravintolassa varmistamaan sisältääkö annos sitä tai tätä.

Ei onnistuisi isältä englanniksi, ja olisi tosi kurjaa jos hän ei pystyisi tällaista asiaa itse selvittämään. Jäisi isältä ravintolat väliin jos hän tarvitsisi tulkkia. 

Pidetään palvelut Suomessa suomenkielisinä ja kaikkien saatavilla.

Vierailija
67/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella (vai olisiko Pirkkalaa?) jouduin pari vuotta sitten pizzeriaan, missä ei suomea osattu. Englantia ja italiaa kuitenkin.

Kassaneito tokaisi tilauksen jälkeen pitsamaakarille italiaksi vapaasti suomeksi käännettynä:"Juntille Margherita!".

Kohotin hieman toista kulmaani ja palautin "Grazie mille per il servizio perfetto!".

Mikä on juntti italiaksi?

Vierailija
68/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te olette tyhmiä kun ette arvosta omaa äidinkieltänne. Tyhmiä aaseja Helsingistä.

Vierailija
69/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei osaa edes syödä itse, niin tuskin se olisi ravintolaan menossakaan. Tarjoilijat ei syötä mummoja. Ei edes englanniksi.

Pointti ei ollutkaan se, käykö ihminen ravintolassa. Tartuin vain sinun naiiviin hämmästelyysi siitä, miten joku voi olla osaamatta englantia, vaikka sinun mummosi puhuu kymmentä kieltä sujuvasti vielä ysikymppisenäkin. 

No eihän ne vanhemmatkaan osanneet englantia? Miten se edes on mahdollista? 

Vierailija
70/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Ajatuksia lukemallako ne tietää, mitä haluat?

Vierailija
71/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paesano. -ohis-

Vierailija
72/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me ollaan puhuttu italialaisissa ravintoloissa italiaa (Suomessa ja Belgiassa). Henkilökunta ainakin oli italialaistyyppisen ulkonäön perusteella pestattu. - Eivät ymmärtäneet. Kielitaitomme on ok. (Puolison työkieli.)

Vierailija
73/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Eikä mäkkärissäkään.

toinen ohis

Vierailija
74/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te olette tyhmiä kun ette arvosta omaa äidinkieltänne. Tyhmiä aaseja Helsingistä.

Mitä hourailet? Ei se, jos esim. kerran kuukaudessa puhun tarjoilijalle englantia, kerro mitään suomen kielen arvostuksestani. 

Vierailija
75/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää perusfraasit opetella suomeksi, kun Suomessa ollaan. Englanniksi voi jatkaa keskustelua, jos tulee ongelmia. 

Vierailija
76/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

fafankuulo

Vierailija
77/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Ajatuksia lukemallako ne tietää, mitä haluat?

Näpyttelen ajatukseni sellaiseen tauluun ja sitä ne osaavat lukea.

Vierailija
78/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, en pidä tuosta syyllistävästä asenteestasi. Asiakkaana minullakin on oikeus omiin toiveisiini. 

Hei, esitin vain kysymyksen. En syyllistänyt. Olemme keskustelupalstalla, joten täällä on tapana kysyä kysymyksiä. Toiveita toki saa olla, mutta et voi velvoittaa ravintolaa niitä toteuttamaan. Muutenhan voisit vaatia esim. ateriat ilmaiseksi vain koska toivot niin. 

Tiedät kyllä hyvin, että ruokalajin nimi voi olla mikä vain. Se on eri asia kuin tarjoilija, joka ei osaa suomea Suomessa. En minä vaadi ravintoloilta mitään. En itse vain asioisi paikoissa, joissa suomea ei osata. Niin simppeliä se on.

Vierailija
79/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne vanhemmatkaan osanneet englantia? Miten se edes on mahdollista? 

Helposti. Edelleen: Ihmiset ovat erilaisia. Mikä tässä on sinulle nyt niin vaikeaa hahmottaa? 

Otetaan toinen esimerkki: Minun appiukkoni on 71-vuotias. Hän on käynyt kansakoulun pienessä maalaiskylässä. Englantia heille opetettiin jollakin tasolla 2 vuotta. Voit ehkä itse päätellä, millainen se taso on ollut 60-luvulla pikkukylällä. Peruskoulun jälkeen isäni ei ole ikinä käyttänyt englantia missään. Alkaako aueta, miksi hän ei osaa ko. kieltä?

Vierailija
80/240 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläkkeellä oleva isä on lukenut koulussa saksan, eikä osaa englantia. Hänellä on myös ruoka-ainerajoitteita, ja joutuu ravintolassa varmistamaan sisältääkö annos sitä tai tätä.

Ei onnistuisi isältä englanniksi, ja olisi tosi kurjaa jos hän ei pystyisi tällaista asiaa itse selvittämään. Jäisi isältä ravintolat väliin jos hän tarvitsisi tulkkia. 

Pidetään palvelut Suomessa suomenkielisinä ja kaikkien saatavilla.

Tässä tuli esiin erittäin tärkeä asia, nimittäin ruokarajoitukset. Jos sekä asiakas että tarjoilija puhuvat huonoa englantia, ei todellakaan voi olla varma, että ruoka, jota tarjoillaan on turvallista sellaiselle, jolla on jokin lääketieteellinen syy ruokarajoituksille. Sama asia on ongelmana nykyisin lääkärille mennessäkin. Maassamme ei haluta kouluttaa riittävästi lääkäreitä, jotta palkat pysyisivät korkeina. Niinpä tarjolla on vaikka ja mistä tulevia lääkäreitä, joiden kanssa potilaalla ei ole yhteistä kieltä. Kylmästi vain oletetaan, että Pihtiputaan mummo hoitaa ongelmitta lääkäriasiansa englanniksi, vaikka ei olisi koskaan englantia opiskellut.  Terveysasiat pitäisi ehdottomasti saada hoitaa omalla kielellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme