Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei tämä huone kelpaa vanhukselle? Ei opiskelijoiden soluhuoneet sen kummoisempia ole

Kommentit (283)

Vierailija
181/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 174: "Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣"

No se on sun mielipiteesi. Mutta voihan ajatella asian niinkin, että jos aikoo ilmaiseksi teettää kaiken siivouksen omilla työssäkäyvillä  lapsillaan, niillä lapsillakin se siivousurakka on vähän helpompi. 

Sinun olisi pitänyt antaa malli lapsillesi. Ottaa heidät mukaan omien vanhempiesi tai sinkkutätiesi elämän avustamiseen jo pieninä, tai muiden vanhusten auttamiseen. Jos ei saa mallia, miten vanhuksia pitää auttaa ja antaa apua heille, ei empatia ja myötätunto kasva lapsille..

Jos olisi lapsesi saanneet mallia jo.pieninä, niin siivoaisivat sinulla sitten kun vanhenee ja huolehtisivat sinusta.

Monet meistä käyvät töissä ja meillä on oma koti ja perhe hoidettavana. Helppoa se on teillä sosiaalitapauksilla käydä muiden kotia siivoilemassa kun ei ole muita velvollisuuksia.

Vierailija
182/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vankilan sellikin on kodikkaampi.

Hoivakotiin saa tuoda omia tavaroita huoneeseen niin näyttää kodikkaammalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 174: "Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣"

No se on sun mielipiteesi. Mutta voihan ajatella asian niinkin, että jos aikoo ilmaiseksi teettää kaiken siivouksen omilla työssäkäyvillä  lapsillaan, niillä lapsillakin se siivousurakka on vähän helpompi. 

Luotan siihen, että jälkikasvun ihan vapaaehtoisesti siivoaa kotini kun en siihen itse enää kykene. Ja luotan siihen että ilolla tekevät sen. Ja tuovat minulle kotiruokaa omien perheidensä kattiloista ja padoista. Ja rullatuoliani työntävät ja lentomatkoille etelään ottavat mukaansa.

Meillä on tämä nääs suvussa verissä. Pidetään hyvää huolta toisistamme, iästä ja kunnosta riippumatta.

On töissä, lääkäri ja juristi. On lapsenlapsia ja perheet ja kyllä, ottavat mukaan. On jo otettu isoisovanhemmatkaan, 95 v , muistisairaan. Kateeksi sun varmaan käy. Itse olen vasta 60 v.

Ja muuten rullatuoli ei ole este, vaan ilo! Ja isomummo Italian hiekkarannalla on ilo kanssa!

Vierailija
184/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tämä lasten olettaminen hoitajiksi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka tapaavat aikuisia lapsiaan noin kerran vuodessa. Tuskin nuo lapset ryhtyvät huolehtimaan vanhemmastaan myöhemminkään. Ei kaikilla ole lämpimiä perhesuhteita. Ei minkään ikäisenä.

Saksassa lapsilla on elatus ja hoitovelvollisuus vanhemmistaan. Se laki tulee varmaan meillekin.

Tosiasia on, ettei meillä ole varaa enää hoitaa vanhuksia, kun niitä on kohta enemmän kuin veronmaksajia. Yhteiskunta kaatuu.

No sinkut on rellestäneet työikäisinä, voivat elellä omissa asunnossaan vanhuutensa, yksin, muistojansa kanssa. Ei ne hoitoa kaipaa eikä seuraa vanhuusiässä.

Ei todellakaan ole tulossa sellaista lakia. Sulla ei selvästikään ole kokemusta muistisairaiden hoitamisesta. Heitä ei voi jättää kotiin yksin, kun sairaus etenee. Milläs sitten eletään, kun ei pysty töissä käymään?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun olisi pitänyt antaa malli lapsillesi. Ottaa heidät mukaan omien vanhempiesi tai sinkkutätiesi elämän avustamiseen jo pieninä, tai muiden vanhusten auttamiseen. Jos ei saa mallia, miten vanhuksia pitää auttaa ja antaa apua heille, ei empatia ja myötätunto kasva lapsille..

Jos olisi lapsesi saanneet mallia jo.pieninä, niin siivoaisivat sinulla sitten kun vanhenee ja huolehtisivat sinusta.

No vähän vaikea olisi ollut ottaa lapsiani heidän ollessaan pieniä mukaan mun vanhempieni auttamiseen, kun mun vanhempani alkoivat tarvita apua vasta 1,5 vuotta sitten eli vähän yli 90-vuotiaina. Ja vanhempi lapsistani on jo 38 ja nuorempi 33. Kaikki isovanhempanikin olivat jo kuolleet ennenkuin lapseni edes syntyivät. Sinkkutätejäkään mulla ei ole ollut. Mutta saatat hyvinkin olla oikeassa tuosta lapsuudessa opitusta mallista. Nimittäin ei mun vanhempanikaan 1960- ja 1970-luvuilla ajaneet satoja kilometrejä omille vanhemmilleen siivoamaan tai laittamaan ruokaa. 

Vierailija
186/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olla sosiaalietuuksia nostettu kuin opiskeluaikoina (opintotuki). 3 lasta ja työpaikat 40h/ viikko aina olleet meillä ja lapset päiväkodissa.

Ja vanhuksia on autettu , siivottu, hoidettu ja vaipatkin siinä välissä vaihdettu. Lapseni kunnioittavat mummoa ja ukkia. Ruuhkavuosiin kuuluu myös vanhentumista lähiomaisista huolehtiminen perheessämme. Samaa ruokaa syövät kuin ydinperheemme. Lapsemme saavat heiltä paljon henkistä pääomaa.

Vierailija
187/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se ongelma. Kun vanhukset hylättiin  ja empatia ja toisista välittäminen kuoli kaupungillistumisen myötä. Samalla lapsenlapset menettivät yhteyden isovanhempien. Ja huoltoketjut katkesivat. Vanhusten arvostus romahti. Ja vanhusten tarpeiden huomioon ottaminen.

Vanhus ei paljon syö suurperheen kattilasta. Siinä missä perheelle laittaa ruuan, voi rasian aina kiikuttaa ateriasta vanhuksen ovelle.

Vierailija
188/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa tämä lasten olettaminen hoitajiksi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka tapaavat aikuisia lapsiaan noin kerran vuodessa. Tuskin nuo lapset ryhtyvät huolehtimaan vanhemmastaan myöhemminkään. Ei kaikilla ole lämpimiä perhesuhteita. Ei minkään ikäisenä.

Saksassa lapsilla on elatus ja hoitovelvollisuus vanhemmistaan. Se laki tulee varmaan meillekin.

Tosiasia on, ettei meillä ole varaa enää hoitaa vanhuksia, kun niitä on kohta enemmän kuin veronmaksajia. Yhteiskunta kaatuu.

No sinkut on rellestäneet työikäisinä, voivat elellä omissa asunnossaan vanhuutensa, yksin, muistojansa kanssa. Ei ne hoitoa kaipaa eikä seuraa vanhuusiässä.

Ei todellakaan ole tulossa sellaista lakia. Sulla ei selvästikään ole kokemusta muistisairaiden hoitamisesta.

Saisi tulla Suomeen sellainen laki. Kun nyt on itsekkyyden laki Suomessa. Ei vanhuksista, omista lähiomaisista välitetä ja kanneta vastuuta.

Vierailija
189/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä laista jankuttava, millä rahalla ne vanhuksista huolehtivat sitten elävät?

Vierailija
190/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi!

Häh? Mun soluhuone oli ihan yhtä pieni. Mutta oli vain yksi vessa kolmelle hengelle, tuolla yksi per 2 henkilöä. 

Pitikö sun kulkea huoneeseesi toisen opiskelijan huoneen kautta?

Vierailija
191/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole tulossa sellaista lakia. Sulla ei selvästikään ole kokemusta muistisairaiden hoitamisesta.

Kyllä voi tulla laki, että lapset huolehtii. Se laki oli Suomessa aiemminkin ja on monessa maassa nyt. 

Sen voi ratkaista myös rahalla. Jos lapset käy työssä, niin kustantavat sen vanhuksen hoidon. Näin tehtiin minunkin suvussani. Hoidettiin vuoronperään perheissä tai kustannettiin 24/7 hoitaja kotiin tai kustannettiin täydellä hinnalla yksityiseen hoitopaikkaan. 

Vierailija
192/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on varaa palkata kotiin vanhustenhoitaja tai maksaa hoitokotipaikasta.

Vierailija
193/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hoitui Suomessa ennen. 1960-luvulla laki muuttui ja lapset vapautettiin. 

Tajuatko, että sellainen laki on monessa maassa edelleen. 

Korjaavan tuo on, kun keski-ikäiset on tottuneet elämään vapaasti ilman velvoitteita vanhemmistaan. 

Vierailija
194/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hoitui Suomessa ennen. 1960-luvulla laki muuttui ja lapset vapautettiin. 

Korjaavan tuo on, kun keski-ikäiset on tottuneet elämään vapaasti ilman velvoitteita vanhemmistaan. 

Silloin vanhukset olivat hyväkuntoisia ja kuolivat saappaat jalassa. Kyllä sinullakin mieli muuttuisi, kun viettäisit vuorokauden aggressiivisen paskalla sotkevan Maire-tädin kanssa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 189: "Se on se ongelma. Kun vanhukset hylättiin  ja empatia ja toisista välittäminen kuoli kaupungillistumisen myötä. Samalla lapsenlapset menettivät yhteyden isovanhempien. Ja huoltoketjut katkesivat. Vanhusten arvostus romahti. Ja vanhusten tarpeiden huomioon ottaminen.

Vanhus ei paljon syö suurperheen kattilasta. Siinä missä perheelle laittaa ruuan, voi rasian aina kiikuttaa ateriasta vanhuksen ovelle."

Näinhän se on. Mutta mun vanhempani olivat varsin hyväkuntoisia hyvinkin iäkkäiksi. Omasta perheyrityksestä äiti jäi pois töistä 84-vuotiaana. Isä vasta 89-vuotiaana ja silloinkin vain siksi, että leikkauksen yhteydessä tapahtui joku pieni aivoverenkierron häiriö ja näkö toisesta silmästä huononi niin paljon, että isä jo ihan vapaaehtoisestikin luopui autosta ja ajokortista. Silloin mä hetken aikaa tilasin mun vanhemmilleni ruokaostokset samalla kuin tilasin itsellenikin ja vein ne heille kotiin, mutta kun olin menossa tekonivelleikkaukseen, isän oli pakko opetella tilaamaan ostoksensa itse. Muussa tapauksessa kun olisivat joutuneet olemaan ilman ostoksia ainakin 5 viikkoa, kunnes mä olisin taas voinut käydä viemässä heille. Sen verran siinä hommassa autoin, että isälle hankittiin iso tietokoneen näyttö, johon kävin selaimeen suurentamassa fonttikoon, ja yhden kerran yhdessä tehtiin se tilaus. Sen jälkeen isä on ollut oikein tyytyväinen tilauspalveluun eikä ollut enää riippuvainen siitä, minä päivänä mulle sattui olemaan tilaus vaan saattoi tilata  ihan itselleen sopivana päivänä. Ja silloin, kun isä sen leikkauksen jälkeen tuli sairaalasta kotiin, mä parin viikon ajan tein mun vanhemmilleni ruuat. En samaa ruokaa kuin itselleni vaan koska isä pystyi syömään vain hyvin pieniä määriä kerrallaan, tein sellaista ruokaa, jonka ravintopitoisuus kaikilta osin oli mahdollisimman korkea. 

Isä täyttää loppuvuodesta 95 ja äiti olisi täyttänyt ensi kuussa 97, jos ei olisi toissapäivänä kuollut. Ei mulle tuottaisi ongelmia alkaa tehdä isällekin ruokia, mutta sitten isän makumieltymysten pitäisi muuttua samanlaisiksi kuin mullakin. Isä kuitenkin tekee ihan mielellään ruokaa. Onpahan jotain tekemistä sentään, kun ei ole enää töitä eikä ole äitiäkään. Ja jos isää ei jonain päivänä huvita ruuanlaitto, hän soittaa paikalliseen ravintolaan ja tilaa sieltä jotain. Näin hän on tehnyt jo muutaman vuoden ajan. Siivouspalvelun isä aikoo pitää (käy joka toinen viikko) ja mahdollisesti turvapalvelun rannekkeineen. Ihan vaan sitä varten, jos sattuu kaatumaan eikä pääse itse ylös, niin saa jonkun apuun, jos me lähellä asuvat sukulaiset ei ollakaan just silloin kotona. Kotihoitoa, joka äidin viimeisinä viikkoina kävi 3 kertaa päivässä, sekä kotisairaalan palveluita ei isä vielä tarvitse. 

Vierailija
196/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä saisin valita, että haluanko elää tollasessa huoneen peränurkassa, kapealla laverilla nukkuen, vai otanko eutanasiapiikin, niin en tarvitsisi edes harkinta-aikaa 😱

Vierailija
197/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypäs tutustumassa tehostetun palveluasumisen asiakkaisiin niin jatketaan aiheesta keskustelua sitten. Sinulla ei selvästikään ole hajua, millaiseksi muistisairaus voi tehdä vanhuksen.

Vierailija
198/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus voi toki omalla kustannuksellaan hommata kodikkaamman kodin.

Vanhukset maksavat vuokraa huoneistaan. Esim. siinä hoivakodissa, missä työskentelen noin 400€/kuukausi. Sinä varmaankin maksaisit tuosta kopista sen?

Eivätköhän maksa vuokraa paljon enempi. Hoitokoti yleensä vie kaikki vanhuksen rahat.

Mieheni maksaa vuokraa 841,-€/kk. Hoitomaksu päälle. 

Vierailija
199/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo näyttää komerolta, ei huoneelta missään mielessä.

Ei ole oikea paikka kenellekään. Viimeisen paikan pitäisi olla kodinomainen, tuo ei täytä vaatimuksia.

Reality check - viimeinen paikka muistuttaa sairaalahuonetta, eikä mitään tunnelmallista kotia. 

Eipä niitä täysin autettavia vuodepotilaita kasarillakaan kodinomaisissa laitoksissa hoidettu. Siihen aikaan kotihoito kävi vain arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Jos vanhus ei pärjännyt iltaa ja yötä yksin eikä ollut ketään omaistakaan huolehtimassa, vanhus siirtyi kodinomaiseen vanhainkotiin. Kun vanhus meni vanhainkodissa huonoon kuntoon, hänet siirrettiin sieltä loppuajaksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Ihan olivat sairaalamaisia paikkoja nämä vuodeosastot eikä sinne enää otettu sen enempää omia vaatteita kui

Kasarilla muistisairaiden hoito oli pompottelua vanhainkodin ja mielisairaalan välillä. Kumpikin paikka oli sitä mieltä, ettei kuulu heidän hoiviinsa. Häiritsee vain muita, kun on lähdössä milloin mihinkin. Mutta jossain oli pakko olla, kun ei kotonakaan enää itsekseen pärjännyt, eikä ollut ketään paikkakunnalla katsomassa jatkuvasti perään.

Vierailija
200/283 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus kai on, että huoneet sisustetaan itse. Vanhuksen kodista mukaan sänkyä, sohvaa, verhoja, koriste- esineitä.

Sänky on se huonekalu, mitä ei saa tuoda. Kaikille on se sairaalasänky talon puolesta huoneessa, koska tuettuun palveluasumiseen (hoito24/7) se on koko loppuelämän paikka lukuunottamatta mahdollisia sairaalakeikkoja, mistä kotiudutaan yleensä takaisin. Saattohoitokin hoidataan siinä samaisessa huoneessa. Sängyn pitää olla sellainen, että siinä voidaan hoitaa sitä liikuntakyvytöntäkin, jos kunto menee sellaiseksi.

Ei sinne huoneseen yleensä mitään sohvia mahdu. Minun tietämässäni paikassa on pieni ruokapöytä ja  pari tuolia sen kanssa, pieni laatikosto ja nojatuoli talon puolesta, sekä pieni hylly seinällä. Ne voi vaihtaa halutessaan omiin. Verhot, taulut ja koriste-esineet ovat lähinnä ne, millä voi sisustaa. Muistisairailla on vaatekaapitkin yleensä lukittuna, hoitajat avaavat ne, jos jotain tarvitsee. Muistisairas voi päästä jopa aika liikuntakykyisenä tuollaiseen paikkaan, kun on tarpeeksi usein ollut kateissa. Siinä vaiheessa voidaan katsoa, että on vaaraksi itselleen ja olisi heitteillejättö antaa hänen enää asustaa itsekseen