Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.
Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.
Avaat vaikka tilin Nordnetiin. Onnistuu heti. Pistät sinne tilillesi rahaa. Ostat niillä rahoilla rahastoja tai osakkeita. Voit tehdä esim. automaattisesti toistuvan tilisiirron kerran kuussa johonkin rahastoon. Edullisimpia on pörssin kehitystä seurailevat indeksirahastot. Niissä ei tule suuria kuluja rahastonhoidosta.
Jos haluat ostaa osakkeita, voit avata Nordnetiin niille osakesäästötilin, joka on verotuskäytännöltään edullinen piensijoittajalle. Osakkeissa on erilaisia strategioita, toiset ostaa hyviä yrityksiä ja myy vasta kymmenien vuosien päästä, toiset metsästää nopeita arvonnousuja. Kannattaa lainata kirjastosta joku kirja missä vähän avataan näitä.
Tämä kaikki on sellaista, että sitä pitää vaan alkaa jostain päästä opettelemaan. Pikku hiljaa ymmärrys lisääntyy.
En tiiä tarkemmin, mutta ainakin osuuspankin nettipalvelussa on "Säästöt ja sijoitukset" välilehden alla "Kurssit ja markkinat" jossa voi suoriltaan kai ostaa monenlaisia osakkeita.
Mä aloitin laittamalla satasen muutamaan rahastoon ja katselin hetken, mikä niistä alkaa tuottamaan. Sitten tuohon tuottavimpaan lisään vähän väliä lisää rahaa ja jos joku rahasto ei tuota, siirrän ne rahat tuottavampaan. Ja ihan verkkopankissa tein. Ja sijoitin alkuun vain sen verran, ettei harmita summan mahdollisesti hävitessä. Nyt on ihan hyvin noussut jenkkien ja kiinan rahastot. Euroopan rahastosta otin pois, kun se junnasi pari vuotta paikallaan. Nyt odottelen osuuspankin avaavan asiakkaille mahdollisuutta osaketiliin, sillä pääsee kiinni pörssikauppoihin ilman veroja (vero maksetaan vasta kun tililtä nostaa varoja omaan käyttöön). Osaketilin kanssa teen samoin: sijoitan vähän muutamaan kohteeseen ja jään katsomaan mitä tapahtuu. Jutun juonesta pääsee kiinni kun seurailee hetken tilannetta.
Lue 5-10 kpl eri kantilta asiaa käsittelevää kirjaa niin parissa viikossa olet paljon viisaampi.
Mene pankkiisi juttelemaan. Mutta lue sopimukset tarkkaan ja kysy ne kaikki tyhmät kysymykset monta kertaa, esim vuosimaksujen todellinen taso, sijoituksen todellinen riski jne.
Pistät rahaasi kiinni osakkeisiin ja rahastoihin ja hyvällä tuurilla yhtiön tai rahaston arvo nousee, jolloin tianaat rahaa. Jos taas laskee niin menetät sitä.
Tili Nordnettiin ja siirrät sinne tilille rahat verkkopankin kautta. Sitten vaan ostelemaan rahastoja ja osakkeita. Hakutoiminnolla löydät osakkeet nimellä, sitten Osta-painikkeella teet toimeksiannon haluamallasi summalla.
Voi tehdä myös kuukausittaisen sijoitussopimuksen, siihenkin voi itse valita tietyt rahastot. Sitten vaan pitää huolen että tilillä on katetta joka kuukausi tarvittava määrä.
Kk-säästä rahastoon, hidas mutta varma tapa saada tuottoa. Laita vähän suurempi alkusumma niin ei niin kauan tarvi odottaa ennen kunnon tuottoja.
Lähes kaikilla pankeilla tarjolla näitä, katso vain että kulut lähempänä 1 kuin 2%.
Mä menin omaan nettipankkiini (Nordea) ja avasin arvo-osuustilin. Onnistui ihan verkossa. Sitten menin sieltä kohtaan kaupankäynti ja täytin sen toimeksiantolomakkeen ja sitten ne osakkeet ilmestyi sinne tilille. Helppoa. Nyt siellä on 10 000 euron arvosta osakkeita ja ostelen aina muutaman kuukauden välein lisää (pienillä summilla, muutama satanen kerralla). Ostan vakavaraisia suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat osinkoja. Nuo pankkien sijoitusneuvojat ei välttämättä anna parhaita neuvoja. Mainostavat pankkiensa rahastoja, joissa voi olla ihan järkyttäviä kuluja. Netti on oikeasti täynnä sijoitusblogeja ja kirjastot sijoituskirjoja, joten ehkä kannattaisi hiukan perehtyä sitä kautta? Yksi isoimmista jutuista on sijoittamisesta tulevat kulut ja ne vaihtelee todella paljon. Nordeassa kaupankäynti kulut on vain 1% kauppasummasta, joten sopii hyvin piensijoittajalle. Nordnetissä ne on 8 eur/kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Tili Nordnettiin ja siirrät sinne tilille rahat verkkopankin kautta. Sitten vaan ostelemaan rahastoja ja osakkeita. Hakutoiminnolla löydät osakkeet nimellä, sitten Osta-painikkeella teet toimeksiannon haluamallasi summalla.
Voi tehdä myös kuukausittaisen sijoitussopimuksen, siihenkin voi itse valita tietyt rahastot. Sitten vaan pitää huolen että tilillä on katetta joka kuukausi tarvittava määrä.
Nordnet on vaan piensijoittajalle helposti kallis. ETF-kuukausisijoittaminen maksaa 2,5 eur kerta ja osakekauppa 8 eur kerta. Säilyttäminen on ainakin toistaiseksi ollut ilmaista. Kannattaa selvittää oman pankin kulut ensin.
Vierailija kirjoitti:
Pistät rahaasi kiinni osakkeisiin ja rahastoihin ja hyvällä tuurilla yhtiön tai rahaston arvo nousee, jolloin tianaat rahaa. Jos taas laskee niin menetät sitä.
Kurssimuutokella ei sinällään tienaa eikä menetä mitään, sillä voitto tai tappio realisoituu, vasta kun myy jotain.
Osakkeenomistaja saattaa saada osinkoja ja jos haluaa hyödyntää ns. korkoa korolle -ilmiötä, pitää niillä ostaa uusia osakkeita.
Ostat arvopapereita (osakkeita), tuijottelet niiden arvojen pomppimista eestaas ja ressaat rahoistasi. Välillä saat vähän osinkoa kiitokseksi ja myydessäsi osakkeita saat kaupan päälle rutkasti veropas-kaa.
30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?
Vierailija kirjoitti:
30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?
XDDDDDDD Niin että kaikki yritykset menevät konkkaan tuosta noin vaan hetkessä ja samaan aikaan? XD
Vierailija kirjoitti:
Avaat vaikka tilin Nordnetiin. Onnistuu heti. Pistät sinne tilillesi rahaa. Ostat niillä rahoilla rahastoja tai osakkeita. Voit tehdä esim. automaattisesti toistuvan tilisiirron kerran kuussa johonkin rahastoon. Edullisimpia on pörssin kehitystä seurailevat indeksirahastot. Niissä ei tule suuria kuluja rahastonhoidosta.
Jos haluat ostaa osakkeita, voit avata Nordnetiin niille osakesäästötilin, joka on verotuskäytännöltään edullinen piensijoittajalle. Osakkeissa on erilaisia strategioita, toiset ostaa hyviä yrityksiä ja myy vasta kymmenien vuosien päästä, toiset metsästää nopeita arvonnousuja. Kannattaa lainata kirjastosta joku kirja missä vähän avataan näitä.
Tämä kaikki on sellaista, että sitä pitää vaan alkaa jostain päästä opettelemaan. Pikku hiljaa ymmärrys lisääntyy.
Nordnet on kallis paikka ostaa osakkeita.
Itsellä rahastot Nordnetissä ja osakkeet ostan omasta pankista, Nordeasta. Siellä kulut on aina se sama prosentti. Kannattaa siis tarkistaa osakkeenostokulut ja myös säilytyskulut. Nordea ei veloita säilytyskuluja jos tekee oston neljännesvuosittain.
Siis oikeastikko sun pankkia ei kiinnosta sun rahat? Sanoisin, että soitappa johonkin toiseen pankkiin sitten. Eli: tarvitset arvo-osuustilin (johonkin pankkiin) ja sitten valitset heidän rahastoistaan jonkin mikä itseä miellyttää (kannattaa katsoa sitä tuotto-odotusta ja riskiä, kun molemmat luvut on pieniä, todennäköisyys, että rahat täysin häviää on aika pieni). Ja sitten rahat sinne arvo-osuustilille ja pankki hoitaa loput. Pankkialalla toimivat sijoittavat itse kahden säännön mukaan:
1. sijoita vain sen verran kun olet valmis häviämään
2. sijoita ja unohda eli älä sijoita, jos tiedät jo valmiiksi, että sinulla on akuutti käteisen tarve vaikka seuraavassa kuussa, silloin tulee takkiin varmasti
ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.
Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.
Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.
Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.
Lisäisin vielä että unohda pankkien "neuvot" ja kaikki "rahastot".
Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.