Äiti ei mene kirveelläkään lääkäriin, vaikka on sairas! Että vi tut taa...
Äitini on lähes 80 eikä ole n. 7-8 vuoteen käynyt lääkärissä, vaikka syytä totisesti olisi: hänellä on mm. pahoja vatsakipuja ollut jo yli 10 vuotta ("syöpä siellä varmasti on"), paha kohdunlaskeuma, joka näkyy selvästi alapäästä ja vuotaa välillä verta, haittaa myös istumista...Lisäksi suonikohjut vaivaa, pahoja polvikipuja ym.
Mutta lääkäriin ei mene, ei mistään syystä! Muuttuu koko ajan kiukkuisemmaksi ja kiukkuisemmaksi ja valittaa vaivoistaan, mutta ei mene tutkittavaksi vaikka on varmaan miljoona kertaa yritetty saada lääkäriin, niin hyvällä kuin pahallakin.
Onko muilla omaisia jotka eivät suostu lääkärin pakeille vaikka tekisivät suunnilleen kuolemaa?
Kommentit (111)
Voisiko ottaa jonkun tukihenkilön käynneille, jos arastuttaa?
Eiköhän tuon ikäinen jo voi tehdä omat päätöksensä. Myös ne huonot.
Pyytäkää lääkäri kotikäynnille.Miksi ei mene lääkäriin?
Mun täti meni lääkäriin, samantien osastolle ja 2 päivää myöhemmin oli vainaja. Jos ei olisi saanut diagnoosia, eläisi varmaan vieläkin.
Olen tarjoutunut menemään äidin mukaan vastaanotolle, olen tarjoutunut tilaamaan ja jopa maksamaan yksityislääkärin hänelle ym mutta ei käy, mikään ei käy hänelle, en ymmärrä miksi...
Syytä kun kysyy miksi ei mene lääkäriin, sanoo vain jotain ympäripyöreää kuten "lääkäri määrää vaan pillereitä, ei ne mitään muuta tee" ja "ei sieltä kuitenkaan saa mitään apua" ym ym
Olen äärimmäisen turhautunut, kuolkoon sitten mun puolesta johonkin sydäriin tai syöpään
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun täti meni lääkäriin, samantien osastolle ja 2 päivää myöhemmin oli vainaja. Jos ei olisi saanut diagnoosia, eläisi varmaan vieläkin.
Meni siis liian myöhään lääkäriin...Miksi kuvittelet että eläisi vielä ilman diagnoosia?
Lääkärissäkäynti maksaa melkein 200 e ja siihen labrakokeet päälle. Julkisella puolella äitisi ei edes näkisi lääkäriä, sairaanhoitaja kuuntelisi yhden oireen, konsultoisi lääkäriä ja äitisi saisi Burana-, uni- tai masennuslääkereseptin vähän sen mukaan, mitä meni kertomaan.
Noita jääriä on etenkin vanhoissa sukupolvissa, haluavat lähteä mieluummin ns saappaat jalassa
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuon ikäinen jo voi tehdä omat päätöksensä. Myös ne huonot.
Tekee huonoja päätöksiä ja valittaa niistä koko ajan? Raskas tyyppi.
On oma valinta kärsiä ja olla kivuissa. Hän on sen valinnut.
Menisiköhän äitisi käymään terveysasemalla, jos kutsuttaisi? Jos soittaisit sairaanhoitajalle ja sopisit, että hän kutsuu äitisi vastaanotolle. Hoitaja ei ehkä ole niin "pelottava" kuin lääkäri, ja hänkin voi jututtaa ja tehdä tarvittaessa lähetteen laboratoriokokeisiin.
omalla äidillä selkä usein niin kipeä, että virtsan- ja ulosteenpidätyskyky menee. Hän hallitsee tätä ongelmaa olemalla syömättä. kun sanon, että eikö kannattaisi mennä lääkäriin on vastaus: "minähän tiedän mikä tässä on vikana" ja silmien pyörittleyä minulle. Kun yritän selittää, että "niin, että jos se lääkäri saisi tietää, että selkäkipu on pahentunut entisestään, niin voisit ehkä päästä leikkausjonoon ja päästä vaivoista eroon sitä kautta" "höpöhöpö! eivät ne minua leikkausjonoon laita vielä!" Sitten yritän selittää, että "emme voi tietää sitä ellei käydä yirttämässä", on vastaus "kuule, minä olen tehnyt koko työurani sairaanhoitajana, tiedän kyllä miten nämä asiat siellä toimivat!"
koita siinä sitten saada ammattilaista hoitoon. Hän tosiaan mieluummin on juomatta ja syömättä ettei tule vahinkoja kuin käy kokeilemassa lääkärin vastaanotolla, että pääsisikö leikkausjonoon. Ja tosiaan terveydenhuollon ammattilainen kyseessä. Taitavat olla kaikista vaikeimpia potilaita. Tai helpoimpia, kun oltuaan 15 vuottakin eläkkeellä uskovat tietävänsä miten nykysysteemi toimii.
sitten kipujen vuoksi menee välillä muistikin
ollan puhuttu, että tehdään kohta äidistä huoli-ilmoitus ja saa sitten terveyskeskus kutsua hänet vaikka selkäkontrolliinn tai miten nyt heilläpäin näitä asioita hoidetaan. Toisaalta hän on kognitiivisesti kuitenkin kykenevä päättämään omista asioistaan, joten jos kokee paremmaksi lirautella housuun kuin mennä lääkäriin, niin ei sitä millään lailla voi estää eikä toista hoitoon pakottaa.
Varmaa on se, että koitan itse olla vanhuksena vähemmän jääräpää ja annan lääkärin päättää millaista hoitoa tarvitsen.
Pelkää lääkäriä, tai sitä, mitä löytyy.
Täällä sama tilanne. Valittelee kipujaan ja vaivojaan melkein päivittäin mutta lääkäriin ei suostu. Olen tarjoutunut seuraksi ja maksamaan käynnin yksityisellä, mutta hän ei lähde. Hermot meni niin että viimeksi sanoin että nyt loppuu se ulina, kertaakaan en kuuntele enää valitusta kivuista jos ei lääkäriin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni siis liian myöhään lääkäriin...Miksi kuvittelet että eläisi vielä ilman diagnoosia?
Löydetty vaiva ei ollut sellaisenaan tappana, tehty tutkimus oli.
Itsemäärämisoikeus on Suomessa kova. Vähän vastaava tilanne, kun oma äitini ei ota apua taloudestaan huolehtimiseksi. Kaikki on perinnässä, vaikka raha ei ole ongelma... Dementiaahan se on, mutta lääkäriin ei häntä saa. Sossuja ei kiinnosta kun "pärjää" eli selviää nipin napin hengissä sähköttä jääneessä kodissaan.
Näiden kanssa kannattaa ottaa puheeksi hautajaoisjärjestelyt ja perinnönjako.
Ketään ei voi pakottaa lääkäriin. On oma valinta, ei ole pakko tietää diagnooseja eikä syödä lääkkeitä. Ikävää tietysti läheisille, jos oireita valittaa, mutta ei suostu hoitoon. Yleensähän nämä ovat miehiä, mutta on näitä naisjääriäkin.
Tuttua täälläkin, mulla samanlainen äiti ja oon ihan varma että kohta se kuolee johonkin syöpään kun ei mene lääkäriin