Äiti ei mene kirveelläkään lääkäriin, vaikka on sairas! Että vi tut taa...
Äitini on lähes 80 eikä ole n. 7-8 vuoteen käynyt lääkärissä, vaikka syytä totisesti olisi: hänellä on mm. pahoja vatsakipuja ollut jo yli 10 vuotta ("syöpä siellä varmasti on"), paha kohdunlaskeuma, joka näkyy selvästi alapäästä ja vuotaa välillä verta, haittaa myös istumista...Lisäksi suonikohjut vaivaa, pahoja polvikipuja ym.
Mutta lääkäriin ei mene, ei mistään syystä! Muuttuu koko ajan kiukkuisemmaksi ja kiukkuisemmaksi ja valittaa vaivoistaan, mutta ei mene tutkittavaksi vaikka on varmaan miljoona kertaa yritetty saada lääkäriin, niin hyvällä kuin pahallakin.
Onko muilla omaisia jotka eivät suostu lääkärin pakeille vaikka tekisivät suunnilleen kuolemaa?
Kommentit (111)
Ei ole minullakaan pienintäkään aikomusta mennä lääkäriin, ikinä.
Lähden tästä maailmasta kun lähden. Mitään lääkkeitä/diagnooseja sun muuta kaipaa.
Sama juttu, syynä pelko ja häpeä, kaksi tosi vahvaa tunnetta voitettavaksi.
Onpas virkistävä ketju. Mun äitini, 76, oli toissaviikolla ensimmäistä kertaa 16 vuoteen lääkärissä, ja vain siksi, koska _hammaslääkärinsä_ (jossa käy 2 vuoden väännön jälkeen, 14 hammasta, ei tekareita) kieltäytyi toimenpiteestä ja passitti inhan vyöruusun kanssa suoraan tk:n päivystävälle.
Mä olen jo luovuttanut, tähän potilaaseen verrattuna muulit ovat helppoja ja yhteistyökykyisiä. 20 v vanhat silmälasit toimivat ihan hyvin ja patti rinnastakin katosi itsekseen kun odotti tarpeeksi monta vuotta, tästä kuulin vasta jälkeenpäin.
Varmaan tiedätkin ettet saisi kirjoittaa tällaisia viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Mummoni oli yli 85v oli paha kohdunlaskeuma. Eivät suostuneet leikkaamaan. Oli kuulemma liian vanha leikkaukseen. No aika pian se sitten kuoli kun sai virtsatietulehduksen joka nousi munuaisiin eikä sitäkään uskottu. Liian myöhään pääsi antibiootti tiputukseen. Ei enää auttanut.
Vanhojakin kyllä leikataan ja kohdunlaskeumat etenkin, koska on suuri tulehdusriski, jos kohtu roikku ulkona kehosta. Mutta leikkauspäätökseen vaikuttaa etenkin vanhuksilla paljon yleiskunto: leikkaus on suuri riski ja jos vanhuksella on paljon perussairauksia tai muuten huono kunto, niin ei leikata. Kohdunlaskeumiin on toisenkinlaisia hoitoja kyllä. Esim. jotain tukirenkaita, siksi jokaisen kohdunlaskeumapotilaan pitäisi päästä gynelle. Toiselle vanhemmalleni suunniteltiin erästä sydänleikkausta, mutta verikokeet sitten kertoivat ettei hän kestäisi leikkausta eikä siitä toipumista. Siksi lääkärit tekivät päätöksen ettei leikata ja hyvä niin. Hän kuoli sitten muutaman kuukauden sisällä. Vaikka oli ikävä hänestä luopua, niin olisi kuitenkin kuollut joko leikkaukseen tai toipumisaikana, joten parempi. että sai viimeisenä päivänäänkin olla vielä jokseenikin hyvässä kunnossa, joskin vuodepotilaana, mutta ei ainkaan tarvinnut kärsiä mistään ylimääräisistä kivuista.
Vierailija kirjoitti:
Lähden tästä maailmasta kun lähden. Mitään lääkkeitä/diagnooseja sun muuta kaipaa.
Se on sinun valintasi. Hyvä niin. Ja hyvä, että olet tehnyt sen jo (ilmeisesti) ainakin jossain määrin täydessä järjessä ja voimassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun valintasi. Hyvä niin. Ja hyvä, että olet tehnyt sen jo (ilmeisesti) ainakin jossain määrin täydessä järjessä ja voimassa
Toivottavasti tämän valinnan tehneet eivät sitten valita oloaan läheisilleen 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli. Äiti ei mennyt lääkäriin ennen kuin oli ihan ihan pakko ja sekin hoitui sitten lanssilla. Sairaalassa ollessaan hänellä todettiin syöpä joka oli jo pahasti levinnyt. Vähän yli kuukauden eli diagnoosin saatuaan. Ottaa päähän vieläkin kun piti olla niin perhanan jääräpää...
Hyvän valinnan teki äitisi 👍
Äidiltäni leikattiin rintasyöpä n. 10 vuotta sitten, on edelleen elossa 83 v.
Kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus, niin voi valita. Ystäväni äiti ja anoppi lähtivät sairaalaan vasta viimeiselle reissulle. Toisaalta ihan ymmärrettävää. Ei se sairaalassa makaaminen mikään loppuajan unelma ole, jos arvaa jo että on "paljon vialla". Ystäväni äiti eli viikon saattohoidossa ja anoppi 2 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämän valinnan tehneet eivät sitten valita oloaan läheisilleen 24/7/365.
No, itse en näe syytä miksi kuormittaisin, se on nimittäin ihan käsittämättömän raskasta toiselle
Vierailija kirjoitti:
80v. vanhus on siis itse sinut kuolemisen kanssa, mutta tytär hössöttää "ennenaikaisesta" kuolemasta?
Itse pidän 80-vuotiaan kuolemaa ennenaikaisena. Mun sekä mieheni vanhemmat ovat yli kasikymppisiä ja pärjäävät ihan itse ilman mitään kotihoitoa, ei myöskään mitään muistiongelmia. Meillä molempien suvussa useimmat on eläneet 90-100 vuotiaaksi. Paitsi että mieheni äiti kuoli 82-vuotiaana ennenaikaisesti alkoholismin aiheuttaneiden sairauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.
Totta. Odotan edelkeen takaisinsoittoa viime elokuusta lähtien. Kävin kyllä yksityisellä ja maksoi hirveästi. Pitänee soittaa uudestaan terkkaan, vaikka ei siitä mitään hyötyä olekaan.
Anna olla, mitä sinä itseäsi asialla kiusaat. Kun ei mene niin ei mene. Kun valittaa taas, sanot että et voi auttaa. Helppoa!
Johonkinhan sen ihmisen on kuoltava ja jos haluaa kituuttaa niin anna kituuttaa.
Samalla hän kontrolloi ja manipuloi sinua, joudut jatkuvasti olemaan huolissasi hänestään ja sekös häntä miellyttää!
Äitisi on aikuinen ihminen, tyranniko olet kun painostat, jätä hänet rauhaan
ALkavat muistisairaudet voivat näkyä ikääntyneessä läheisessä noin, että kieltäytyy menemästä lääkäriin. On ehkä itse huomannut, että muisti on alkanut temppuilla ja pelkää, että jos menee lääkäriin, se huomataan, lähtee ajokortti tai joutuu holhottavaksi, tai muuten vaan joutuu hyväksymään, että ei kykene enää huolehtimaan omista asioistaan ja joutuu toisten armoille, vaikka se toinen olisi läheinen. Avun pyytäminenkin voi olla niin mahdoton ajatus, jos on esim. koko elämänsä pärjännyt itse. Sen vuoksi sitten pidetään kynsin ja hampain kiinni ajatuksesta, että lääkäriin ei ole tarvetta mennä.
Vähän sama kuin psyykkisesti sairaalla.
Mulla samanlainen äiti. Ei käynyt edes mammografioissa. Jotkut kai vaan haluaa pitää sairaudet (jos niitä siis on) piilossa ja olla ikäänkuin tietämättä että niitä on kehossa. Mutta kyllähän niitä oireita varmaan alkaa tulla ennen pitkään. Mutta itse ymmärrän tuon pelon. Kyllä sitä haluaa olla terve.
Vierailija kirjoitti:
ALkavat muistisairaudet voivat näkyä ikääntyneessä läheisessä noin, että kieltäytyy menemästä lääkäriin. On ehkä itse huomannut, että muisti on alkanut temppuilla ja pelkää, että jos menee lääkäriin, se huomataan, lähtee ajokortti tai joutuu holhottavaksi, tai muuten vaan joutuu hyväksymään, että ei kykene enää huolehtimaan omista asioistaan ja joutuu toisten armoille, vaikka se toinen olisi läheinen. Avun pyytäminenkin voi olla niin mahdoton ajatus, jos on esim. koko elämänsä pärjännyt itse. Sen vuoksi sitten pidetään kynsin ja hampain kiinni ajatuksesta, että lääkäriin ei ole tarvetta mennä.
Vähän sama kuin psyykkisesti sairaalla.
MIKÄ helvetin vertaus toi "psyykkisesti sairaalla"?????????????????????????????
Mitä ihmettä tarkoitat????????????????? Itseäsi??!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Ai tyranni olen minä, kun en halua katsella sivusta kun äiti tekee hidasta itsemurhaa valittaen jatkuvasti siitä sun tästä vaivasta, ei osaa kärsiä hiljaa vaan todellakin valittaa! Olen käskenyt olla hiljaa, vähän aikaa sen muistaa mutta ei tarpeeksia kauaa. Että te valittavat vanhukset osaatte itse olla niitä vit tu maisia tyranneja
ap
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten valittako läheisillenne, te itsekkäät vanhukset jotka kieltäydytte menemästä lääkäriin ja nautitte siitä, kun saatte pitää läheisiänne pelon vallassa jauhamalla jatkuvasti sitä "syöpä minulla on, tiedän sen jne jne jne" samaa virttä...Kuolkaa vaan sairauksiinne mutta lakatkaa piinaamasta läheisiänne jutuillanne, se jos mikä on itsekästä
Siihen leikkaukseenko sen mummo olisi sitten pitänyt t a p p a a?