Kasvisruoka, kun maha ei siedä palkokasveja?
Kokeilin taas: herne, papu tai linssit ja paksusuoli ärtyy. Aivan pienet määrät käy. Pähkinöihin ei ole rahaa, ovat kalliita. Quonit ja härkikset maksaa myös liikaa. Mistä siis proteiini kasvisruokaan?
Jos joku nyt naukaisee jostain sosekeitosta, niin pahastun. Ei niitä kukaan koko ajan jaksa vetää.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palautin punaisen lihan ruokavalioon. Iho, hiukset, suolisto ja mieliala kiittävät.
Ei enää veganismia minulle. Tofua vatsani kestää, ja sitä syön silloin tällöin. Samoin tuoreita herneitä.
Oletpa aika huonosti syönyt. Minä en ole syönyt punaista lihaa varhaislapsuuden jälkeen koskaan. Nyt olen 60-v eikä ole edes hiukset alkaneet harmaantua vielä.
Kaljuunnuit 15 vuotta sitten, joten et voi harmaantua.
Kateellinen lihansyöjä. En kaljuuntunut. Olen 60-v nainen ja minulla on pitkät, PAKSUT hiukset eikä yhtään harmaita vielä. Kampaajakin sanoi että todella harvinaista ja arveli syyksi terveellistä ruokavaliotani.
Lihansyöjät ovat katkeria, kun kasvissyöjät ovatkin terveitä, kauniita ja hiuksetkin kasvavat hyvin 🤣
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät ovat katkeria, kun kasvissyöjät ovatkin terveitä, kauniita ja hiuksetkin kasvavat hyvin 🤣
Netissä on hyvä huudella, mutta yksikään tuntemani kasvissyöjä ei näytä terveeltä.
Riisipuuroa, kanelia, manteleita
No v.tun tyhmä. Syö ihmisen monipuolista sekaruokaa.
Piereskele välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä on hyvä huudella, mutta yksikään tuntemani kasvissyöjä ei näytä terveeltä.
Päästään eivät varsinkaan ole terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
peräkammarin poika ei tunne yhtään naista... niinhän se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienet ovat halpoja ainakin silloin, kun niitä kerää itse.
Kaikkien vatsa vain ei kestä sieniä mm. trehaloosin vuoksi. Sienet muutenkin yleensä jakavat syöjät aika tehokkaasti tykkääjiin ja niihin jotka eivät koske pitkällä tikullakaan, kuten minä.
Niin, joillekin ei sovi eikä jotkut muutenvaan tykkää. Ovat kuitenkin hyvä proteiininlähde kasviruoassa ja suurimmalle osalle sopivat. Ihme nilllitystä taas. Theraloosi ei ole ainakaan yhtään sen yleisempää kuin vaikka laktoosi-intoleranssi ja jotkut ällöää maitoa muuten vain, tuletko tämänkin kertomaan, kun joku sanoo maitotuotteet.
En suinkaan, aiheutan pahennusta ihan ottamalla vain sen kupillisen kahvia. Muihin tarjoiluihin en koske jos en ole varma vastaavatko tarjoajan hygieniakäsitykset ruoka-asioissa omiani.
Vierailija kirjoitti:
IBS ei ole samanlainen kuin vaikka joku allergia, että kaikki allergeenia sisältävät tuotteet eivät automaattisesti sovi. Miehelläni on IBS, ja hän esimerkiksi voi syödä tofua sekä useita herneproteiinia sisältäviä lihankorvikkeita, vaikka herneitä ja papuja sietääkin huonosti. Asia selviää vain kokeilemalla.
Lisäksi hänelle sopivat sieniproteiinipohjainen quorn, nyhtökaura, ja vehnästä valmistettu seitan. Paljon riippuu siitä, miten ruoan valmistaa. Hänen on välteltävä voimakkaita mausteita sekä hapokkaita kasviksia, kuten tomaattia.
Quorn muuten sisältää kananmunaa, samoin Vegyu-"vege"proteiini...
Kokemuksella sanon, että kyllä elimistö tottuu vähitellen niihin papuihinkin ja piereskelykin laantuu ajan myötä. Ennen kasvispainotteiseen ruokavalioon siirtymistä en itse syönyt runsaan kaasun muodostumisen takia juurikaan papuja, ruisleipää ja kaaliruokia, mutta sitten lakkasin vain välittämästä paukuttelusta ja catsan nioistelystä enkä vältellyt enää näitä ruokia ja nykyään voin syödä vaikka näitä kaikkia samalla aterialla ja vatsa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkokasvituotteet eivät sovi, kananmunan lisäksi proteiinia saa hyvin merilevästä, mukaanlukien spiruliina, chian siemenistä ja proteiinipitoisista kasviksista kuten bataatti, pinaatti ja artisokka.
Ja, miksei ostaisi itselleen ihan proteiinijauhetta? Äidillä, jolla myös paha IBS, todettiin proteiininpuutos ja lääkäri määräsi ottamaan proteiinijauhetta ruokavalioon, kunnes vaje tasaantuu.
Perunassa on saman verran proteiinia kuin bataatissa, 1,6 g/100 g.
Kasviscurryt on meidän herkkua, niihin voi laittaa mitä haluaa.
Tomaattipiiras, kaalikeitto, kaalilaatikko ilman lihaa (ja ilman keinorehuja), kaalipiirakka, melanzane, kasvisbolognese, chili sin carne
Sekasyöjä
Ruokavalion muuttaminen herkkävatsaisella (ei tartte olla edes ibs tai muu vakava sairaus) on ... herkkää hommaa. Se kannattaa tehdä hitaasti ja vähitellen, jos nyt esimerkiksi papuja haluaisi lisätä ruokavalioon, niin ensin kerran viikossa korkeintaan ruokalusikallinen, sit pari kertaa viikossa se rkl. Aika harvassa ovat ne ihmiset, jotka eivät saa mitään vatsaoireita, jos ruokavalio muuttuu kertaheitolla radikaalisti.
Pavuissa on paljon kuituja, kuten muissakin kasviksissa. Yleensä suolistolla menee pari viikkoa tottua lisääntyneeseen kuitumäärään, herkkävatsaisilla siihen menee kauemminkin. Se riippuu siitä, minkälainen bakteeristo suolistossa majailee, runsaasti lihaa ja rasvaa mutta vähän kasviksia syövillä on hieman "patologinen" suolistofloora, joka on lisäksi hidas mukautumaan ravinnon muutoksiin.
Usein ihmiset, jotka päättävät "nytpä aloitan syömään terveellisesti ja käytän papuja" tekevät tosiaan sen virheen, että kuvittelevat, että nollakuiduista runsaskuituiseen ruokavalioon siirtyminen ei aiheuta mitään ongelmia suolistoon. Kun yleensä se papujen ottaminen ruokavalioon tuo mukanaan myös muita kasviksia, ja samalla lihan osuus pienenee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palautin punaisen lihan ruokavalioon. Iho, hiukset, suolisto ja mieliala kiittävät.
Ei enää veganismia minulle. Tofua vatsani kestää, ja sitä syön silloin tällöin. Samoin tuoreita herneitä.
Oletpa aika huonosti syönyt. Minä en ole syönyt punaista lihaa varhaislapsuuden jälkeen koskaan. Nyt olen 60-v eikä ole edes hiukset alkaneet harmaantua vielä.
Kaljuunnuit 15 vuotta sitten, joten et voi harmaantua.
Kateellinen lihansyöjä. En kaljuuntunut. Olen 60-v nainen ja minulla on pitkät, PAKSUT hiukset eikä yhtään harmaita vielä. Kampaajakin sanoi että todella harvinaista ja arveli syyksi terveellistä ruokavaliotani.
Ai, sitten sekasyönti on oikein yerveellistä. Minäkin olen yli 60 eikä hiukset ole yhtään harmaantuneet ja muutenkin hyväkuntoiset. Luulin sen johtuvan geeneistä eikä ruokavaliosta, mutta kiitos, kun kerroit asian.
Jos et ole vegaani vaan perus lakto-ovo kasvissyöjä, eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Maitotuotteista ja munista vaan proteiinit pääosin. Näin itsekin teen, kun olen IBS:stä kärsivä kasvissyöjä (jo yli 30 vuotta ollut), jonka maha kestää palkokasveja vain hyvin rajoitetusti. Jotain noita fermentoituja yms. muute käsiteltyjä kuten tofu, tempeh, quorn kestää, ja niitä käytän. Mutta muuten, jogurttia, munakkaita, piimää silloin kun sopii ruoan kanssa, juustoja. SIitä sitä proteiinia saa eikä maha pillastu. Mutta vegaaniksi en pystyisi, kokeilin joskus, kun jotkut sanoi että vatsan voi hiljalleen totuttaa palkokasveihin, mutta mun maha ei tottunut, lopulta tuli suolesta limaista veriripulia joten oli pakko luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IBS ei ole samanlainen kuin vaikka joku allergia, että kaikki allergeenia sisältävät tuotteet eivät automaattisesti sovi. Miehelläni on IBS, ja hän esimerkiksi voi syödä tofua sekä useita herneproteiinia sisältäviä lihankorvikkeita, vaikka herneitä ja papuja sietääkin huonosti. Asia selviää vain kokeilemalla.
Lisäksi hänelle sopivat sieniproteiinipohjainen quorn, nyhtökaura, ja vehnästä valmistettu seitan. Paljon riippuu siitä, miten ruoan valmistaa. Hänen on välteltävä voimakkaita mausteita sekä hapokkaita kasviksia, kuten tomaattia.
Quorn muuten sisältää kananmunaa, samoin Vegyu-"vege"proteiini...
Entä sitten? Useimmat kasvissyöjät syö kananmunia, samoin maitotuotteita. Vain pieni vegaanien vähemmistö ei nitä syö.
Pavut ja linssit huuhdellaan niin että vesi on kirkasta ja jos keitinvesi vaahtoaa, se vaihdetaan. Näin tulee vähemmän tai ei ollenkaan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kasviscurryt on meidän herkkua, niihin voi laittaa mitä haluaa.
Tomaattipiiras, kaalikeitto, kaalilaatikko ilman lihaa (ja ilman keinorehuja), kaalipiirakka, melanzane, kasvisbolognese, chili sin carne
Sekasyöjä
Niin nuo on ihan kivoja sekasyöjän välillä syödä, kun proteiinia tulee siitä sekaruoasta muuten riittävästi, ettei ajoittaiset vähäproteiiniset ateriat haittaa. Mutta varsinaisen kasvissyöjän tilanne on eri, koska kaikki tarvittava proteiini pitäisi saada siitä kasvisruoista. Noista mainitsemistasi ei proteiinia merkittävästi saa, ellei käytä jotain "keinorehuja" kuten soijaperäisiä tuotteita, papuja tms. Ja ne pavuthan ei ap:lle sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Pavut ja linssit huuhdellaan niin että vesi on kirkasta ja jos keitinvesi vaahtoaa, se vaihdetaan. Näin tulee vähemmän tai ei ollenkaan oireita.
Nämä on jotenkin niin hassuja nämä tällaiset kommentit, samoin kuin se että pitää vähitellen totutella. Kyllä niitä on lähes kaikki kokeilleet. Mutta jos on esim. nykyään varsin yleinen suolistosairaus IBS, nämä ei kerta kaikkiaan välttämättä auta.
Niin, joillekin ei sovi eikä jotkut muutenvaan tykkää. Ovat kuitenkin hyvä proteiininlähde kasviruoassa ja suurimmalle osalle sopivat. Ihme nilllitystä taas. Theraloosi ei ole ainakaan yhtään sen yleisempää kuin vaikka laktoosi-intoleranssi ja jotkut ällöää maitoa muuten vain, tuletko tämänkin kertomaan, kun joku sanoo maitotuotteet.