Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei tämä huone kelpaa vanhukselle? Ei opiskelijoiden soluhuoneet sen kummoisempia ole

Kommentit (283)

Vierailija
121/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijalla tilanne on väliaikainen ja muutenkin elämä on paljon muualla kuin siellä soluhuoneessa, viettää aikaa oppilaitoksessa, opiskelee kirjastossa, harrastaa, tapaa kavereita jne. Vanhuksella koko elämä rajoittuu siihen huoneenperään, jonne ei mahdu juuri mitään elämän aikana kertyneistä huonekaluista, tauluista yms.

Niin, sillehän ei voi mitään, että seuraava pysäkki on kuolema. Minä nuori en tunne syyllisyytttä siitä, että vanhus lähenee kuolemaa. Elämä on sellaista.

Myös sinä lähenet kuolemaa ja sun äitisi ja isäsi sekä mahdollinen puolisosi ja lapsesi. Sitten se kirpaisee, kun oman läheisen menettää. Elämä opettaa.

Olen eri, mutta vanhempani kuoli hiljatta

Kulloisetkin veronmaksajat kustantavat koko hyvinvointivaltion palvelut, myös vanhuspalvelut.

Jos nykyiset opiskelijat eivät tykkää jäädä tänne töihin ja veroja maksamaan, niin Suomesta loppuu vanhustenhuolto siihen. Ei ole enää vanhainkoteja ollenkaan sen jälkeen.

Kannattaa siis toivoa, etteivät opiskelijat saa halveksivista puheista tarpeekseen ja häippää Suomesta, vaan jäävät tänne sinunkin palveluitasi maksamaan.

Vierailija
122/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi!

Häh? Mun soluhuone oli ihan yhtä pieni. Mutta oli vain yksi vessa kolmelle hengelle, tuolla yksi per 2 henkilöä. 

Mitä ikinä oletkaan opiskellut, niin ainakaan ei ole minkäänlaisia pääsykokeita ollut, kun tuollaiset puupäät pääsee läpi. Sinäkö istuit siellä solussasi kaiket päivät paitsi silloin, kun joku ehkä talutti sut sut pihalle tai ruokailuhuoneeseen? Kamoon nyt oikeesti kakarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää sairaalahuoneelta

Sellaiselta ne useimmat hoivapaikkojen huoneet näyttävät. Talon puolesta tulee sairaalasänky ja siitä huoneesta maksetaan vuokra.

En ole kyllä vielä tuollaista koppia nähnyt tuttujen vanhusten hoitokotipaikkana. 

Vierailija
124/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vankilan sellikin on kodikkaampi.

Peseekö joku vangin sinne sänkyyn ja vaihtaa vaipan, syöttää ja riisuu ja pukee, hoitaa kokonaan sinne sängynpohjalle liikkumattoman vangin?

Et taida ihan hahmottaa, mitä se tarkoittaa, kun ollaan vanhusten ympärivuorokautisessa hoivassa. Siellä ollaan saamassa hoitoa, ei asustella kuin kotona.

Onko se syy siihen, että ympäristö on huonompi kuin vankilassa? Eikö sänkypotilas ansaitse ihmisarvoista kohtelua ja ympäristöä?

Vierailija
125/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija on nuori ja terve ja liikkuu ulkona ystäviä yapaamassa. Hoitopaikan vanhus on sänkynsä vankina. Yhteiskuntaan pitäisi säätää laki, että keskenkasvuiset kakarat pitäkööt turpansa kiinni ja kuunnelkoon vanhempia ihmisiä, jotka tietää asioita jotakin ja tuottaa tähän yhteiskuntaan jotakin, toisin kuin opinnoissaan kiinni olevat.

Mitä ne muistamattomat horiskot muka tuottavat? Pelkkiä menoeriä.

Ovat tuottaneet elämänsä aikana enemmän ,kuin sinä tulet koskaan tuottamaan. 

Vierailija
126/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija on nuori ja terve ja liikkuu ulkona ystäviä yapaamassa. Hoitopaikan vanhus on sänkynsä vankina. Yhteiskuntaan pitäisi säätää laki, että keskenkasvuiset kakarat pitäkööt turpansa kiinni ja kuunnelkoon vanhempia ihmisiä, jotka tietää asioita jotakin ja tuottaa tähän yhteiskuntaan jotakin, toisin kuin opinnoissaan kiinni olevat.

Mitä ne muistamattomat horiskot muka tuottavat? Pelkkiä menoeriä.

Ovat tuottaneet elämänsä aikana enemmän ,kuin sinä tulet koskaan tuottamaan. 

Päinvastoin. Nykyopiskelojat tuottavat enemmän luin nykyiset vanhukset ja suuret ikäluokat ovat koskaan tuottaneet. Suuret ikäluokat ovat järjestelmän nettohyötyjiä, nykyiset opiskelijat nettomaksajia. Eli suuta suipommalle siellä nyt vaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 122: "Huvittavaa ja naiivia kuinka kuvittelet, että noita vanhuksia vietäisiin mihinkään noista sängyistä. Siellä saa maata ja homehtua rauhassa, hoitajat ehtivät hät hätää tuomaan ruoan ja lääkkeet (eivät edes syötä). Vaipat päällä maataan, kunnes ne vaihdetaan ehkä kerran vuorokaudessa.

Jos ei ole omaisia vaatimassa edes minimiä, ei välttämättä pestä viikkokausiin."

Kyllä mä tuon tiedän, että todellisuus on jotain ihan muuta kuin mitä on alunperin suunniteltu. Se, ettei resurssit riitä suunnitelman toteutumiseen, ei poista itse suunnitelmaa. Ja aika huolestuttavaa on, että nyt hyvinvointialueet suunnittelevat hoivakotien vähentämistä ja vanhusten siirtämistä yhteisöllisen asumisen piiriin. Siis paikkoihin, joissa ei ole aina edes henkilökuntaakaan. Siellä sitten Jussit, Erkit, Riitat ja Annelit elävät sulassa sovussa yhdessä ja huolehtivat toinen toisistaan kotihoidon työntekijöiden käydessä silloin tällöin kääntymässä. Eihän tämäkään tule toimimaan kuten hyvinvointialueet nyt suunnittelevat ja vaikka geriatrian alan lääkäritkin ovan varoitelleet lopputuloksesta, ei se muuta tätä ideologiaa millään tavalla. 

Vierailija
128/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi!

Häh? Mun soluhuone oli ihan yhtä pieni. Mutta oli vain yksi vessa kolmelle hengelle, tuolla yksi per 2 henkilöä. 

Maalasiko edes joku teistä vessan ja huoneen kakalla? Kuljettelitteko toistenne tavaroita ja hukkasitte?

Vierailija
129/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessani -80 luvulla aikoinaan, opiskelija-asuntonani oli parakkiasunto. Eka asunto kun valmistuin, niin muutin maalle omakotitaloon, johon tuet oli pyöreät 0 euroa. Silti en kiivennyt talon katolle huutamaan, että kuulkaa horiskot, minä olen tulevaisuus ja maksan teidän eläkkeet, kunnioittakaa minua! MINUA!!!!  Ei, ei, tehtiin töitä, ja elettiin sen mukaan. Se kunnioitus tuli sen myötä, kun oli jotain näyttöä.

Vierailija
130/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita sairaalasängyllä varustettuja eriöitä voisi rakentaa satoja yhteen tyhjilleen jääneeseen teollisuushalliin, jossain taantuvan kuntakeskuksen lähistöllä. Hoivateollisuus voisi olla uusi Nokia! 

Vierailija
131/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu on välivaihe, jos olet kuvitellut että sinun annetaan edes siinä solussa asua loppuelämäsi, tulet yllättymään. Sinulla on mahdollisuus valmistuttuasi päättää vapaasti missä asut ja kenen kanssa kun vaan olet valmis itse maksamaan kulut.

Myös hoivakoti on välivaihe, ja keskimäärin huomattavasti opiskeluaikaa lyhyempi.

Joo, jutun "huone" on ala-arvoinen asumus, mutta ei juurikaan huonompi kuin se mihin opiskelijat halutaan. Jos osalle vaaditaan vaatimattomuutta, edullisuutta ja yhteisöllisyyttä, on naurettavaa paheksua että sitä tarjotaan muillekin ikäryhmille.

Vierailija
132/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi!

Maalasiko edes joku teistä vessan ja huoneen kakalla? Kuljettelitteko toistenne tavaroita ja hukkasitte?

Normi opiskelijaelämältä kuulostaa😂

Vierailija
133/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita sairaalasängyllä varustettuja eriöitä voisi rakentaa satoja yhteen tyhjilleen jääneeseen teollisuushalliin, jossain taantuvan kuntakeskuksen lähistöllä. Hoivateollisuus voisi olla uusi Nokia!

Pääkaumpunkiseudun vanhuksia voisi sijoittaa vaikka Kuusamoon. Pitkä välimatka olisi varmasti monelle omaisille mieleen koska siihen voisi vedota vierailujen harvalukuisuuden tullessa puheeksi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo näyttää komerolta, ei huoneelta missään mielessä.

Ei ole oikea paikka kenellekään. Viimeisen paikan pitäisi olla kodinomainen, tuo ei täytä vaatimuksia.

Reality check - viimeinen paikka muistuttaa sairaalahuonetta, eikä mitään tunnelmallista kotia. 

Eipä niitä täysin autettavia vuodepotilaita kasarillakaan kodinomaisissa laitoksissa hoidettu. Siihen aikaan kotihoito kävi vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Jos vanhus ei pärjännyt iltaa ja yötä yksin eikä ollut ketään omaistakaan huolehtimassa, vanhus siirtyi kodinomaiseen vanhainkotiin. Kun vanhus meni vanhainkodissa huonoon kuntoon, hänet siirrettiin sieltä loppuajaksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ihan olivat sairaalamaisia paikkoja nämä vuodeosastot eikä sinne enää otettu sen enempää omia vaatteita kuin muitakaan omia tavaroita. Läheisten valokuvat saattoivat olla sairaalasängyn vieressä olevalla pöydällä. Elinikä oli kuitenkin lyhyempi ja moniin sairauksiin ei ollut vielä samanlaista tehokasta hoitoa kuin mitä nykyisin on, joten vanhus  - jos oli onnekas - kuolikin jo siellä kodinomaisessa vanhainkodissa. Tai ehti olla vain lyhyen aikaa sairaalassa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla ennen kuolemaansa.

Ysärin alussa kotihoito muuttui 24/7 ja sen perusteella vanhainkodeista voitiinkin luopua, koska vanhainkotiin vielä riittävän hyvässä kunnossa olevat vanhukset voitiin hoitaa kotona. Tänä päivänä moni vanhus, joka kasarilla olisi jo saanut vanhainkotipaikan, ei välttämättä saa vielä edes yhtä kotihoidon käyntiä vuorokaudessa. Ympärivuorokautista hoivaa tarjoaviin laitoksiin päätyy pääasiassa ne, jotka ennen päätyivät terveyskeskusten vuodeosastoille. Laitoksiin päädytään nykyisin siis huomattavasti huonompikuntoisina kuin muutama vuosikymmen sitten ja lisäksi lääketieteen kehittymisen myötä nämä huonokuntoiset vanhukset elävät paljon pidempään kuin mitä olisivat vuosikymmeniä sitten eläneet. Kodinomaisia sairaalaolosuhteita ei siis ollut ennen eikä ole juuri nytkään. 

Vierailija
135/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus kai on, että huoneet sisustetaan itse. Vanhuksen kodista mukaan sänkyä, sohvaa, verhoja, koriste- esineitä.

Vierailija
136/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vain on! Kun sille keksii lämminhenkisen ja välittävyyttä viestivän nimen niin varmasti olisi suosittu vanhusten varastointipaikka.

Vierailija
137/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus kai on, että huoneet sisustetaan itse. Vanhuksen kodista mukaan sänkyä, sohvaa, verhoja, koriste- esineitä.

Muutakin tavaraa voi tuoda jos on arvokasta ja helppoa myydä kauttamaan hoivan lisäkuluja. Esims. koruja, perintöhopeita jne.

Vierailija
138/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus on eri asia kuin nuori hyväkuntoinen opiskelija. Kun itse aikanaan opiskelin niin en juurikaan viihtynyt kämpällä. Olin joko kirjastossa lukemassa, kavereiden kämpillä tai missä milloinkin. Omassa sopessa kävin vain nukkumassa tai tenttikirjojen parissa.

Tuo on vanhuksen LOPPUELÄMÄN koti. Vanhus ei enää pääse omin voimin "radalle". Vanhus oikeasti tarvitsisi virikkeellisen ympäristön ja tilaa liikkua. Tuolla ei mahdu kävelemään. Vanhus jää tuollaisessa paikassa 99% todennäköisyydellä sänkyynsä, ellei hänellä ole aktiivisia omaisia jotka patistavat häntä liikkumaan, tuovat virikkeitä ym. Käveleminen ja jokainen askel on vanhukselle supertärkeää. 

Se ryhmäkoti on vanhuksen loppelämän koti ja kuvissa ollut huone vain hänen loppuelämänsä kodin yksi huone eli hänen maakuuhuoneens

Huvittavaa ja naiivia kuinka kuvittelet, että noita vanhuksia vietäisiin mihinkään noista sängyistä. Siellä saa maata ja homehtua rauhassa, hoitajat ehtivät hät hätää tuomaan ruoan ja lääkkeet (eivät edes syötä). Vaipat päällä maataan, kunnes ne vaihdetaan ehkä kerran vuorokaudessa.

Jos ei ole omaisia vaatimassa edes minimiä, ei välttämättä pestä viikkokausiin.

Olen tehnyt yli 20 vuotta vanhustyötä ja ainakaan missään missä itse olen ollut töissä ei ole ollut tuollaista. 

Vierailija
139/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilit tyhjäksi ja tuhkaukseen. 

Vierailija
140/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo näyttää komerolta, ei huoneelta missään mielessä.

Ei ole oikea paikka kenellekään. Viimeisen paikan pitäisi olla kodinomainen, tuo ei täytä vaatimuksia.

Reality check - viimeinen paikka muistuttaa sairaalahuonetta, eikä mitään tunnelmallista kotia. 

Eipä niitä täysin autettavia vuodepotilaita kasarillakaan kodinomaisissa laitoksissa hoidettu. Siihen aikaan kotihoito kävi vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Jos vanhus ei pärjännyt iltaa ja yötä yksin eikä ollut ketään omaistakaan huolehtimassa, vanhus siirtyi kodinomaiseen vanhainkotiin. Kun vanhus meni vanhainkodissa huonoon kuntoon, hänet siirrettiin sieltä loppuajaksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ihan olivat sairaalamaisia paikkoja nämä vuodeosastot eikä sinne enää otettu sen enempää omia vaatteita kui

Näin se menee.  

Yllättyisit miten moni suomalainen kuvittelee, että vanhukset muuttaisivat yleisesti asumaan vanhainkoteihin.

Omaan vanhuuteen kannattaisi alkaa todellisuudessa varautumaan jo nuorempana. Esim muuttaa esteettömään asuntoon. Yleensäkin kannattaisi myös muuttaa pienempään ja halvempaan asuntoon, jotta saa käyttöönsä välirahaa, jolla voi ostaa itselleen palveluita kotiinsa täydentämään julkista kotihoitoa.

Noin aion itse toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän