Kasvisruoka, kun maha ei siedä palkokasveja?
Kokeilin taas: herne, papu tai linssit ja paksusuoli ärtyy. Aivan pienet määrät käy. Pähkinöihin ei ole rahaa, ovat kalliita. Quonit ja härkikset maksaa myös liikaa. Mistä siis proteiini kasvisruokaan?
Jos joku nyt naukaisee jostain sosekeitosta, niin pahastun. Ei niitä kukaan koko ajan jaksa vetää.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu. Reseptejä on tuhottomasti ja toisin kuin luullaan, kyllä siitä hyvää saa. Halvinta tofua löytyy etnisistä ruokakaupoista.
Hän sanoi, että vatsa ei siedä palkokasveja.
Kuule, tofussa se soijapapu on niin pitkälle käsitelty, että se ei ole lainkaan sama asia. En ole koskaan kuullut, että tofu aiheuttaisi kenellekään vatsavaivoja. Pavut sellaisenaan taas aiheuttavat niitä jossain määrin kaikille, piereskelyä vähintään.
Nyt kuulet sitten enimmäistä kertaa! Jos otan pienenkin palasen tofua (tai soijapapuja) tai vaikka syön keittoa, josta on tofun palaset poistettu, mutta liemi tallella, niin noin 5-10 min päästä koko vatsa ja suoli tyhjenee kertaheitolla! MINULLE SOIJA ON MYRKKYÄ.
Tofu (siis soija) on myös yksi hyvin yleinen allergeeni. Se pitää mm. merkitä kaikkiin sitä sisältäviin tuotteisiin. Eli aika usealle aiheuttaa erilaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IBS ei ole samanlainen kuin vaikka joku allergia, että kaikki allergeenia sisältävät tuotteet eivät automaattisesti sovi. Miehelläni on IBS, ja hän esimerkiksi voi syödä tofua sekä useita herneproteiinia sisältäviä lihankorvikkeita, vaikka herneitä ja papuja sietääkin huonosti. Asia selviää vain kokeilemalla.
Lisäksi hänelle sopivat sieniproteiinipohjainen quorn, nyhtökaura, ja vehnästä valmistettu seitan. Paljon riippuu siitä, miten ruoan valmistaa. Hänen on välteltävä voimakkaita mausteita sekä hapokkaita kasviksia, kuten tomaattia.
Juuri näin. Tofu on todella helposti sulavaa ja sopii melkein kaikille.
Höpö höpö. Voitte taputella toisianne selkään niin paljon kuin haluatte mutta tofu ei sovi monille joilla IBS esim minulle. Lisäksi se on niin prosessoitua tavaraa että yhtä hyvin voisi syödä sianlihaa(terveydellisistä/ympäristö syistä)
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät ovat katkeria, kun kasvissyöjät ovatkin terveitä, kauniita ja hiuksetkin kasvavat hyvin 🤣
Netissä on hyvä huudella, mutta yksikään tuntemani kasvissyöjä ei näytä terveeltä.
Jaa. Itse en ole kasvissyöjä, mutta olen törmännyt päinvastaiseen ilmiöön, eli kasvissyöjät usein näyttää todella nuorilta ja terveiltä. Erityisesti tämä ilmenee 40 v. iän jälkeen. Töissäkin on yksi mies, jonka oletin olevan aika nuori, ehkä joko kolmekymppinen tai alle, ja sitten tuli ilmi että hän on 44. Ei yllättänyt, että hän oli ollut nuoresta asti kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu. Reseptejä on tuhottomasti ja toisin kuin luullaan, kyllä siitä hyvää saa. Halvinta tofua löytyy etnisistä ruokakaupoista.
Itseasiassa tofua sietää. Ja soijarouhetta myös. Mutta ei niitäkään koko ajan voi vetää 😪. T. Ap
No luuletko, että täällä joku tietää sellaisesta proteiinin lähteestä, josta sinä et ole vielä ehtinyt kuulla? Syöt sitä mitä voit syödä ja sillä selvä. Tuskin kuolet mihinkään puutostautiin kuitenkaan. Pakotat itsesi syömään sen verran samaa ruokaa (sosekeittoja tms.), että selviät.
Mulla sama, vähänkin linssejä, vatsa meni, kuin ilmapallo. Aloin idättämään. Idätän 5 päivää linssejä ja tämän jälkeen vasta keitän. Pakastan kerta-annoksiin. Mitä tahansa ruokaa laitan uuniin, hellalle, laitan n 2 fl linssejä sekaan. Eri variaateja olen kokeillut. Vaatii sen 5 pv idätyksen. Vain vihreää. Ei punaista
Älä sitten syö kasviksia jos ne eivät sinulle sovi. Turha täällä on valittaa. Pizza ja hampurilaiset varmasti sopivat, syö niitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tofua sietää. Ja soijarouhetta myös. Mutta ei niitäkään koko ajan voi vetää 😪. T. Ap
No luuletko, että täällä joku tietää sellaisesta proteiinin lähteestä, josta sinä et ole vielä ehtinyt kuulla? Syöt sitä mitä voit syödä ja sillä selvä. Tuskin kuolet mihinkään puutostautiin kuitenkaan. Pakotat itsesi syömään sen verran samaa ruokaa (sosekeittoja tms.), että selviät.
Aika tuima kommentti. Joskus voi olla, että kysymällä selviää sellaisia asioita mitä ei itse vielä tiedä
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, vähänkin linssejä, vatsa meni, kuin ilmapallo. Aloin idättämään. Idätän 5 päivää linssejä ja tämän jälkeen vasta keitän. Pakastan kerta-annoksiin. Mitä tahansa ruokaa laitan uuniin, hellalle, laitan n 2 fl linssejä sekaan. Eri variaateja olen kokeillut. Vaatii sen 5 pv idätyksen. Vain vihreää. Ei punaista
Juu, punaisia linssejä ei kannata yrittää idättää 😝
( ne on siis kuorittuja eivätkä idä vaan alkavat mädäntyä...)
Palkokasveihin jotkut voi tottua. Mullakin ibs ja nyt yli kuukauden papuja yms. syötyäni, ei vatsa reagoi enää niihin. Soijaan tosin vieläkin. Jos joutuu olemaan ihmisten ympärillä, niin tuo pitkä totutteluaika voi käydä kylläkin vaivojen takia kiusalliseksi ja mahdottomaksi. :D
Jos maito ei ole poissuljettu, niin rahka on erinomainen proteiininlähde.
FODMAP-ruokavalio on ollut minulle pelastus. Krampit, turvutus ja ummetus ovat vähentyneet huomattavasti. Mutta se vaati kyllä suunnittelua, kun suurelle osalla ruuasta piti sanoa hyvästit.
Jos nyt pitäisi korvata vatsalle sopivat proteiinit vegevaihtoehdoilla, jotka ovat käytännössä kaikki FODMAP-kamaa, niin en ihan äkkiä keksisi miten se onnistuisi.
Voitte unohtaa hölinät vatsan totuttamisesta ihan alkuunsa. IBS:n kanssa se menee niin, että mitä enemmän ja useammin vatsaa ärsyttäviä ruokia syö, sitä pahempi reaktio. Sama pätee puheisiin siitä kuinka sille ja tälle sopii seitan vaikka se onkin vehnää ja gluteenia. FODMAP = ei. Piste.
Ei kiinnosta kärsiä vatsaoireista enää, eikä kuluttaa vapaa-aikaani ruokasäätämiseen nykyistä enempää. Minulla ei ole mitään vegetaristeja tai vegaaneja vastaan, mutta fakta on että luontaisesti ihminen on sekasyöjä. Jos eettiset asiat huolestuttavat, niin luiultavasti itsekin asut modernissa asunnossa, kodissasi on muovituotteita ja kuljet saastuttavalla laitteella jonnekin.
Jos tilanne muuttuu ja keksitään hyviä proteiininlähteitä jotka eivät ole FODMAP-kamaa tai jotain purkissa myytävää lisäravinnetta, niin mietitään uudestaan.
Minulle, sekasyöjälle, moni fodmap-ruoka-aines aiheuttaa vatsavaivoja.
Ketjussa huomaa senkin kuinka IBS mielletään siksi että vähän turvottaa ja pierettää, eikä muuta.
Söin vähän aikaa sitten muutaman lusikallisen vatsalle sopimatonta ruokaa, ja siitä seurasi noin 15 tuntia kestänyt kramppikohtaus. Makasin sykkyrässä vessan lattialla koko tämän ajan. Nukkumaan ei kramppikohtauksen aikana pysty, eikä olemaan makuuasennossa koska se pahentaa kipua. Jossain vaiheessa aloin oksentamaan. Monta päivää olo oli todella hutera ja keskikroppa sen tuntuinen kuin olisi hakattu pesismailalla.
Siksi ei kiinnosta alkaa kokeilemaan josko joku FODMAP-tuote kuitenkin sopisi. Jos tuote sopii low FODMAP-ruokavalioon, voin kokeilla sitä. Muussa tapauksessa sanon sille ei ihan heti.
Ylipäätään jos on näin mahdotonta keksiä proteiininlähteitä jotka eivät ole turvottavia, niin jotain vikaahan lihattomassa ruokavaliossa on. Jos sitä halutaan puskea (ihmisen biologian vastaisesti, ihminen on luontaisesti sekasyöjä ja kromosomit ovat mitä ovat vaikka ekksittäisiin mitä uusia sääntöjä) kaikille, niin kyllä sen pitäisi sopiva lähes kaikille sitten, eikä niin että merkittävä osa ihmisistä saa siitä oireita.
Mun vatsa sietää palkokasveja, mutta perhe eikä työkaverit ei siedä mua syötyäni palkokasveja.
T:Urpo
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa huomaa senkin kuinka IBS mielletään siksi että vähän turvottaa ja pierettää, eikä muuta.
Söin vähän aikaa sitten muutaman lusikallisen vatsalle sopimatonta ruokaa, ja siitä seurasi noin 15 tuntia kestänyt kramppikohtaus. Makasin sykkyrässä vessan lattialla koko tämän ajan. Nukkumaan ei kramppikohtauksen aikana pysty, eikä olemaan makuuasennossa koska se pahentaa kipua. Jossain vaiheessa aloin oksentamaan. Monta päivää olo oli todella hutera ja keskikroppa sen tuntuinen kuin olisi hakattu pesismailalla.
Siksi ei kiinnosta alkaa kokeilemaan josko joku FODMAP-tuote kuitenkin sopisi. Jos tuote sopii low FODMAP-ruokavalioon, voin kokeilla sitä. Muussa tapauksessa sanon sille ei ihan heti.
Ylipäätään jos on näin mahdotonta keksiä proteiininlähteitä jotka eivät ole turvottavia, niin jotain vikaahan lihattomassa ruokavaliossa on. Jos sitä halutaan puskea (ihmisen biologian vastaisesti, ihminen on luontaise
"Makasin sykkyrässä", tarkoitin tuolla sellaista hätälaskuasentoa lentokoneessa. Voin sanoa että se on aika ikävä tapa viettää ilta ja yö, kun seuraavana pivänä olisi töitäkin.
Esim mistä härkis on tehty ?
Pääosa valmistuotteista on tehty pavuista ja palkokasveista.
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten syö kasviksia jos ne eivät sinulle sovi. Turha täällä on valittaa. Pizza ja hampurilaiset varmasti sopivat, syö niitä vaan.
No ota ne lääkkees, kuule. Vain otettu lääke auttaa!
Veganismi alkaa tuntua kuin uskonnolta.
"Oletko sinä jo kääntynyt?"
"Mikset ole?"
"Miksi sinä vastustat?"
"Sinun pitää polvistua ja rukoilla, kyllä sinä tunnet sen sitten"
Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos ihmiset tekevät henkilökohtaisen valinnan luopua lihasta tai vaikka kaikista eläinkunnan tuotteista. Kiva juttu. Mutta se kun tätä aletaan tunkemaan kaikkien kurkusta alas, on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Palkokasveihin jotkut voi tottua. Mullakin ibs ja nyt yli kuukauden papuja yms. syötyäni, ei vatsa reagoi enää niihin. Soijaan tosin vieläkin. Jos joutuu olemaan ihmisten ympärillä, niin tuo pitkä totutteluaika voi käydä kylläkin vaivojen takia kiusalliseksi ja mahdottomaksi. :D
Jos maito ei ole poissuljettu, niin rahka on erinomainen proteiininlähde.
Papuihin pitää totutella ja käydä paskalla kun suoli alkaa toimimaan sillä se on hyvä merkki kun suolisto alkaa toimimaan ja myrkylliset kuona aineet alkaa lähtemään elimistöstä. Minä liotan hernettä ja idätän joka viikko ja naposten ja pureskelen karkin sijaan. Kun alkaa herneeseen vähän tulla itua niin ei tule mitään vatsa oireita eikä ilmavaivoja.
2. Pavut ehkäisevät syöpää
Pavut soveltuvat erinomaisesti korvaamaan eläinperäisiä tuotteita ruokavaliossa. Punaisen ja prosessoidun lihan syöminen vaikuttaa kielteisesti sydämen ja verisuonten terveyteen. Prosessoidut lihatuotteet lisäävät esimerkiksi suolisyövän riskiä.
Tällä hetkellä suomalaiset syövät liikaa punaista lihaa. Keskivertomies syö punaista lihaa ja lihavalmisteita viikossa keskimäärin 760 grammaa, naiset noin 450 grammaa. Uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukaan lihatuotteita on suositeltavaa syödä korkeintaan 350 grammaa viikossa. Ympäristösyistä määrä kannattaa pitää pienempänä.
3. Papujen syöminen laskee kolesterolia
Pavut eivät sisällä kolesterolia ja niiden sisältämä rasva on pehmeää rasvaa. Palkokasvien, kuten papujen, syöminen on yhteydessä pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/8fbd7168-696d-4414-824c-e267f339da…
25 vuoden kokemuksella sanon että joka ikisen vatsa ja hormonit siellä on ihan omanlaisensa ja se mikä sopii sulle ei sovi kaikille muille joilla just ibs kuten mulla. Soija on niin hirvee myrkky itsellä vaikka se joillain toimii. Ei vaan käy. Myrkytys päällä heti ja oksennan.
Joten valitettavasti sun on tehtävä kuten minäkin eli kahlaat kokemuksen kautta läpi määrät ja laadut. Itse ramppasin vuosia sairaalaan ambulanssi kyydillä kun en tajunnut ettei karrageeni lisäaine sovi.
Nyt ollut parempi kunhan vielä tajuan syy-yhteyden joihinkin aineisiin. Täytyy vaan kuulostella itse.
Mulle joku ibs lista on yhtä tyhjän kanssa koska osa niistä sopii, kuten pieninä annoksina jälkiuunileipää. Ohutta.
Vähän epäilen, että kaikilla vatsa tottuu. Itse olen syönyt ruisleipää kymmeniä vuosia joka päivä ja vieläkin sen kanssa pitää olla varovainen. On vaan niin hyvää, että syön sitä kuitenkin vaikka vaaleat leivät eivät aiheuttaisi samalla tavalla oireita. Tämä sitten rajoittaa myös sitä, kuinka paljon muita vatsaa ärsyttäviä ruokia voi syödä.