Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei mene kirveelläkään lääkäriin, vaikka on sairas! Että vi tut taa...

Vierailija
16.05.2024 |

Äitini on lähes 80 eikä ole n. 7-8 vuoteen käynyt lääkärissä, vaikka syytä totisesti olisi: hänellä on mm. pahoja vatsakipuja ollut jo yli 10 vuotta ("syöpä siellä varmasti on"), paha kohdunlaskeuma, joka näkyy selvästi alapäästä ja vuotaa välillä verta, haittaa myös istumista...Lisäksi suonikohjut vaivaa, pahoja polvikipuja ym.

Mutta lääkäriin ei mene, ei mistään syystä! Muuttuu koko ajan kiukkuisemmaksi ja kiukkuisemmaksi ja valittaa vaivoistaan, mutta ei mene tutkittavaksi vaikka on varmaan miljoona kertaa yritetty saada lääkäriin, niin hyvällä kuin pahallakin.

Onko muilla omaisia jotka eivät suostu lääkärin pakeille vaikka tekisivät suunnilleen kuolemaa?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä kun kysyy miksi ei mene lääkäriin, sanoo vain jotain ympäripyöreää kuten "lääkäri määrää vaan pillereitä, ei ne mitään muuta tee" ja "ei sieltä kuitenkaan saa mitään apua" ym ym

Tottahan tuo on. Se on tuuripeliä, saako hoitoa vai ei. Eikä terveyskeskuksessa pääse suoraan lääkärille, siellä on hoitaja portinvartijana.

Paras olisi tosiaan tilata yksityinen lääkäri kotikäynnille. Ja varata vähintään tunti aikaa. Kun on paljon vaivoja, niin aikaa menee enemmän. Eri vaivat pitäisi käydä läpi ja vähän miettiä, mitä niille on tehtävissä. 

Mutta jos vanhukselta on jo elämänilokin mennyt kaikkien vaivojen takia, niin ehkä hän ei jaksa sen oman hoitonsa puolesta taistella. Hänelle voi kyllä sanoa, että ei jaksa kuunnella mitään valitusta kivuista ja vaivoista, kun lääkäriin meno ei kelpaa. Omia rajojaan voi ja pitää puolustaa, ettei ne kyläilyt käy liian raskaiksi. Mutta yhtä lailla täytyy kunnioittaa vanhuksen tahtoa, jos hän ei kerran halua hoitoa, kun ajattelee että joutaisi jo kuolla pois.

Vierailija
22/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täti meni lääkäriin, samantien osastolle ja 2 päivää myöhemmin oli vainaja. Jos ei olisi saanut diagnoosia, eläisi varmaan vieläkin.

Meni siis liian myöhään lääkäriin...Miksi kuvittelet että eläisi vielä ilman diagnoosia?

Löydetty vaiva ei ollut sellaisenaan tappana, tehty tutkimus oli.

Mikä tutkimus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täti meni lääkäriin, samantien osastolle ja 2 päivää myöhemmin oli vainaja. Jos ei olisi saanut diagnoosia, eläisi varmaan vieläkin.

Meni siis liian myöhään lääkäriin...Miksi kuvittelet että eläisi vielä ilman diagnoosia?

Löydetty vaiva ei ollut sellaisenaan tappana, tehty tutkimus oli.

Kerrotko mikä tutkimus kyseessä? Kiinnostaa

Vierailija
24/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun taas valittaa vaivoistaan, soita 112 että laittavat hänelle lanssin viemään päivystykseen.

Vierailija
25/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun taas valittaa vaivoistaan, soita 112 että laittavat hänelle lanssin viemään päivystykseen.

ei se auta. häke pyytää potilasta itseään puhelimeen, koska hän voi puhua ja sitten potilas pääsee sanomaan, että tuo lapseni vain ylireagoi, että ei hänellä mitään hätää eikä varsinkaan ambulanssia tarvitse, että pääsee kyllä taksillakin. häke kysyy, että menetkö sitten kanssa ja jäärä sanoo, että tottakai menen (vaikkei edes aio mennä).

itsellä kanssa tuollainen jäärä vanhempana siis. Kun ei halua lääkäriin mennä, niin sinne ei sitten mennä (onhan se ihan hirveä ajatus, että voisi saadakin sieltä hoitoa ja helpotusta vaivoihinsa). Tajuttomana voidaan sitten viedä ja sitten voi ottaa hoitoa vastaan, kun nyt kerran sairaalaan veivät.

Vierailija
26/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.

Kun henki lähtee, niin on hyvä kehua Pyhälle Pietarille, että säästyi 200 euroa. Mutta sitten se kertoo, että penniäkään ei saa maallista mammonaa mukaan toiselle puolelle. Kyllä sitten harmittaa. 

Vierailija
27/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli ilmoitus, me tehtiin  äidistämme kun alkoi höperehtiä outoja juttuja, hän meni kun soittivat ajan, sisko meni hänelle ilmoittamatta mukaan ettei kaunistele asioita. Kannattaa

Vierailija
28/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te stressaatte siitä ettei vanhus mene lääkäriin? Saavat päättää ihan itse.

Vierailija
29/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaivat on "arkaluonteisia"  ainakin yksityisellä voisi tilata naislääkärin.  Esim gynet on pitkälti naisia nykyisin.  

Kyllähän tuon ikäisiä vielä hoidetaan,  naapurin rouvan rintasyöpää,  itseltäni munasarjakysta.  

Vierailija
30/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi pakottaa lääkäriin.  On oma valinta, ei ole pakko tietää diagnooseja  eikä syödä lääkkeitä. Ikävää tietysti läheisille, jos oireita valittaa, mutta ei suostu hoitoon.  Yleensähän nämä ovat miehiä, mutta on näitä naisjääriäkin. 

Pakotin isän ambulanssin kyytiin, oli huonossa kunnossa ja päätyi osastolle hoitoon. 

Vierailija
31/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te stressaatte siitä ettei vanhus mene lääkäriin? Saavat päättää ihan itse.

Luuletko näiden vanhusten kärsivän hiljaa itsekseen. Valittavat koko ajan, soittelevat jopa keskellä yötä ja ovat sekaisin.  Silloin ei enää päätetä itse.

Vierailija
32/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska äitini on minulle rakas enkä haluaisi menettää häntä ennenaikaisesti. En myöskään toivo että hänen loppuelämänsä on yhtä kärsimystä, kipujen takia, kun niihin on nykyään olemassa lääkkeitäkin

ap

Vierailija
33/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.

Huoli ilmoituksen jälkeen kyllä julkiselle äitimme pääsi, verikokeet, lääkityksen tarkistus. Kuukauden päästä uusi aika. Voi ilmoittaa nimettömänä etteivät kerro kuka ilmoitti. Äitimme ei edes tiedä huoli ilmoituksesta. Suosittelen niin toimimaan. 

Vierailija
34/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhusten gyneongelmia hoidetaan. Olin itse poskiontelileikkauksessa ja viereisessä sängyssä oli vanhus n. 80 v jolla oli kohdunlaskeuma, joka korjattiin.

Vierailija
35/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti alkoholisoitunut kaverini on mennyt ihan sekaisin ja oksentaa verta. Lääkäriin ei mene, on päättänyt vain odotella kuolemaansa.

Vierailija
36/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska äitini on minulle rakas enkä haluaisi menettää häntä ennenaikaisesti. En myöskään toivo että hänen loppuelämänsä on yhtä kärsimystä, kipujen takia, kun niihin on nykyään olemassa lääkkeitäkin

ap

Oletko sanonut sen hänelle noilla sanoilla?

Vierailija
37/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmaan vastaa hänen pitkää elämänkokemustaan. Aika vähän olen itsekin lääkäreiltä apua saanut. 

Vierailija
38/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei käynyt 37 vuoteen. Sitten kun oli pakko, niin se olikin menoa eikä lääkäristä päässyt kotiin. Kuoli 5kk:n kuluttua. Toiset valitsee elää noin. En minä sitä ymmärtänyt, mutta elänkin toisin.

Vierailija
39/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko näiden vanhusten kärsivän hiljaa itsekseen. Valittavat koko ajan, soittelevat jopa keskellä yötä ja ovat sekaisin.  Silloin ei enää päätetä itse.

Puhelin äänettömällä, estoon tms, mitä sitä turhaan kärsimään ikäihmisten vuoksi.

Ja kyllä, edelleen päättävät itse.

Vierailija
40/111 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemäärämisoikeus on Suomessa kova. Vähän vastaava tilanne, kun oma äitini ei ota apua taloudestaan huolehtimiseksi. Kaikki on perinnässä, vaikka raha ei ole ongelma...  Dementiaahan se on, mutta lääkäriin ei häntä saa. Sossuja ei kiinnosta kun "pärjää" eli selviää nipin napin hengissä sähköttä jääneessä kodissaan.

Jos on dementiaa, siihen pitää saada diagnoosi, ja sen avulla saa raha-asiat edunvalvontaan. Sen päättää lääkäri eikä sossu. Saat asian vireille jos saat äitisi käymään jollain verukkeella sairaanhoitajan vastaanotolla. Moni vanhus on tullut esim. verenpainetta mittauttamaan ja siinä samalla käynnillä ollaan tehty muistitesti, olen sanonut että kaikkien tämän ikäisten kanssa tämä aina tehdään, niin ei loukkaannu, ja sitten jatkot lääkärille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi