Äiti ei mene kirveelläkään lääkäriin, vaikka on sairas! Että vi tut taa...
Äitini on lähes 80 eikä ole n. 7-8 vuoteen käynyt lääkärissä, vaikka syytä totisesti olisi: hänellä on mm. pahoja vatsakipuja ollut jo yli 10 vuotta ("syöpä siellä varmasti on"), paha kohdunlaskeuma, joka näkyy selvästi alapäästä ja vuotaa välillä verta, haittaa myös istumista...Lisäksi suonikohjut vaivaa, pahoja polvikipuja ym.
Mutta lääkäriin ei mene, ei mistään syystä! Muuttuu koko ajan kiukkuisemmaksi ja kiukkuisemmaksi ja valittaa vaivoistaan, mutta ei mene tutkittavaksi vaikka on varmaan miljoona kertaa yritetty saada lääkäriin, niin hyvällä kuin pahallakin.
Onko muilla omaisia jotka eivät suostu lääkärin pakeille vaikka tekisivät suunnilleen kuolemaa?
Kommentit (111)
Kyllä laskeumia hoidetaan vanhuksillakin, ja itseasiassa hyvin usein iäkkäämmillä naisilla. Leikkaus ei ole edes kovin haastava toipumisen kannaltaa, ja tuo helpotuksen.
t. Kirurginen sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.
Huoli ilmoituksen jälkeen kyllä julkiselle äitimme pääsi, verikokeet, lääkityksen tarkistus. Kuukauden päästä uusi aika. Voi ilmoittaa nimettömänä etteivät kerro kuka ilmoitti. Äitimme ei edes tiedä huoli ilmoituksesta. Suosittelen niin toimimaan.
meidän äiti arvaisi heti kuka teki huoli-ilmoituksen, koska on kertonut vaivastaan vain ja ainoastaan lapsilleen. miehelleen myös, mutta mies on jo kuollut eikä kuolleet laveretele.
Äidille ei ole kerrottu huoli ilmoituksesta vaan soitettiin että teille on terveystarkastus, Huoli ilmoituksen tehdessä kysyivät haluanko nimettömänä tehdä.,. Kuitenkin jo iän puolesta on tarkastus tärkeä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laskeumia hoidetaan vanhuksillakin, ja itseasiassa hyvin usein iäkkäämmillä naisilla. Leikkaus ei ole edes kovin haastava toipumisen kannaltaa, ja tuo helpotuksen.
t. Kirurginen sh
Minun kokemukseni mukaan ei korjata iäkkäillä ollenkaan. T. Sh kotihoito/asumispalvelut
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.
Unilääkettä ei saa, paitsi tietysti melatoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi ihan rauhallisesti ja vakavasti, että onko hän päättänyt tehdä itsemurhan. Kuolemaan siitä joka tapauksessa seuraa, jollei noilla vaivoilla mene lääkäriin. Jos hän vastaa kyllä, niin silloin hänet itsemurhavaaran takia voi viedä pakolla lääkäriin.
Höpöhöpö mistään itsemurhasta ole kysymys.
Ihmisellä on oikeus tulla vanhaksi ja pikkuhiljaa rauhassa hiipua pois ilman, että ympäristö yrittää väkisin tehdä kaikenmaailman taikatemppuja.
Ihan normaali elämänkaari - ja mummo itse näyttää hyväksyneen sen.
Tiedän pitkästi yli 80 vuotiaan naisen, jolta poistettiin kohtu jatkuvien virtsiittien takia. Ei kait sitä kohtua enää kanntata alkaa korjailemaan vaan poistaa koko vempeleen. Ei taida olla kovin suuri toimenpide ja niitä tehdäänkin.
Mulla oli. Äiti ei mennyt lääkäriin ennen kuin oli ihan ihan pakko ja sekin hoitui sitten lanssilla. Sairaalassa ollessaan hänellä todettiin syöpä joka oli jo pahasti levinnyt. Vähän yli kuukauden eli diagnoosin saatuaan. Ottaa päähän vieläkin kun piti olla niin perhanan jääräpää...
Vierailija kirjoitti:
omalla äidillä selkä usein niin kipeä, että virtsan- ja ulosteenpidätyskyky menee. Hän hallitsee tätä ongelmaa olemalla syömättä. kun sanon, että eikö kannattaisi mennä lääkäriin on vastaus: "minähän tiedän mikä tässä on vikana" ja silmien pyörittleyä minulle. Kun yritän selittää, että "niin, että jos se lääkäri saisi tietää, että selkäkipu on pahentunut entisestään, niin voisit ehkä päästä leikkausjonoon ja päästä vaivoista eroon sitä kautta" "höpöhöpö! eivät ne minua leikkausjonoon laita vielä!" Sitten yritän selittää, että "emme voi tietää sitä ellei käydä yirttämässä", on vastaus "kuule, minä olen tehnyt koko työurani sairaanhoitajana, tiedän kyllä miten nämä asiat siellä toimivat!"
koita siinä sitten saada ammattilaista hoitoon. Hän tosiaan mieluummin on juomatta ja syömättä ettei tule vahinkoja kuin käy kokeilemassa lääkärin vastaanotolla, että pääsisikö leikkausjon
Taitaa se äitisi entisenä ammattilaisena silti sinua paremmin tietää, kuinka pas..saa jamassa terveydenhuolto todellisuudessa on. Itse en ole saanut minkäänlaista hoitoa n. 20- v terveydenhuollon hoito virheiden seurauksena syntyneisiin ulosteen- ja virtsan pidätys ongelmiin ja näin on menty jo parikymmentä vuotta. Välillä selkäkipu pakottaa konttaamaan päiväkausia, siis jos liikkeelle kipukausina pääsen,mutta mitään hoitoa en saa. Joten usko äitiäsi ja hanki hoito korkeintaan yksityiseltä ja mieluummin ulkomailta.
Ookko oikeesti kokeillu kirveellä?
T: Urpo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omalla äidillä selkä usein niin kipeä, että virtsan- ja ulosteenpidätyskyky menee. Hän hallitsee tätä ongelmaa olemalla syömättä. kun sanon, että eikö kannattaisi mennä lääkäriin on vastaus: "minähän tiedän mikä tässä on vikana" ja silmien pyörittleyä minulle. Kun yritän selittää, että "niin, että jos se lääkäri saisi tietää, että selkäkipu on pahentunut entisestään, niin voisit ehkä päästä leikkausjonoon ja päästä vaivoista eroon sitä kautta" "höpöhöpö! eivät ne minua leikkausjonoon laita vielä!" Sitten yritän selittää, että "emme voi tietää sitä ellei käydä yirttämässä", on vastaus "kuule, minä olen tehnyt koko työurani sairaanhoitajana, tiedän kyllä miten nämä asiat siellä toimivat!"
koita siinä sitten saada ammattilaista hoitoon. Hän tosiaan mieluummin on juomatta ja syömättä ettei tule vahinkoja kuin käy kokeilemassa lää
Ei mene yksityisellekään, vaikka olisi varaa. Kun hän tietää mikä selässä on vikana. Eikä hän enää tiedä miten nykyset terveydenhuollon systeemit toimivat. Oli esimerkiksi hämmästynyt kun pääsin hänen mielestään noin vain gynekologille sairalaan pelkkien kuukautisvuotojen vuoksi ja mikä ihmeellisintä: gynekologi oli sitä mieltä, että minua vähän operoidaan niiden runsaiden kuukautisten vuoksi ja jään sitten heille säännöllisiin kontrolleihin. Että ei hänen aikanaan. Gynekologit sanoivat, että sellaista se naisen elämä on.
Ap, sun kannattaa mennä mukaan, sano ett autat ilmoittautumaan että on uusi systeemi kela kortilla, pitää olla juonikas näiden jäärien kanssa, terveys tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli. Äiti ei mennyt lääkäriin ennen kuin oli ihan ihan pakko ja sekin hoitui sitten lanssilla. Sairaalassa ollessaan hänellä todettiin syöpä joka oli jo pahasti levinnyt. Vähän yli kuukauden eli diagnoosin saatuaan. Ottaa päähän vieläkin kun piti olla niin perhanan jääräpää...
No mitä mieltä äitisi oli diagnoosista? Todennäköisesti hän oli sitä tyyppiä, joka uskoo kohtaloon. Syöpä on sellainen sairaus, että tuo saattoi olla paras vaihtoehto loppujen lopuksi.
Hyvin mahdollista, että äitisi pelkää. Pelkää, että jotain vakavaa löytyisi tai että joutuisi johonkin hoitoon, joka myös pelottaa. Voi myös pelätä lääkäriä. Kohdunlaskeuma voi hävettää. Hän olisi ymmärtävän jakamisen tarpeessa, ei vihaisuuden. Onko joku muu, joka voisi mennä hänen kanssaan edes matkan vastaanotolle, jos sinä et tunnu hänestä sopivalta? Esimerkiksi jokin saattajapalvelu voisi tarjota tarpeellisen, mutta ei liian läheisen tuen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän valinnan teki äitisi 👍
Onhan se nyt aivan liikaa vaadittu, että ihmiset sais edes kuolla rauhassa🙄
Alat ääneen suunnittelemaan tulevan perinnön käyttöä, eiköhän lääkäriin meno ala pian kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Porvoossa hyvin yleistä.
Suksi sinne porvooseesi, vedä alahuuli pään yli ja nielaise.
Mummoni oli yli 85v oli paha kohdunlaskeuma. Eivät suostuneet leikkaamaan. Oli kuulemma liian vanha leikkaukseen. No aika pian se sitten kuoli kun sai virtsatietulehduksen joka nousi munuaisiin eikä sitäkään uskottu. Liian myöhään pääsi antibiootti tiputukseen. Ei enää auttanut.
Kyllä se tosiaan on niin päin että nuorilta ei korjata, vanhuksilta sitten korjataankin.