Äiti ei mene kirveelläkään lääkäriin, vaikka on sairas! Että vi tut taa...
Äitini on lähes 80 eikä ole n. 7-8 vuoteen käynyt lääkärissä, vaikka syytä totisesti olisi: hänellä on mm. pahoja vatsakipuja ollut jo yli 10 vuotta ("syöpä siellä varmasti on"), paha kohdunlaskeuma, joka näkyy selvästi alapäästä ja vuotaa välillä verta, haittaa myös istumista...Lisäksi suonikohjut vaivaa, pahoja polvikipuja ym.
Mutta lääkäriin ei mene, ei mistään syystä! Muuttuu koko ajan kiukkuisemmaksi ja kiukkuisemmaksi ja valittaa vaivoistaan, mutta ei mene tutkittavaksi vaikka on varmaan miljoona kertaa yritetty saada lääkäriin, niin hyvällä kuin pahallakin.
Onko muilla omaisia jotka eivät suostu lääkärin pakeille vaikka tekisivät suunnilleen kuolemaa?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te stressaatte siitä ettei vanhus mene lääkäriin? Saavat päättää ihan itse.
Ei se nyt ihan noin ole. Joskus ihminen voi olla niin sairas, ettei ole kykenevä päättämään itse. Esimerkiksi jos on dementia. Silloin pitää muitten päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.
Huoli ilmoituksen jälkeen kyllä julkiselle äitimme pääsi, verikokeet, lääkityksen tarkistus. Kuukauden päästä uusi aika. Voi ilmoittaa nimettömänä etteivät kerro kuka ilmoitti. Äitimme ei edes tiedä huoli ilmoituksesta. Suosittelen niin toimimaan.
meidän äiti arvaisi heti kuka teki huoli-ilmoituksen, koska on kertonut vaivastaan vain ja ainoastaan lapsilleen. miehelleen myös, mutta mies on jo kuollut eikä kuolleet laveretele.
Minulla 90v isä, joka ei suostunut lääkärin määräämään silmälääkäriin, joten ajokortti ei ole enää voimassa. Ajelee silti autolla kauppareissut. Ei suostu hammaslääkäriin, ei mihinkään. Tilasin ajat, jotka jouduin perumaan. Olen luovuttanut. Eläköön miten haluaa, koska ei välitä mistään. Ei suostu menemään edes parturiin. On kuin jokin röllipeikko, kun ei välitä mistään. Pää toimii hyvin, mutta on vain niin jäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te stressaatte siitä ettei vanhus mene lääkäriin? Saavat päättää ihan itse.
Koska äitini on minulle rakas enkä haluaisi menettää häntä ennenaikaisesti. En myöskään toivo että hänen loppuelämänsä on yhtä kärsimystä, kipujen takia, kun niihin on nykyään olemassa lääkkeitäkin
ap
Oletko sanonut sen hänelle noilla sanoilla?
Kyllä. Äiti siihen, että "kuoleehan jokainen meistä kumminkin jossain vaiheessa" ja "niillä pillereillä on kuitenkin haittavaikutuksia, en halua haittoja"
ap
Tämä jatkuu sillä, että ei huoli myöskään hoivapalveluja, kun kunto romahtaa sairauksien vuoksi. Nämä tapaukset arvostavat kyllä itsemääräämisoikeuttaan kieltäytymällä kaikesta, mutta sitten läheiset saa päättää jätetäänkö heitteille ja kuunnellaan kaikki valitukset ja syyllistykset vai palvellaanko sitten vaan oman elämän ja jaksamisen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan noin ole. Joskus ihminen voi olla niin sairas, ettei ole kykenevä päättämään itse. Esimerkiksi jos on dementia. Silloin pitää muitten päättää.
Eli ei ongelmia, voi pakottaa lääkäriin tai voi tilaa lääkärin kotiin.
Jokainen lähtee lääkäriin viimeisyään siinä vaiheessa, kun kivut yltyvät niin voimaikkaiksi, ettei niitä kykene enää kestämään.
Esimerkkinä on monet tulehtuneet umpisuolet, sydäninfraktit, verisuonen katkeaminen päässä ja muut vastasvat, joissa kivut ovat valtavia.
Ja toisekseen, ikääntyneillä ihmisillä on suppea ja tyhjähkö elämä ja maailma, etenkin jos asuvat yksin.
Silloin voi valittaa ja puhua pienemmistäkin vaivoista ja kivuista, koska muuta elämää ei enää ole.
Elämä pyörii vaan sen oman kuihtuvan kehon ympärillä, ilo ja virikkeet loistavat poissaolollaan.
Ja toisaalta se valittaminenkin helpottaa, kun saa puhua toiselle olostaan, se voi olla henkinen helpotus.
Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 90v isä, joka ei suostunut lääkärin määräämään silmälääkäriin, joten ajokortti ei ole enää voimassa. Ajelee silti autolla kauppareissut. Ei suostu hammaslääkäriin, ei mihinkään. Tilasin ajat, jotka jouduin perumaan. Olen luovuttanut. Eläköön miten haluaa, koska ei välitä mistään. Ei suostu menemään edes parturiin. On kuin jokin röllipeikko, kun ei välitä mistään. Pää toimii hyvin, mutta on vain niin jäärä.
Ota yhteyttä poliisiin, että isäsi ajaa kortitta ja/ tai piilota autonavaimet. Puolisokea tyyppi tappaa vielä jonkun muunkin autollaan.
Kokeile ap. seuraavaa; Kun valittaa, niin sano, että tilaanko lääkärille ajan, jos kieltäytyy, niin älä enää kuuntele valituksia. Vaihda puheenaihetta-
Minun äitini 86 v käy jatkuvasti lääkärissä ja saa ajan heti. Ei ole mitään sairauksia. Ihan vain luulosairaus syynä. Muuten kyllä pää toimii.
80v. vanhus on siis itse sinut kuolemisen kanssa, mutta tytär hössöttää "ennenaikaisesta" kuolemasta?
Ja siellä oli nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi.
Markus 5:25-26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä poliisiin, että isäsi ajaa kortitta ja/ tai piilota autonavaimet. Puolisokea tyyppi tappaa vielä jonkun muunkin autollaan.
En ole kommentin kirjoittaja, mutta maaseudulla on omat pienet piirit. Siellä ajellaan 100- vuotiaina autolla, kun kaikki tuntevat toisensa ja ovat sukua toisilleen. Ei ole niin nuukaa, vaikka koko elämänsä naapurissa asunut vaari, köröttelee kauppaan ilman korttia.
Vierailija kirjoitti:
80v. vanhus on siis itse sinut kuolemisen kanssa, mutta tytär hössöttää "ennenaikaisesta" kuolemasta?
Hyvällä hoidolla ihminen voi elää pitkälti yli 80-vuotiaaksi ja elämänlaatu voi olla vielä suht hyvä. Eivät läheskään kaikki 80v ole vielä ns kehäraakkeja!
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin poliisille jos tietaisin kuka isasi on. Tuo asia kun koskee vahan muitakin ihmisia eika vaan isaasi. Tuo vanhus saattaa traagisesti paattaa vaikka jonkun lapsen elaman autollaan kortittomana sompaillessaan. Onko hanella siis nakoa enaa nimeksikaan vai miksi sinne silmalaakariin maarattiin?
Tuo on tavallisempaa kuin uskotaankaan. Kun pelottaa, että löytyy jotain vakavaa, ei mennä lääkäriin. Joskus saattaa kynnyksenä olla sekin, että asia on jo kestänyt pitkään, ja pelko, että tulee lääkäriltä moitteet liian kauan vetkuttelusta. Silloin kun pelottaa, on monella ihmisellä taipumus pyrkiä vain painamaan asia mielestään pois, "jospa se siitä, kun en ajattele". Pätee niin sairauksiin, huonoihin ihmissuhteisiin kuin muihinkin hankaluuksiin etenkin varttuneemman väestön kohdalla.
Kysy äidiltäsi ihan rauhallisesti ja vakavasti, että onko hän päättänyt tehdä itsemurhan. Kuolemaan siitä joka tapauksessa seuraa, jollei noilla vaivoilla mene lääkäriin. Jos hän vastaa kyllä, niin silloin hänet itsemurhavaaran takia voi viedä pakolla lääkäriin.
Ei tuota laskeumaa enää hoideta tuon ikäisellä. Ja jos on syöpää, niin ei kyllä sitäkään enää hoideta. Kipulääkitys olisi tietenkin hyvä saada kuntoon.
Huoli-ilmoitus!