Miksei tämä huone kelpaa vanhukselle? Ei opiskelijoiden soluhuoneet sen kummoisempia ole
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi!
Häh? Mun soluhuone oli ihan yhtä pieni. Mutta oli vain yksi vessa kolmelle hengelle, tuolla yksi per 2 henkilöä.
Sinulla on mahdollisuus joskus muuttaa pois. Vanhuksella ei.
Tuo on sinunkin kohtalosi lopulta.
Ei noihin laitoksiin edes pääse. Kotihoito ja digilukko oven ulkopuolelle. Siellä oot lopun elämäsi, jos sulla ei omia lapsia ole, jotka välittävät.
Moni opiskelija asuu ihan yhtä huonosti. Ja siinä pitäisi vielä olla rauha opiskella!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 142: "Näin se menee.
Yllättyisit miten moni suomalainen kuvittelee, että vanhukset muuttaisivat yleisesti asumaan vanhainkoteihin.
Omaan vanhuuteen kannattaisi alkaa todellisuudessa varautumaan jo nuorempana. Esim muuttaa esteettömään asuntoon. Yleensäkin kannattaisi myös muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon, jotta saa käyttöönsä välirahaa, jolla voi ostaa itselleen palveluita kotiinsa täydentämään julkista kotihoitoa.
Noin aion itse toimia."
Kotihoidon lisääminen ja vanhainkotien lakkauttaminen ei itseasiassa ollut aikoinaan yhtään pöllömpi idea. Silloin vaan ei osattu arvata, miten huono vetovoima kotihoidolla ja vanhustyöllä yleensäkin on tulevien hoitoalan ihmisten keskuudessa ja ettei sitten, kun vanhus menee kotona liian huonoon kuntoon, olekaan mitään paikkaa, mihin vanhuksen saisi siirrettyä.
Ja samaa mieltä kanssasi, että omaan vanhe
Oletkos aikoinaan lapsia tehnyt ja vaippoja vaihdellut niille? Jos olet elämässäsi muita hoitanut ja lapset kunnolla kasvattanut, niin silloin olet varautunut vanhuutesi ja satsannut siihen. Silloin sinusta pidetään huolta. Niin. Kannattaa varautua vanhuuteen. N y t. Tulevaisuudessa asiat ovat vielä pahemmin kuin nykyisin. Mitään hanhuusturvaa ei ole, kuin omissa lapsissa.
Huvittavaa tämä lasten olettaminen hoitajiksi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka tapaavat aikuisia lapsiaan noin kerran vuodessa. Tuskin nuo lapset ryhtyvät huolehtimaan vanhemmastaan myöhemminkään. Ei kaikilla ole lämpimiä perhesuhteita. Ei minkään ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo näyttää komerolta, ei huoneelta missään mielessä.
Ei ole oikea paikka kenellekään. Viimeisen paikan pitäisi olla kodinomainen, tuo ei täytä vaatimuksia.
Reality check - viimeinen paikka muistuttaa sairaalahuonetta, eikä mitään tunnelmallista kotia.
Eipä niitä täysin autettavia vuodepotilaita kasarillakaan kodinomaisissa laitoksissa hoidettu. Siihen aikaan kotihoito kävi vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Jos vanhus ei pärjännyt iltaa ja yötä yksin eikä ollut ketään omaistakaan huolehtimassa, vanhus siirtyi kodinomaiseen vanhainkotiin. Kun vanhus meni vanhainkodissa huonoon kuntoon, hänet siirrettiin sieltä loppuajaksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ihan olivat sairaalamaisia paikkoja nämä vuodeosastot eikä sinne enää otettu sen enempää omia vaatteita kui
Älä sure. Kyllä kotihoito sen tippapullon tuo ja kunnalta sairaalasängyn työllistetyt tuovat vanhuksen kotiin. Ja asentavat muistisairaan kotiin ulko oven ulkopuolelle digilukon koodilla.
Ja kotihoito käy vaipat vaihtamassa. Ja ruoka automaatti tuodaan sängyn viereen.
Ei sairaudet ole syy laitospaikkaan eikä huono kunto.
Tosin yksin saa olla, jos ei ole imaisia ja lapsia tehnyt aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa tämä lasten olettaminen hoitajiksi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka tapaavat aikuisia lapsiaan noin kerran vuodessa. Tuskin nuo lapset ryhtyvät huolehtimaan vanhemmastaan myöhemminkään. Ei kaikilla ole lämpimiä perhesuhteita. Ei minkään ikäisenä.
Saksassa lapsilla on elatus ja hoitovelvollisuus vanhemmistaan. Se laki tulee varmaan meillekin.
Tosiasia on, ettei meillä ole varaa enää hoitaa vanhuksia, kun niitä on kohta enemmän kuin veronmaksajia. Yhteiskunta kaatuu.
No sinkut on rellestäneet työikäisinä, voivat elellä omissa asunnossaan vanhuutensa, yksin, muistojansa kanssa. Ei ne hoitoa kaipaa eikä seuraa vanhuusiässä.
Nro 166: "Oletkos aikoinaan lapsia tehnyt ja vaippoja vaihdellut niille? Jos olet elämässäsi muita hoitanut ja lapset kunnolla kasvattanut, niin silloin olet varautunut vanhuutesi ja satsannut siihen. Silloin sinusta pidetään huolta. Niin. Kannattaa varautua vanhuuteen. N y t. Tulevaisuudessa asiat ovat vielä pahemmin kuin nykyisin. Mitään hanhuusturvaa ei ole, kuin omissa lapsissa. "
Oliko tuo kommentti mulle? Jos oli, niin olen tehnyt lapsia ja vaihtanut heille vaippoja. Mutta en mä voi laskea sen varaan, että aikanaan mun lapseni kävisivät vaihtamassa mulle vaippoja. Eiväthän he välttämättä asu edes lähellä silloin. Tai onko heidän oma elämänstilanteensa sellainen, että voisivat vaihtaa. Toki siinä mielessä lapsista on vanhuuden turvaa - jos siis on heidät hyvin kasvattanut - että he voivat järjestellä asioita niin, että mulla käy kotihoito vaihtamassa vaipat. Mutta edelleenkin kotihoito tekee vain sen, mitä ehtivät ja voivat. Kaiken muun joutuu sitten maksamaan omasta pussistaan. Kyllä mä olen tuon aiemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että omaan vanhuuteen kannattaa varautua ajoissa. Ihan jo alkaen siitä, että kun liikuntakyky heikkenee, pärjääkö enää siinä asunnossa, missä nyt asuu. Mahtuuko nykyiseen kylpyhuoneeseen suihkutuoli jne. Miettii kotiaan sitä silmällä pitäen, että se olisi mahdollisimman helposti siivottavissa. Siivousfirmoilla on tuntitaksa ja mitä vähemmän aikaa siivoukseen menee, sitä vähemmän sulta hommasta laskuttavat. Myöskin sitä on hyvä miettiä, asuuko sellaisessa paikassa, mihin palveluita on ylipäätään saatavilla.
Nro 122: "Huvittavaa ja naiivia kuinka kuvittelet, että noita vanhuksia vietäisiin mihinkään noista sängyistä. Siellä saa maata ja homehtua rauhassa, hoitajat ehtivät hät hätää tuomaan ruoan ja lääkkeet (eivät edes syötä). Vaipat päällä maataan, kunnes ne vaihdetaan ehkä kerran vuorokaudessa.
Jos ei ole omaisia vaatimassa edes minimiä, ei välttämättä pestä viikkokausiin."
Kyllä mä tuon tiedän, että todellisuus on jotain ihan muuta kuin mitä on alunperin suunniteltu. Se, ettei resurssit riitä suunnitelman toteutumiseen, ei poista itse suunnitelmaa. Ja aika huolestuttavaa on, että nyt hyvinvointialueet suunnittelevat hoivakotien vähentämistä ja vanhusten siirtämistä yhteisöllisen asumisen piiriin. Siis paikkoihin, joissa ei ole aina edes henkilökuntaakaan. Siellä sitten Jussit, Erkit, Riitat ja Annelit elävät sulassa sovussa yhdessä ja huolehtivat toinen toisistaan kotihoidon työntekijöiden käydessä jos oot sinkku, niin parempi tuo on kun elät vanhuuden muiden sinkkujen kanssa. Ja muiden sinkkujen avustamana. Virossa nuoremmat vanhukset hoitavat vanhempia vanhuksia ja vastavuoroisesti itse saavat 90 vuoriaina apua 75 vuotiaita. Katsos, elämässä pitää antaa omastaan, että voi saada jotakin. Sinkun se on vaikea käsittää!
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oikein ymmärsin niin eihän tuo ole edes oma huoneensa vaan joku huoneenperä joka on erotettu haitariovella.
Opiskeijasolussakin on erillinen lukittava huone. Kuvien perusteella itsekin arvioisin tämän haitariovella erilliseksi tilaksi rajattua tilaa - sitä en tiedä, että onko kyseinen tila lukittu, mutta yksityisyyttä muihin asukkaisiin siinä ei ole, kuten opiskelijasolussa on.
Yleisesti ottaen jo kotivakuutuksesta vaaditaan lukitsemaan tila/huono niin eihän omaisuuteen saa tuolla mitään turvaa, ellei ole erillistä lukittua kaappia.
Nro 166: "Oletkos aikoinaan lapsia tehnyt ja vaippoja vaihdellut niille? Jos olet elämässäsi muita hoitanut ja lapset kunnolla kasvattanut, niin silloin olet varautunut vanhuutesi ja satsannut siihen. Silloin sinusta pidetään huolta. Niin. Kannattaa varautua vanhuuteen. N y t. Tulevaisuudessa asiat ovat vielä pahemmin kuin nykyisin. Mitään hanhuusturvaa ei ole, kuin omissa lapsissa. "
Oliko tuo kommentti mulle? Jos oli, niin olen tehnyt lapsia ja vaihtanut heille vaippoja. Mutta en mä voi laskea sen varaan, että aikanaan mun lapseni kävisivät vaihtamassa mulle vaippoja. Eiväthän he välttämättä asu edes lähellä silloin. Tai onko heidän oma elämänstilanteensa sellainen, että voisivat vaihtaa. Toki siinä mielessä lapsista on vanhuuden turvaa - jos siis on heidät hyvin kasvattanut - että he voivat järjestellä asioita niin, että mulla käy kotihoito vaihtamassa vaipat. Mutta edelleenkin kotihoito tekee vain sen, mitä ehtivät ja voivat.
Niin. Kannattaa muuttaa lähelle omia lapsiaan, ettei itsekkäästi asu 350 km etäisyydellä heistä. Voivat vaihtaa sitten sulle ne vaipat! Ja tsekata, jos kakkavaipat on koko päivän ja iho punottaa ja valittaa kotihoidolle.
Niin, kannattaa satsata vanhuuteen ja muuttaa hyvissä ajoin omien lastensa lähelle.
Oliko tuo kommentti mulle? Jos oli, niin olen tehnyt lapsia ja vaihtanut heille vaippoja. Mutta en mä voi laskea sen varaan, että aikanaan mun lapseni kävisivät vaihtamassa mulle vaippoja. Eiväthän he välttämättä asu edes lähellä silloin. Tai onko heidän oma elämänstilanteensa sellainen, että voisivat vaihtaa. Toki siinä mielessä lapsista on vanhuuden turvaa - jos siis on heidät hyvin kasvattanut - että he voivat järjestellä asioita niin, että mulla käy kotihoito vaihtamassa vaipat. Mutta edelleenkin kotihoito tekee vain sen, mitä ehtivät ja voivat.
Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vanhus voi toki omalla kustannuksellaan hommata kodikkaamman kodin.
Luuletko oikeasti, että tuo on ilmainen?
Nro 174: "Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣"
No se on sun mielipiteesi. Mutta voihan ajatella asian niinkin, että jos aikoo ilmaiseksi teettää kaiken siivouksen omilla työssäkäyvillä lapsillaan, niillä lapsillakin se siivousurakka on vähän helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt oikein ymmärsin niin eihän tuo ole edes oma huoneensa vaan joku huoneenperä joka on erotettu haitariovella.
Opiskeijasolussakin on erillinen lukittava huone. Kuvien perusteella itsekin arvioisin tämän haitariovella erilliseksi tilaksi rajattua tilaa - sitä en tiedä, että onko kyseinen tila lukittu, mutta yksityisyyttä muihin asukkaisiin siinä ei ole, kuten opiskelijasolussa on.
Yleisesti ottaen jo kotivakuutuksesta vaaditaan lukitsemaan tila/huono niin eihän omaisuuteen saa tuolla mitään turvaa, ellei ole erillistä lukittua kaappia.
Lukot vanhainkotrihin 🤣🤣🤣. Nehän hukkaa avaimet koko ajan, siksi ne on laitoksissa.
Ja toinen juttu. Vanhainkodeissa ei mikään arvokas esine pysy. Jos on arvokasta niin ke viedään johtajan kassakaappiin. Korut. Kännykkää ei saa Alzheimer pitää (puhuu pöpejä), tupakkaa ja viinaa ei saa, suklaa ja herkut rajoitettuja, samoin sipsit.
Eli kannattaa vierittää itsensä ennen vanhainkotia kaikesta, niin elämä on helpompaa!
Sääennusteet on nykyään käristyskupolia, kuivaa reikää, mörkää reikää ym. lapsellisia nimityksiä ilmiöille, ymmärrettävää onhan nimikin SÄÄENNUSTE. Ennustajia on monenlaisia!
Nro 174: "Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣"
No se on sun mielipiteesi. Mutta voihan ajatella asian niinkin, että jos aikoo ilmaiseksi teettää kaiken siivouksen omilla työssäkäyvillä lapsillaan, niillä lapsillakin se siivousurakka on vähän helpompi.
Luotan siihen, että jälkikasvun ihan vapaaehtoisesti siivoaa kotini kun en siihen itse enää kykene. Ja luotan siihen että ilolla tekevät sen. Ja tuovat minulle kotiruokaa omien perheidensä kattiloista ja padoista. Ja rullatuoliani työntävät ja lentomatkoille etelään ottavat mukaansa.
Meillä on tämä nääs suvussa verissä. Pidetään hyvää huolta toisistamme, iästä ja kunnosta riippumatta.
Sinun olisi pitänyt antaa malli lapsillesi. Ottaa heidät mukaan omien vanhempiesi tai sinkkutätiesi elämän avustamiseen jo pieninä, tai muiden vanhusten auttamiseen. Jos ei saa mallia, miten vanhuksia pitää auttaa ja antaa apua heille, ei empatia ja myötätunto kasva lapsille..
Jos olisi lapsesi saanneet mallia jo.pieninä, niin siivoaisivat sinulla sitten kun vanhenee ja huolehtisivat sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Luotan siihen, että jälkikasvun ihan vapaaehtoisesti siivoaa kotini kun en siihen itse enää kykene. Ja luotan siihen että ilolla tekevät sen. Ja tuovat minulle kotiruokaa omien perheidensä kattiloista ja padoista. Ja rullatuoliani työntävät ja lentomatkoille etelään ottavat mukaansa.
Meillä on tämä nääs suvussa verissä. Pidetään hyvää huolta toisistamme, iästä ja kunnosta riippumatta.
Tulet kokemaan melkoisen pettymyksen. Ei kukaan ota höperöä muistisairasta mukaan etelänlomalle. Ilmeisesti sun lapset eivät käy ollenkaan töissä? Eikä heillä ole lapsia?
Väärä asenne. Jos aikoo ilmaiseksi teettää?
Tuo kuulostaa todella pahalta asenteelta.
Eikö omien vanhojen vanhempien auttaminen ole itsestäänselvyys? Mukava homma? Kunniatehtävä?
Millaiset arvot sinulla oikein on?
Jos et ole elämässäsi ketään vanhusta auttanut tai avustanut (ilman korvausta) niin et ole elämää edes elänyt...
Kotiin tuodaan sairaalasänky ja korkea laidat. Munalukoilla lukitaan ovet ulkoa päin ja kotihoito käy jos käy vaipan vaihtamassa. Ruoka automaatti sängyn viereen. Siinä on sinkun vanhuus ja tulevaisuus.